Öka matlusten för 7 åring

Mirre

Trådstartare
Lite missvisande rubrik egentligen för aptit har han, men är väldigt selektiv i vad han äter. Grönsaker vägrar han äta, tycker han att maten ser minsta, i hans ögon, konstig ut så äter han inte. Han tar mat själv vid bordet så han får det som han vill ha det på tallriken. Men oftast tar han otroligt lite och det är inte säkert att han ens äter det.

Det har börjat bli lite bättre, nu kan man få honom att smaka åtminstone på vissa saker. Han är pigg och glad, full fart hela tiden så han mår ju ändå bra och är lagom i hullet. Men jag är ändå orolig att han inte får i sig tillräckligt med näringsämnen
 
Kan han vara med i affären o välja frukt eller grönsaker? Sådant som ser lite spännande ut eller så? Utan tvång tänker jag och sen även vara med när grönsakerna/frukten skärs upp? Riv ner morötter i köttfärssåsen eller blanda i lite torkade röda linser, låter du det koka en stund märks inte linserna. Går även att ha i dubbel mängd ägg i tex pannkakor och byta ut lite av mjölet mot bättre mjöl (graham, mandelmjöl eller liknande). Finns mycket tricks att få i mer näring :) även i hemmarullade köttbullar kan man ha i linser, då kanske de som är i tetra och mixa linsorna med färsen! Bara några exempel som jag brukar använda mig av! Nu äter dock sonen allt än så länge men brukar ändå försöka få i mer grönt i maten!
Gjorde även en god vegetarisk tacotårta igår som han kanske kan gilla, googla vegetarisk tacotårta, var från en blogg så vill inte länka!
 
Låt barnet vara med och laga maten, dels ser han vad som är i, och sedan blir han kanske mer sugen när han står i matoset? De finns fina kokböcker med bilder, som gör att barn kan få känna sig som en riktig kock.
Se Sveriges yngsta mästerkock tillsammans med barnet, de väcker också nyfikenhet på mat, och smaker.
Lycka till!

* Jenny *
 
Nu är min son bara 2 men helt hopplös att få i grönsaker förutom tomater. Jag gör smoothies med bär, havregryn, avokado och spenat till frukost för att lura i honom lite nyttigheter. Annars äter han typ ett hörn på en ostsmörgås på sin höjd..

Edit: insåg att jag svarade på en gammal tråd 😅
 
Har ni möjlighet att odla nått hemma? Kanske lite gurka och tomat i vardagsrumsfönstret, har själv gjort det i år och dom är väldig lätta att sköta om (om man kan komma ihåg och vattna dom 😅) just för att få sonen (3år) lite piggare på grönsaker.

Är du annars på riktigt orolig så kan du kontakta vården/skolsköterska och be om att få komma i kontakt med en speciallist som kanske kan ge ordentliga råd (och har kunskap att se om din son är mer selektiv i mat en vad som kan anses vanligt för åldern.)
Får han ändå i sig så han orkar skolan på dagarna eller hur har ni löst det där?
 
Jag skulle erbjuda men nöja mig med det så länge barnet mår bra och inte har brister.
Finns det saker han alltid gillar du kan erbjuda så hand år i sig tillräckligt? Frukt?
En del har svårt med konsistens, lukt osv, för de flesta går det över till största delen.
Jag skulle dock envist alltid servera grönsaker och liknande och kanske lägga lite extra energi på maten.
Eftersom han är ganska stor kanske han själv kan sätta ord på vad han ogillar/gillar och varför?
 
Vi har börjat med att ge barnen varsin skål med grönsaker innan maten (till maten rör de nämligen inte grönsakerna). De brukar alltid vara hungriga och då slinker oftast heta skålen ner medan vi lagar mat. Brukar ha 3 olika sorters grönsaker i så det inte blir enformigt och de får själva välja vilka. 😊
 

Liknande trådar

Småbarn Jag skrev en fråga på sociala medier tidigare och blev mest påhoppad. Så nu ställer jag frågan på nytt här, då jag hoppas på lite mer...
12 13 14
Svar
260
· Visningar
18 918
Senast: lil-sis
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 567
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 932
Senast: EmmaW
·
Foder & Strö Hej. Har en 4-årig cool liten häst som drabbats hårt av mask sen liten. Hon äter forfarande alldeles för lite, och hade behövt äta massa...
Svar
9
· Visningar
960
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp