Ömmar på hårt underlag

Shettisar

Trådstartare
Har en 22 årig shettis vallack som ömmar fruktansvärt fram på hårt underlag.Han har alltid varit skodd tills för ca 4 år sedan. Eftersom jag inte kör honom regelbundet så tog jag av honom skorna. När jag visste med mig att jag skulle köra med regelbundet la jag skor fram vilket funkade bra. Men nu har han gått utan skor i ca 2år då körandet trappats ner igen. Nu när jag känner för att försöka få igång honom igen så provade jag häromdagen att promenera med honom på vägen och han ömmar rejält,likaså på grusväg. Jag vill helst inte sko honom igen, finns där något förutom boots att använda för att ge honom lite mer motstånd i hoven på för hårt underlag.Något stärkande för hoven mao.Han har haft en del problem med hålrum av och till och hovis tycker det är onödigt att lägga på skor för det lilla han kommer att gå nämligen.....
 
Sv: Ömmar på hårt underlag

Man kan limma på skor, då slipper man sömarna. Annars får du väl undvika hårtunderlag så han slipper få ont.
 
Sv: Ömmar på hårt underlag

Aha:idea: Ska höra med hovis nästa gång då. Lite svårt att undvika hårda underlag då alla vägar här är asfalt eller grusvägar.:(
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp