Önskar tips till bröllopsfest/post-elopement fest

Som det ser ut just nu kommer jag och fästmannen att gifta oss bara han och jag en helg, och sedan ha en fest i efterhand. Det blir väl någon form av post-elopement fest som jänkarna så fint kallar det. Vi vill gärna skippa den vita klänningen, tårtan, den långa middagen osv. och helt enkelt ha lite friare ramar kring festen. Samtidigt står det helt still i huvudet kring hur en sådan fest skulle kunna läggas upp. Blir det bara drinkar och mingelmat så känns det som att det blir en hemskt kort fest? Man vill väl inte så vid ett barbord med ett glas bubbel i handen i flera timmar? Samtidigt så är vi inte så mycket för lekar, tävlingar mm. och vi skulle gärna även slippa den sittande 3-rätters middagen.

Hur gör man en fest rolig i många timmar i sträck egentligen? :D
Vi hade en liknande bröllopsfest förra året, som var allt annat än kort och tråkig :). Vi hade hyrt vår "gårdslokal" för en billig peng och en av mina kompisar, som är utbildad bagare, stod för maten (minipizzor, cupcakes och diverse annan plockmat). Efter bröllopet på rådhuset, med närmaste familj och tre vänner, hade vi någon slags öppet hus från kl 14 tills de sista gick hem vid 4-tiden :). Det viktiga för oss var att vi hade råd till att bjuda alla vi ville ha med till vårt bröllop (dvs det skulle inte vara för dyrt) och att det inte skulle vara för formellt och uppstart. Det kom en bit över 100 gäster från när och fjärran och folk pratar fortfarande om vårt bröllop som årets bästa fest 2019, så något rätt måste vi ju ha gjort :D. Det behövdes faktiskt inte riktigt några uppstyrda aktiviteter. Vi spelade dock boule, med blandade lag så folk från våra olika kretsar lärde känna varandra bättre. Det var kul! Våra föräldrar och de närmaste vännerna höll ett par tal i början av kvällen. Om folk ville ge presenter så bad vi bidrag till bröllopsresan eller "något hemgjort". Vi fick sjukt många kreativa skapelser, som var roligare än alla vinglas i världen :heart.

Kan verkligen rekommendera denna form av avslappnade bröllopsfest! Vi hade sjukt kul hela kvällen!
 
Jag uppdaterade inlägget! :)

Ah, nu såg jag! Jag har kikat efter hus att hyra till festen. Tänkte att man kanske kunde hyra en större villa en vecka eller en helg och ha festen i, gärna med altan och kanske grillmöjligheter mm. Men jag uppfattar det som att de flesta inte hyr ut till fester, i synnerhet inte fester för 90 pers :D Det innebär ju lite risk för slitage osv. Vet inte hur det är om man har festen enbart utomhus dock.
 
Vi hade en liknande bröllopsfest förra året, som var allt annat än kort och tråkig :). Vi hade hyrt vår "gårdslokal" för en billig peng och en av mina kompisar, som är utbildad bagare, stod för maten (minipizzor, cupcakes och diverse annan plockmat). Efter bröllopet på rådhuset, med närmaste familj och tre vänner, hade vi någon slags öppet hus från kl 14 tills de sista gick hem vid 4-tiden :). Det viktiga för oss var att vi hade råd till att bjuda alla vi ville ha med till vårt bröllop (dvs det skulle inte vara för dyrt) och att det inte skulle vara för formellt och uppstart. Det kom en bit över 100 gäster från när och fjärran och folk pratar fortfarande om vårt bröllop som årets bästa fest 2019, så något rätt måste vi ju ha gjort :D. Det behövdes faktiskt inte riktigt några uppstyrda aktiviteter. Vi spelade dock boule, med blandade lag så folk från våra olika kretsar lärde känna varandra bättre. Det var kul! Våra föräldrar och de närmaste vännerna höll ett par tal i början av kvällen. Om folk ville ge presenter så bad vi bidrag till bröllopsresan eller "något hemgjort". Vi fick sjukt många kreativa skapelser, som var roligare än alla vinglas i världen :heart.

Kan verkligen rekommendera denna form av avslappnade bröllopsfest! Vi hade sjukt kul hela kvällen!

Kul att höra! Det är lite så jag önskar mig att festen ska bli. Vi tittade förut på en herrgård som hade pool och då hade man kunnat ha poolparty hela dagen :D Lite boule, volleyboll osv. Men ja det kräver ju den typen av miljö och utrymme, så ska se vad det blir för lokal tillslut.

Fästmannen har en kollega som har ett gigantiskt hus med sjötomt, flera altaner, brygga, bubbelpool utomhus mm. och hon älskar att ha fester. Skulle vi fråga så skulle vi säkert få ha festen där (hon är självklart redan tilltänkt som gäst då de är nära både kollegor och vänner). Men jag vet inte hur bekväm jag är i att fråga :o Och dessutom sedan att hela festen ligger i händerna på någon som jag själv inte känner så väl. Hyr man något har man ju mer att säga till om själv och bättre kontroll. Men kanske ska bolla tanken med honom..
 
Bygdegård, föreningsgård, hemvärnsgård eller liknande i utkanten av stan? Sondera mer centrala föreningslokaler i bekantskapskretsen?
Jag sympatiserar med förslagen om levande musik. Drinkmingel med trubadur/barpianist/stråkkvartett (efter smak) som välkomnande... konventionell middagssittning med förekommande tal och specialskrivna kupletter... konsert/show under kaffet och sedan dans...
Boule med mixade lag lät kul tyckte jag.
 
Hittade det här stället:

https://www.airbnb.se/rooms/1100111...JIGD0hirOkEU3iq7T53Xa1OdkcL4rH378nJCGH6a8ShSE

Har pratat med dem och man får ha fester. Dock håller de sig till restriktionerna på 50 personer just nu, men jag antar att det inte kommer hålla i sig till maj/juni 2021. Skulle vara sjukt mysigt att boka det en hel helg och bo ett kompisgäng i, och sedan ha festen på lördagen på gården/verandorna. Ju mer jag tänker på det skulle franskt tema vara riktigt kul. Små mini croque misure, macroner, macarons, såklart massa champagne :love: Kanske ett photo booth med Eiffeltornet.
 
Hittade det här stället:

https://www.airbnb.se/rooms/1100111...JIGD0hirOkEU3iq7T53Xa1OdkcL4rH378nJCGH6a8ShSE

Har pratat med dem och man får ha fester. Dock håller de sig till restriktionerna på 50 personer just nu, men jag antar att det inte kommer hålla i sig till maj/juni 2021. Skulle vara sjukt mysigt att boka det en hel helg och bo ett kompisgäng i, och sedan ha festen på lördagen på gården/verandorna. Ju mer jag tänker på det skulle franskt tema vara riktigt kul. Små mini croque misure, macroner, macarons, såklart massa champagne :love: Kanske ett photo booth med Eiffeltornet.

Verkar jättemysigt!
 
Hittade det här stället:

https://www.airbnb.se/rooms/1100111...JIGD0hirOkEU3iq7T53Xa1OdkcL4rH378nJCGH6a8ShSE

Har pratat med dem och man får ha fester. Dock håller de sig till restriktionerna på 50 personer just nu, men jag antar att det inte kommer hålla i sig till maj/juni 2021. Skulle vara sjukt mysigt att boka det en hel helg och bo ett kompisgäng i, och sedan ha festen på lördagen på gården/verandorna. Ju mer jag tänker på det skulle franskt tema vara riktigt kul. Små mini croque misure, macroner, macarons, såklart massa champagne :love: Kanske ett photo booth med Eiffeltornet.

Wow! Ser magiskt ut!
 
Verkar jättemysigt!
Wow! Ser magiskt ut!

Visst var det drömmigt :love: Så kan vi fylla huset med 10 (plus oss två) övernattande gäster över helgen, och som ett plus ligger stora hotellet Smådalarö Gård precis bredvid så vill andra gäster bo kvar så finns möjligheten att göra det där. Kul! Tycker jag har letat festlokaler sen vi förlovade oss i oktober och inte hittat något bra.

Med det sagt så har vi ju inte tittat på det ännu (det senaste jag hoppades på visade sig vara fult IRL), men av en ren slump ska vi bo på Smådalarö Gård 3 nätter nästa vecka så hoppas på att någon ur personalen kan visa oss huset då :)
 
Min lillebror gifte sig för ett tag sedan i en kompis trädgård. Väldigt enkelt med hemmasnickrade bänkar, ett tält med fotobord och vackra blommor. Festen var sedan hos ett annat kompisgäng några mil bort. Partytält i en trädgård där man satt upp lite ljusslingor i trädgården och en stor högtalare med partyljus som spelade alla möjliga låtar, 80-tal till nutid.
I stort sett såg det ut såhär
  • Tipsrunda om brudparet
  • När brudparet anlände blev det hamburgare (hemmagjorda) och korv
  • Rättning av tipsrunda
  • Prat och diskussioner
  • Tävling om att vispa grädde (lillebror hade gjort sönder elvispen och det skulle bli gräddtårta..)
  • Prat och diskussioner
  • Efterrätt med en gräddtårta, fruktfat, dessert
I övrigt så var det som en vanlig fest. Inte jättemycket lekar och maten var enkel men god. Det var bara 2 tal. Brudens mor var inte med på festen utan hade skickat med bestman ett brev som han skulle läsa upp. Nu hjälpte det kanske till att det var mest folk i min lillebrors och min ålder och det blir annorlunda med ens föräldrar. Men det var en avslappnad enkel fest och inget program att följa ☺
 
Visst var det drömmigt :love: Så kan vi fylla huset med 10 (plus oss två) övernattande gäster över helgen, och som ett plus ligger stora hotellet Smådalarö Gård precis bredvid så vill andra gäster bo kvar så finns möjligheten att göra det där. Kul! Tycker jag har letat festlokaler sen vi förlovade oss i oktober och inte hittat något bra.

Med det sagt så har vi ju inte tittat på det ännu (det senaste jag hoppades på visade sig vara fult IRL), men av en ren slump ska vi bo på Smådalarö Gård 3 nätter nästa vecka så hoppas på att någon ur personalen kan visa oss huset då :)
När ni ändå är där, försök få till en deal med Smådalarö gård så att ni kan förboka ett visst antal rum som era gäster kan få boka den, kanske för ett lite rabatterat pris 😊
 
Måste man kalla det något på inbjudan? Bröllopsfest är väl utmärkt isf :)
Jag hade nog bara skrivit typ "Vi har gift oss! Och nu vill vi fira det med er den xx på yy..osv" på inbjudan.

Absolut, jag tänker bara så det blir tydligt i inbjudan vad det är för typ av fest. Alltså att det inte är en traditionell bröllopsfest :) (vigsel osv) Men det kanske man kan förtydliga på inbjudan på andra sätt!
 
Absolut, jag tänker bara så det blir tydligt i inbjudan vad det är för typ av fest. Alltså att det inte är en traditionell bröllopsfest :) (vigsel osv) Men det kanske man kan förtydliga på inbjudan på andra sätt!
Annars brukar det ju bjudas in till vigsel på dagen och fest på kvällen, och tydligt vilka tider som gäller för vilket och att man kan komma på båda eller det ena. Tror inte det misstolkas. Eller vill du få fram att det inte är 3-rätters sittande middag?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp