Ömma hovar, vad funkar?

sanio

Trådstartare
Hej
Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och satte på nya skor efter några dagar började hon ömma. Halta på ett ben, gick över till andra osv. I Fredags åkte jag till en ny hovslagare 6 v efter.
Hon har varit helt bra 1 1/2 v i mellan.
Då red jag ut henne och hon fick gå ute på nätterna och då blev hon dålig igen.
Fattade inte att det va ömma hovar, trodde på fång eller annat. Men en vetrinär sa till mej att sko med sulor.
Han i Fredags sa att hon var hög i trakterna och hon fick sulor fram.
Båda hovslagarna karva i sulan.
I fredags såg jag sprickor när han karvade i sulorna.
Ska det vara så?
Hon gick bättre med en gång, efter det.
Red fyra varv i hagen igår på mjukt och hon ser pytte lite öm ut. Fick rida på mjukt underlag men ej böjda spår enlig vetrinären.
Funderar på att låta henne gå i en vecka eller nåt och vila.
Vad hade ni gjort?
Funkar Biotin?
Finns det annat som funkar?

Har aldig haft en häst med ömma fötter och tycker det är svårt att veta orsaken till varför hon blev öm. Hon ska enligt andra aldrig varit öm tidigare, men blivit dåsig och trött av bete, det är så hon sett ut när hon ömma här också i mellan åt.
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Kollad på klinik och röntgad, så att det verkligen inte är något mer än bara ömma hovar? Tycker oftast sådana problem brukar bottna i annat, och att dom gärna ger ledinflammationer som bieffekt också.

/Camilla
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Vetrinären vill inte ha in henne fören jag provat sulor först. Då han är expert på hältor. Hon skulle gå en vecka. Hon gick helt normalt så fort hovslagaren hade varit här :O) Sprang på morgonen dagen efter. Kan över kolla det mesta om jag känner mej själv, hon travar helt normalt, bara jag som får en känsla av något. Men hur kan jag hjälpa henne vidare?? Självklart beställer jag tid när veckan är slut om hon inte är bra.
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Hej!

Hästar med ömhet från hovarna är det en bra idé att röntga direkt enligt min erfaranhet. Man kan hitta saker som förklarar allt och sen göra något åt det, istället för att testa med sulor, skor mm mm.

Vad som funkar är svårt att säga. På min ömfoting funkar hårda sulor (men inte för hårda- då går de sönder) ihop med vanliga skor eller franska järn (galoppskor) utan sulor. Oavsett skotyp är en riktigt bra skoning viktigast. Min blir öm när hovarna blir för långa/höga (hennes hovar växer rakt upp och ner och ser ut som typ cola-burkar och sån var hon redan när jag köpte henne. Låter man hovarna bli för höga får hon ont. Vi skor med 4-veckorsintervaller just nu, inte alldeles roligt för plånboken, men hellre det än att hon har ont.

/Lavinia, får jaga hovslagaren för att få ut han var 4e vecka (det var samma sak med förra hovslagaren.. vill dom inte ha jobb tro??)
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Han sa inget alls. Bara jag som såg de. Han utbildar till och med folk på hovslagar skolan. har nu köpt vitaminer, mineraler mm BIOPROMIN och fått för mag och tarm floran. Ska också köpa Saracens foder. Ofta så kan det vara problem i mag/tarm som gör att de blir ömfotade.
Kommer sko om om 5 veckor eftersom hon var så hög i trakten och han inte kunde ta allt.

Stå på dej Lavinia. Vi känner våra hästar bäst!! Känner du så så ska du göra så ;O) Kommer också sko ofta, allt för att de ska må bra :heart
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Han sa inget alls. Bara jag som såg de. Han utbildar till och med folk på hovslagar skolan. har nu köpt vitaminer, mineraler mm BIOPROMIN och fått för mag och tarm floran. Ska också köpa Saracens foder. Ofta så kan det vara problem i mag/tarm som gör att de blir ömfotade.
Kommer sko om om 5 veckor eftersom hon var så hög i trakten och han inte kunde ta allt.

Stå på dej Lavinia. Vi känner våra hästar bäst!! Känner du så så ska du göra så ;O) Kommer också sko ofta, allt för att de ska må bra :heart

Hur kanproblem i mage/tarm visa sig i hovarna? Det låter som ngt fångliknande.
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Det låter som du famlar runt i total blindo .
Ta in hästen på klinik och låt veterinär och hovslagare där gå igenom hästen från grunden . Lär spara både tid och pengar och hästens hälsa .
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Jag tycker inte alls att det är svårt att veta varför hästen är öm, tar man bort för mkt på fel ställe under hoven så blir dom ömma. Det kan ju naturligtvis vara något annat fel som uppstått av en händelse just när hovslagaren "varit och karvat i sulan" men det är inte vad jag tror i första hand.
Jag kan slå vad om att vetrinären inte hade sagt det samma om det varit en barfotaverkare som orsakat ömheten, speciellt inte om det hade varit en som verkat enligt Strassers metod. I sådana fall hade det troligen varit en djurskyddsfråga istället för att bara undvika att rida på böjda spår.

Ömmar hon på ridbana ska hon inte alls ridas. Ömmar hon även i hagen, ta av henne skona och köp barfotaboots med mjuk sula i tills hon är bättre. I vilket fall som helst byt hovslagare om den du har haft tycker att det är okej att hästen har ont efter han/hon har skott den, och du dessutom inte kan rida din häst. Pengarna för skoningen ska du dessutom få tillbaka, vi hästägare är tacksamma offer, om du hade köpt så dåliga däck till bilen så du inte kunde köra den så hade du inte tvekat, dessutom så hade bilen inte lidit av det.

Sen är det som många andra skrivit inte dumt tjata sig till en ordentlig vetrinär kontroll för att utesluta andra orsaker än ömma hovar till hältan.
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Sen är det som många andra skrivit inte dumt tjata sig till en ordentlig vetrinär kontroll för att utesluta andra orsaker än ömma hovar till hältan.

Tjata? Det är väl bara att ringa till en klinik med gott rykte och boka en tid åt hästen? Man säger att den är halt, helt enkelt. Jag har aldrig behövt tjata mig till ett klinikbesök...
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Hej
Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och satte på nya skor efter några dagar började hon ömma. Halta på ett ben, gick över till andra osv. I Fredags åkte jag till en ny hovslagare 6 v efter.
Hon har varit helt bra 1 1/2 v i mellan.
Då red jag ut henne och hon fick gå ute på nätterna och då blev hon dålig igen.
Fattade inte att det va ömma hovar, trodde på fång eller annat. Men en vetrinär sa till mej att sko med sulor.
Han i Fredags sa att hon var hög i trakterna och hon fick sulor fram.
Båda hovslagarna karva i sulan.
I fredags såg jag sprickor när han karvade i sulorna.
Ska det vara så?
Hon gick bättre med en gång, efter det.
Red fyra varv i hagen igår på mjukt och hon ser pytte lite öm ut. Fick rida på mjukt underlag men ej böjda spår enlig vetrinären.
Funderar på att låta henne gå i en vecka eller nåt och vila.
Vad hade ni gjort?
Funkar Biotin?
Finns det annat som funkar?

Har aldig haft en häst med ömma fötter och tycker det är svårt att veta orsaken till varför hon blev öm. Hon ska enligt andra aldrig varit öm tidigare, men blivit dåsig och trött av bete, det är så hon sett ut när hon ömma här också i mellan åt.

I det fetade kan orsaken också ligga.

Hovarna långa = potentiellt felskodd längre tid - hovslagare kortar drastiskt ner = stor omställning
Karvat för mycket i sulan?

Det jag menar är att det kan vara så många gånger om de varit felskodda tex att nästa hovslagare gör en allt för drastisk förändring som gör att tidigare problem plötsligt märks av tydligt som varit dolda tidigare.
En kropp mår aldrig bra av stora, direkta förändringar och ibland kan då allt förvärras eller att man upptäcker mer fel.

Jag hade tagit med mig hästen till klinik, oavsett om vet anser att man ska testa med sula och där hade jag begärt röntgen för oro av förändringar inuti hoven främst.
Även berättat om tidigare historia kring hovarna så att man kan undersöka allt grundligt.
Felskoningar kan tyvärr orsaka stor skada så det hade jag fokuserat på mest om hovarna sett taskiga ut längre tid innan.

Det kan ju vara allt från diverse inflammationer/i leder, fång, ömma sulor till påverkan på strålben och andra hovben.
 
Senast ändrad:
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Tack alla, för svar och råd om annledning osv!!!

Här är en liten del av vad som kan göra att hästen blir ömm i hovarna.

Vanliga orsaker till ömhet:

■Strålröta
■Svamp
■Felaktig utfodring
■Invärtes problem: såsom mag- och tarmstörningar
■Allmänna sjukdomstillstånd
■Förgiftning
■Avmaskning
■Vaccinering
■Tippade traktstöd
■Muskelspänningar
■Smärtminne
■Försummade, för sällan verkade hovar
■För stor hovkapsel för hovbenet
■Felverkning
■Verkning i sulan
■Platt sula
■Osymmetri
■Felaktig trakthöjd
■För hög hovvägg
■Utflytningar
■Sprickor
■Laminitis/fång
■Avskoning/övergång
■Hovböld
■Felaktig tyngdpunkt
■För lång tå
■Strålbenshälta
■Inflammation
■Öververkning
■Ingrepp/Blodvite
■Skador orsakade vid skoning/verkning av hovslagare/hovvårdare

Så jag har bara prickat av några saker på listan. Beställt från Ame produkter.

Har köpt Biopromin för att stärka upp hovarna och hjälpa tarm och magsystemet.
sen har jag köpt en som främjar urinvägar och njurar
och en speciell för mag och tarmkanalen.

Hon började med Biopromin i onsdags i fredags kväll med de andra. Och i dag galopperade hon med de andra upp i hagen.
Sulor tar bort biverkningen av något, men man måste försöka hitta probemet.

Jag är själv barfota verkare eller hemma barfota verkare. Men haft henne sen maj och då var hon skodd. Bak barfota, men fick skor när hon skulle till mej. Nu är hon barfota bak igen. Hon får ha sulorna 1-2 sko period och sen blir det barfota fram också- När Bioprominet hjälpt henne mer.

Så skönt att se henne frisk igen. Efter som vetrinären med en gång sa ömma hovar när jag förklara och sulor. Så tycker jag det är bra att han tycker man kan prova innan man kommer in. :O)

Kan snart börja rida mer, tyvärr så visar inte hon om hon ömmar. Mer att hon dagen efter är dålig. Då hon är pigg och glad ute och sen kommer det som ett brev på posten. Nu går hon på bete som de andra och mår prima. :O)
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Har gått förtsa kursen i barfota verkning och min ömma shettis har inte varit ömm sen jag började med det :O)
 
Sv: Ömma hovar, vad funkar?

Kom ihåg att din häst räknas som en sjuk häst troligtvis eftersom att problemet verkar kunna härledas till hovarna. Då får inte vem som helst utföra skoning eller verkning på hästen.

Så jag råder dig igen, in till klinik och undersök hästens hovar grundligt och även hur det ser ut inuti genom röntgen.

Hur gjorde du för hästens tillfrisknande på 6 dygn?

(Jag antar även att du har en längre utbildning än så, innan du börjar verka hästens hovar? Minimum för mig är en utbildning på 2 år som är baserad på handledd praktik och teoretisk undervisning. Ingen hinner lära sig ett hantverk, speciellt inte hur man korrekt verkar och skor hästar på snabbkurser. Hovens funktion är av stor vikt för hästens hälsa som vi ska vara rädda om. Skador i hovar kan vara omöjliga att reparera och orsakar ofta problem i hela hästen i sekundärt led)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: super
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
628
Senast: AraSlei
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 052
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp