öka i vikt

F

feja

vad bör man ge en häst som ska öka i vikt för kfraftfoder?
just nu får hon lusern. har även hört om linfrökaka men aldrig testat. någon som kan rekommendera något?
 
Det e först och främst mer grovfoder du ska ge, INTE kraftfoder!(såvida du inte har väldigt dåliga värden på ditt grovfoder) Vad har du för värden på det?
 
Min häst hade svårt att sätta och hålla hullet när han var yngre. När jag köpt honom började han äta korn och betfor (och havre som han ätit sen tidigare). Det funkade bra på honom!

M.
 
Grovfodret är viktigast, sedan kraftfodret. Jag har en häst som har svårt att hålla vikten, därför får han lincubes och hippo breed. (proteiner) Gå till din foderleverantör och be dem göra en foderstat åt dig.
 
Vår valack har tagit sig rejält på 3 månader, fått mer massa och överlinje, muskler. Folk som såg honom i början känner knappt igen honom. Han får ordentligt med bra hö (i början 15 kg nu går han på 12 kg), krafft groov och lusern. Största skillnad tycker jag det blev då vi la till lusernen faktiskt.
 
Som redan sagts, först och främst öka grovfodret om det inte har för dåliga värden. Annars är det väldigt individuellt... Vissa hästar går tex inte upp av korn... hästen har ofta svårt att ta åt sig den energi som finns i korn och fungerar då kanske bättre på havre. Många fundgerar bra på lusern, men det är ju också så att lusern räknas till just grovfoder... Du får nog helt enkelt testa dig fram till vad just din häst lättast tar upp...
 
Testa med musli. det finns att köpa i 10kg säckar. hästen tycker det är jätte gott. det är inte mycket kraft i det. mineraler finns det å lite energi!
Det kostar bara ca 100 kr. Prova. Det funkar på dom flesta hästar!
 
hjälper musli för att dom ska öka i vikt då? var kan man köpa det?
 
Det är väl tokigt om det bara är lite energi i, det är ju energin (kalorierna) som gör att hästen går upp i vikt.
 
Du ska ju utgå från höet. Men Krafft Groov och lucern är bra för att få hästen "stabbigare".
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
339
Senast: Elo
·
Foder & Strö Om man har sin häst ute från runt 21 på kvällen till 12-13 på förmiddagen, hur kan man skapa sig ett hum om hur stor del av...
Svar
8
· Visningar
465
Senast: Linda_A
·
Utrustning Skulle vilja ge mitt syskonbarn en ridhjälm. Tips på modell eller vad jag bör tänka på? Hon är fem år och ”åker” på min häst någon...
Svar
2
· Visningar
270
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp