Öka kattunge i vikt

C

CassyJo

Jag vill få upp kattungen i vikt men det står still. Han är ca 12 veckor nu, tror vi i alla fall (hittekatt), och är fortfarande lite av en benget. Han får torrfoder, mjukmat, mjölkersättning och smakprover från fisk och dylikt för att vänja sig vid det också. Avmaskad två gånger och är helt frisk, har inge fel i tänderna eller dylikt.

Dock är det så att han äter inte mycket oavsett hur hungrig han är. Han kan lapa i sig mjölkersättning till förbannelse men allt annat småvägrar han äta. Mjukmaten vägrar han totalt numera och vi har testat flera sorter, torrfodret äter han bara enstaka bitar på. Det är enbart mjölkersättningen han vill ha kontinuerligt. Jag kan ge han torrfoder eller mjukmat och han kan störtvägra och bara skrika på mig tills jag tar fram mjölkersättningen, då blir han tyst och lapar med glädje i sig det. Med andra ord har han fått smak för det lite väl mycket.

Jag har testat blanda foder i mjölkersättningen men han dricker bara mjölken och lämnar allt annat, jag har testat blöta upp torrfodret men då vägrar han totalt och vill inte ens ta en bit av det. Har gett han grädde med maten just för att grädde är lite fetare, han lapar gärna i sig grädden dock inte mycket (den är ju vit som mjölken) men rör inte maten. Har testat ge han kött men det vägrar han äta. Vi har gett han fisk och det tar han en småbit av och sen vägrar han. Det är bara mjölken han vill ha och han kan inte gå på det hela tiden.

Hur gör jag för att få upp han i vikt när han vägrar annat eller bara äter pytte lite av allt annat? Han kan gå och vägra hur länge som helst tills han får den där mjölkersättningen och hans vikt står ju bara stilla.

Hjälp mig när inte ens veterinären vet hur vi ska göra mer än att tvångsmata honom dvs plocka bort mjölken helt och enbart ge han det andra, testade det eftersom veterinären rekommenderade det men han gick i 4 dagar och åt bara några bitar torrfoder ena dagen och matvägra sedan, gick och skrek efter mjölk (mjukmaten rörde han inte ens) och hinka i sig mycket vatten för att bli mätt så jag hade inget annat val än att ge han mjölken för han måste få i sig någonting. Den där mjölken har ställt till det för mig så jag vädjar till er om hjälp.

Jag testar vad som helst bara jag får han sluta med sitt beroende av mjölken och kan få upp hans vikt, den där mjölken har blivit som en drog för honom. :confused:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Öka kattunge i vikt

Eftersom du rådfrågat veterinär antar jag att kissen är avmaskad. Om inte, gör det. Jag har haft massor med både vuxna katter och kattungar (uppfödning i 15 år) som har haft dålig aptit om dom haft mask. Själv avmaskar jag mina kattungar med Axilur i tre omgångar. Detta gör jag även om mammakatt aldrig satt sin fot utanför dörren, så en hittekatt skulle jag avmaska direkt.
 
Sv: Öka kattunge i vikt

Står redan i texten att han är avmaskad två gånger.
 
Sv: Öka kattunge i vikt

Det går inte att blanda lite mat och mycket mjölkersättning i mixer, så det blir typ puré/soppa? I början väldigt löst och sedan efterhand öka maten, och dra ner på mjölken så det blir fastare och fastare.
Hoppas du förstår hur jag menar. :idea:
 
Sv: Öka kattunge i vikt

Blanda i mixer är en ide. Ska genast testa det. På något sätt borde ha ju kunna släppa sitt extrema tycke till mjölken.:)
 
Sv: Öka kattunge i vikt

Ja, det var lite det jag tänkte. Att om man som sagt börjar med nästan bara mjölk och sedan ökar på mängden mat efterhand, så kanske han vänjer sig vid smaken och konsistensen till slut.

Berätta gärna hur det går.
 
Sv: Öka kattunge i vikt

Efter rekommendation av veterinär fick han ett skarpare avmaskningsmedel (Axilur) och det satte fart på hans mage kan jag säga. Testa det du sa med att mixa ihop allting i samband med att han hade fått en tablett och han äter numera bitarna som ligger i mjölken plus öser i sig mjölken. Han har också senast i dag kastat sig över torrfoderskålen och slevat i sig mat.

Han har också fått intresse för när de andra katterna äter, då går han dit och tittar och luktar på deras mat, kanske är det i kombination av allt som han äter numera eller också så hade han mask som inte ville ge sig. De äldre katterna hjälper tydligen också matte att lära lillskiten att äta mat genom att äta själva, titta på honom och äta lite till och lillskiten sätter genast igång och äter ur sin skål, de är trots allt ändå väldigt förtjusta i han. Samt att han numera vill smaka på allt. Nu vill jag se att aptiten håller i sig också.
 
Sv: Öka kattunge i vikt

Vad härligt att det går på rätt håll! Jag håller tummarna för att han fortsätter så. :bump:
 

Liknande trådar

Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
1 837
Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 422
Senast: Sofie.S
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
Hundhälsa Pankreatit, sänka 100, anemi, noll blodplättar, inflammerad tarm. Snabb förklaring. Under påsken ringde hundvakten och sa att hunden...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
10 402
Senast: solrose00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp