Öm i hovarna

parellikusken

Trådstartare
Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat jättebra hos mig fram tills nu.
Bor i södra Sverige numera, vilket betyder att vintern inte består av snö utan lera som ofta fryser och hagen blir otrevlig att gå i. Min stora häst med skor har inte problem, men ponnyn som går barfota har nu alltså blivit öm.

Min hovslagare vill inte sko så små ponnys, så att sko henne är inte ett alternativ om jag inte verkligen måste. Det betyder att jag funderar på barfotaboots.
Boots är dock dyrt och det är inte helt säkert att jag kommer ha kvar henne nästa vinter, vilket betyder att hon kanske inte använder bootsen så mycket. Så behöver fundera över om det verkligen är nödvändigt.
Ponnyn motioneras 4-5 dagar i veckan på olika sätt. Men 3-4 dagar i veckan följer hon med som handhäst när jag rider ut på min stora häst. Blir 1-2 timmars ridturer då, mycket på grusvägar. Så hon kan ju må bra av att ha boots på sig även om underlaget blir mjukare.
Hon har nu fina hovar, men lite som skulle kunna verkas. Enligt min hovslagare (som jag är otroligt nöjd med och litar fullständigt på) så är det bra att hovarna är lite lång nu när marken är hård, så hon behöver inte verkas.

Jag har en tanke i bakhuvudet att jag kanske borde låta henne vila, vara inne i box på nätterna (står på lösdrift) och vänta och se hur det blir när det blir mildväder igen. Men samtidigt gör det ont i mig när jag ser att den lilla ponnyn är öm i hovarna, och jag vill verkligen inte att hon ska behöva ha det så.

Behöver verkligen hjälp med att reda ut hur jag ska göra med henne.. Har någon något bra råd att ge till mig?
 
Ett par boots är ju inte dyrare än att sko hästen en eller två gånger. Jag köpte till min lille och betalade runt 600 sek för ett par. Tycker inte det var så dyrt.
Men om den lille nu har blivit öm så hade jag låtit den stå inne i mjuk box tills den mår bättre, sedan på med bootsen om det är knaggel och fortsatt motionera som vanligt.
 
Öm i hovarna FÅR den ju inte vara, så något måste du göra åt det. Personligen hade jag velat sko på vintern, eftersom ponnyn behöver skydd både i hage och när den följer med på ridturer. Det finns ingen annan hovslagare (kanske din hovslagare kan rekommendera någon?) som skulle kunna tänka sig att sko ponnyn? Det rör sig ju bara om några få månader om året, trots allt.
 
Tack för era svar!

Håller på att läsa på om boots och vilka jag ska välja.
Tänker att hon kan ha bootsen i hagen de dagar det är såhär hårt och knöligt. Hon har inte haft några problem alls med det förrän idag, trots att det tidigare också varit hårt.
Känt ordentligt på hovarna, ingen puls eller värme. Så inga tecken på fång i alla fall, trots att sulömhet ju kan vara det.
 
Det är inget att fundera på, vill inte din hovslagare sko ponnyn måste du köpa boots till henne. Alternativt flytta henne till en hage med mjukt underlag. Det är inte okej att hon ömmar.

De enda bootsen som funkar bra på så små ponnysar är Equine Fusion och de är tyvärr dyra. Men om du inte ska ha kvar henne kan du ju alltid sälja dem. Min ponny klarar sig bra barfota eftersom hans hage är 99% gräs så han behöver inte stå där det är hårt och knöggligt, men han har EF boots ifall han skulle bli öm och ifall det blir ishalka. De är jättebra, har provat flera märken men andra är klumpiga och inte anpassade för små ponnyhovar. Även om du kan övertala någon att sko så går ju det på en tusenlapp eller mer, så du sparar snabbt in kostnaden för bootsen. :)
 
Jag skulle faktiskt leta upp en annan hovslagare och få på skor. Boots ska inte användast dygnet om, det kan bli skav och/eller dåligt miljö för hovarna. Och nu är det mitten på januari, dvs. att om 6-8 veckor (en skoperiod) är vi i mars och då är marken förhoppningsvis inte frusen längre. Dessutom kommer hovarna ha vuxit såpass tills dess att hon antagligen klarar av att gå utan skor även om det skulle bli knöggligt ett tag till.

Om du skor med broddhål så kan du även skruva i brodd sedan om det blir ishålka. :idea:
 
@sorbifolia Kommer inte sko henne, litar på min hovslagare när hon säger att det är bättre med boots. Kommer bli plusgrader här imorgonkväll, så hon kommer nog överleva tills jag fått tag i ett par boots. De frusna perioderna verkar vara kortvariga här nere på västkusten.
Hon behöver inte ha boots i hagen speciellt mycket eller mer än ett par dagar i sträck. Är det fruset kan hon få komma in på box på natten och då vara utan bootsen. Har både lösdrift och box åt henne.
Men tack för dina råd, värt mycket att folk delar med sig av dem nu när jag själv känner mig osäker. :)

@Centaur Tack för tipset om bootsen! :)
Finns de i liten shettis-storlek?
Inte mätt hovarna än, men de är mindre än hennes shettiskompis som är i samma höjd. Så antar att min lilla ponny har rätt små hovar.
Kan tyvärr inte byta hage till min ponny och hennes lilla ponnykompis då det inte finns någon annan redo och stolp inte går att slå i. Annars var det en bra idé. :)
 
@sorbifolia Kommer inte sko henne, litar på min hovslagare när hon säger att det är bättre med boots. Kommer bli plusgrader här imorgonkväll, så hon kommer nog överleva tills jag fått tag i ett par boots. De frusna perioderna verkar vara kortvariga här nere på västkusten.
Hon behöver inte ha boots i hagen speciellt mycket eller mer än ett par dagar i sträck. Är det fruset kan hon få komma in på box på natten och då vara utan bootsen. Har både lösdrift och box åt henne.
Men tack för dina råd, värt mycket att folk delar med sig av dem nu när jag själv känner mig osäker. :)

@Centaur Tack för tipset om bootsen! :)
Finns de i liten shettis-storlek?
Inte mätt hovarna än, men de är mindre än hennes shettiskompis som är i samma höjd. Så antar att min lilla ponny har rätt små hovar.
Kan tyvärr inte byta hage till min ponny och hennes lilla ponnykompis då det inte finns någon annan redo och stolp inte går att slå i. Annars var det en bra idé. :)

Okej, så som du berättar kommer det nog gå bra med boots.
Equine Fusion finnst i storlekar ner till minishettis. :)
 
Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat jättebra hos mig fram tills nu.
Bor i södra Sverige numera, vilket betyder att vintern inte består av snö utan lera som ofta fryser och hagen blir otrevlig att gå i. Min stora häst med skor har inte problem, men ponnyn som går barfota har nu alltså blivit öm.

Min hovslagare vill inte sko så små ponnys, så att sko henne är inte ett alternativ om jag inte verkligen måste. Det betyder att jag funderar på barfotaboots.
Boots är dock dyrt och det är inte helt säkert att jag kommer ha kvar henne nästa vinter, vilket betyder att hon kanske inte använder bootsen så mycket. Så behöver fundera över om det verkligen är nödvändigt.
Ponnyn motioneras 4-5 dagar i veckan på olika sätt. Men 3-4 dagar i veckan följer hon med som handhäst när jag rider ut på min stora häst. Blir 1-2 timmars ridturer då, mycket på grusvägar. Så hon kan ju må bra av att ha boots på sig även om underlaget blir mjukare.
Hon har nu fina hovar, men lite som skulle kunna verkas. Enligt min hovslagare (som jag är otroligt nöjd med och litar fullständigt på) så är det bra att hovarna är lite lång nu när marken är hård, så hon behöver inte verkas.

Jag har en tanke i bakhuvudet att jag kanske borde låta henne vila, vara inne i box på nätterna (står på lösdrift) och vänta och se hur det blir när det blir mildväder igen. Men samtidigt gör det ont i mig när jag ser att den lilla ponnyn är öm i hovarna, och jag vill verkligen inte att hon ska behöva ha det så.

Behöver verkligen hjälp med att reda ut hur jag ska göra med henne.. Har någon något bra råd att ge till mig?

EQ finns i små storlekar. Lätta att ta på o av. Tvättbaea i 40 grader. Går att sälja som beg. Finns broddar att köpa till. Mina har boots i bland i hagen o när vi går, tömkör osv funkar utmärkt här. Inga skav eller liknande. Det är inte dyrare med boots än att sko! Bootsen håller mycket längre än en skoning.
 
@sorbifolia Kommer inte sko henne, litar på min hovslagare när hon säger att det är bättre med boots. Kommer bli plusgrader här imorgonkväll, så hon kommer nog överleva tills jag fått tag i ett par boots. De frusna perioderna verkar vara kortvariga här nere på västkusten.
Hon behöver inte ha boots i hagen speciellt mycket eller mer än ett par dagar i sträck. Är det fruset kan hon få komma in på box på natten och då vara utan bootsen. Har både lösdrift och box åt henne.
Men tack för dina råd, värt mycket att folk delar med sig av dem nu när jag själv känner mig osäker. :)

@Centaur Tack för tipset om bootsen! :)
Finns de i liten shettis-storlek?
Inte mätt hovarna än, men de är mindre än hennes shettiskompis som är i samma höjd. Så antar att min lilla ponny har rätt små hovar.
Kan tyvärr inte byta hage till min ponny och hennes lilla ponnykompis då det inte finns någon annan redo och stolp inte går att slå i. Annars var det en bra idé. :)

Ja de finns ner till stl 7. Min welsh mountain har 10, 7 är pyttesmå. 6.6-7.5 cm. Mät den bärande delen av hoven från trakt till tå. Det går även att lägga extra sulor i om de är för stora. De är så mjuka och sköna att det går utmärkt att ha de dygnet runt. Jag har provat många olika märken och Equine Fusion är utan tvekan de bästa. Tillåter full hovmekanism och hindrar inte kotledens rörelse. Inga hårda delar som kan skava. Jag köper mina från H*vbalans. :)
 
Cavallo tror jag inte finns i ponny storlekar, de är också klumpigare eftersom de inte kräver samma exakta passform. Jag hade hellre satsat på att köpa Equine Fusion begagnat.
Såg att det fanns Cavallo för små ponnys, någon ny variant. Heter Cute Little Boot (namnet är väl sådär..).
Men ska kolla efter ett par begagnade, men i och med att jag behöver bootsen så snart som möjligt kan det bli mindre lätt.

Men tack för inputen, är ju viktigt att de känns bra för hästen också.
 
Jag har EF när jag rider eller ibland i hagen men eftersom de sitter ovanför kronranden så blir det lite för instängt när det är lite blött. I hagen tycker jag Cavallo passar bättre eftersom de mest sitter runt hoven.

Min står på box nattetid o skodde av i höstas. Behöver vissa dagar ha boots fram o vissa runt om. När det är mjukt eller lite snö inte alls. Varierar både pga underlag o hur han rids. Vill ha honom barfota så mycket som möjligt men inte så att han blir öm så man får ha lite koll.

Tillägg. Jag hade inte velat motionera i Cavallobootsen (stela och klumpiga, man hör hoven röra sig i bootsen) så vill du använda till både och hade jag satsat på EF. Finns en sida på fb med köp o sälj :)
 
Tyvärr verkar det bara vara EF som passar den lilla ponnyn. Både Cavallos och Easyboots ponnyboots blir för små.:(
Men hon är mellan storlek 8 och 9, dock så har hon lite långa hovar nu. Är det bättre att köpa storlek 8 då?
Så svårt..
 
Har Equine Fusion på min fram och Easyboot mini, strl 3 bak. Men han är minishetland. Har bestämt för mig han har 7 eller 8 på sina boots fram?

Hade nog köpt strl 8 i så fall.
 
Har beställt storlek 8 nu, håller tummarna för att de ska passa. Ponnyn är som en shettis i höjden, men smäckrare och har mindre hovar än sin shettiskompis i samma storlek. Är en liten korsningsponny.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
945
Senast: Miingla
·
Hästvård Kan vara en orimligt paranoid fråga, men jag har gått och tänkt på det några veckor nu. Min häst är inne i en period med rätt många...
Svar
3
· Visningar
928
Senast: EmmaN
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 382
Senast: caballus
·
Utrustning Ny användare som läst en del men aldrig skrivit. Jag har stött på ett problem som jag inte haft tidigare. Har en ponny som vi köpte i...
Svar
7
· Visningar
1 528
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp