Ömma knölar

surprice1985

Trådstartare
Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt! Bara få huden att repa sig igen.
MEN idag kommer hästen instaplandes och ser ut som om hela kroppen gett upp på henne 😱
Tar av täcker och ser en massa knölar som är så himla ömma på henne...
IMG_20191104_203411.jpg

Hon fick såna knölar på ryggen för en tid sedan och efter att ha fått så många olika pencilin och antibiotikor för muggen/raspen och lymfangiten hon rök på så trodde vet. att det var en reaktion på allt hon fått. Han gissade att kroppen var så nedsatt så hon hade blivit extra känslig.
Knölarna var ömma, tryckte man på dom kröp hela hästen ihop...
De försvann efter en vecka ca.
Efter en tid kom det några knölar på vänster bog, de var precis lika ömma och försvann efter några dagar förutom den största som öppnade sig och det kom ut lite var innan den torkade in.
Bra en tid men sen dök det upp likadana på höger sida om bogen 😣
Precis lika ömma, alla försvann utom en större som öppnade sig och varade.
Nu hade de precis börjat försvinna och den stora har börjat torka in även om den är lite öm fortfarande.

Och nu kom hon in med knölar över hela bringan och upp på bogen på båda sidorna.
En som är stooor och resten små knölar. Svinömma så när täcket satt på kunde hon knappt gå.

Någon som varit med om liknande? När jag läser om foderknölar och nässelutslag står det alltid att de är oömma och kliar.
Dessa är ju extremt ömma o kliar verkligen inte.

Så less på allt nu 😪 Som jag kämpat och slitit med muggen och var så glad över att det äntligen släppt och såg fram emot vår sista tävling, o så börjar denna skiten istället!

Hon får probihorse för magen som muggen förmodligen kom ifrån. Om det är det som kan ge något sånt här?
Igår fick hon nypon för första gången, men knölarna har ju funnits tidigare dock inte i närheten av såhär mycket.
Höet öppnade jag en ny bale igårkväll. Men är från samma skörd som det hon fått tidigare.
Förstår inte varför hon fått detta nu! Känns som att hela hennes kropp är super känslig, kan hon ha blivit så nedsatt av muggen?
 
Screenshot_20191104_221614_com.facebook.orca.jpg


Svårt att få med på bild men här ser man den stora knölen med...

Ska givetvis ringa vet. imorgon igen. Har ingen temp och verkar må bra förutom att de gör ont.
 
Min fick värmeslag som såg ut exakt sådär och försvann efter några dagar/en vecka. Öm där hon var svullen. Om jag hade råkat låta henne ha ett lite för varmt täcke blev det sådär.
 
Min fick värmeslag som såg ut exakt sådär och försvann efter några dagar/en vecka. Öm där hon var svullen. Om jag hade råkat låta henne ha ett lite för varmt täcke blev det sådär.

Hmm är klippt och har inte haft ett särskilt tjockt regntäcke på sig... Är dock varm av sig självt... Men tja kanske kan vara det? Jag har aldrig haft någon som fått såna utslag så har inte en aning.
 
Hmm är klippt och har inte haft ett särskilt tjockt regntäcke på sig... Är dock varm av sig självt... Men tja kanske kan vara det? Jag har aldrig haft någon som fått såna utslag så har inte en aning.
Min kunde få det av typ 50g om hon upplevde det för varmt. Det är oerhört likt hennes utslag, men verkar vara väldigt ovanligt.
 
Fick tid hos vet. för koll på torsdag. Men nu när jag gick ut med henne så är hon helt påverkad i kroppen. Trodde att hon rörde sig lite stelt i boxen för att bringan gör ont för knölarna men när hon kom ut så går hon illa hela hon 😪 Så det blir en tripp till djursjukhuset idag och de ville behålla henne. Alla möjliga blodprover, hudprov och träckprov ska tas.
Känns som att nåt är väldigt galet i henne 😭
 
Jo de har varit hemska i år! Men så enkelt är det tyvärr inte :(
Vi är påväg till kliniken nu.

Förgiftning av något slag?
Vissa ger hudpåverkan.
Min åt renfana förra året och fick som ödem och liknande utslag på kroppen (mm). Påverkade inflammationsparametrar i blodprovet men levervärden okej.

Gå igenom hagen mycket noggrant, kan även vara giftiga växter i höet (vissa fortsätter vara giftiga även i hö/hösilage).

Håller tummarna för att ni hittar vad som felar ✊
 
Förgiftning av något slag?
Vissa ger hudpåverkan.
Min åt renfana förra året och fick som ödem och liknande utslag på kroppen (mm). Påverkade inflammationsparametrar i blodprovet men levervärden okej.

Gå igenom hagen mycket noggrant, kan även vara giftiga växter i höet (vissa fortsätter vara giftiga även i hö/hösilage).

Håller tummarna för att ni hittar vad som felar ✊

Ja det var ju faktiskt rätt likt. Vad dins utslag ömma med?
Vet. trodde inte på något hon ätit eftersom hon har det så begränsat på bringan och bogen utan trodde på någon kontaktallergi 🤔 Men då skulle det vara täcket hon reagerade på o det har hon ju haft sen i somras till o från? Nä köper inte det riktigt...
Vet. var en sån som visste vad det var för fel på hästen innan hon ens kollat på henne...
Biopsi togs iallafall på huden, vilka hål det blir 😱 Trodde det skulle göras med en nål men det var ju en jättegrej de tryckte ut en hundbit med, råkade ta i ett blodkärl så hon blödde rejält.
Blodproven visade ett något förhöjt levervärde men inte tillräckligt för att de skulle bry sig om det.
Däremot ett högt inflammatorisk värde (sib.. någonting?) som verkar ha varit där en lite längre tid.
En systemisk inflammation i kroppen, vad det nu betyder.
Hon trodde att det var kopplat till huden men jag tror att inflammationen gör henne mottaglig för annat därav utslagen.
Jag har ju känt på mig att det varit nåt med henne långt innan dessa utslag kom, men har inte haft något att ta på.
Jag kör iallafall på och utesluter saker i foderstaten och scannar av hagen efter växter.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp