Oemotståndligt foder

PathOfClovers

Trådstartare
Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under kontrollerade former typ men ändå rör han sig ju väldigt mycket. Och nu är det ju långa dagar när det är så ljust länge. Enligt appen ca 5 km vissa dagar!

Jag tycker att han är åt det lite tunnare hållet. Har ju mycket päls så lite svårt att avgöra men var på hälsokoll hos veterinär nyligen och de tyckte han var jättefin, lagom och "bra musklad för åldern". När han kastrerades vid 5 månader var jag rädd att han skulle bli tjock så började med foder för kastrater men nu har han gått ner från 4,7 kg till 4,3 kg efter vintern då han rör sig mycket mer nu. Gick tillbaka på vanligt torrfoder och har nu börjat blanda in foder för utekatt med mer energi. Utöver fri tillgång på det får han lite mush (som han fick redan hos uppfödaren så har liksom kört på bara) men den äter han lite sådär av. Har testat mjukmat från Bozita, gick bra första dagen men sen nej.

Så, har ni tips på bra foder för aktiv katt, som är oemotståndligt god?! :D förstår ju att det är individuellt vad de gillar men finns ju säkert mer populära sorter? Tycker han funkar bra på sitt torrfoder, så gärna nåt annat för att komplettera med helst?
 
Tänkte bara inflika att det är lite svårt att jämföra blötmat med tex Mush för de behöver inte äta lika mycket av Mush som blötfoder.
Så tycker du att katten äter mindre av Mush (men att han gillar den) så är det kanske inte så konstigt :)

Min äter bara Mush så jag har inga tips. De förra katterna åt mjau/bozita.
 
Tänkte bara inflika att det är lite svårt att jämföra blötmat med tex Mush för de behöver inte äta lika mycket av Mush som blötfoder.
Så tycker du att katten äter mindre av Mush (men att han gillar den) så är det kanske inte så konstigt :)

Min äter bara Mush så jag har inga tips. De förra katterna åt mjau/bozita.
Det låter ju logiskt förstås! Men det är lite svårt för ibland vill han inte ha det alls och ibland lite osv och är ju lite svårt att veta med upptining osv. Han äter max 2 bollar per dag, ibland inget alls..:down:
 
Haha alltid en bra idé :D:love: Han gillar såna bitar av torkad kyckling och nåt flytande ank-godis han fick av en kompis iaf. Dock inte tex Dreamies. Men har tänkt att man kanske inte ska ge för mycket godis även om han inte verkar ha lätt att gå upp i vikt? 😅
 
Vi har lite det problemet med vår kastrerade honkatt på nyligen fyllda 1 år. Hon går än så länge inte ut själv men hon rör sig väldigt väldigt mycket 😴 Det var redan svårt när hon kom hit att få upp henne i vikt. Hon förlorade sin mamma när hon var 6 veckor så hon var väldigt liten vid 12 veckor när hon flytta hit. Lägg där till att hon äter bättre vissa dagar medan andra äter hon ingenting typ. Jo godis om man tar fram såna där sticks så smaskar hon i sig de 🤷‍♀️ Men svårt och leva på det. Sen har vi en kastrerad hankatt på 10 år som absolut skulle behöva gå ned lite. Därför får det torrfoder för kasterade katter då det är svårt att bestämma vem som ska äta när osv. Vi har helt enkelt givit upp lite, de dagar hon äter sämre med mat får hon helt enkelt mer godis. Andra dagar kan hon sätta i sig tre påsar blötmat utan problem själv. Nu väger hon 3.4 kg ca så vi får helt enkelt leva med att fröken är aktiv och slimmad 😆 Veterinären tyckte hon var fint musklad och visst gjorde det inget om hon la på sig lite men det var inte så att hon var mager heller.
 
Haha alltid en bra idé :D:love: Han gillar såna bitar av torkad kyckling och nåt flytande ank-godis han fick av en kompis iaf. Dock inte tex Dreamies. Men har tänkt att man kanske inte ska ge för mycket godis även om han inte verkar ha lätt att gå upp i vikt? 😅

De innehåller i allmänhet inte taurin så en ska vara lite försiktig att ersätta mat med godis. Min bränner också mycket så jag ger ett näringstätt torrfoder för aktiva katter (plus blötmat och godis).
 
Vi har lite det problemet med vår kastrerade honkatt på nyligen fyllda 1 år. Hon går än så länge inte ut själv men hon rör sig väldigt väldigt mycket 😴 Det var redan svårt när hon kom hit att få upp henne i vikt. Hon förlorade sin mamma när hon var 6 veckor så hon var väldigt liten vid 12 veckor när hon flytta hit. Lägg där till att hon äter bättre vissa dagar medan andra äter hon ingenting typ. Jo godis om man tar fram såna där sticks så smaskar hon i sig de 🤷‍♀️ Men svårt och leva på det. Sen har vi en kastrerad hankatt på 10 år som absolut skulle behöva gå ned lite. Därför får det torrfoder för kasterade katter då det är svårt att bestämma vem som ska äta när osv. Vi har helt enkelt givit upp lite, de dagar hon äter sämre med mat får hon helt enkelt mer godis. Andra dagar kan hon sätta i sig tre påsar blötmat utan problem själv. Nu väger hon 3.4 kg ca så vi får helt enkelt leva med att fröken är aktiv och slimmad 😆 Veterinären tyckte hon var fint musklad och visst gjorde det inget om hon la på sig lite men det var inte så att hon var mager heller.
Förstår kruxet med katternas olika behov! Annara får man ju ha en sån automat med chip.
Precis samma här, att han äter så olika från dag till dag...svårt! Prövade att strössla lite godis över mushet imorse, det gick hem iaf! :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
576
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
916
Senast: Bison
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp