Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.

krambanan

Trådstartare
Lite bakgrund för den som orkar:
http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/

Är långt och komplicerat så ska försöka få med det viktigaste.

Exet/dotterns pappa har nu fått för sig att stämma mig på vårdnaden (han säger iallafall att han kontaktat advokat). Dottern är 11 veckor och bor så klart med mig. Jag har inte skrivit på om gemensam vårdnad då exet är väldigt svår att samarbeta med.

Jag har absolut inte hindrat något umgänge, tvärtom. Han har vägrat att komma till mig för umgänge så jag har varit snäll och åkt till honom och mer eller mindre "bott" där i början. Allt för att dom skulle få så bra kontakt som möjligt redan från början.

Han fick vara med på förlossningen. Han vägrade dock köra in mig om han inte fick en ursäkt för att jag lagt till en kille han inte gillar på min Facebook någon-några veckor tidigare (detta tjatade han om nör jag ringde honom mitt i natten med värkar och behövde in till förlossningen). Jag hade dock redan en reservplan eftersom jag vet hur han är så min mamma körde in mig och var även hon med på förlossningen.

Jag informerar honom om allt. Bjuder in honom att vara delaktig i beslut/bvc-besök osv Jag har också sagt till familjerätten att jag är öppen för gemensam vårdnad i framtiden OM samarbetet funkar (vilket jag tyvärr aldrig tror det kommer göra).

I början funkade det förvånansvärt bra. Men efter tre-fyra veckor var det som vanligt igen. Jag fick en utskällning för jag inte burit in ved (i hans hus när han var på jobbet och jag varit snäll och sovit där med bebis för att dom skulle få umgås). Han vägrade sluta bråka om det så jag tog bebis och körde hem efter att gett honom flera chanser att lugna ner sig. Då började hoten. Om jag åkte skulle han anmäla mig till socialen (??!!) och jag skulle aldrig mer vara välkommen. Han skulle inte ha med dottern att göra. Och så har det fortsatt. Så fort han blir sur på mig över något så träffar han inte dottern och säger att om inte jag börjar "bete" mig så ska han inte träffa henne mer. Han tjatar om att han vill att vi ska bli ihop igen och en familj (och att jag ska flytta till honom) för att i nästa minut säga att han inte ska ha med oss att göra.

Han försökte komma undan underhåll så det fick jag ta via Försäkringskassan (han tror dessutom delad vårdnad innebär att han slipper underhållet). Han begärde DNA-test trots att han inte har någon anledning att tvivla på att han är pappan (för att fördröja saker). Han har inte köpt en enda grej till bebis.

Två gånger har han kommit hit och bråkat och vägrat gå när jag bett honom/kommit in ovälkommen. En gång satt jag och ammade bebis. Han kom och gormade och skrek så bebis blev helt förskräckt. Tog mobilen och skulle ringa polisen. Då kommer han fram och rycker och drar i mig för att ta mobilen och slår till mig på benet (jag har fortfarande bebis i knäet). Fick till slut tillbaka mobilen så jag kunde sms en kompis som kom. Båda gångerna har jag en kompis som är vittne på hur jag gång på gång ber honom gå! Är det lönt att anmäla det som hemfridsbrott?

Han försöker ibland hota mig. "Du kommer aldrig vinna detta". "Du får betala tillbaka alla föräldradagar jag skulle haft sen". "Försäkringskassan låser alla föräldradagar vid en tvist". "Du får betala mina advokatkostnader när du förlorar." Och ibland försöker han muta med att om jag skriver på gemensam vårdnad så får jag alla hans föräldradagar utom dom 60 pappadagarna.

Han har suttit på familjerätten när vi skrev faderbekräftelsen och sagt att han kommer vägra samarbetssamtal (och han har ju sagt det hela tiden sen jag blev gravid i princip att han tänker inte prata med någon så vi kan få hjälp).

I tisdags var vi på möte med kuratorn där han går för sin adhd. Fick knappt en syl i vädret där men hon rekommenderade iallafall honom att vänta med en vårdnadstvist. Hon ville också göra en orosanmälan till socialen om vi inte gick på samarbetssamtal. Så nu är varsitt enskilt möte med familjerätten iallafall inbokat.

Finns massa mer att skriva. Har säkert glömt häften.

Behöver tips/tankar/synpunkter!
 
Men du, hur mycket har du kvar dokumenterat och med vittnen? Det känns som att det bästa både för dig och dottern är att säga upp all kontakt med exet/"pappan". Om inte annat för ett tag.

Socialsekreterarna är inte dumma i huvudet och du har inget att dölja vid en utredning. Det finns dock mycket som exet/"pappan" borde vara angelägen om att dölja.
 
Fy sjutton så ledsamt att läsa denna tråd. Han är en jävla rövhatt.
Vi följde dig ju innan barnet föddes och knepigheterna då - det verkar ju tyvärr som om allt har eskalerat.

Jag hoppas verkligen att du får det stöd och den hjälp du behöver.
Ta inte hans hot på allvar - han försöker såklart skrämma dig till en massa konstigheter och en av de sakerna är nog att du ska frivilligt ge honom vårdnaden och jag tror som du att det i grunden handlar om pengarna som han inte vill betala. Ge honom inte vårdnad frivilligt.
 
Med tanke pa att han anvander dottern for att straffa dig, och kommer med hot, tycker jag det ar klokt att behalla vardnaden sjalv. Foraldradagarna ar ju en san sak som riskerar att stalla till det rent praktiskt: later ju inte som att du kan lita pa att han ar hemma med dottern halva tiden men han lar ju inte ge dagarna till dig.
 
Sluta åka dit med barnet! Kontakta socialen och be om övervakade besök, gärna av dem. Jag vet inte om de kan bistå med detta men det vore nog det bästa. Polisanmäl hoten och våldet mot dig, berätta om dem för socialen dessutom.
Släpp aldrig in honom i ditt hem! Om han kommer utanför (lås alltid dörren för guds skull) ring en vän som kommer dit, om han inte är upprörd för då ringer du polisen.
 
Jag kan bara hålla med övriga som kommenterat
Du vet det säkert redan han försöker bara ta till de maktmedel han har för att "komma åt dig "
Du har gjort det så bra hittills, bara fortsätt att följa den vägen.
ta kontakt med soc och övriga instanser ( FK etc) det är DU som har rätt och han som har fel.....
Kram! Och tro på att du har rätt-för det har du!
Du är stark och du har gjort rätt hittills
 
Det är bara tomna hot han kommer med. Om han varit hos advokat har han fått reda på att han aldrig kan vinna en vårdnadstvist och få enskild vårdnad med hela umgänget när hon är så liten och du är stabil. Jag är övertygad om att han inte har besökt någon. Vidare står var och en sina kostnader vid en vårdnadstvist i domstol oavsett om man vinner eller förlorar. Så han försöker bara skrämmas.

Det är dock skillnad på vårdnad och umgänge. Vårdnaden är den juridiska delen. Bestämmanderätten över barnet så att säga. Umgänge är en separat del. Du kan alltså ha enskild vårdnad men att barnet ändå har umgänge med pappan. Men ett umgänge utan dig närvarande är ALDRIG aktuellt under spädbarnsåren. (Däremot är det möjligt med en delad vårdnad utan enskilt umgänge under spädbarnsåren.)

Det är viktigt dock, för att positionera sig inför framtida tvister, att gå till familjerätten. Ha samma sunda inställning i de samtalen som du har här. Det är mkt positivt att du gjort allt för att han ska få vara delaktig med barnet. Se till att redovisa allt det under samtalen. Håll inte tillbaka något. Det finns möjlighet att träffa avtal hos socialen istället för en domstolstvist.

Om det förekommer hot och våld är det viktigt att du polisanmäler.

Hoppas du får bra hjälp av kriscentrum. Du behöver stöd i det här. Ta all hjäp du kan få.
 
@krambanan: Var rädd om er! :heart

Ha allt kontakt med honom via ombud och träffa honom aldrig själv. Att ens komma på att skrika inför bebisen och sparka dig på benet för att ta mobilen är sjukt och något som kan eskalera till något väldigt farligt.

Kommer han in objuden (och varför i hela världen skulle du bjuda in honom?!) på din gård ringer du polisen. Vill han träffa bebisen så kan ni göra det på neutral mark (och du ska givetvis ha sällskap med dig). Har du larm? Jag skulle ha skaffat det fort som attan.

Instämmer med övriga också i att ta allt med familjerätten och håll dig lugn och korrekt. Samla på dig alla hans övertramp och polisanmäl det som bör polisanmälas.

*stor kram*
 
@krambanan Var rädd om er, finns det personer i din närhet som du kan stötta dig mot i alt detta? :heart

Allt jag kan läsa genom dina båda trådar är att han vill förmodligen ha gemensam vårdnad för att kunna styra dig och bestämma över dig. Han är inte intresserad av er dotter, bara utav att jävlas.

Personligen så hade jag låtit allt gå via myndigheter samt anmält varje överkliv han tagit. Han har heller ingen rätt att kräva att du ger honom gemensam vårdnad. Den rättigheten förlorade han , i mina ögon, för väldigt länge sen!

Avsluta all ensamkontakt och ha personer med dig när han vill träffa bebisen. Han låter som en riktig idiot som kan gå långt, för långt för att få sin vilja. :mad::mad:
 
Lite bakgrund för den som orkar:
http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/

Är långt och komplicerat så ska försöka få med det viktigaste.

Exet/dotterns pappa har nu fått för sig att stämma mig på vårdnaden (han säger iallafall att han kontaktat advokat). Dottern är 11 veckor och bor så klart med mig. Jag har inte skrivit på om gemensam vårdnad då exet är väldigt svår att samarbeta med.

Jag har absolut inte hindrat något umgänge, tvärtom. Han har vägrat att komma till mig för umgänge så jag har varit snäll och åkt till honom och mer eller mindre "bott" där i början. Allt för att dom skulle få så bra kontakt som möjligt redan från början.

Han fick vara med på förlossningen. Han vägrade dock köra in mig om han inte fick en ursäkt för att jag lagt till en kille han inte gillar på min Facebook någon-några veckor tidigare (detta tjatade han om nör jag ringde honom mitt i natten med värkar och behövde in till förlossningen). Jag hade dock redan en reservplan eftersom jag vet hur han är så min mamma körde in mig och var även hon med på förlossningen.

Jag informerar honom om allt. Bjuder in honom att vara delaktig i beslut/bvc-besök osv Jag har också sagt till familjerätten att jag är öppen för gemensam vårdnad i framtiden OM samarbetet funkar (vilket jag tyvärr aldrig tror det kommer göra).

I början funkade det förvånansvärt bra. Men efter tre-fyra veckor var det som vanligt igen. Jag fick en utskällning för jag inte burit in ved (i hans hus när han var på jobbet och jag varit snäll och sovit där med bebis för att dom skulle få umgås). Han vägrade sluta bråka om det så jag tog bebis och körde hem efter att gett honom flera chanser att lugna ner sig. Då började hoten. Om jag åkte skulle han anmäla mig till socialen (??!!) och jag skulle aldrig mer vara välkommen. Han skulle inte ha med dottern att göra. Och så har det fortsatt. Så fort han blir sur på mig över något så träffar han inte dottern och säger att om inte jag börjar "bete" mig så ska han inte träffa henne mer. Han tjatar om att han vill att vi ska bli ihop igen och en familj (och att jag ska flytta till honom) för att i nästa minut säga att han inte ska ha med oss att göra.

Han försökte komma undan underhåll så det fick jag ta via Försäkringskassan (han tror dessutom delad vårdnad innebär att han slipper underhållet). Han begärde DNA-test trots att han inte har någon anledning att tvivla på att han är pappan (för att fördröja saker). Han har inte köpt en enda grej till bebis.

Två gånger har han kommit hit och bråkat och vägrat gå när jag bett honom/kommit in ovälkommen. En gång satt jag och ammade bebis. Han kom och gormade och skrek så bebis blev helt förskräckt. Tog mobilen och skulle ringa polisen. Då kommer han fram och rycker och drar i mig för att ta mobilen och slår till mig på benet (jag har fortfarande bebis i knäet). Fick till slut tillbaka mobilen så jag kunde sms en kompis som kom. Båda gångerna har jag en kompis som är vittne på hur jag gång på gång ber honom gå! Är det lönt att anmäla det som hemfridsbrott?

Han försöker ibland hota mig. "Du kommer aldrig vinna detta". "Du får betala tillbaka alla föräldradagar jag skulle haft sen". "Försäkringskassan låser alla föräldradagar vid en tvist". "Du får betala mina advokatkostnader när du förlorar." Och ibland försöker han muta med att om jag skriver på gemensam vårdnad så får jag alla hans föräldradagar utom dom 60 pappadagarna.

Han har suttit på familjerätten när vi skrev faderbekräftelsen och sagt att han kommer vägra samarbetssamtal (och han har ju sagt det hela tiden sen jag blev gravid i princip att han tänker inte prata med någon så vi kan få hjälp).

I tisdags var vi på möte med kuratorn där han går för sin adhd. Fick knappt en syl i vädret där men hon rekommenderade iallafall honom att vänta med en vårdnadstvist. Hon ville också göra en orosanmälan till socialen om vi inte gick på samarbetssamtal. Så nu är varsitt enskilt möte med familjerätten iallafall inbokat.

Finns massa mer att skriva. Har säkert glömt häften.

Behöver tips/tankar/synpunkter!

Jag tycker han låter skadad, desperat och på gränsen till farlig. Jag tänker att han är typiskt den gärningsmannen som agerar EFTER separation. Med våld och mord i värsta fall.

Anmäl honom! Han är sjukt instabil och det låter som allt eskalerar då han börjat vara fysisk mot dig.

Han är livsfarlig (i mina ögon!)
 
Lite bakgrund för den som orkar:
http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/

Är långt och komplicerat så ska försöka få med det viktigaste.

Exet/dotterns pappa har nu fått för sig att stämma mig på vårdnaden (han säger iallafall att han kontaktat advokat). Dottern är 11 veckor och bor så klart med mig. Jag har inte skrivit på om gemensam vårdnad då exet är väldigt svår att samarbeta med.

Jag har absolut inte hindrat något umgänge, tvärtom. Han har vägrat att komma till mig för umgänge så jag har varit snäll och åkt till honom och mer eller mindre "bott" där i början. Allt för att dom skulle få så bra kontakt som möjligt redan från början.

Han fick vara med på förlossningen. Han vägrade dock köra in mig om han inte fick en ursäkt för att jag lagt till en kille han inte gillar på min Facebook någon-några veckor tidigare (detta tjatade han om nör jag ringde honom mitt i natten med värkar och behövde in till förlossningen). Jag hade dock redan en reservplan eftersom jag vet hur han är så min mamma körde in mig och var även hon med på förlossningen.

Jag informerar honom om allt. Bjuder in honom att vara delaktig i beslut/bvc-besök osv Jag har också sagt till familjerätten att jag är öppen för gemensam vårdnad i framtiden OM samarbetet funkar (vilket jag tyvärr aldrig tror det kommer göra).

I början funkade det förvånansvärt bra. Men efter tre-fyra veckor var det som vanligt igen. Jag fick en utskällning för jag inte burit in ved (i hans hus när han var på jobbet och jag varit snäll och sovit där med bebis för att dom skulle få umgås). Han vägrade sluta bråka om det så jag tog bebis och körde hem efter att gett honom flera chanser att lugna ner sig. Då började hoten. Om jag åkte skulle han anmäla mig till socialen (??!!) och jag skulle aldrig mer vara välkommen. Han skulle inte ha med dottern att göra. Och så har det fortsatt. Så fort han blir sur på mig över något så träffar han inte dottern och säger att om inte jag börjar "bete" mig så ska han inte träffa henne mer. Han tjatar om att han vill att vi ska bli ihop igen och en familj (och att jag ska flytta till honom) för att i nästa minut säga att han inte ska ha med oss att göra.

Han försökte komma undan underhåll så det fick jag ta via Försäkringskassan (han tror dessutom delad vårdnad innebär att han slipper underhållet). Han begärde DNA-test trots att han inte har någon anledning att tvivla på att han är pappan (för att fördröja saker). Han har inte köpt en enda grej till bebis.

Två gånger har han kommit hit och bråkat och vägrat gå när jag bett honom/kommit in ovälkommen. En gång satt jag och ammade bebis. Han kom och gormade och skrek så bebis blev helt förskräckt. Tog mobilen och skulle ringa polisen. Då kommer han fram och rycker och drar i mig för att ta mobilen och slår till mig på benet (jag har fortfarande bebis i knäet). Fick till slut tillbaka mobilen så jag kunde sms en kompis som kom. Båda gångerna har jag en kompis som är vittne på hur jag gång på gång ber honom gå! Är det lönt att anmäla det som hemfridsbrott?

Han försöker ibland hota mig. "Du kommer aldrig vinna detta". "Du får betala tillbaka alla föräldradagar jag skulle haft sen". "Försäkringskassan låser alla föräldradagar vid en tvist". "Du får betala mina advokatkostnader när du förlorar." Och ibland försöker han muta med att om jag skriver på gemensam vårdnad så får jag alla hans föräldradagar utom dom 60 pappadagarna.

Han har suttit på familjerätten när vi skrev faderbekräftelsen och sagt att han kommer vägra samarbetssamtal (och han har ju sagt det hela tiden sen jag blev gravid i princip att han tänker inte prata med någon så vi kan få hjälp).

I tisdags var vi på möte med kuratorn där han går för sin adhd. Fick knappt en syl i vädret där men hon rekommenderade iallafall honom att vänta med en vårdnadstvist. Hon ville också göra en orosanmälan till socialen om vi inte gick på samarbetssamtal. Så nu är varsitt enskilt möte med familjerätten iallafall inbokat.

Finns massa mer att skriva. Har säkert glömt häften.

Behöver tips/tankar/synpunkter!
Alltså, nej Kram Banan. Det här håller inte! Det är en farlig man du har där. En farlig man som för länge sedan har förverkat sin rätt att ha någon del av vårdnaden för ert barn. Jag förstår att önskan har varit att dottern får ha kontakt med sin pappa, men när det blir farligt för omgivningen och henne, då får du nog inse att det är kört.

Om jag var du skulle jag faktiskt försöka få hjälp med kontaktförbud och sedan enskild vårdnad om barnet. Det är inte synd om ditt ex. Han har satt sig i den sitsen han är i själv. Det spelar faktiskt ingen roll hur många diagnoser han har. Han är farlig för dig och ert barn och det går före hans mående/agerande/förväntningar. I ett normalt förhållande är kontakten med den andra föräldern något positivt för ett barn. Det här är inget normalt förhållande och inget som er dotter ska behöva genomlida bara för att "vara snäll mot pappan".
 
Jag skriver som alla andra.

Åk inte till honom. Om du nu absolut måste göra det så ta med någon stor och stark.

Bjud inte in honom till dig.

Träffa honom aldrig ensam

POLISANMÄL (!!!!!!) omedelbart alla överträdelser han gör hur små de än är och absolut den gången när han tog din mobiltelefon. Skriv upp allt han säger och gör med datum. Sköt all kommunikation skriftligt via mail, sms och liknande. Spara detta. Om han ringer, spela in samtalet och spara.

Skaffa advokat. (Och låt denne ta hand om kommunikationen med ditt ex)

Annars skall du vara tillmötesgående om olika samhällsinstanser vill ha möte eller liknande. Dock aldrig på tu man hand med ditt ex.

Gå ALDRIG frivilligt med på gemensam vårdnad.

Du måste sätta ner foten. Ju mer du ger efter ju mer kommer han att vilja styra och ställa. Ger du honom din lillfingernagel så kommer han att hugga av dig hela armen. Han vill styra dig, ge honom aldrig chansen.

Men samtidigt var försiktig. Han verkar inte ha alla hästarna hemma i stallet. Han verkar ha både ett och annat problem med aggression. Dock kommer han aldrig att bli normal om du bara ställer upp på hans villkor. Det kommer alltid komma något mer.

Många kramar :heartheart:heart
 
Din dotter vill inte ha en sån pappa. Din dotter ska inte behöva ha en sån man i sitt liv över huvud taget. Du gör både henne och dig en otjänst genom att låta honom vara en del av ert liv.

Sluta åka dit.
Sluta träffa honom.
Sluta ha överseende.
Sluta förhandla.
Sluta kompromissa.
Sluta utsätta dig för risken.

Börja polisanmäla vartenda övertramp.
 
Det märks på svaren i tråden att ni inte vet vilken fruktansvärd rävsax man hamnar i som förälder med en sådan fd partner som Krambanan har. Alla råd om att utesluta honom fr dotterns liv, inte medverka till umgänge, inte kommunicera med honom osv är råd som i en kommande vårdnadstvist kan leda till att man riskerar att förlora vårdnaden. Krambanan har hittills gjort precis allt rätt vilket gör att hon minimerar riskerna vid en kommande vårdnadstvist.

I vårdnadstvister är det barnets bästa man har för ögonen. Inte föräldrarnas. Det ställs oerhört höga krav på att den förälder som har vårdnaden och boendet gör vad den kan för att se till att barnet får tillgång till den andre föräldern och att denne inte utesluts fr barnets liv. Har man enskild vårdnad ska man tex informera den andre fullt ut kring alla betydande beslut man tar kring barnet. Enskild vårdnad ger bara ensam bestämmanderätt. Inte att andre föräldern ska uteslutas. Det krävs att man aktivt bjuder in den andre för att man ska anses göra rätt.

Att en person är en idiot i förhållande till sin fd partner innebär inte med automatik att denne inte kan vara en fungerande förälder. Hur föräldrarna beteer sig mot varandra väger väldigt lätt i en domstolstvist då det är barnets bästa man har för ögonen. Hur föräldern beteer sig mot barnet är således det som väger tyngst. Att den ene föräldern har uteslutit den andre fr barnet ser man oerhört allvarligt på.

Krambanan har hittills agerat förundransvärt exemplariskt sett ur en vårdnadstvistsynpunkt. Det behöver hon fortsätta med fast med större stöd än vad hon har idag. Det är oerhört viktigt också att det blir dokumenterat eftersom det är "uteslutna-pappankortet" som den andre kommer köra i tvisten (framtida).

Allt som är bra för TS är således överlag dåligt i en tvist. TS sitter i en rävsax. Det ska givetvis inte vara med fara för TS liv. Men det är det sällan. Majoriteten av alla vårdnadsärenden har inslag av vad Krambanan redovisar här. Det är dock personer runt Krambanan IRL som måste göra bedömningen huruvida det föreligger risk för våld. Och det är viktigt att polisanmäla om brott begås.

Så det bästa rådet man kan ge föräldrar som sitter i en sådan här rävsax är att - uteslut partnen helt från ditt liv i alla delar som inte rör barnet. Ha inte någon kommunikation än kring vad som rör barnet. Gå inte till överdrift. Erbjud umgänge med barnet. Tas inte erbjudandet emot behöver man inte gå ett steg längre. Det räcker att erbjuda och möjliggöra. Man behöver inte verkställa.
 
Åh TS, var försiktig och var rädd om dig och dottern. Jag får jättedåliga vibbar av allt du berättar. Jag skulle vara väldigt noga med att ha med en tredje part i allt umgänge, och ta allt umgänge på neutral mark och framför allt inte hemma hos dig (där du inte kan gå ifrån). Dokumentera allt och polisanmäl!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 468
Senast: Lingon
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 252
Senast: Cocos
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 703
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp