öppna/sluta

J

jupiter-judex

kan någon vara snäll att förklara övningarna öppna/sluta på ett enkelt sätt? jag läser och läser men fattar inte, har gjort övningarna men lyckas ändå inte att själv fatta vilken som är vilken!:confused:
 
Sv: öppna/sluta

Hej,

Öppna: man öppnar en volt, alltså bakbenen på spåret och frambenen innanför.

Sluta: man sluter volten, frambenen på spåret och bakbenen innanför

Hoppas det hjälpte;)
 
Sv: öppna/sluta

när jag gjorde övningarna var jag naturligtvis hos en tränare, men efter uppehåll och mammaledighet så har jag inte tränat på länge för tränare. eftersom jag tycker det är intressant med dressyr så ville jag få en enkel förklaring som gjorde det lättare för mig att förstå tills den dagen jag har tid att börja träna för instruktör igen.

trodde faktiskt att man kunde få fråga vad man ville här utan näsvisa folk som tror dom är något, blir både ledsen och upprörd över att nån alltid ska vara besservisser.

eftersom du inte tillför något med din kommentar, folk börjar inte träna för instruktör bara för att du säger det så kan du ju lika gärna vara TYST!
 
Sv: öppna/sluta

tack så jätte mycket för ditt svar. älskar trevliga människor:bow:
 
Sv: öppna/sluta

Öppna - man öppnar upp en volt, tr in framdelen ett steg och fortsätter sedan rakt fram men med framdelen ett steg innanför spåret (fyrkansspåret, voltspåret etc).

Sluta - man sluter/stänger en volt, bakdelen ett steg innanför spåret.

Hjälpte det dig något?
 
Sv: öppna/sluta

ViVa La DiVa skrev:
ta hjälp av en tränare eftersom du inte verkar kapabel att klara det på egen hand. det är alltid lika synd att se en bra häst bli förstörd pga en okunnig ryttare.
vad är det med dig? säger man sådär?!?!? jag vet inte vilken charmskola du blivit utslängd från, men det är tydligt att du inte passade där!
Iaf, jupite-judex:
tänk dig att du ska lägga en volt, men istället för att fullfölja den använder du yttertygeln, innerskänkeln för att fortsätta räkt fram med hästen kvar på spåret med bakbenen på spåret och frambenen innanför. hästen sk gå på tre spår i öppna, om man står bakom ska man inte se det yttre frmabenet för det inre bakbenet ska skymma det, så mycket ska hästen tvära.
sluta är knepigare, många ryttare vill tränga ut framdelen istället för att vända in bakdelen.
hoppas du blev något klokare!!
lycka till!
 
Sv: öppna/sluta

ViVa La DiVa skrev:
ta hjälp av en tränare eftersom du inte verkar kapabel att klara det på egen hand. det är alltid lika synd att se en bra häst bli förstörd pga en okunnig ryttare.


Och du blir inte långvarig på forumet med den attityden det lovar jag dig.
Ha respekt för människor om du ska svara över huvud taget tack. Framför allt är svar som bidrar till tråden önskvärda.
 
Sv: öppna/sluta

tack alla vänliga människor, känns lite bättre när jag vet att jag har er på min sida... nu kanske jag vågar fortsätta fråga:bow:

ja nu börjar det komma tillbaka,tack vare er. jag tror jag blandar ihop dom för jag tycker det låter mer logiskt att det vore tvärtom, men det fastnar väl så småningom:), som typ att öppna en volt borde framdelen gå ur volten först...och sluta en volt borde framdelen komma först... hm, låter kanske flummigt men ni kanske fattar hur jag tänker?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: öppna/sluta

Fråga på bara! Någon i den här tråden borde åka direkit på charmkurs, men de brukar sällan bli långvariga...
Det är trassligt att få ordning på alla rörelser men just öppnan och slutan brukar vara ganska lätta att skilja på, speciellt om du ritar ett fyrkantsspår och en häst som just ska göra en volt, första frambenet in så har den framdelen innanför spåret fortsätt nu längst fyrkantsspåret och du rider en öppna. På många hästar räcker det att vrida bak inner axel för att få till en öppna. För att få till en sluta så räcker det ofta på känsliga hästar att släppa ner och bak ytter sittben lite. Prova dig fram och känn! Börja med små rörelser och se vad som händer!
 
Sv: öppna/sluta

ja, jag lågoch tänktelite på det igår, hur jag skulle hålla isär dom. och kom på precis detdu sa nu. precis första momentet i volten är frambenen först - öppna. och sista momentet i en volt innan man går ut på fyrkantspåret igen är ju bakbenen kvar innanför - sluta.

tänkte helt annorlunda innan, jag tänkte mig en rund volt och sen öppna (förstora ) volten och sluta ( minska ) volten.

men nu fattar jag. tack tack:bow:
 
Sv: öppna/sluta

Tänk dig att du ska öppna en volt, du böjer hästen precis likadant men fortsätter i samma ställning längs t.ex långsidan. Åh, jag är sämst på att förklara :(
 
Sv: öppna/sluta

kl* Så det är typ som att he in fram/bakdelen i volten och sen göra skänkelvikning på volten? Om ni förstår hur jag menar? Är väldigt borta i detta träsk av piaff och passage osv (som jag inte ens vet skillnaden på :confused: )
 
Sv: öppna/sluta

njae, hästen ska ju inte gå sidvärtes utan fortsätta framåt, men med benen på olika spår...lite luddigt förlåt...

om jag får spinna vidare på den här tråden...

jag har tjatat om det här i massa trådar, men jag har svårt att förklara för min häst hur han ska göra en sluta, han vinklar liksom om höften så att det blir en öppna iaf (vilket inte är helt ovanligt vad jag förstår?)
har någon förslag på hur jag kan göra? min instruktör har lyckats när hon ridit honom, men hon lyckas inte förklara för mig hur jag ska göra...och nu får jag vänta till hösten med vidare förklaringar...så annars får jag helt enkelt vänta, men jag tänkte att ibland räcker det att någon formulerar sig lite annorlunda för att man ska förstå helt perfekt och allt faller på plats:p
:bow:
 
Sv: öppna/sluta

Haha, gud va störande! Jag frågade en kompis en gång vad öppnor och slutor var och hon sa då att sluta var att man skulle ställa hästen innåt och sammtidigt gå innåt. Alltså på en volt då, ha hästen ställd efter volten och sen bara liksom minska volten. Och öppna då skulle man då ha hästen ställd efter volten också och sen skulle man öka volten.
Provade med mitt vbl sto som hde blivit riden i ca 4 månader och blev jätteglad för att hon kunde. Och kompisen ba "Åh, vad duktig hon är. Blalbalbla!"

Där ser man hur mkt hon kunde, det var ju faktiskt lite mer komplicerat än så :smirk:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Genom att tänka på de tre kontrollpunkterna: steglängd, takt och att rida på en förutbestämd linje, kan du få hjälp i många övningar...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har valt. Jag tänker bo på landet. Ändå ska det talas om för mig att jag kan välja - att bo i stan. Som om jag är dum i huvudet och...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 286
Senast: Gunnar
·
Dressyr Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp