Ömtålig rumpa!

ASKAPLASKA

Trådstartare
Jag får snart hem en specialsadel som enligt utsago ska sitta som en smäck på min häst och han ska gå mycket bra i men som tyvärr också är hård och smal i sitsen. Sadeln är mycket vacker och jag ska bara använda den vid speciella tillfällen.
Mitt bekymmer är att jag är van vid breda supermjuka bomlösa sadlar och verkar ha nån slags bortskämd silkesrumpa och får så ont i sittben och omkringliggande områden av den minsta lilla hårdhet.
Finns det nån produkt på marknaden eller nåt kul tips på hur jag själv tillverkar nåt som gör sadeln lite bredare och MYCKET mjukare att sitta i? Vanligt fårskinn eller gelseatsaver är alldeles för klent för min arma rumpa och breddar heller inte tillräckligt.
Bild på sadeln:
IMG_1277.jpg
 
Jag får snart hem en specialsadel som enligt utsago ska sitta som en smäck på min häst och han ska gå mycket bra i men som tyvärr också är hård och smal i sitsen. Sadeln är mycket vacker och jag ska bara använda den vid speciella tillfällen.
Mitt bekymmer är att jag är van vid breda supermjuka bomlösa sadlar och verkar ha nån slags bortskämd silkesrumpa och får så ont i sittben och omkringliggande områden av den minsta lilla hårdhet.
Finns det nån produkt på marknaden eller nåt kul tips på hur jag själv tillverkar nåt som gör sadeln lite bredare och MYCKET mjukare att sitta i? Vanligt fårskinn eller gelseatsaver är alldeles för klent för min arma rumpa och breddar heller inte tillräckligt.
Bild på sadeln:
Visa bifogad fil 44329
Om det handlar om att du ridit i den en gång och fått ont i sittbenen kan det bara vara ovana. Min medishäst hade en som alltid gav rejält med ont över sittbenen första gångerna man red (tänkte typ blåmärken) men efter några ridturer var den jättebekväm, absolut favorit, superkontakt med sittbenen och hästen. Sedan fick man ont igen efter ett uppehåll. Tre ridturer gjorde saken piff.
 
Jag får snart hem en specialsadel som enligt utsago ska sitta som en smäck på min häst och han ska gå mycket bra i men som tyvärr också är hård och smal i sitsen. Sadeln är mycket vacker och jag ska bara använda den vid speciella tillfällen.
Mitt bekymmer är att jag är van vid breda supermjuka bomlösa sadlar och verkar ha nån slags bortskämd silkesrumpa och får så ont i sittben och omkringliggande områden av den minsta lilla hårdhet.
Finns det nån produkt på marknaden eller nåt kul tips på hur jag själv tillverkar nåt som gör sadeln lite bredare och MYCKET mjukare att sitta i? Vanligt fårskinn eller gelseatsaver är alldeles för klent för min arma rumpa och breddar heller inte tillräckligt.
Bild på sadeln:
Visa bifogad fil 44329
Jag har en zalea i riktigt tjockt fårskinn till min sadel i liknande modell, får väldigt lätt ont i sittbenen (även av stolar t ex). Mitt fårskinnsöverdrag är från Deuber & Partner och finns till alla deras sadelmodeller.
 
Om det handlar om att du ridit i den en gång och fått ont i sittbenen kan det bara vara ovana. Min medishäst hade en som alltid gav rejält med ont över sittbenen första gångerna man red (tänkte typ blåmärken) men efter några ridturer var den jättebekväm, absolut favorit, superkontakt med sittbenen och hästen. Sedan fick man ont igen efter ett uppehåll. Tre ridturer gjorde saken piff.
Har en spansk liknande men mycket enklare sadel som är hård och smal och jag vänjer mig aldrig vid den så jag tror jag är hopplös tyvärr.
 
Jag har Block the Shock Seat Saver, köpta från England från A Stable Environment. Det är tempur i princip. Helt otroligt sköna, går inte att jämföra med en gelpad. Rekommenderas varmt! :)
 
Jag får snart hem en specialsadel som enligt utsago ska sitta som en smäck på min häst och han ska gå mycket bra i men som tyvärr också är hård och smal i sitsen. Sadeln är mycket vacker och jag ska bara använda den vid speciella tillfällen.
Mitt bekymmer är att jag är van vid breda supermjuka bomlösa sadlar och verkar ha nån slags bortskämd silkesrumpa och får så ont i sittben och omkringliggande områden av den minsta lilla hårdhet.
Finns det nån produkt på marknaden eller nåt kul tips på hur jag själv tillverkar nåt som gör sadeln lite bredare och MYCKET mjukare att sitta i? Vanligt fårskinn eller gelseatsaver är alldeles för klent för min arma rumpa och breddar heller inte tillräckligt.
Bild på sadeln:
Visa bifogad fil 44329
Skulle det inte kunna funka att tillverka något av en memoryfoam-pad?
 
En 4kantig gelpadd och fårskinn ovanpå? Och vadderade cyckelbyxor?
Breddar och blir mjukare, går ju inte att få det mjukt som en bomlös men vill man rida fint får man lida pin ;).
 
En 4kantig gelpadd och fårskinn ovanpå? Och vadderade cyckelbyxor?
Breddar och blir mjukare, går ju inte att få det mjukt som en bomlös men vill man rida fint får man lida pin ;).
Har bara hört talas om dessa cykelbyxor men ska nog kika lite närmre på dem! Kan kanske vara nåt att testa på långturer också även om jag sitter i betydligt bekvämare sadel då😊
 
Eller köpa en Block the Shock Seat Saver. :D
Jag kollade på dessa och läste några recensioner och de låter ju onekligen helt fantastiska. Skulle vara kul att testa en innan jag köper en dyr rackare från England och börjar klippa i den😅 Du råkar inte bo i Stockholmsområdet och känner för en liten förvisning?:angel::D
 
Tyvärr rätt långt från Stockholm, men om du råkar vara på Västkustsemester får du tjoa till! De är jättesköna, jag klagar alltid lite när jag rider en annan häst som inte har någon. :D
 
Har nu till viss del löst problemet själv. Till de peruanska showsadlarna finns något som kallas pellonera:
275958580.jpg

Dessa verkar dock vara rätt omöjliga att få tag i så nästa steg blir att presentera detta för en sadelmakare😊
 
Har nu till viss del löst problemet själv. Till de peruanska showsadlarna finns något som kallas pellonera:
Visa bifogad fil 44600
Dessa verkar dock vara rätt omöjliga att få tag i så nästa steg blir att presentera detta för en sadelmakare😊

De kanske inte är så svåra att få tag i som du tror ;) För ett gäng år sedan köpte jag min sadel begagnad från USA med alla tillbehören (antar att du lånat bilden från samma sida, i så fall har du min sadel som #289).
Min sadel är hur som helst inte alls lika hård som dessa sadlar brukar vara utan riktigt mjuk och skön, så pass att jag kallar den för en fåtölj... eller så är den inte så mjuk utan att jag har tillräckligt vadderad rumpa ändå 😳. Så jag har bara använt min pellonera ett par gånger eftersom jag gillar sadeln bättre utan. Skicka PM så kan vi nog komma överens om något :)

Sen måste jag ju fråga... har du också en peruan?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: axel
·
Utrustning Ja, som rubriken säger, om man vill ha ÄNNU mjukare sits än det blir med ett geleöverdrag på sin sadel, vad kan man använda sig av då...
Svar
4
· Visningar
2 145
Senast: Centaur
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 169
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp