Öm i pälsen vid fällning?

mackan

Trådstartare
Har ni några erfarenheter av hästar som är känsliga i pälsen/huden vid pälsfällning på våren?
Mitt fullblod är extremt känslig rent allmänt i vinterpäls. får skav av minsta lilla. På våren runt den här tiden blir han väldigt känslig dessutom för minsta lilla som ligger an verkar det som. samma dressyrgjords stroppar som funkar året runt annars, irriterar, samma med tömkörnings gjord osv.Han får små tendenser om man inte paddar upp allt med mjukt material, att agera som att remmarna typ nyper. Plus att han blir lite seg den här perioden.
Har ni erfarenhet av liknande? Vet att b-vitamin numera inte anses göra ngn skillnad alls efter att forskning gjorts? Ska väl tillägga också att han inte börjat fälla ordentligt än då han fäller ganska sent, samma sak varje år. Han fäller lite päls i huvudet mest, men han är även klippt (filtklippt). Men ändå är det just den här perioden då han blir som värst ang. känsligheten.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Våran gamling, en varmblodstravare var öm i "pälsen" under fällning, Han var jättekänslig och gillade inte alls att bli borstad någonstanns på kroppen. Det känsliga försvann efter fällningen. Då gav vi B vitamin, men nu vet jag ju att det inte hjälper-
Han fick aldrig skav dock.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Hade också samma problem med mitt förra halvblod. Han var jätteöm i ryggen och tjurade såfort man tog fram borsten. Detta varade alltid i ca 2-3 veckor och sen gick det över. Under den tiden var jag mest ute och gick med honom och jobbade från marken.

Sörjde även ryggen med arnika och gav b-vitamin men vet icke om det hjälpte. Men har hört att man ska ge extra protein för det är det som hästen behöver för att "bygga" ny päls och att det påskyndar processen en del.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Ah, tack för det där om proteinet, nu när du säger det erinrar jag mig att jag läst det också på senare tid. Får läsa på lite ytterligare och kanske fler kan bidra i tråden. TACK!

Jag upplever som sagt att min blir som värst veckorna INNAN pälsen liksom riktigt börjar fällas..... sen är det som du säger, symptomen försvinner men just den här perioden på året får han såna här symptom. Haft honom i 7 år snart. Han är glad och käck i övrigt och i god träningskondition och gillar att jobba, så jag tycker det är synd att ställa av honom eller behöva trappa ner liksom av den här anledningen och önskar att det fanns ngt som underlättade för honom så att man slapp det.....

Min är inte på ngt sätt öm i ryggen eller ngt sånt, det har jag noga koll på. det är mer som att själva huden blir så himla känslig :(
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Det är tydligen själva sättningen av ny päls som irriterar vissa hästar.
Jag ger jäst från och med december tills allt är fällt, och sen 2 veckor innan bete för att magen ska vara i balans för betet.
Ger sen jäst 2 veckor innan jag ger hö på hösten.

Mina hästar är inte speciellt känsliga på vår eller höst. Om det har med jästen att göra vet jag inte :)
Men de har väldigt fin och glansig päls nu.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Min häst blir också "öm i pälsen", Hon fäller mängder nu och blir jätteirriterad då man drar sadelgjorden på henne. Detta bryr hon sig aldrig om annars.
Det där med protein kanske man ska prova då för att hjälpa dom lite på traven??
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Min är likadan, både vår o höst. Inga problem att rida, bara man har ländtäcke så han inte får minsta granbarr som stör, även tyglarna kan irriter mot halsen om jag rider dressyr. Men jag borstar inte alls i perioder för det ogillar han skarpt. Han har oxå ngt jätte mystiskt för sig, i sammband med päls problemen blir han oxå irriterad, och vill att man kliar honom, i skapet???? Tvärtemot vad alla säger så har B-vitamin hjälp, ger då i dl/dag. Även foderjäst har varit bra. Ett år gav jag kiselgur, men har inte hittat det. Däremot extra protein lärde jag mig av ngn här förra året, så det började jag ge för ca 1 månad sedan. Mkt bra tråd, hoppas på universal lösning, främst skapet ( har varit på klinik, de hittade inget, och han stod o njöt då de undersökte o tvättade honom, hihi) han kissar som vanligt utan problem!
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Min gammeltant 20+ har inte uppdaterat sig på de senaste rönen så på henne hjälper faktiskt b-vitamin.:D
Men det måste börja ges i god tid. Innan själva fällningen och symptomen börjar.
Får inte skav i den bemärkelsen, men om man närmar sig med en borste får man "onda ögat". Hon är irriterad i huden under fällning/pälssättning.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Min gammeltant 20+ har inte uppdaterat sig på de senaste rönen så på henne hjälper faktiskt b-vitamin.:D
Men det måste börja ges i god tid. Innan själva fällningen och symptomen börjar.
Får inte skav i den bemärkelsen, men om man närmar sig med en borste får man "onda ögat". Hon är irriterad i huden under fällning/pälssättning.

Jag tycker det hjälper på min häst också. Stingsligheten vid borstning försvann när jag började ge B-vitamin.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Fast det handlar inte om b vitaminet i sig, utan att b-vitaminet påverkar ämnesomsättningen av kolhydrater. Ju högre förbrukning av kolhydrater, desto större behov av B-vitamin.
 
Senast ändrad:
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Det brukar bli så när hästar hamnar i underskott av protein när det gäller pälssättning. Fälla är inga problem för en häst, men att sätta ny pääls kräver mycket protein, mycket mer än att sätta muskler. För att inte hamna i negativ spiral, bör man öka på proteinet typ efter nyår redan...det är ungefär då som den nya pälsen börjar sättas. Att ge ca 2 veckor innan spelar ingen roll eftersom underskottet redan är ett faktum sedan länge.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Min gammeltant 20+ har inte uppdaterat sig på de senaste rönen så på henne hjälper faktiskt b-vitamin.:D
Men det måste börja ges i god tid. Innan själva fällningen och symptomen börjar.
Får inte skav i den bemärkelsen, men om man närmar sig med en borste får man "onda ögat". Hon är irriterad i huden under fällning/pälssättning.

håller med, b vitamin hjälper för mig också...:)
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

OK tack för svar, och alla övriga med. Då har jag lärt mig det. Eftersom han har en uträknad foderstat för att fylla protein behovet så betyder det alltså att jag ska öka på ytterligare med protein i god tid nästa år?
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Min häst blir en tjurig huggorm från januari till april när han fäller. Inget spec hjälper och det är bara att acceptera läget och använda mjuka och snälla borstar. Skav får han året runt men garanterat huggorms tendenser då vet man att fällningen är på G.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Fast det är inte fällning hästar har ont av, utan sättningen. Har du provat öka upp proteinet i god tid ? Det går ju även åt energi, men mest protein.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Ja det kan du. Börja efter nyår. Det sägs ju att det går åt mer protein för att sätta 1 kg päls än 1 kg muskler för att jämföra lite.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Jag provar detta nästa säsong. Tack!

halvt KL:
utöver detta, bara en reflektion: hur många kilo päls har en häst i full sommarskrud? tycker bara det blir lite konstig jmf det där med att ett kg päls är mer än 1 kg muskler att sätta. 1 kg päls lär bli en sjudjävlars massa päls, så jämförelsen kanske är lite missvisande, - även om den illustrerar poängen med att det krävs energi för att åstadkomma det så att säga. Det är väl det som är andemeningen med jämförelsen antar jag, men kunde ändå inte låta bli att reflektera lite.
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

Ja, bara en jämförelse....så någon slags jämförelse finns menar jag ;) Folk är ju tex snabba på att ösa på med protein när muskler ska sättas, men glömmer bort att päls också kräver sin beskärda del. Att ge B-vitmin är ju egentligen konstigt då päls inte innehåller b vitamin alls. Hästens päls består av 90% protein. Det resterande är mineraler och fett. Kanske beror b-vitaminet på att vi jämför med oss själva. Vårat hår tex mår ju bra av just b vitamin ?!
 
Sv: Öm i pälsen vid fällning?

:bow:
tack för kloka reflektioner samt för rådet, återigen. Tar till mig detta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 934
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min lille grabb har som jag upptäckte idag fällt enormt mycket päls. Har innan inte lagt märke till det och vinterpälsen har vart tät...
Svar
10
· Visningar
1 678
Senast: Monifa
·
Hästvård När jag funderade kring detta med skäckens fällning tänkte jag också på detta med fällning i allmänhet. Forskningen säger ju att...
Svar
5
· Visningar
863
Senast: Sapone
·
C
Övr. Djur Först måste jag berätta den glada biten: (OM DU INTE ORKAR LÄSA, MEN VILL HJÄLPA MIG MED PROBLEMET, RULLA NER!!) Min lille...
Svar
1
· Visningar
2 358
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp