Öppen favoritisering på arbete

Ava22

Trådstartare
Jag har en situation på jobb nu där min närmsta kollega favoritiseras av VD (inte hens chef). Vår chef vågar inte säga emot VD. Vi har likvärdiga arbetsuppgifter, men jag har mer utbildning och har jobbat där längre. Ändå tjänar hen mer än mig och det visas öppet hur mycket VD uppskattar/tycker om min kollega. Jag blir inte tillfrågad eller uppmärksammad om jag gör ett bra jobb och jag har räddat kollega från problem ett par gånger. Kollegan uppskattar favoritiseringen och eldar på den.

Detta märks mer och mer av resten av kollegorna och jag känner personligen att jag kommer sluta så fort jag hittar ett nytt jobb. Vi har ingen HR men är fackanslutna.

Hur står jag ut tills jag hittat nytt jobb?
Har ni haft samma problem på jobb? Hur gick det? Vad hände?
 
Jag har på ett tidigare jobb varit med om att en kollega öppet favoriserades, men hen favoriserades framför alla andra så det var väl "rättvist" på så sätt att det inte var en stackare som blev dåligt behandlad. Jag slutade där, och hade aldrig pallat att vara kvar där i längden med de förhållandena (chefen och den favoriserade kollegan hade ett privat förhållande "i hemlighet", det vill säga det var hemligt för chefens chef samt för deras respektive partners men "alla andra" visste att de var ett par).

Har på ett annat jobb haft en kollega som var/är väldigt duktig på sitt jobb, men som är ett as i gruppen och mobbar/trycker ner sina kollegor, men som chefen inte såg. Chefen såg bara den kompetenta, duktiga medarbetaren och inte hur personen betedde sig inom gruppen. Är inte kvar i den gruppen heller och orkade med det för att jag visste att det var för en kortare tid, men hade aldrig orkat jobba i en sån situation länge. Den personen "favoriserades" väl dock inte på det sättet, chefen hade fullt fog för att berömma personen för hens arbetsinsats, men det skadar ju inte om en person kan bete sig som en vuxen individ och inte högstadie-mobba sina arbetskamrater när chefen inte ser det...
 
Vad säger VDn om man frågar h*n rakt ut varför h*n favoriserar din kollega?
Att gå direkt dit utan att först vara tydlig om det med sin egen chef kan bli helt fel.

Jag tycker steg ett är att ta upp det seriöst med sin egen chef och diskutera situationen och be denne ta det vidare och förklara att man upplever situationen som väldigt svår (dvs antyda att man inte kan vara kvar om inget görs, utan att använda de orden).

Om det är gjort/görs och inget händer kan man informera sin chef om att man tänker ta upp saken med dennes chef .

@Ava22 Hur kommer det sig att din chef inte skulle ha makten över lönesättningen och därmed kunna förklara vad som gäller utan att VDs favorisering beaktas? Eller är det bara en misstanke om att det är just det som utgör skillnaden?
 
Vad säger VDn om man frågar h*n rakt ut varför h*n favoriserar din kollega?
När det kommer till vd så känner jag inte för att ta det med hen. Iom att det kommer förnekas så är jag rädd för att det kommer att förnekas och jag blir the bad guy.
 
Att gå direkt dit utan att först vara tydlig om det med sin egen chef kan bli helt fel.

Jag tycker steg ett är att ta upp det seriöst med sin egen chef och diskutera situationen och be denne ta det vidare och förklara att man upplever situationen som väldigt svår (dvs antyda att man inte kan vara kvar om inget görs, utan att använda de orden).

Om det är gjort/görs och inget händer kan man informera sin chef om att man tänker ta upp saken med dennes chef .

@Ava22 Hur kommer det sig att din chef inte skulle ha makten över lönesättningen och därmed kunna förklara vad som gäller utan att VDs favorisering beaktas? Eller är det bara en misstanke om att det är just det som utgör skillnaden?
Jag har funderingar på att ta det med min chef då jag mår rätt över att jag blir så åtsidosatt, det känns som mitt jobb inte räknas och jag blir tagen för givet.

Vd:n är chef över min chef så det finns inga fler steg. Det finns en annan chef som jag litar på men hen ska sluta inom kort och det är synd, annars hade jag nog tagit det med henom även om det inte är min chef.

Vad gäller lönen så är jag förvånad över att min chef eller vem det var (vd) satte den lönen på kollegan. Säger vd åt min chef att höja lön så gör min chef det. Hen är en ja-sägare till vd trots att hen vet och ser vad som pågår.
 
Har ni haft samma problem på jobb? Hur gick det? Vad hände?
Ja flera gånger på olika ställen.
Inte just VD då men chefer.
I ett fall så gifte de sig sedan och i ett annat fall så blev det skandal och hela avdelningen hackades upp och verksamheten skickades i bitar åt alla möjliga håll.

Det enda råd som jag kan ge dig är att inte lägga dig i alls. Det där rår du inte på utan det blir bara ett problem för dig.
Diskretion - hederssak.
Så kanske du får ett vettigt betyg.
 
Ja flera gånger på olika ställen.
Inte just VD då men chefer.
I ett fall så gifte de sig sedan och i ett annat fall så blev det skandal och hela avdelningen hackades upp och verksamheten skickades i bitar åt alla möjliga håll.

Det enda råd som jag kan ge dig är att inte lägga dig i alls. Det där rår du inte på utan det blir bara ett problem för dig.
Diskretion - hederssak.
Så kanske du får ett vettigt betyg.
Vill de hoppa över skaklarna (båda har respektive och barn) så får de göra det. Det bryr jag mig inte om. Men när det går ut över arbetet, som det nu gör, då kan jag inte släppa det. Därav söka nytt jobb. Jag tänker aldrig ta upp detta med vd, tar jag det med kollegan så vet vd allt 5 min senare. OM jag tar upp det så är det med min chef. Men det är tveksamt.
 
Vill de hoppa över skaklarna (båda har respektive och barn) så får de göra det. Det bryr jag mig inte om. Men när det går ut över arbetet, som det nu gör, då kan jag inte släppa det. Därav söka nytt jobb. Jag tänker aldrig ta upp detta med vd, tar jag det med kollegan så vet vd allt 5 min senare. OM jag tar upp det så är det med min chef. Men det är tveksamt.
Sådant går alltid ut över arbetet.
Men det är totalt opåverkbart.
Det finns inget att göra åt situationen för dem i omgivningen.
Le, var trevlig och sök ett annat jobb.
Med litet tur så får du goda referenser.
 
Trist situation, men jag håller nogmed @Inte_Ung lite här.
Är nog svårt att rå på situationen.

Lyfta problemet med någon är ju bra, men om din egen chef är "rädd" för att lyfta det med vd så är det ju svårt att komma någonstans.
Du kan ju informera din chef att du tänker ta upp det med vd och sedan göra det.
Men om du inte känner dig bekväm med det, och inte tror det ger något bra utfall utan kanske snarare försämrar ditt läge så hade jag som du skriver bara sökt andra jobb
 
Det du berättar i senare inlägg känner jag väldigt väl igen från min tidigare arbetsplats, där det just handlade om att chefen hade ett (kärleks)förhållande med en anställd. I vårt fall handlade det om ett butiksjobb (= under öppettiderna var det tvunget att vara minst två personer på plats i lokalen) och alla hade rätt till 45 minuters lunch. Problemet var bara att klockan elva varje dag drog dessa två iväg på gemensam lunch (ingen annan kunde äta tillsammans då....) och kom inte tillbaka förrän tidigast klockan ett. Under den tiden kunde ingen annan gå och äta, så sen fick folk gå i omgångar efter 13, så sista personen kanske inte fick lunch förrän vid 16. De kunde bara ha stängningen eller jobba helg om de gjorde det tillsammans, var den ena borta så kom den andra alltid och krävde att någon annan skulle ta hens pass. När vi andra satt och åt lunch och det kom in en kund kom den anställde som inte var chefen in och hämtade en och sa "du har en kund, ut i butiken" istället för att själv ta hand om kunden.

Jag skulle ändå inte vara kvar där i all evighet, så jag sket lite i det. Mina fastanställda kollegor försökte dock påtala problemet gånger flera med en chef högre upp, särskilt eftersom den anställda som chefen hade ett förhållande med mobbade framför allt en annan kollega öppet. Men fick inget som helst gehör eftersom vår chef höll sin "flickvän" om ryggen och fick det till att de andra kollegorna ljög och hittade på. Det var med enbart lättnad jag gick därifrån sista dagen.
 
Även jag håller med @Inte_Ung. Ni är i situationen för att chefen vill ha det så. Det går förstås att prata med chefen och lyfta att det är ett problem men min erfarenhet är att personen favoriseras av en anledning. I det här fallet en relation.

Jag har varit i en situation där jag beordrades att favorisera en av mina medarbetare. Min chef var kompis och granne med min medarbetare. Det var som det var. Jag kunde inte göra något åt situationen. Den här kollegan skulle favoriseras på alla sätt. Hon skulle tillfrågas först om alla spännande uppdrag, ha högre lön än de andra och så vidare. Min chef förstod inte problemet. Hon tyckte att hennes kompis var den skickligaste i gruppen och därför skulle ha det bättre än de andra. Så det var inte mycket att göra åt, det gick inte att ändra på. Så jag slutade.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 674
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 775
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Hej Bullen, Jag har ett problem - eller ja, två problem i form av personer. Mina två chefer är bakom flötet. Den ena är en omplacering...
Svar
14
· Visningar
2 007
Senast: Photografen
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 548
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp