Öka i vikt

Jofta

Trådstartare
Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en musklad häst men är inte det som är problemet. Han tränar svår dressyr och har muskler men skulle som sagt behöva lägga på sig lite till i hull. Vad ska man tillsätta? Mer protein eller energi?
Han äter 13 kg hösilage (får inte i honom mer) med
•Smältbart råprotein 49/kg foder 68/kg torrsubstans
•MJ 7,5/kg foder 10,5/kg torrsubstans.

Han är 100% frisk så finns inga bakomliggande problem.
 
Sojaprotein, olja, lucernpellets var det min fick utöver 18 kg hösilage när han behandlades för magsår. Kan även rekommendera stöpta/kokta linfrö som komplement. Mash är inte fel det heller.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 504
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 666
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 585
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp