Ökad brunst hos äldre sto, borde det inte vara tvärtom?

Snowball

Trådstartare
Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt helt som vanligt. Hon har alltid gått med valacker, en sommar gick hon och tre valacker på bete :o och det var lugna gatan hela sommaren. Hon har aldrig haft föl vad jag vet, hon är dock importerad från Polen men jag kan inte hitta att hon har några avkommor i alla fall.

Nu 28 år gammal brunstar hon som aldrig förr, piper och hummar och skvätter som en hankatt i mars :confused:. Hon går med en valack och två andra ston, valacken var kastrerad tidigt och har aldrig visat några hingsttendenser förut, han är sju och de har gått tillsammans sedan han var föl. I eftermiddag när jag kom hem från jobbet så såg jag hur han "anföll" flera gånger med bakåtstrukna öron men då slår hon och springer undan.

Jag trodde att brunsten avtog med åldern? Och är ganska förvånad över detta beteende så här på ålderns höst. Kan det här anses inom det "normala"? Jag är inte alls glad över detta beteende då hon har lite svårt att hålla hullet och framförallt så vill jag helst ha lugn och ro i flocken. Är det någon som har erfarenhet av förändrad brunst på äldre ston?

Denna tråd kanske skulle vara under hästvård istället men brunst hör ju väldigt mycket ihop med avel så jag prövar här
 
@KickiH Den tanken har slagit mig också. Hur diagnosticeras det? Via gyn undersökning eller kan man ta blodprov för att mäta hormonnivåerna?
 
Min 26-åring brunstar också ovanligt mycket den här våren, och jah har också tänkt att det kan bero på hormoner.
Hon ska snart ha sin årliga hälsokoll och då tänker jag ta upp det med veterinären.
 

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 204
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
1 687
Senast: Habina
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
877
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp