Lollan

Trådstartare
om hästen går på ett rakt spår med framdelen
innanför och den går på 3 olika spår, är det
automatiskt en öppna då bara för att den går på
tre spår?? Eller måste hästen göra ngt mer än
det?? Alltså, kan häste "fejka" och låtsas gå
i öppna genom att bara gå på tre spår??
Hoppas ni förstår min någor luddiga förklaring.
:o
 
Hästen måste vara böjd genom hela kroppen, annars är det i bästa fall en skänkelvikning.

Bakdelen ska gå "rakt fram", dvs hästen ska inte korsa bakbenen utan gå precis som om den gick vanligt rakt fram. Utan framdelen ska komma in genom att hästen böjer sig.
 
Och för att fylla i.. förutom böjningen i kroppen ska den även sänka in inner höft när den träder in under sig med inner bak, annars kommer den inte att samla sig utan rotera ryggraden utåt. Dett uppnår du genom att inte begära mer böjning än vad hästen är redo för, och klarar den inte en öppna så jobba med böjda spår ett tag till.

Frida
 
Hästen måste vara böjd genom hela kroppen, annars är det i bästa fall en skänkelvikning.

Bakdelen ska gå "rakt fram", dvs hästen ska inte korsa bakbenen utan gå precis som om den gick vanligt rakt fram. Utan framdelen ska komma in genom att hästen böjer sig.

Och det beror förstår på åt vilket håll man böjer hästen! Om man böjer hästen FRÅN RÖRELSERIKTNINGEN kan bakbenen, som du uttrycker det fortsätt "rakt". Böjer man den i stället i rörelseriktningen blir det i så fall frambenen som går rakt men innanför spåret och då är det i stället en (förvänd) sluta!
 
Nej jag förstår inte vad du menar med rörelseriktning i det här fallet. Hästen rör sig ju framåt, bakbenen går rakt fram, så antingen du böjer åt höger eller vänster böjer du ju från rörelseriktningen. fast inte så mycket :).
 
Lånar svarsknapp.

I öppna, både vanlig och förvänd, är hästen alltid ställd från rörelseriktningen och i sluta är den ställd i rörelseriktningen.

mvh Jessica
 
Om du tänker så här kanske du förstår: Hästen går på spåret i höger varv, du flyttar in framdelen (=till höger) men behåller bakdelen på spåret och håller fortfarande hästen rak i kroppen. Ni fortsätter parallellt med spåret = rörelseriktningen. Både fram- och bakdel måste tvära.

Om du nu böjer höger böjer du från rörelseriktningen. Om du i stället böjer vänster böjer du i rörelseriktningen.

Böjer du från rörelseriktningen (öppna) kommer bakdelen att gå "rakt" och framdelen att tvära. Böjer du i rörelseriktningen kommer du i stället att räta ut frmdelen så den går "rakt" men bakdelen fortsätter att tvära. Du rider sluta och eftersom du från början red på spåret i höger varv men har hästen böjd åt vänster är det en förvänd sluta.
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 960
Senast: JohannaB
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 435
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp