Öppna och sluta?

M

Marre.N

Jag har precis fått en ny häst som ska ridas till under vår och sommar. En underbar frieservalack som mest blivit körd i sitt liv. Det jag nu undrar över är skillnaden mellan öppna och sluta. Och även förvänd sluta och öppna. Är ställningen den enda skillnaden eller? När jag red på ridskola för hundra år sedan pratades det bara om skänkelvikningar och senaste år har jag bara ridit sk problemhästar som bara behöver jobbas på att gå på alla 4 benen framåt därför har jag blivit ringrostig och behöver fräscha upp minnet lite.
 
Sv: Öppna och sluta?

Sök på öpnna resp sluta här på Buke, så ska du se att det kommer upp hur många trådar som helst ; ).
 
Sv: Öppna och sluta?

Förstår inte riktigt dina problem? Om du inte vet skillnaden mellan sluta o öppna så bör du naturligtvis börja med mer grundläggande inlärning för både dig och din häst.

Inrikta dig på att kunna rida hästen rakriktad och i grundform först på både rakt och böjt spår, ta hjälp av en instruktör!!! som kan förklara och hjälpa dig.

Under första utbildningstiden jobbar du mest med grundformen och rörelserna framdelsvändning och skänkelvikning och när detta fungerar bra samt hästen kan gå på mindre volter och på dessa vara rakriktad(böjd o spåra alltså) kan du med hjälp av instruktör påbörja skolorna öppna och sluta.

Om du letar här på buke så hittar du säkert flera sidor om detta och det finns även facklitteratur i ämnet. Det viktigaste är ändå att du inte börjar med vare sig att böja eller att försöka rida skolor innan du tagit hjälp av en instruktör!

Lycka till!
 
Sv: Öppna och sluta?

Hästen går i hur fin form som helst både på rakt spår och böjda spår. Hans problem är att han inte lyssnar på sidvärtes rörelser och därför vill jag reda ut skillnaden mellan en "vanlig" skänkelvikning och öppna, sluta. Jag undrar även om förvänd sluta resp öppna då det är ngt jag inte lärt mig. Har inte tänkt att börja köra det med min häst förrän jag själv kan det, ville bara veta skillnaden mellan hur man rider hästen i de olika momenten. Jag tränar just nu mycket böjda spår och början till framdelsvändning vilket han snappat upp väldigt bra, det är en klok häst som har väldigt lätt att lära.
Jag har hållt på med hästar tillräckligt länge för att veta att man inte bara kan rida skolor utan förarbete men jag vill förbereda mig själv mentalt och tänka igenom hur det fungerar. Jag rider på alla håll och kanter utan att tänka på vilket jag gör, men det hade varit kul att veta vad man igentligen sysslar med.

De senaste 5 åren har jag som sagt ridit problemhästar som stegrar, skenar, skyggar, vägrar gå framåt m.m m.m. När hästen väl går framåt utan att krångla tar ägaren över igen och fortsätter träna hästen vidare.

Jag har sökt på öppna och sluta men inte fått riktigt det svaret jag vill. Dessutom är man lite lat, här finns ju miljoner olika frågor och svar om just dessa moment.
 
Sv: Öppna och sluta?

Öppna: Tänk dig att du ställer hästen för att rida in på en volt men när du tagit ett steg in så rider du rakt fram (med hästen fortfarande böjd) (Att "öppna" en volt)

http://www.remont.se/article.asp?id=960

Sluta: När du rider ur en volt så fortsätter du rakt fram i samma böjning. (Att "sluta" volten.) Frambenen är på spåret!

Förvänd skuta är samma sak fast med bakbenen på spåret! http://www.remont.se/article.asp?id=526

Du blev förmodligen inte klokare på det! Men jag tycker nog att du ska ta hjälp av en tränare för det är inget man bara kan "göra" utan att ha lite träning i bagaget. Det gäller ju att placera vikten rätt, ha rätt böjning mm.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Öppna och sluta?

Tyckte att du fick ett snorkigt svar från Virrpannan :mad: Klart att man hela tiden ska försöka utvecklas och lära sig mer. Många, jag själv inräknad, har ridit i många år och vet fortfarande egentligen inte i detalj hur en rörelse egentligen ska utföras, vilka hjälper etc. Läste en av Kyras böcker där hon verkligen talar för att påbörja just öppna även med den unga hästen - inte med några krav på exakthet - några steg bara. Det är mycket lösgörande rörelser vad jag förstår. Man ska inte krångla till dressyrridning mer än nödvändigt tycker jag, det är skrämmande nog med all snobberi som förekommer i sporten redan innan! Däremot är det klart man behöver en tränare, det behöver nog alla, även de som inte tävlar!
 
Sv: Öppna och sluta?

Öppna-hästen är böjd i bålen, ställd från rörelseriktningen, framdelen flyttas innanför spåret, bakdelen går kvar på spåret.

Sluta-precis som i öppnan är hästen böjd i bålen, men i slutan är hästen ställd och böjd i rörelseriktningen. Framdelen ska vara kvar på spåret och bakdelen går innanför om man rider längs fyrkanten.

Förvänd sluta-hästen rids med bakdelen på spåret och framdelen innanför, ställd i rörelseriktningen (utåt).

Skänkelvikning-hästens ytterbakben ska träda under och förbi i rörelsen och det ytter frambenet ska träda framför och förbi. Hästen ska vara rak i kroppen under rörelsen. Framdelen leder i övningen. Något ställd från rörelseriktningen på tävling, under träning kan man variera ställningen.

Skillnaden mellan skolor o sidvärts är att skolorna är lösgörande o samlande, sidvärts är endast lösgörande.

Jag rider öppna på 3 spår. Rids den på 4 blir det sidvärts och är därmed inte en samlande rörelse. Då träder inner bakben fram o förbi hästens tyngdpunkt inte i den som på 3 spår. (Jag vet att det skiljer sig vem du frågar och vilken inrikting de har.)

Öppna rider jag bla längs långsidan eller medellinjen, sluta rider jag endast diagonalt och efter långsidan endast när det krävs på tävlingsbanan. Jag tycker att hästen lätt börjar putta in baken lite hur som helst när sluta tränas på rakt spår. Diagonalsluta rider jag efter långsidan eller medellinjen.
 
Sv: Öppna och sluta?

Tack så mycket för dessa svar. Det förklarade mycket vad jag egentligen håller på med på hästryggen. Iom att man rider hästar som inte alltid vill som en annan vill blir det ju mycket på känsla som att "där behöver hästen få bakbenen bättre under sig" eller "där går energin rakt ut i bogen". Mitt mål med mina nuvarande hästar är inte heller att rida en hel långsida i öppna då jag inte tävlar. Men man vet aldrig, en dag så kanske. Men vi är inte där än...
 
Sv: Öppna och sluta?

Vad bra att det hjälpte lite. Har du läst Dressyr med Kyra eller Dressyr med Lussan? Kyra är väldigt bra och förklarar ingående och lättsamt. Lussans håller jag på med just nu och tycker att det är mycket trevlig läsning.

Även om en bok inte kan ersätta en tränare så är det otroligt nyttigt att kunna läsa om vad man pysslar med.
 
Sv: Öppna och sluta?

Jag har läst båda böckernna tidigare men har varit på biblioteket för att Kyras igen. Den läste jag när den kom ut så jag vill läsa den igen. Tyvärr har dom slarvat bort den, står i datorn att den ska finnas påå ett annat bibliotek i kommunen men dom hittar inte den. Så jag får vänta tills den dyker upp.
 
Sv: Öppna och sluta?

Jag ska öven börja träna för killen som äger hästen. Han har försäljningsstall och är svinduktig. Tyvärr pratar han danska och det språket fattar jag dåligt men jag får väl lära mig. Men iom att jag precis börjat rida hästen vill jag lära känna honom lite innan jag börjar trana på allvar.
 
Sv: Öppna och sluta?

Capable Case skrev:
Öppna: Tänk dig att du ställer hästen för att rida in på en volt men när du tagit ett steg in så rider du rakt fram (med hästen fortfarande böjd) (Att "öppna" en volt)

http://www.remont.se/article.asp?id=960

Sluta: När du rider ur en volt så fortsätter du rakt fram i samma böjning. (Att "sluta" volten.) Frambenen är på spåret!

Varför har ingen förklarat det så innan?! Jag har alltid haft bekymmer med att jag blandar ihop namnen. :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 125
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp