Öppna alla tävlingar för alla?

G

Galathea

Jag hamnade i en diskussion angående det här med olika prov som bara är avsedda för vissa raser eller en viss rasgrupp. När vi diskuterade handlade det mest om lure coursing eftersom det är vad jag gör med min afghanhund, och vad den här personen vill göra med sin blandras (med vinthundsras i). Jag är långt ifrån jätteinsatt själv utan håller på och ska skaffa licens till min hund så att han senare kan tävla. På träningarna är det galet många hundar som vill träna och man får vänta länge länge. Träningarna är inte särskilt ofta så när det väl är dags är trycket högt och dom stackars funktionärerna är inte särskilt många. Sist väntade vi fyra timmar för ett första lopp, och på grund av antalet hundar fick vi inte chansen att göra vårt första licenslopp senare utan får vänta till nästa träning i vår.

Hur som helst så menade personen jag diskuterade med att det är översitteri av skk och vinthundklubben (som ju ordnar träningarna) att utesluta andra raser än vinthundar. H*n menade på att det ju är en bra aktivitet för alla hundar, dom flesta gillar ju att jaga på det sättet. På träningarna är faktiskt alla raser välkomna att prova på, men i takt med att trycket ökar verkar många välja att prioritera vinthundarna först och speciellt licenstagarna och dom som ska iväg på tävling snart. Personen menade då att det är tråkigt att andra raser bara får vara med på ett hörn och springa på nåder. H*n ville att alla raser ska få tävla i det om dom vill.

Jag själv känner mig nästan dum då men jag måste erkänna att jag faktiskt inte tycker att det är så kul att gå miste om exempelvis ett licenslopp, eller att jag får vänta i många timmar bara för att folk vill testa sin blandras eller sin labrador och låta den få en trevlig stimulans den dagen. Dom får jättegärna testa men jag ser inte riktigt något fel i att dom får göra det sist om tid finns. Är det översitteri att låta vinthundarna gå före i en tränings/tävlingsform som faktiskt är avsedd som en utvärdering av avelsresultatet? Vinthundar är ju hetsjägare. Med andra ord ska dom ha jakt i sig. Jag tycker det är jättebra att LC finns eftersom det är så nära hetsjakt vi kan komma här, och alltså det enda sett vi kan bedöma om hundarna är bra på sitt ursprungsändamål.

Om jag skulle vilja göra MH-test med min vinthund och det vore högt tryck på det, då skulle jag ju acceptera att få göra det i mån av plats eftersom det inte är något jag behöver för att bedöma aveln på samma sätt som andra raser behöver det. (Nu kan jag inte alls mycket om det där, det är bara ett exempel.)

Det finns väl andra prov som också är begränsade. Jaktprov och grytprov och sådant. Än en gång, jag kan inte så mycket om sådana. Men ska man då släppa lös det hela så att alla raser får tävla i allt? Även blandraser?

Jag tycker det var en ganska intressant diskussion så nu vill jag höra vad ni tänker om saken. :)
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Det är vinthundsklubben som har hand om allt det där med lure coursing (om inte jag missuppfattat något väldigt) och jag tycker inte att det är fel att bara vinthundar får tävla. Det är ju en tävlingsgren utformad just för att testa våra vinthundar, det är faktiskt vår bruksgren! Ska man tex ställa upp i bruksklass på utställning så är det godkänt LC-lopp som gäller.
Att då vinthundarna går före på träningar tycker jag bara är rätt - framförallt pga den stora mängden hundar i förhållande till tid och mängden funktionärer.

På MH så går väl bruksraserna och de raser som kräver MH för avelstjosan före, vilket jag självfallet accepterar och respekterar även om jag skulle tycka att det var kul att gå MH med mina vinthundar.
På vissa tävlingar som SBK håller i så tror jag att det är så att bara bruksraser får delta. Inget konstigt i det heller.

Vill blandraserna ha tävlingar där de får vara med, varför inte skapa tävlingar bara för blandraserna?

Många vill ha tävlingar, men få är berädda att hjälpa till för att hålla igång tävlingarna. Det blir så att man måste ha vissa gränser för vilka hundar som får vara med eller inte. Det blir för mycket annars.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Det är ju lite samma när folk blir sura för att bruksraserna prioriteras i vissa grenar. Men inte går de själva och hjälper till att lägga tjugo spår en tidig lördagmorgon för att många hundar ska få en chans att tävla, nej det ska "nån annan" givetvis göra.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

men det gör väl inte ägarna till brukshundarna heller? den smidigaste lösningen på problemet borde vara att alla tävlande måste vara funktionärer var 20:e tävling eller så (beroende på det normala antalet startande/tävling). då hade man kunnat hålla i princip hur många tävlingar som helst och alla hade kunnat vara med.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Eller iaf alla med tillräckligt stor kunskap ;) Jag vet inte hur det är inom bruksgrenarna, men iaf på LC så krävs det en viss kunskap för att kunna hjälpa till. Men om alla som hade kunskapsmässig möjlighet att hjälpa till faktiskt skulle göra det, då skulle det nog bli underbart.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

har man inte kunskap om själva tävlandet finns det garanterat annat man kan göra. hjälpa till på parkeringen, sälja kaffe, osv.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

men det gör väl inte ägarna till brukshundarna heller? den smidigaste lösningen på problemet borde vara att alla tävlande måste vara funktionärer var 20:e tävling eller så (beroende på det normala antalet startande/tävling). då hade man kunnat hålla i princip hur många tävlingar som helst och alla hade kunnat vara med.

Jag tycker absolut att bortlottade ägare till brukshundar ska hjälpa till i större utsträckning också.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Jag tycker att ordnar vinthundsklubben något så är det självklart att vindhundarna har förtur, vill en labrador köra LC så kan retriverklubben (?) anordna det också.

Samma med MH, klagar man över att brukshundsklubben prioriterar brukshundar så får man väll tjata på enns egen klubb att de anordnar det också.

Mina åsikter...
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Jag tycker också det. Dom olika klubbarna har ju olika intresseområden och främjar dessa. Det känns ju ganska logiskt tycker jag. Nu minns jag inte vad det var för argument men något i stil med att då borde man ju få vara med bara man betalar medlemsskap i den anordnande klubben. Men faktum kvarstår ju att vissa prov är för att bedöma avelsresultatet hos en viss typ av raser. Vill man så kan man ju anordna egna varianter inom den egna klubben. Fast då krävs ju engagemang. Men det finns ju t.ex. blandisutställningar för blandraser där inte renrasiga får vara med för att dom inte vill att alla ska komma och öva där. Det gnäller ju inte jag över för det är deras klubb som anordnar det, alltså får dom bestämma.

Mer allmänt: Kanske ska tillägga att det såklart inte gör mig något att folk vill åka på LC för att stimulera sina hundar. Min dobermann skulle garanterat älska att jaga låtsashare på det sättet t.ex, och det är ju bra att folk vill göra saker. Men när det nu anordnas av vinthundklubben och det redan är så högt tryck som det är. Det är mycket som ska klaffa på träningarna, allt från väder (som nu på vintern när det ofta är halt/isigt/för blött) till att domare och funktionärer ska kunna samtidigt som man ska få låna ett fält.

Att alla ska vara funktionärer då och då låter ju bra men känns lite som en utopi. Det känns som att det skulle bli väldigt svårt att rodda och få det att fungera, folk som byter tillfällen och struntar i att dyka upp och allt vad det nu kunde vara. Jag själv skulle gärna hjälpa till dock. Men på dom LC-träningar jag varit på är det inte så stort att det behövs funktionärer "utan kunskap", och tävlingar har jag inte varit på ännu. Men det är väl så att det ofta är långt att åka till proven, och få som inte ska vara med och tävla sätter sig och åker långt för att "bara sälja kaffe". Så det faller väl på anordnande sektion att fixa fram folk vilket tycks vara svårt. *spekulerar*
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Fast iaf här uppe i norr så är det så att om man bara hjälper till med tex kaffeförsäljning eller liknande så kan man gå ifrån för att starta sin hund, så att man hjälper till behöver inte utesluta tävling/träning alla gånger. (en sak är väl om man är domare, men det är ju sådant som man utbildas till osv)
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Det låter trevligt. :) Jag har ju inte varit på tävlingar så jag vet inte hur det fungerar där riktigt, och på våra träningar är det inget sånt som säljs. Eller jo, senast så var det en man som hade släpat med sig en eldstadgrej som han kokade kaffe på i en gigantisk kanna. Mysigt! Han sålde grillad korv också. Men det är enda gången jag sett det, andra gångerna jag varit där så har det inte funnits något sånt alls.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Låter som om du behöver komma upp hit till norr ;) Här säljs det fika även på träningar. Men så är det som ett enda stort kompisgäng som åker ut och tränar också. Det är verkligen "alla känner alla" och sådant här. Oftast finns det tid att låta hundarna springa två gånger var också.
Men, nu kanske vi går lite väl OT. Vi kan ju fortsätta den här diskussionen i vår vinthundstråd.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

J-prov på älg är det endast och uteslutande älghundsraserna som får gå. Andra raser/blandraser göre sig icke besvär.

Tidigare fick man gå även med finsk spets, men det togs bort av outgrundlig anledning och säk blåvägrar att öppna proven för finsk spets igen, med hänvisning till att det inte är en jaktspets :angel:

Nåväl, ska man gå j-prov på älg med en röding, så får man allt åka över till Finland.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Ser ingen mening alls med att öppna upp proven. Många prov är rena arbetstester och avelsutvärderingar. Inte heller är exempelvis björnjakt något man pysslar med som kul aktivering för hunden. Man får heller inte glömma att många av proven anordnas av rasklubbar och självklart är de då till för den egna rasen. Vill man som ägare av blandras eller annan renras absolut delta i ett vallhundsprov får man väl se till att ens egen förening anordnar ett sådant.

Bruksproven är lite annorlunda med tanke på att de fungerar för många olika raser, men de är också öppna för alla raser. Att låta blandraser delta är däremot inget jag är positiv till. Det lottas bort tillräckligt många ekipage vid varje tävling ändå och det spelar ingen roll om vi får fler funktionärer om blandraserna får tävla. Markerna som proven går på blir inte större för det och platsbrist är ett problem. Tittar man sedan på IPO så har det gått åt andra hållet där. Det är numera stängt för alla utom bruksraser, vilket är fullt logiskt. Det är bara bruksraser som ska ha egenskaper som efterfrågas i en skyddshund och skydd är inget man gör på skoj för att aktivera lite.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Fast just vallhundsprov är annorlunda, då det är officiella tävlingar som arrangeras av SVaK på uppdrag av SKK.
Alla reggade hundar får starta, i den mån de kan valla.
De flesta tävlingar är dock inoficiella o då får bara våra "egna" hundar vara med, dessutom måste man vara medlem i SvaK för att delta, gäller även Vallhundsprovet.
WK klubben har egna tävlingar, lixom en förening inom Beardedklubben.

mvh
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Ja är allergisk mot "Blandraser borde också få tävla" FÖRLÅT, men min åsikt är att man ska bevara VARJE ras specialite, man ska avla sunda friska hundar. Inte korsa lite hux-flux och sen ska dessa ta plats för dem som vill bevara en ras...

Som någon sa, de är fritt fram för blandras föreningarna att annordna egna aktiviteter! Självklart, men mycket av tävlingsdelarna är ju för att meritera avelsdjur eller det helt enkelt kanske tar fram bra avelsdjur och då tycker jag inte Blandraserna har där och göra. Men JÄTTE kul om Blandis (eller likande) skapade aktiviteter för sina medlemar, blandrasen måste också jobba! Dessutom tror jag de är FÅ Brukshundsklubbar som inte vill lära ut spår/sök till andra så de kan ha bra aktiviteter för sina blandisar i sin förening...
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Ja är allergisk mot "Blandraser borde också få tävla" FÖRLÅT, men min åsikt är att man ska bevara VARJE ras specialite, man ska avla sunda friska hundar. Inte korsa lite hux-flux och sen ska dessa ta plats för dem som vill bevara en ras...

Som någon sa, de är fritt fram för blandras föreningarna att annordna egna aktiviteter! Självklart, men mycket av tävlingsdelarna är ju för att meritera avelsdjur eller det helt enkelt kanske tar fram bra avelsdjur och då tycker jag inte Blandraserna har där och göra. Men JÄTTE kul om Blandis (eller likande) skapade aktiviteter för sina medlemar, blandrasen måste också jobba! Dessutom tror jag de är FÅ Brukshundsklubbar som inte vill lära ut spår/sök till andra så de kan ha bra aktiviteter för sina blandisar i sin förening...
Blandisägare (o uppfödare) är experter på att framställa sig själva som offer. o att ständigt påpeka att SBK o SKK är "rasistiska" o diskriminerande.
Undras varför de inte agerar inom sin egen organisation blandis.se?
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

Undrar jag okcså, finns så många blandrasägare så om de bara organiserade upp sig lite skulle de säkert kunna få många medlemar och där med ganska bra med pengar för att utbilda sig inom aktuella områden, kan jag tycka :)
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

BS säger jag. vad är det för rasmeritering att en icke bruksras blir SBCH eller SLCH? är det öht en rasmeritering för någon ras med SLCH? och hur ska man ställa sig till krypta hundar, eller hundar som av andra anledningar inte kan användas i avel? resonerar man som du gör borde inte border collien heller få tävla bruks eftersom det är en vallhund som (endast bör?) meriteras inom vallning. men du kan ju se till så att SVAK ordnar spårtävlingar enbart för vallhundar? varför gör du inte det? kanske anar du att rasklubben väljer att fokusera på vallningen?

jag är inte intresserad av tävling som avelsmeritering, båda mina hundar är ju kastrerade. jag vill (liksom minst 90 % av alla andra tävlande) endast tävla för min egen skull! jag älskar att träna och får en riktig kick av tävlandet. nu är tack och lov lydnaden öppen för såna som jag, men jag tycker att det är lite synd att jag inte får tävla bruks.
 
Sv: Öppna alla tävlingar för alla?

SLCH är ingen rasmeritering och det är därför lydnadsproven är öppna för alla hundar. Bruksproven är däremot fortfarande en avelsutvärdering till viss del och bruksraserna har krav på bruksmerit för att få utställningscert. Labbar kan heller inte bli SBCH. Den titeln är bara för bruksraser, som det ska vara och för dem är det en merit. Vad är en brukshund som saknar bruksegenskaper, om inte usel. Du vill tävla för att det är kul. Rasentusiaster vill också tävla för att det är roligt, men de vill också tävla för att utveckla och bevara rasen som arbetande hund. Gissa vilka jag anser ska prioriteras. Jag skulle till och med vilja att hund av bruksras alltid hade förtur före alla andra raser vid ett bruksprov. Man skulle också kunna stänga proven helt för alla utom bruksraser som man gjort med IPO:t.

Ge mig en enda bra anledning till att SKK och SBK ska lägga energi på att ordna tävlingar för blandraser. Vill du tävla och delta i rasklubbars aktiviteter, köp en renras.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 721
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 288
Senast: Milosari
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
836
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 842
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp