Oemotståndlig mat/godis

ufot

Trådstartare
Då min valack har fått för sig att han är hingst har jag fått rådet att pröva munkpeppar.

Problemet är att min i grunden inte kräsna häst tycker munkpeppar är oätbart.

Han får nu Granngårdens Müsli Mash som han i vanliga fall äter med mycket god aptit.

Alla tips på godsaker att blanda i maten så att munkpepparn slinker ner mottages tacksamt.

Det jag spontant tänker på är morötter och äpplen.
Sen har jag hört att äppeljuice kan fungera, någon som har erfarenhet av detta?
 
Melass kanske? Eller sirap. Mumsigt värre för många hästar 🙂 Det är ju massor med smak, så du behöver inte ge så mycket.
 
Melass kanske? Eller sirap. Mumsigt värre för många hästar 🙂 Det är ju massor med smak, så du behöver inte ge så mycket.
Melass är ju en jättebra idé! Tack!
Det enda jag tänker på är att det är en Islandshäst som absolut inte behöver gå upp mer i vikt (kanske snarare tvärtom…)

Ger honom enbart 5 dl müsli mash, så kanske det fungerar att lägga till en msk melass?
 
Tycker han om lusern? Jag har fått i kräsen häst butta utblandat i lusern.
Jag har bara haft honom drygt en månad så vet inte vad han gillar och inte.

Problemet är att det finns begränsat utrymme i stallet, så jag kan inte köpa hur mycket mat som helst. Alla hästar har en fodertunna. Där ryms en säck mat.
Han älskar som müsli mash i normala fall så jag tror inte annan mat är lösningen.
Det jag hoppas på är att hitta något gott som typ säljs på flaska/dunk eller liknande som jag kan ge lite av.
 
Riven morot hade jag provat i första hand, kostar ju inte många kronor att köpa en påse och prova och smidigt att slippa ytterligare ett foder :)
 
Jag har bara haft honom drygt en månad så vet inte vad han gillar och inte.

Problemet är att det finns begränsat utrymme i stallet, så jag kan inte köpa hur mycket mat som helst. Alla hästar har en fodertunna. Där ryms en säck mat.
Han älskar som müsli mash i normala fall så jag tror inte annan mat är lösningen.
Det jag hoppas på är att hitta något gott som typ säljs på flaska/dunk eller liknande som jag kan ge lite av.
Min super kräsna häst äter allt om jag blandar i lite bockhornsklöver. Alltså det är verkligen magiskt! Min häst brukar ta god tid på sig att äta sitt kraftfoder då han inte tycker det är jätte gott med mineralerna. Jag har provat typ allt från äppelmos, olika sorters mash, rivna morötter, torkade morötter etc. Men inget har fungerat tills jag för några månader sedan fick tipset om bockhornsklöver. Nu käkar han upp sin mat på typ fem minuter. Och det spelar ingen roll om jag lägger i extra salt eller något, helt underbart. Dessutom är det inte ens dyrt utan 1 kg kostar en hundring. Ger ca 20 ml/dag.
 
Min super kräsna häst äter allt om jag blandar i lite bockhornsklöver. Alltså det är verkligen magiskt! Min häst brukar ta god tid på sig att äta sitt kraftfoder då han inte tycker det är jätte gott med mineralerna. Jag har provat typ allt från äppelmos, olika sorters mash, rivna morötter, torkade morötter etc. Men inget har fungerat tills jag för några månader sedan fick tipset om bockhornsklöver. Nu käkar han upp sin mat på typ fem minuter. Och det spelar ingen roll om jag lägger i extra salt eller något, helt underbart. Dessutom är det inte ens dyrt utan 1 kg kostar en hundring. Ger ca 20 ml/dag.
Intressant, berätta gärna mer.
Googlade lite snabbt och bockhornsklöver verkar finnas i lite olika former i varierande prisklass.
Ger du hel eller malen?
Var köper du det?
Vad jag kan hitta kostar det på de flesta ställen långt över 100 kronor för 1 kg.
Enda stället jag hittat är Borgeby kryddgård där 1 kg kostar 105 kronor.
 
Jag ger munkpeppar ihop med lite blöt lucern. Min häst verkar dock tycka att munkpepparn är god, konstigt nog. Jag tycker det luktar otäckt men hästen äter med glädje..

Har du ökat givan successivt så att du bara börjat med lite?
 
Jag har hört att en droppe vaniljextrakt är som kattmynta för en del hästar, har dock inte provat det själv för jag har inte behövt lura i pållen något motbjudande ännu :D
 
Jag ger mitt sto hel munkpeppar i kraftfodret och det funkar i perioder, när hon ratar det så har jag "panerat" äppelbitar med munkpepparen, då kan hon inte sortera ut kornen. Äpplen och morötter är det bästa hon vet.
 
Melass är ju en jättebra idé! Tack!
Det enda jag tänker på är att det är en Islandshäst som absolut inte behöver gå upp mer i vikt (kanske snarare tvärtom…)

Ger honom enbart 5 dl müsli mash, så kanske det fungerar att lägga till en msk melass?
Det är förvisso socker, men jag har svårt att tro att hästen skulle reagera på den mängden faktiskt. Jag skulle testa om det var min häst. Alternativt sirap som har lite mer lagom förpackning ofta (kanske är lättare att bara sprinkla över lite) :) Man kan ju riva äpple också om hästen är superförtjust i äpple som @Kjerulfias häst t ex.
 
Intressant, berätta gärna mer.
Googlade lite snabbt och bockhornsklöver verkar finnas i lite olika former i varierande prisklass.
Ger du hel eller malen?
Var köper du det?
Vad jag kan hitta kostar det på de flesta ställen långt över 100 kronor för 1 kg.
Enda stället jag hittat är Borgeby kryddgård där 1 kg kostar 105 kronor.
Jag har köpt på Borgeby och jag ger malen så det blandar sig ordentligt. Min väninnas häst har oxå varit lite dålig på att äta nu sista tiden och hon har oxå provat med väldigt bra resultat. Det har ju lite skyddande effekt på magen oxå så det är möjligt att även det bidrar till det positiva resultatet. Men min häst älskade det från dag ett så för hans del är nog smaken som gör ďet mesta.
 
Jag har köpt på Borgeby och jag ger malen så det blandar sig ordentligt. Min väninnas häst har oxå varit lite dålig på att äta nu sista tiden och hon har oxå provat med väldigt bra resultat. Det har ju lite skyddande effekt på magen oxå så det är möjligt att även det bidrar till det positiva resultatet. Men min häst älskade det från dag ett så för hans del är nog smaken som gör ďet mesta.
Borgeby är bra! Jag köper munkpeppar där, senast köpte jag 5 kg. Mycket billigare än andra ställen!
 
Köp annars flytande munkpeppar hos Kleens (Alternative healthworks tror jag det heter) o ge i munnen med spruta. Min kräsna häst har jag gett upp att få i tillskott i blöt mat, eftersom hon ratar allt.
 
Min häst älskar banan. Senast mutades han med hela munnen full av banan vid behandling god veterinären. Han har inte behövt äta medicin ännu men det hade varit mitt förstaval att stoppa det i en banan.
 
Tycker han om lusern? Jag har fått i kräsen häst butta utblandat i lusern.

Jag ger munkpeppar ihop med lite blöt lucern. Min häst verkar dock tycka att munkpepparn är god, konstigt nog. Jag tycker det luktar otäckt men hästen äter med glädje..

Har du ökat givan successivt så att du bara börjat med lite?

Lusern funkar för mig, bättre än mash, betfor, rivna morötter och allt annat som de flesta andra hästar verkar tycka är oemotståndligt. Både hack tillsammans med lite vatten så att pulvret fäster och blötlagda pellets som blir gröt fungerar bra.

Islandshäst med.

Det är inte någon annan i stallet som har som du kan få små mängder av deras? För att kolla?
 
St Hippolyt glyx mash lyckas lura i mina hästar det mesta. Den är som namnet antyder inte så stärkelserik som en del andra heller..
 
Tack för alla svar!
Försökte med sirap idag och det var helt magiskt.
Matskålen renslickad, trots full dos munkpeppar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 016
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
4 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp