Ömmar på löst underlag / hur långt tillbaka går problemet egentligen?

skiesabove

Trådstartare
***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det är intressant att läsa denna typ av trådar.***

Ok.

Så. Jag har en stor och tung nordsvensk som har ont i fossingarna. Jag har en magkänsla av att detta problem egentligen beror på något annat, men vad? En lång historia kort...

2013-09 Tar hästen på foder. Han har dåliga hemmaverkade hovar, är fet och kliar sig mycket. Tycker inte om att lyfta bakhovarna. Krånglar vid uppsittning. Har stuckit med tidigare ägare vid ridning i skogen, har även stuckit med kälke och hoppat över en gärsgård och är därmed belagd med körförbud i mitt fodervärdskontrakt. Han är känslig och nervös av sig, jag åker av första ridturen. Jobbar hårt med att vinna hans förtroende, hitta lugnet etc. Jag hittar metoder för att hantera hans rädslor men det blir egentligen inte bättre och det tar tyvärr ett år (ett år av dåliga råd om att jag bara behöver mer sadeltimmar för att sluta vara rädd, och att han behöver ridas mer för att sluta vara rädd) innan jag börjar lyssna på min magkänsla och använder de sätt som känns rätt för mig. Har börjat träna akademiskt lite smått.

2014-05 Åker på kurs för Monika Sanders - får ett kvitto på att jag är på rätt väg för oss som ekipage. Börjar känna efter mer och SE mer.


2014-07 Vågar lita på magkänslan fullt ut nu och tillkallar veterinär. Veterinär som även är utbildad kiro kommer. Låsning SI-led, sned i ländryggen, inflammation i ryggen vid sadelläget. Metacam och vila, sedan promeneras igång vid hand. Blir bra i princip direkt. Efter denna sommar lossnar det för oss och vi litar mer och mer på varandra, B blir lugn och jag blir lugn men nu har jag blivit gravid så sista ridturen blev i slutet av november.

2015-02 Börjar så smått sätta igång igen med promenader och akademiskt markarbete.

2015-05 Har börjat komma igång lite mer men det blir inga hårda pass direkt eftersom det mest är varannan vecka jag kan träna (sambon jobbar borta varannan vecka och jag är ensam med bebis). Skritt och en del trav från marken och uppsuttet. Jag uppfattar en lättare rörelsestörning, han nickar lite i traven (minns med fasa hur länge jag ignorerade det första året) och jag pratar med vet om det. Vi hade pratat tidigare om att fler saker skulle kunna komma fram nu när bakkärran var fixad, jag ska prova rida på ett tag och se hur det utvecklas.

2015-06/07 Sommaren som aldrig kom. Blött och regnigt och det är lerigt i sommarhagen. Vi kämpar på med traven som känns mycket obalanserad, jag tänker först att det bara är jag som är så våldsamt otränad men det börjar kännas i magtrakten igen - något stämmer inte. Trots att vi gör jättestora framsteg rent förtroendemässigt, jag rider mycket barbacka och bettlöst och vi har väldigt kul ihop.

2015-08-07 Framhovarna har plötsligt risat ihop och skorna trillar av, hovslagaren fick verka ner riktigt mycket "så mycket jag kan ta utan att det börjar blöda". Väldigt spruckna och svårt att få fast skorna. Föregående skoning 2015-06-26, då var hovarna "ok". B har haft dålig hovkvalitét så länge jag har haft honom och även enligt tidigare ägare, och har tidigare fått en del tappskor på bakhovarna.

2015-08-15 Ömfotad på grus och snubblar till i trav på uteritt

2015-08-16 Mycket ömfotad och rejält halt på löst underlag (ridbana) får inte med sig höger fram, vägrar lyfta framhovar på löst underlag, svullen runt bogen. Jag ringer veterinär.

2015-08-18 Veterinär kommer. Journaltext: "Har varit rejält stapplig fram. Blivit ordentligt verkad innan. Är muskulärt rejält svälld och öm bogen höger sida, lindrigt vänster sida. Ingen digitalpuls, visitertångsreaktion eller värme. Är stapplig båda fram rakt ut, svårt att vända i trav, problem att lyfta höger fram, snubblar till. Behandlad med laser muskulärt, får metacam 10 dagar och sedan ny utvärdering. Om ej snabb förbättyring ny kontakt. Diagnos: Hälta - boginflammation."

2015-08-20 Hovslagare kommer och sätter sulor på framhovarna enligt vets rekommendation.
B blir ganska snabbt bättre och mycket mindre stapplig men inte ren, svullnaden i bogen lägger sig och var efter 10 dagar borta. Går endast i liten hage + vissa dagar ca 50 meter till stallet. Går ok på fast underlag och har inga problem att lyfta hovarna på stallgången. Väldigt pigg och glad.

2015-08-29 B åt sin sista metacamkur dagen innan, det har varit ganska kallt och regnigt. Tar ut på ridbanan för att se hur han rör sig. Mycket ömfotad, igen. Kontakt med vet som skriver ut Fenylbutazon och rekommenderar liten växtfri hage för säkerhets skull. Tät kontakt kommer att hållas med veterinär.


Tankar? Fång men inte fång? Liknande erfarenheter? Dags att boka kliniktid?
 
Jag har sett det här på hästar som verkats för hårt. På lera blir de väldigt stappliga, på hårt underlag betydligt bättre. Jag antar att det är en inflammation i hoven, om den sen ska kallas fång eller sulläderinflammation vet jag inte.

Din häst har sannolikt rejält ont eftersom han trots sulor reagerar så snart det smärtstillande är slut. Plus reagerar lite trots smärtstillande. Jag skulle tro att det bästa är att hålla honom så still som möjligt och ge antiinflammatoriskt/smärtlindring tills hovarna hunnit läka.

Tror inte att ett klinikbesök skulle tillföra mycket, men kolla med din vet vad hen tror. Det är ju också en påfrestning. Utgår från att han är skodd bak så att han kan lägga vikt ordentligt på bakfötterna och därmed i någon mån avlasta fram.
 
Ta ett pssm-prov. Börja med 1an. Dra tagel från manen, 30-40 stycken och skicka in till ett företag.

Kanske är det inte hovarna som är grundproblemet? Eftersom han satt fast så mycket i sin kropp menar jag. Har ni röntgat hästen? Jag skulle åka in till klinik. Om inte annat kan ju allt bli belastningsfång.
 
Han är skodd bak.

Har svarat bra på buttan och idag kommer äntligen hovis och ska titta till sulorna. Byta hovslagare är inte lätt häruppe, det är stor brist på utbildade såna. Alla har fullt, och min med. Men visst, jag har funderat på det. Hen har dock varit med sen jag skaffade hästen och hans hovform har gått från absurd (citat: "han har bakhovar fram och jag vet inte vad bak") till normal, men fortfarande sköra som bara den =\.

PSSM-prov var en bra idé!

Klinik kan bli aktuellt men känns inte bra medans han har så ont, det är ca 8 mil enkel väg och han är inte förtjust i att åka.
 
Från det du skriver om hemmaverkning antar jag att han gått oskodd tidigare? I så fall kan det vara en förklaring till hans problem i bak. En häst ska ju normalt lägga ca 55-60 % eller nåt sånt av sin vikt på frambenen men har de ömma framhovar kan de belasta om så att bakpartiet/ryggen tar stryk. Han är ju en tung häst. Det här skulle kunna vara hans grundproblem. Bara det faktum att han gått barfota fram kan ha lett till problem pga hans tyngd. Om han fortfarande är fet vore det bra att banta ner honom så fort han kan röra sig ordentligt igen. Tur för pållen att han får ordentlig skötsel nu!!
 
Från det du skriver om hemmaverkning antar jag att han gått oskodd tidigare? I så fall kan det vara en förklaring till hans problem i bak. En häst ska ju normalt lägga ca 55-60 % eller nåt sånt av sin vikt på frambenen men har de ömma framhovar kan de belasta om så att bakpartiet/ryggen tar stryk. Han är ju en tung häst. Det här skulle kunna vara hans grundproblem. Bara det faktum att han gått barfota fram kan ha lett till problem pga hans tyngd. Om han fortfarande är fet vore det bra att banta ner honom så fort han kan röra sig ordentligt igen. Tur för pållen att han får ordentlig skötsel nu!!

Ja, han gick oskodd sommaren innan jag tog han på foder och kanske längre, innan det skoddes han med sidokappor av ägaren. Hovarna var inte vackra...

Han har gått ner mycket i vikt sen jag tog han men jag vill fortfarande ha ner han kanske 50kg till ungefär. Lite svårt just nu dock..

Men han verkar faktiskt nöjd i sin lilla sjukhage just nu. Väldigt avslappnad, så skönt att buttan hjälpte mot smärtan! Hovis vågade inte röra hovarna idag utan tar med en kollega på fredag.
 
Jag kan ju, som alla andra bara komma med förslag. Alla tre är lite långsökta kanske och inte helt kopplat till allt du berättat....men ändå tankar som går.

1. Fångsymptom där PPID kan vara orsaken. Det blir ofta ganska diffusa fångliknande symptom som veterinärerna inte riktigt tycker är fång. Butta brukar göra susen en stund.

2. Mjukt underlag kan visa på om hästen har ont i senor och/eller ligament. De böjs ju genom mycket mer.

3. Bärrandsröta kan på oskodda fötter kännas rejält på mjukt underlag då sand, grus och korn trycks upp i hålen.
 
Han är inte röntgad, va? Jeg skulle röntga - åtminstonde hovarna, det kan vara t.ex. hovbroskförbening, som är ganska vanligt på stora tunga hästar.
 
Ta ett pssm-prov. Börja med 1an. Dra tagel från manen, 30-40 stycken och skicka in till ett företag.

Kanske är det inte hovarna som är grundproblemet? Eftersom han satt fast så mycket i sin kropp menar jag. Har ni röntgat hästen? Jag skulle åka in till klinik. Om inte annat kan ju allt bli belastningsfång.

Herregud. Du hade rätt, han har PSSM1! Tusen tack för tipset @Hippocampus !
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 676
Senast: Ida94
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp