Önskar tips till bröllopsfest/post-elopement fest

Voeux

Trådstartare
Som det ser ut just nu kommer jag och fästmannen att gifta oss bara han och jag en helg, och sedan ha en fest i efterhand. Det blir väl någon form av post-elopement fest som jänkarna så fint kallar det. Vi vill gärna skippa den vita klänningen, tårtan, den långa middagen osv. och helt enkelt ha lite friare ramar kring festen. Samtidigt står det helt still i huvudet kring hur en sådan fest skulle kunna läggas upp. Blir det bara drinkar och mingelmat så känns det som att det blir en hemskt kort fest? Man vill väl inte så vid ett barbord med ett glas bubbel i handen i flera timmar? Samtidigt så är vi inte så mycket för lekar, tävlingar mm. och vi skulle gärna även slippa den sittande 3-rätters middagen.

Hur gör man en fest rolig i många timmar i sträck egentligen? :D
 
Svarar alla i samma, men blir det inte lite trist utan någon som helst aktivitet/avbrott/händelse en hel fest? Tänker att ett kompisgäng kan ju hänga och pimpla vin i 10 h utan problem men en blandad kompott människor, allt från mormor till partykompisen, kanske blir en annan typ av fest? Jag vet inte, men jag ser framför mig hur typ kusin tar ett glas vin och slår sig ner på en plats och sen händer det inte så mycket för hen under kvällen förutom att hänga och snacka lite med familjen. Ett bröllop är ju allt från vigsel, till brudskål, till 5 h lång middag och 15 tal, till dans, till vickning osv. Att ersätta det med hej och välkommen, här är en välkomstdrink och där är buffén ha så skoj, känns lite händelselöst?
 
Svarar alla i samma, men blir det inte lite trist utan någon som helst aktivitet/avbrott/händelse en hel fest? Tänker att ett kompisgäng kan ju hänga och pimpla vin i 10 h utan problem men en blandad kompott människor, allt från mormor till partykompisen, kanske blir en annan typ av fest? Jag vet inte, men jag ser framför mig hur typ kusin tar ett glas vin och slår sig ner på en plats och sen händer det inte så mycket för hen under kvällen förutom att hänga och snacka lite med familjen. Ett bröllop är ju allt från vigsel, till brudskål, till 5 h lång middag och 15 tal, till dans, till vickning osv. Att ersätta det med hej och välkommen, här är en välkomstdrink och där är buffén ha så skoj, känns lite händelselöst?

Mina fester är alltid en väldigt blandad kompott av personer. Det brukar bara vara fest, och alla brukar ha sjukt kul och samtidigt hitta nya vänner :)
 
Med risk för att låta aptråkig :o Men jag kan tycka att en tipspromenad kan vara lite lagom utan att bli en "fånig" lek, men ändå något som får upp och runt folk. Kan man matcha ihop lite lag med deltagare från olika kompisgrupper/familjer/mm så blir det en naturlig öppning till att prata med andra än de man redan känner.
 
Du skrev att ni inte vill ha ett traditionellt bröllop med fria ramar, ingen lång middag och att ni inte gillar lekar och tävlingar. Jag vet inte vad alternativet är då, om du tycker det blir för ouppstyrt med buffé och mingel.

Festen behöver absolut inte bli kort om man kör enligt mitt förslag, jag var på en sådan fest som jag skrev om ovan för några år sen, den började vid 17-18 nånting och höll på till 02.30.

Även om ni inte gillar lekar kanske det ändå är några vänner eller familj som vill göra något? Hålla tal, eller göra något annat kul. Och sen kanske ni själva vill fixa något. En tipsrunda om er kanske? Om ni inte tycker det är för spexigt eller lekaktigt.

Då blir det kanske såhär:

17-18: gästerna anländer. Mingel och bubbel.
18-19: Tipsrunda eller liknande
19-21: mat och dricka, tal, eller annat, prisutdelning från tipsrundan
21- sent: band, dans och fest.
23: vickning
 
Med risk för att låta aptråkig :o Men jag kan tycka att en tipspromenad kan vara lite lagom utan att bli en "fånig" lek, men ändå något som får upp och runt folk. Kan man matcha ihop lite lag med deltagare från olika kompisgrupper/familjer/mm så blir det en naturlig öppning till att prata med andra än de man redan känner.
På liknande vis tycker jag att ett musik-quiz kan vara riktigt roligt med en blandad kompott av musik och artister så det passar både gammal och ung och människor som uppskattar olika musikgenrer.
 
Svarar alla i samma, men blir det inte lite trist utan någon som helst aktivitet/avbrott/händelse en hel fest? Tänker att ett kompisgäng kan ju hänga och pimpla vin i 10 h utan problem men en blandad kompott människor, allt från mormor till partykompisen, kanske blir en annan typ av fest? Jag vet inte, men jag ser framför mig hur typ kusin tar ett glas vin och slår sig ner på en plats och sen händer det inte så mycket för hen under kvällen förutom att hänga och snacka lite med familjen. Ett bröllop är ju allt från vigsel, till brudskål, till 5 h lång middag och 15 tal, till dans, till vickning osv. Att ersätta det med hej och välkommen, här är en välkomstdrink och där är buffén ha så skoj, känns lite händelselöst?

När jag och min man gifte oss hade vi 3-rättersmiddag och sen hade vi hyrt in en DJ och en bar med bartender. DJn var jättebra och frågade oss i förväg vilken musik vi ville ha och vi skickade en lista på exempel på sånt vi tycker och sånt vi inte tycker om. Folk dansade hela natten och det är fortfarande en av roligaste fester jag varit på! Alla dansade hela natten från den yngsta (runt 20 år) till den äldsta (80+). Ingen pardans utan typ disco/nattklubb. Sånt vi gillar. Vi fokuserade på att bjuda in de vi verkligen ville ha där, vilket gjorde att halva gänget var våra vänner med respektive. Inga lekar. Inga tal. Bara avslappnat och trevligt!
 
Med risk för att låta aptråkig :o Men jag kan tycka att en tipspromenad kan vara lite lagom utan att bli en "fånig" lek, men ändå något som får upp och runt folk. Kan man matcha ihop lite lag med deltagare från olika kompisgrupper/familjer/mm så blir det en naturlig öppning till att prata med andra än de man redan känner.

Funderar också på någon form av lek, även om jag inte gillar lekar, men liksom.. att någonting händer även om det bara är en liten grej. Får fundera på det.

Ibland känns det enklare att bara planera ett traditionellt bröllop eftersom det liksom finns ett färdigt paket :D Men så börjar vi planera det och känner att nej det här blir för mycket, och så börjar vi planera nåt annat och känner att hjälp vad det här är svårt, och så börjar vi planera ett traditionellt och så går det runt så..
 
Spinner vidare på "Tipspromenad". Tipspromenad med frågor utformade som "vad skulle x göra i denna situationen?"
A.
B.
C.

Och "X" då syftar på dig eller din partner.
När alla "gått rundan" så får ni svara på frågorna och så rättas tipset.

Bäst om frågorna skrivits av någon annan än er själva.


Sedan kanske folk vill hålla tal med? Det brukar vara kul att lyssna på :)

Lättare buffé ala fingerfood. Ett kul band.

Det låter som en kul fest :)
 
Du skrev att ni inte vill ha ett traditionellt bröllop med fria ramar, ingen lång middag och att ni inte gillar lekar och tävlingar. Jag vet inte vad alternativet är då, om du tycker det blir för ouppstyrt med buffé och mingel.

Festen behöver absolut inte bli kort om man kör enligt mitt förslag, jag var på en sådan fest som jag skrev om ovan för några år sen, den började vid 17-18 nånting och höll på till 02.30.

Även om ni inte gillar lekar kanske det ändå är några vänner eller familj som vill göra något? Hålla tal, eller göra något annat kul. Och sen kanske ni själva vill fixa något. En tipsrunda om er kanske? Om ni inte tycker det är för spexigt eller lekaktigt.

Då blir det kanske såhär:

17-18: gästerna anländer. Mingel och bubbel.
18-19: Tipsrunda eller liknande
19-21: mat och dricka, tal, eller annat, prisutdelning från tipsrundan
21- sent: band, dans och fest.
23: vickning

Bra upplägg! Tänker mig något liknande, alltså att festen är uppstyrd med lite olika saker som händer vid olika tidpunkter men är som sagt lite osäker på innehållet än så länge. Ankomst och mingel, mingel-middag och vickning känns som bra inslag. Ska fundera lite över de andra inslagen men kanske släpper in lite tal, kanske den där skoleken vore rolig ändå osv.
 
Funderar också på någon form av lek, även om jag inte gillar lekar, men liksom.. att någonting händer även om det bara är en liten grej. Får fundera på det.

Ibland känns det enklare att bara planera ett traditionellt bröllop eftersom det liksom finns ett färdigt paket :D Men så börjar vi planera det och känner att nej det här blir för mycket, och så börjar vi planera nåt annat och känner att hjälp vad det här är svårt, och så börjar vi planera ett traditionellt och så går det runt så..

Gör som ni vill utan att känna att ni måste ha ett visst moment med bara för att "det är så man gör". Vill ni en stor fest på kvällen ha det. Vill ni ha en tidig fest med mer brunchbetoning, kör hårt! Det finns inget rätt eller fel. Gör så att ni kommer ha roligt! Och framförallt: planera så att ni kan koppla av och njuta! D.v.s. stå inte laga maten självaden dagen. Ska ni göra mat själva så se till att det går att göra dagen innan så att ni kan koppla av på dagen!
 
Hur hade du styrt upp en vanlig fest? Födelsedagsfest t ex?

Jag tycker det är trevligt med starttid, drink, mingel, middag och sedan är folk fria att lämna när de känner att de fått tillräckligt med fest.
 
Gör som ni vill utan att känna att ni måste ha ett visst moment med bara för att "det är så man gör". Vill ni en stor fest på kvällen ha det. Vill ni ha en tidig fest med mer brunchbetoning, kör hårt! Det finns inget rätt eller fel. Gör så att ni kommer ha roligt! Och framförallt: planera så att ni kan koppla av och njuta! D.v.s. stå inte laga maten självaden dagen. Ska ni göra mat själva så se till att det går att göra dagen innan så att ni kan koppla av på dagen!

Det är absolut planen. Vi lyckas bara inte lista ut riktigt vad vi vill :D En idé är att ha brunch/vinlunch med familjen på dagen. Så får vi mer tid med dem, och det kanske är en mer lämpad miljö att hänga med mormor osv. Sen festen på kvällen då alla vänner + de som vill från familjen kommer. Men vi kommer absolut se till att vi inte har något jobb att fixa med den dagen.

Mitt största huvudbry just nu är festlokal. Ingen jag hittar känns inspirerande, jag skulle gärna vilja ha en där vi kan ta med egen alkohol för budgetens skull. Men alla sådana lokaler känns trista. Hittar en del restauranger med härlig miljö men de har vi inte råd med att bjuda på en sådan fest på. Så tror jag måste hitta vart vi ska vara först, för att sedan kunna sätta ramarna kring alltihop men fastnar alltid här.
 
Hur hade du styrt upp en vanlig fest? Födelsedagsfest t ex?

Jag tycker det är trevligt med starttid, drink, mingel, middag och sedan är folk fria att lämna när de känner att de fått tillräckligt med fest.

När jag fyllde 30 körde vi mingelmat och bubbel med familj och närmsta vänner 15-19 i en lokal som jag fått låna på söder, för att sedan vid 19 åka till en bar/klubb där jag hade en abonnerad del med mer bubbel och snittar och så anlände det fler till festen då. Det var ett trevligt upplägg! Annars har jag haft fester hemma eller bara bokat bord på en restaurang och gått ut efteråt.

Men jag tror att den väsentliga skillnaden just nu är antal människor, samt budgeten. Det är kring 90 personer som ska bjudas så vi får inte plats på våra 38 kvm :D Annars hade jag gärna kört nåt hemma om vi haft de möjligheterna. Sedan har mina tidigare fester nog varit kortare, medan denna fest vill jag gärna dra ut på så mycket det går och det är väl det som är lite klurigt också.
 
Det är absolut planen. Vi lyckas bara inte lista ut riktigt vad vi vill :D En idé är att ha brunch/vinlunch med familjen på dagen. Så får vi mer tid med dem, och det kanske är en mer lämpad miljö att hänga med mormor osv. Sen festen på kvällen då alla vänner + de som vill från familjen kommer. Men vi kommer absolut se till att vi inte har något jobb att fixa med den dagen.

Mitt största huvudbry just nu är festlokal. Ingen jag hittar känns inspirerande, jag skulle gärna vilja ha en där vi kan ta med egen alkohol för budgetens skull. Men alla sådana lokaler känns trista. Hittar en del restauranger med härlig miljö men de har vi inte råd med att bjuda på en sådan fest på. Så tror jag måste hitta vart vi ska vara först, för att sedan kunna sätta ramarna kring alltihop men fastnar alltid här.

Det låter väl som en bra plan! :-) Hoppas ni hittar en fin lokal!
 
Det är absolut planen. Vi lyckas bara inte lista ut riktigt vad vi vill :D En idé är att ha brunch/vinlunch med familjen på dagen. Så får vi mer tid med dem, och det kanske är en mer lämpad miljö att hänga med mormor osv. Sen festen på kvällen då alla vänner + de som vill från familjen kommer. Men vi kommer absolut se till att vi inte har något jobb att fixa med den dagen.

Mitt största huvudbry just nu är festlokal. Ingen jag hittar känns inspirerande, jag skulle gärna vilja ha en där vi kan ta med egen alkohol för budgetens skull. Men alla sådana lokaler känns trista. Hittar en del restauranger med härlig miljö men de har vi inte råd med att bjuda på en sådan fest på. Så tror jag måste hitta vart vi ska vara först, för att sedan kunna sätta ramarna kring alltihop men fastnar alltid här.

Vet inte när ni tänkte ha festen, men annars är ju utomhus med partytält ett bra koncept. Om ni inte har något eget ställe kanske ni kan hyra ett hus på landet men ändå nära stan en vecka eller en helg? Nånstans åt det lite billigare hållet, Gnesta eller Mariefred kanske.
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp