Öppna/sluta-vad är skillnaden?

S

Siddyy

Har aldrig fått riktig kläm på detta: vad är skillnaden mellan öppna och sluta?
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

En klassisk beskrivning:
Öppna: Tänk dig att du ska gå in på en volt, böjer hästen men fortsätter rakt fram.
Sluta: Tänk dig att att du avslutar en volt med att rida rakt fram men bibehåller böjningen.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Jag måste säga att jag har svårt att se om det är öppna eller sluta när den rids på diagonalen, som man jämt ser på tv:n. Baken borde väl komma lite först då, men jag tycker alltid det ser ut som att det är öppna de gör när de gör sluta..?
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Jag måste säga att jag har svårt att se om det är öppna eller sluta när den rids på diagonalen, som man jämt ser på tv:n. Baken borde väl komma lite först då, men jag tycker alltid det ser ut som att det är öppna de gör när de gör sluta..?

Sluta: Böjd i rörelseriktning

Öppna: Böjd från rörelseriktning.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Enkelt beskrivet - i sluta tittar hästen åt det håll den rör sig, i öppna tittar hästen åt andra hållet! Öppna rids inte på diagonalen i tävlingssammanhang. Baken skall aldrig vara före framdelen. Ett annat sätt att tänka är så här: i skänkelvikning går både framben och bakben åt sidan, benen korsas. I öppna korsas frambenen, bakbenen går rakt på spåret. I sluta följer frambenen spåret rakt fram, bakbenen korsas.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

ok, jag förstår hur ni menar, men med det tankesättet att man från en vägg börjar eller slutar en volt så skulle ju hästen i båda rörelserna vara ställd i rörelseriktningen? Skulle behöva rita någonstans för att förklara mitt tankesätt, men vet inte hur man lägger in paint-bilder.:P
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

ok, jag förstår hur ni menar, men med det tankesättet att man från en vägg börjar eller slutar en volt så skulle ju hästen i båda rörelserna vara ställd i rörelseriktningen? Skulle behöva rita någonstans för att förklara mitt tankesätt, men vet inte hur man lägger in paint-bilder.:P

Sluta: Tänk dig att i slutet på volten så låter du hästen komma ut med framdelen på fyrkantspåret och ha bakdelen kvar innanför och så rider du rakt fram.

Öppna: I början på volten så låter du hästen gå in med framdelen innanför spåret och ha bakdelen kvar på fyrkantsspåret och så rider du rakt fram.

Du behåller hjälperna från "voltridningen".
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Öppna

CarinaOddsbergtrningRunstennr203-1.jpg

Här rör hon sig undan högerskänkeln rakt fram längs spåret men är ställd åt höger.

Sluta

Stellatrning02-03-08nr2012.jpg


Här rör hon sig på diagonalen undan höger skänkel men är ställd åt vänster i rörelseriktningen.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Läs "Ridhandboken" eller andra böcker "Dressyr med KyraK", Bo tibblin mfl där finns flera fina illustrerade bilder om du har svårt att se rörelsen framför dig och om du har svårt att förstå hjälpgivningen.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Ja det håller jag med om, det bästa av allt är en bra tränare som förklarar och kanske visar, men det näst bästa en bra ridhandbok med bilder som visar rörelserna. Eller varför inte börja med boken och därefter fråga tränaren?
Det är ju så mycket mer än att börja och sluta en volt som ingår om man ska förstå hur man rider en skola, det förklarar bara principen, om man säger så.
I en del ridhandböcker finns detaljerade beskrivningar av varje hjälp i rörelsen och syftet med varje hjälp.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

kl
Visst är det så att öppna kräver en lösgjord häst,dvs är inte hästen lösgjord är det ingen ide att rida öppna.Men att det sedan ökar lösgjordheten ytterligare? Fick prova på lite öppna förra lektionen och vill prova lite själv till nästa lektion:)
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Hittade den här filmsnutten.
Ryttaren rider först vänster öppna och rider sen in på en volt och rider ut i en sluta.

http://www.youtube.com/watch?v=pBXmtRbox4w

Ser du skillnaden?

Då är det ingenting på just den delen jag har missförstått i alla fall, för det är precis så som jag tänkt mig, men när det kommer till sluta på diagonalen, så fortsätter man ju inte sidledes på det sättet man såg ryttaren i filmen rida på rakt spår, med bakbenen på innerspåret..? Utan som Ironwill visade slutan på diagonalen, så är frambenen än aning före?
(Ursäkta Ts, att jag kapar tråden lite med mina frågor, men hoppas att du också kanske kan få mer klarhet av svaren sen!:)
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Då är det ingenting på just den delen jag har missförstått i alla fall, för det är precis så som jag tänkt mig, men när det kommer till sluta på diagonalen, så fortsätter man ju inte sidledes på det sättet man såg ryttaren i filmen rida på rakt spår, med bakbenen på innerspåret..? Utan som Ironwill visade slutan på diagonalen, så är frambenen än aning före?
(Ursäkta Ts, att jag kapar tråden lite med mina frågor, men hoppas att du också kanske kan få mer klarhet av svaren sen!:)

En sluta på diagonalen är samma sak som en sluta längs långsidan.
Man kan säga att man rider längs en påhittad ridhusvägg på diagonalen:)
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

jo, det är så jag tänkt mig, men det verkar ju inte vara så det ser ut? För bakdelen verkar ju bara vara på innerspåret om det är en förvänd sluta?
Ursäkta att jag säkert bara krånglar till det, men jag vill så gärna få lite klarhet i det här!:)
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

jo, det är så jag tänkt mig, men det verkar ju inte vara så det ser ut? För bakdelen verkar ju bara vara på innerspåret om det är en förvänd sluta?
Ursäkta att jag säkert bara krånglar till det, men jag vill så gärna få lite klarhet i det här!:)

Ja fast jag pratar inte om förvänd sluta, jag pratar om "vanlig sluta"
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Ja, jag vet. Men om man nu ska rida sluta på diagonalen såsom man gör på spåret, varför går då inte bakbenen på innerspåret?
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

En sluta på diagonalen är samma sak som en sluta längs långsidan.
Man kan säga att man rider längs en påhittad ridhusvägg på diagonalen:)

Nej det är det inte. I en sluta längs långsidan korsas bakbenen medans frambenen går rakt fram. I en diagonalsluta korsas både bak och frambenen och man rider mer sidvärts.
 
Sv: Öppna/sluta-vad är skillnaden?

Ja, jag vet. Men om man nu ska rida sluta på diagonalen såsom man gör på spåret, varför går då inte bakbenen på innerspåret?

Därför att man rider sidvärtes i diagonalslutan och rakt fram i sluta längs med långsidan. Framdelen leder dock i båda varianterna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Genom att tänka på de tre kontrollpunkterna: steglängd, takt och att rida på en förutbestämd linje, kan du få hjälp i många övningar...
Svar
0
· Visningar
271
Senast: Gunnar
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 082
Senast: Badger
·
Katthälsa Där jag går nu kostar det knappt 1300, men har nu fått reda på att det verkar ligga på runt 900 hos flertalet övriga. Dit jag går är...
Svar
14
· Visningar
883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp