Ömma knölar

Ja det var ju faktiskt rätt likt. Vad dins utslag ömma med?
Vet. trodde inte på något hon ätit eftersom hon har det så begränsat på bringan och bogen utan trodde på någon kontaktallergi 🤔 Men då skulle det vara täcket hon reagerade på o det har hon ju haft sen i somras till o från? Nä köper inte det riktigt...
Vet. var en sån som visste vad det var för fel på hästen innan hon ens kollat på henne...
Biopsi togs iallafall på huden, vilka hål det blir 😱 Trodde det skulle göras med en nål men det var ju en jättegrej de tryckte ut en hundbit med, råkade ta i ett blodkärl så hon blödde rejält.
Blodproven visade ett något förhöjt levervärde men inte tillräckligt för att de skulle bry sig om det.
Däremot ett högt inflammatorisk värde (sib.. någonting?) som verkar ha varit där en lite längre tid.
En systemisk inflammation i kroppen, vad det nu betyder.
Hon trodde att det var kopplat till huden men jag tror att inflammationen gör henne mottaglig för annat därav utslagen.
Jag har ju känt på mig att det varit nåt med henne långt innan dessa utslag kom, men har inte haft något att ta på.
Jag kör iallafall på och utesluter saker i foderstaten och scannar av hagen efter växter.

Låter lite likt!
Min var extra öm i huden generellt, inte bara på knutorna. Blodprovet som var förhöjt på henne var SAA som är ett akutfasprotein som ökar snabbt i blodet vid inflammation. Hennes hudutslag vätskade sig (de största, de små var bara bulor) och kom sporadiskt på olika ställen på kroppen, det fortsatte ett tag efter att hon hade fått byta hage från den där hon åt renfanan (jag bytte direkt jag fattade vad som hänt). Hon fick även muggsymtom på bakbenen, det ena svullnade även upp, lite lymfangitvarning på det. Blev aldrig något mer utbrett över en stor del av kroppen, så någon kontaktallergi behöver det absolut inte vara för det. Värst på henne var bringan där den stora svullnaden satt (som jag la in bild på), den vätskade sig en hel del innan den gav sig och gick ner igen.

Behandlingen var symptomatisk. Ta bort det som var giftigt förstås, sedan behandla såren och låta henne vila och läka. Jag tvättade (med mild tvål och vatten) och smörjde med en honungsbaserad salva L-mesitran.
Tog ca 1 månad för henne att läka ut allt, men blev snabbt bättre efter att orsaken togs bort. Det kom några små nya bulor i huden första tiden efter hagbytet men sen inget mer.
 
Ja det var ju faktiskt rätt likt. Vad dins utslag ömma med?
Vet. trodde inte på något hon ätit eftersom hon har det så begränsat på bringan och bogen utan trodde på någon kontaktallergi 🤔 Men då skulle det vara täcket hon reagerade på o det har hon ju haft sen i somras till o från? Nä köper inte det riktigt...
Vet. var en sån som visste vad det var för fel på hästen innan hon ens kollat på henne...
Biopsi togs iallafall på huden, vilka hål det blir 😱 Trodde det skulle göras med en nål men det var ju en jättegrej de tryckte ut en hundbit med, råkade ta i ett blodkärl så hon blödde rejält.
Blodproven visade ett något förhöjt levervärde men inte tillräckligt för att de skulle bry sig om det.
Däremot ett högt inflammatorisk värde (sib.. någonting?) som verkar ha varit där en lite längre tid.
En systemisk inflammation i kroppen, vad det nu betyder.
Hon trodde att det var kopplat till huden men jag tror att inflammationen gör henne mottaglig för annat därav utslagen.
Jag har ju känt på mig att det varit nåt med henne långt innan dessa utslag kom, men har inte haft något att ta på.
Jag kör iallafall på och utesluter saker i foderstaten och scannar av hagen efter växter.

Här står det om alla giftiga växter och vilka symptom de kan ge.
https://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet
 
Glömde skriva att även slemhinnorna var röda till en början. Både i munnen och ögonen.
 
Ska scanna av hagen i helgen i dagsljus.
Har gått många hästar här men bara hon som blivit dålig men var hon redan nedsatt pga muggen och alla behandlingar så krävdes det kanske inte så mycket.

Pratade med min vanliga vet. igår och bad honom kika på provsvaren.
Han sa att vita blodkroppar, njurar och lever var något förhöjda. Plus denna långtidsinflammation då.
Är något blodprov svaret inte hade kommit på ännu.
Han sa att det inte borde vara muggen som ge utslag på inflammationen för det borde vara ute ur kroppen nu när hon blivit bra från den...

Knölarna är nästan borta nu, några små öma kvar. Annars verkar hon pigg och glad som vanligt.

Så konstigt och verkligen jobbigt att inte veta vad det kan vara med henne. En hälta hade varit lättare att ta, då vet man iallafall vad det är 😣

Vi som precis äntligen börjat komma igång igen och hade en tävling inplanerad. Nu får hon vila över vintern istället så börjar vi om på nytt till våren ❤️

Hon har gått på full dos av Probihorse under hösten nu för muggen, kanske kan det vara den som ställer till det i kroppen för henne?
 
Vet. sa att hon kanske reagerar på att ha blivit klippt, just utslagen då 🤔 vill minnas att hon hade någon liten knöl redan innan jag klippte henne men det är inte säkert. Vet iallafall att hon fick de första på ryggen efter klippningen.
Pratade med förra ägaren och de hade aldrig klippt henne tidigare.
 
Långsökt kanske, men jag hade ett ponnysto för en herrans massa år sedan som reagerade på klippmaskinsoljan (minns inte vilken olja det var som användes på den tiden dock). Hon fick hemska utslag/knölar som påminde om de på din häst. Det gick att klippa om man smorde skären med ren paraffinolja, då höll sig huden lugn. Hoppas din häst blir bättre!🌺
 
Långsökt kanske, men jag hade ett ponnysto för en herrans massa år sedan som reagerade på klippmaskinsoljan (minns inte vilken olja det var som användes på den tiden dock). Hon fick hemska utslag/knölar som påminde om de på din häst. Det gick att klippa om man smorde skären med ren paraffinolja, då höll sig huden lugn. Hoppas din häst blir bättre!🌺

Finns så mycket som kan påverka inser man nu när man letar vart det kan ha kommit ifrån 😕
Nu är det en månad sedan hon klipptes så det borde ju inte vara det men man vet ju aldrig 🤔
 
Jaha en never ending story... Hästen har gått på behandling, en typ av metacam, i 10 dagar efter besöket hos vet.
Utslagen försvann efter ca en vecka, endel små kvar lite längre tid som tog tid på sig att torka ut. Äntligen tänkte jag, nu är det över! Men nehepp... Nya utslag på vänster sida om halsen 😣 Många små knölar som inte är lika ömma så de hon haft tidigare. Upplever att hon är lite känsligare överlag i huden, surare än vanligt vid sadling osv.
Försöker lägga ihop 2 och 2 men det enda jag kan komma fram till är att inför varje gång de blossat upp har vi öppnat en ny bale hö 🤔 Så i helgen hämtade vi en bale från ett annat ställe och jag plockade bort allt foder.

Idag ringde vet. och hade fått svar från biopsin som visade på en allergisk reaktion. Hon är fortfarande helt säker på att det är något hon kommer i kontakt med eftersom det är så centrerat till sina områden, hon trodde först att det var täcket eftersom de första utslagen satt under täcket men dessa sitter mitt på halsen och upp mot manen så då kunde vi utesluta täcket. Ikväll bäddade jag boxen med halm för att få bort kontakten med spånet om hon plötsligt skulle börjat reagera mot det...
Suck...
Och benet hon haft mugg/rasp på sne i somras men äntligen är av med har blivit varmt 😕 Vad är det som händer 😣
 
Fick tid hos vet. för koll på torsdag. Men nu när jag gick ut med henne så är hon helt påverkad i kroppen. Trodde att hon rörde sig lite stelt i boxen för att bringan gör ont för knölarna men när hon kom ut så går hon illa hela hon 😪 Så det blir en tripp till djursjukhuset idag och de ville behålla henne. Alla möjliga blodprover, hudprov och träckprov ska tas.
Känns som att nåt är väldigt galet i henne 😭

Jättebra att du åkte in med hästen så snabbt. Det du redovisar är inte normalt alls, inte ”nässelutslag” etc. Hoppas du får bra hjälp och vill uppdatera hur det går för pålle .😔 allergi är inte så kul /lätt ...
 
Jättebra att du åkte in med hästen så snabbt. Det du redovisar är inte normalt alls, inte ”nässelutslag” etc. Hoppas du får bra hjälp och vill uppdatera hur det går för pålle .😔 allergi är inte så kul /lätt ...

Vet. sa att vi kunde göra en allergiutredning men först när kortisonet hon fått gått ur kroppen vilket tydligen tar upp till 3 månader 😕 Vid det laget hoppas jag verkligen att hon är bra igen 😱
Tagit bort allt jag kan göra nu så får vi se om hon blir bättre... Sen får jag väl lägga tillbaka foder osv o förhoppningsvis märka om/vad hon reagerar på...
När utslagen, förhoppningsvis, försvunnit ska vi ta nya blodprover för att se på vilket håll inflammationen gått...
Så konstigt att det kom pang sådär 🙁
 
Jag tycker att hon har börjat bli bättre (vågar knappt säga det 🙈) De utslag hon hade på halsen har börjat torka in och de flesta har försvunnit. Hon började få på andra sidan halsen men men de stannade av och har istället börjat klia lite, det har inga av de andra gjort.
Känns lite piggare att rida med ❤️
Jag slängde ut allt spån och la in halm istället och satte på henne ett halstäcke.
I helgen är det 2v sen jag bytte ut hennes hö.
Så vad det är som gjort att det känns som det vänder nu vet jag inte men får väl börja lägga tillbaka sakerna sakta såsmåningom...
Gissar på spånet.
Foder har hon börjat få lite igen men där märker jag ingen skillnad på henne så det kan jag nog utesluta, skönt!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 579
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp