Önskar one pot-recept!

Ninnurur

Trådstartare
Diskmaskinen läcker så den går inte att använda. Vi vill alltså snåla i mängden disk vi genererar och då är ju one pot måltider smidigt! :up: någon här som sitter på något smarrigt recept att dela med sig av?
 
Diskmaskinen läcker så den går inte att använda. Vi vill alltså snåla i mängden disk vi genererar och då är ju one pot måltider smidigt! :up: någon här som sitter på något smarrigt recept att dela med sig av?
Bryn valfri färs/kyckling. Tärna rotfrukter /potatis /grönsaker, lägg i och tillsätt vatten /krossade tomater och låt puttra. Smaksätt med valfri krydda. Lätt och blir alltid gott!!

Eller motsvarande i ugnen, utan vatten och ringla lite olja över. Perfekt kylskåpsrensning också!
 
Korvgryta. Korv, potatis, morötter, lagerblad, lök och nåt slags buljongtärning har jag för mig det är i..

Wok med tex kyckling/kött och grönsaker?
Kan ju göras direkt i en wokpanna eller en större stekpanna.
Stek kött/grönsaker först bara..
 
Diskmaskinen läcker så den går inte att använda. Vi vill alltså snåla i mängden disk vi genererar och då är ju one pot måltider smidigt! :up: någon här som sitter på något smarrigt recept att dela med sig av?
En god chili, typ något liknande denna: https://www.ica.se/recept/snabb-texas-chili-721275/ ?

Det står att man ska servera med ris, men det går ju lika bra att äta något gott bröd till och kanske en sallad/annan grönsak, tänker jag :) .
 
Tips är också att googla på sk plåtmat, dvs allt på en plåt som tillagas i ugn. Perfekt kylskåpsrensning och minimalt med disk. (Jag äter specialkost så svårt att tipsa om recept men konceptet funkar ju på all sorts mat.)
@Ninnurur Exempel på mat på plåt/i braspanna är lasagne, cannelloni eller gratänger av olika slag.
 
Diskmaskinen läcker så den går inte att använda. Vi vill alltså snåla i mängden disk vi genererar och då är ju one pot måltider smidigt! :up: någon här som sitter på något smarrigt recept att dela med sig av?

Snabbmat här är kokt färsk tortellini, häll av, tillbaka i kastrullen, ner med egen eller burktomatsås och värm på. Drivor med ost på (har alltid färdigskriven i frysen - alla ostskalkar går ner i rivjärnet och fryses in).

Gärna skuren paprika eller annan grönsak vid sidan.
 
Diskmaskinen läcker så den går inte att använda. Vi vill alltså snåla i mängden disk vi genererar och då är ju one pot måltider smidigt! :up: någon här som sitter på något smarrigt recept att dela med sig av?
Är tillfälligt i lite liknande sits, begränsade matlagningsmöjlighet och önskan att hålla disken nere. Jag har kokat pasta och parallellt gjort ordning grönsaker etc som jag blandat ner i pastakastrullen när pastan är nästan klar. Häller man av vattnet lite tidigt kan man ha i sås av önskat slag som pastan kokar klart i, t ex pasta pesto, pomodoro eller carbonara. Lök och en del grönsaker som ska tillagas längre har jag micrat (på en tallrik) några minuter innan jag blandat dem i pastan. Skinka eller räkor kan man lägga i precis innan man tar kastrullen från värmen.
 
Precis, det är ju det vi vill slippa.

Idag blir det tacos, imorgon fläskpannkaka. Sen är det bara en dag till innan nya maskinen installeras :up:
Delar ändå vårt favoritrecept, från Carina Bergfeldt
Screenshot_20200808-231724_Instagram.jpg


Jag har ibland skippat majsen och istället haft i risoni och mer vätska på slutet för att få en ännu matigare soppa. Perfekt efter en kall dag!
 

Liknande trådar

Mat Tar gärna emot tips på enkla one pot recept som går att laga på gaskök. Kan vara kul att testa lite nya recept när jag är iväg med min...
Svar
10
· Visningar
1 146
Senast: Soapbubble
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
914
Senast: Crossline
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 490
Senast: Enya
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 067
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp