Ökad puls efter hovböld eller återkommande inflammation?

Inthislittlevillage

Trådstartare
Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo född 1998, pigg och tror att hon är en 6-åring. Började med att jag märkte att hon var lite oren i hagen för en månad sedan på höger fram, ordentligt svullen bakom skenbenet vid djupa böjsenan och ytliga böjsenan. Kylde benet och dock var det på kvällen jag märkte det och svårt att få tag i jourveterinär som inte är glad om man ringer "i onödan" så ringde dagen efter. Då var hon plötsligt blockhalt med kraftig puls i benet. Veterinär konstaterade att det inte var någon senskada då hon inte reagerade när man kände på senan och då hon varit 100% fräsch 2 dagar tidigare uteslöt en djupare skada. Hon var då varm vid en punkt under hoven så då landade misstankarna på en hovböld. En hovböld har hon haft förr också och det slog mig att symptomen stämde överens med den gången, så förstår inte hur det inte ringde några klockor att det kunde vara det. Nåja, la på våtvarmt omslag och kontaktade hovslagare som kom ut 3 dagar senare. Hon har gått barfota nu i 2 år vilket nu konstaterades att inte passar henne. hovslagaren hittade ingen hovböld, men sulan konstaterades vara för tunn, den hade slitits ner ovanligt mycket (troligen pga att de skrapat vägen ut till skogen och det har slitit ner hoven, vilket gett en för tunn sula). Hon fick även överrullningsskor som var slipade för att inte orsaka tryck alls på sulan. Blev betydligt bättre genast efter skoning och 2 dagar senare var hon ohalt i både skritt och trav. Fick lov att börja sätta igång henne på mjukt underlag. Men kände då att hon var ofräsch igen och hoppade av. Oren i trav. Följande dag var hon halt igen. Hon var riktigt varm under hoven och kylde hovarna och benen för att dämpa eventuell inflammation. Dagen efter det ville hon inte alls röra sig, hade feber och var hängig. Ringde veterinär igen och konstaterade inflammation i sulan. Fick en kur penicillin då utskriven. 2 dagar efter påbörjande av kuren märktes stor skillnad. 3 dagar senare var hon ohalt i skritt, fortfarande oren i trav. En vecka efter avslutad kur är hon helt fräsch och som vanligt. När jag ska gå promenad med henne märker jag ett "hål" och svullnad uppe vid kronranden på framsidan av hoven. När jag tittar närmare ser jag var på väg ut. Alltså troligen en hovböld trots allt som suttit högt upp. Sköljer och håller rent och var kommer ut. "Hålet" växer fast och svullnaden försvinner, hästen fräsch. Fick vila efter det då jag for på resa och när jag kom hem för en vecka sedan blev jag sjuk så hon vilar fortfarande (2 veckor efter avslutad kur). Nu igen har jag märkt av lite puls i benet och lite svullnad sitter kvar bakom skenbenet, men ingen värme någonstans. Hon är helt fräsch i alla gångarter och på böjt spår. Inga tecken alls på att hon skulle ha ont och inte varm nånstans. Bara liite svullnad och lite puls. ingen riktigt kraftig puls som man känner av om man inte känner på rätta stället, men förhöjd mot vad hon brukar ha. Någon som varit med om att pulsen hållit i efter en hovböld? Eller kan det bero på att sulan fortfarande inte är 100% okej eller kan lite av hovbölden fortfarande sitta kvar högt upp i hoven som gör att man inte får reaktion när man klämmer? Hur som haver kommer jag att kontakta veterinär genast om hon blir oren igen, avvaktar så länge hon är ohalt och inte har ont.
 
Funderar som så att om hästen konstaterats vara tunn/öm i sulan så är det ju inte bara en hov det isåfall gäller.

Har ni nånstans i sammanhanget diskuterat att den kanske behöver skos? Ökad puls får de om de är riktigt ömma i sulan utan att det är annan skada med i bilden.

Om det är sulömhet är min gissning att den egentligen är ofräsch i bägge fram men att det syns på det ben den haft hovböld främst.

Jag blir tveksam till din redogörelse ang hemnavettens "diagnos" utöver det.
Varför skulle hästen tex "inte kunna fått en akut senskada för att den var fräsch två dagar tidigare" ? :confused: En akut senskada är ju just det - uppstår akut .

Misstänker att jag inte förstått vad som menas alternativt att redogörelsen blivit lite luddig . :confused:
 
Senast ändrad:
Funderar som så att om hästen konstaterats vara tunn/öm i sulan så är det ju inte bara en hov det isåfall gäller.

Har ni nånstans i sammanhanget diskuterat att den kanske behöver skos? Ökad puls får de om de är riktigt ömma i sulan utan att det är annan skada med i bilden.

Om det är sulömhet är min gissning att den egentligen är ofräsch i bägge fram men att det syns på det ben den haft hovböld främst.

Jag blir tveksam till din redogörelse ang hemnavettens "diagnos" utöver det.
Varför skulle hästen tex "inte kunna fått en akut senskada för att den var fräsch två dagar tidigare" ? :confused: En akut senskada är ju just det - uppstår akut .

Misstänker att jag inte förstått vad som menas alternativt att redogörelsen blivit lite luddig . :confused:
Kan bra hända att det blev lite luddigt, är sjuk just nu och trött så jag tänker inte aå bra ;) Hon fick nu skor fram och det kommer hon att ha framöver. Vågar inte riskera att ha henne barfota längre. Skrev att hon blev skodd i texten. Inget i vänster fram, inte tunn sula och benet är normalt. På höger har hon tunn sula (som troligen är orsaken till bölden), varför endast på höger vet jag dock inte, men på något sätt har sulan lyckats slitas rejält på den hoven under sommaren. Ingen senskada då hon nu är helt fräsch. En senskada går inte om på 2 dagar och då
blir inte hästen ohalt när den får på sig skor. Det jag vill komma fram till är min slutliga fråga: kan pulsen sitta kvar efter en hovböld alternativt lite av bölden är kvar, eller är det en inflammation på G igen? Har inte varit med om att pulsen är kvar efter att bölden kommit ut. Hon galopperade och brassade i hagen senast idag och hon hade inte ont då. Hon tar ut steget fint och rör sig som hon ska. Det jag med säkerhet vet är att hon haft en hovböld (den kom ut) och en inflammation och ont i sulan och att det inte rör sig om en senskada. Kan ju vara som du skriver också att pulsen är kvar då hon är sulöm. Men borde den inte försvinna då hon har skor nu?
 
Kan bra hända att det blev lite luddigt, är sjuk just nu och trött så jag tänker inte aå bra ;) Hon fick nu skor fram och det kommer hon att ha framöver. Vågar inte riskera att ha henne barfota längre. Skrev att hon blev skodd i texten. Inget i vänster fram, inte tunn sula och benet är normalt. På höger har hon tunn sula (som troligen är orsaken till bölden), varför endast på höger vet jag dock inte, men på något sätt har sulan lyckats slitas rejält på den hoven under sommaren. Ingen senskada då hon nu är helt fräsch. En senskada går inte om på 2 dagar och då
blir inte hästen ohalt när den får på sig skor. Det jag vill komma fram till är min slutliga fråga: kan pulsen sitta kvar efter en hovböld alternativt lite av bölden är kvar, eller är det en inflammation på G igen? Har inte varit med om att pulsen är kvar efter att bölden kommit ut. Hon galopperade och brassade i hagen senast idag och hon hade inte ont då. Hon tar ut steget fint och rör sig som hon ska. Det jag med säkerhet vet är att hon haft en hovböld (den kom ut) och en inflammation och ont i sulan och att det inte rör sig om en senskada. Kan ju vara som du skriver också att pulsen är kvar då hon är sulöm. Men borde den inte försvinna då hon har skor nu?

Nu skriver du att du är säker på att det inte är en senskada så egentligen är väl inte det något att tjata vidare om. Men måste ändå bara få påpeka att senskador är väldigt luriga och att de visst kan bli ohalta redan efter ett par dagar, trots att det är en ordentlig skada. Har själv varit med om det. Så jag håller med @mackan om att det var märkligt resonerat av veterinären. Om jag förstått det du skrev rätt, vill säga. ;)
Vad gäller pulsen så är det svårt att säga. Kan ju vara rester kvar av bölden eller att inflammationen i sulan är kvar t ex.
 
Nu skriver du att du är säker på att det inte är en senskada så egentligen är väl inte det något att tjata vidare om. Men måste ändå bara få påpeka att senskador är väldigt luriga och att de visst kan bli ohalta redan efter ett par dagar, trots att det är en ordentlig skada. Har själv varit med om det. Så jag håller med @mackan om att det var märkligt resonerat av veterinären. Om jag förstått det du skrev rätt, vill säga. ;)
Vad gäller pulsen så är det svårt att säga. Kan ju vara rester kvar av bölden eller att inflammationen i sulan är kvar t ex.
Oftast om hästen har en senskada så reagerar den när man trycker på senan då det gör ont, och om det varit en senskada skulle hon inte gå från blockhalt till bara oren i samma stund hon får skor ;) det är lite det jag misstänker också. Ska hålla koll på henne nu och avtar inte pulsen får vi undersöka på nytt.
 
Oftast om hästen har en senskada så reagerar den när man trycker på senan då det gör ont, och om det varit en senskada skulle hon inte gå från blockhalt till bara oren i samma stund hon får skor ;) det är lite det jag misstänker också. Ska hålla koll på henne nu och avtar inte pulsen får vi undersöka på nytt.

Jag tänker väl mer att det ena inte nödvändigtvis behöver utesluta det andra.
Har även själv erfarenhet av väldigt jobbiga hovbölder med symptom som kommit och gått läääänge - hälta, rejält tjockt ben ända upp till framknät etc. Ibland är de svåra att bli av med, de där rackarna.
Lycka till med din häst!
 
Oftast om hästen har en senskada så reagerar den när man trycker på senan då det gör ont, och om det varit en senskada skulle hon inte gå från blockhalt till bara oren i samma stund hon får skor ;) det är lite det jag misstänker också. Ska hålla koll på henne nu och avtar inte pulsen får vi undersöka på nytt.

Vill bara flika in att min fick en senskada, visserligen en lätt sådan, men hon var bara aningens halt första dagen. Och inte heller var hon trycköm. Men svullen var hon och senskada var det. Den mesta svullnaden kom efter någon dag dessutom. Enda anledningen till att jag reagerade dag 1 var att hon linkade till ett par steg när jag tog ut henne ur boxen. Och då gick jag igenom benen och kände en liten liten svullnad bara. Lite värmeökning, men inte mycket. Jag var inte säker på att det var en senskada förrän dagen efter... På min gick allt så bra som det kan och av skadan syns inte ett spår idag. Min hade lyckats slå på sig med bakhoven på frambenet i hagen...

Jag har också haft en besvärlig hovböld efter ett spiktramp i hagen (det verkar farligt att ha hästen in hagen. :D). Symptomen kom och gick i veckor. En vän till mig hade problem med en hovböld i 6 månader! Luriga rackare det där.
 
Instämmer med övriga ang senskador. Ultraljuda senan är ENDA sättet att veta. Palpationsömhet och hälta försvinner långt innan senan är frisk.

Men den tunna sulan kan i sig absolut orsaka pulsen mm.

Så jag skulle utesluta senan mha ultraljud och sen ha is i magen.
 
Jag tänker väl mer att det ena inte nödvändigtvis behöver utesluta det andra.
Har även själv erfarenhet av väldigt jobbiga hovbölder med symptom som kommit och gått läääänge - hälta, rejält tjockt ben ända upp till framknät etc. Ibland är de svåra att bli av med, de där rackarna.
Lycka till med din häst!
Har haft jobbiga hovbölder, kan absolut vara den som spökar. Jag hade en som spökade i tio veckor.
Ja, hovbölder är inte roliga... hon är fortfarande helt ren i alla gångarter och har inte ont, så länge det hålls så är det bra. Ingen värme heller som tur är. Tack för era svar!
 
Instämmer med övriga ang senskador. Ultraljuda senan är ENDA sättet att veta. Palpationsömhet och hälta försvinner långt innan senan är frisk.

Men den tunna sulan kan i sig absolut orsaka pulsen mm.

Så jag skulle utesluta senan mha ultraljud och sen ha is i magen.
Senan är det inte, hovböld pga för tunn sula var problemet när hon var halt. Misstänker att det är den som spökar och inte har kommit ut helt. Hon var rejält varm i hoven före hon åt antibiotika. Ingen värme alls nu, utan bara en liten svullnad och puls. I övrigt är hon helt ren i alla gångarter och fräschare än på länge.
 
Senan är det inte, hovböld pga för tunn sula var problemet när hon var halt. Misstänker att det är den som spökar och inte har kommit ut helt. Hon var rejält varm i hoven före hon åt antibiotika. Ingen värme alls nu, utan bara en liten svullnad och puls. I övrigt är hon helt ren i alla gångarter och fräschare än på länge.

Senan kan man dock inte utesluta utan ultraljud.
 
Vid hovböld bör man inte ge antibiotika då det gör att processen avtar och man får inte ut allt var som behöver komma ut, istället blir en del av bölden kvar inne i hoven. Om hon fortfarande har puls så skulle jag gissa att bölden inte är helt utläkt och kommer blossa upp igen. Rörelse är bra för att "trampa" ut bölden.
 
Vid hovböld bör man inte ge antibiotika då det gör att processen avtar och man får inte ut allt var som behöver komma ut, istället blir en del av bölden kvar inne i hoven. Om hon fortfarande har puls så skulle jag gissa att bölden inte är helt utläkt och kommer blossa upp igen. Rörelse är bra för att "trampa" ut bölden.
Hon åt antibiotika pga en inflammation i sulan. Vid första undersökning hittades ingen hovböld (min första tanke var att det var en hovböld när hon var halt) Sen i samband med att hon fick feber konstaterades en inflammation i sulan. Det var för att hon åt antibiotikan som bölden kom ut och vi märkte den. Den har suttit högt upp eftersom hon inte reagerat när vi försökt klämma. Ingen reaktion heller efter att inflammationen avtagit. Så då är säkert lite av bölden kvar, som jag misstänkte. Hon är i rörelse dagligen och jodopax omslag lägger jag också.
 
Fast man ger inte antibiotika mot inflammation heller. Så antibiotikan känns knepig i din hästs fall. Och av det du berättar kan det varit en slump lika väl som effekt som gjorde att hästen blev bra under kuren. Nackdelen när man behandlar utan att veta vad. För antibiotika hjälper garanterat inte mot en inflammation. Däremot infektion...
 
Fast man ger inte antibiotika mot inflammation heller. Så antibiotikan känns knepig i din hästs fall. Och av det du berättar kan det varit en slump lika väl som effekt som gjorde att hästen blev bra under kuren. Nackdelen när man behandlar utan att veta vad. För antibiotika hjälper garanterat inte mot en inflammation. Däremot infektion...
Jag blandar på inflammation och infektion, så det är en infektion hon haft. En slump är det knappast att hon går från näst intill blockhalt till att mera markera iaf på några dagar. Jag litar mera på min veterinär som sett det nog. Som sagt är hon ohalt nu och ren. Och det var pulsen hon har jag undrade över. Men nu vet jag att det högst troligen är lite av hovbölden som är kvar som orsakar den.
 
Jag blandar på inflammation och infektion, så det är en infektion hon haft. En slump är det knappast att hon går från näst intill blockhalt till att mera markera iaf på några dagar. Jag litar mera på min veterinär som sett det nog. Som sagt är hon ohalt nu och ren. Och det var pulsen hon har jag undrade över. Men nu vet jag att det högst troligen är lite av hovbölden som är kvar som orsakar den.

En hovböld är en infektion :) en infektion i hela sulan hade den nog tack och lov inte. Ang varför inte penicillin som standard vid hovböld har dock annan svarat på.

Hela grejen med hovbölder är just att när de brister blir de oftast bättre direkt. Så tyvärr så även om du inte vill se det så kan man intr säga om det var en slump eller antibiotikan.

Hade en som hoppade blockhalt på tre ben på släpet. 30 min senare klev hon ut ohalt. Hovböld brustit under transporten. Från blockhalt till ohalt på 30 min. Hade man gett någon behandling hade det varit lätt att tro det var den.

Det låter som din häst har tunna sulor som den varit öm i, samt haft en hovböld som när den brast gjorde att all smärta utom den lilla från sulan försvann. Hade hänt utan antibiotika med.

Huvudsaken är ju dock att hästen mår bättre :)
 
Tror på ovanstående.

Dock skall tilläggas att efter hovbölder kan hålrum skapas. Dessa kan påverka hästen till olika grad. Min Fröken hade ganska stora besvär av sagda hålrum, och det hängde i ca 2 månader efter bölden tömts.
 
En hovböld är en infektion :) en infektion i hela sulan hade den nog tack och lov inte. Ang varför inte penicillin som standard vid hovböld har dock annan svarat på.

Hela grejen med hovbölder är just att när de brister blir de oftast bättre direkt. Så tyvärr så även om du inte vill se det så kan man intr säga om det var en slump eller antibiotikan.

Hade en som hoppade blockhalt på tre ben på släpet. 30 min senare klev hon ut ohalt. Hovböld brustit under transporten. Från blockhalt till ohalt på 30 min. Hade man gett någon behandling hade det varit lätt att tro det var den.

Det låter som din häst har tunna sulor som den varit öm i, samt haft en hovböld som när den brast gjorde att all smärta utom den lilla från sulan försvann. Hade hänt utan antibiotika med.

Huvudsaken är ju dock att hästen mår bättre :)
Tunn sula har hon på det benet iaf. Det lite märkliga är att det endast är på höger fram. Har aldrig haft såna här problem förr men alltid lär man sig nåt nytt fast man tycker man har hållit på med hästar hela livet :) vet ju nu vad jag ska hålla koll på iaf :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 560
Senast: Blyger
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp