öppnad storbal

taccotad

Trådstartare
har planerat att köpa storbalar till hösten, men frågan är bara hur länge kan en sådan stå öppnad innan den blir dålig. Beror ju självklart på väder och värme.
Nu har jag bara 3 hästar, är det vanligt att ha så få hästar när man använder sig av storbalar?

Vet flera st häromkring som har sådana till sina hästar, det är allt från 2 st hästar till 10 och för en del räcker balarna i upp till två veckor.

Har frågat runt bland lite olika hästägare som använder sig av storbalar hur länge balarna får stå öppnade, men har fått väldigt olika svar....en del säger 4-5 dagar och andra säger 2 veckor.

Tanken var att vi ska sätta in en bal i hagen så hästarna har fri tillgång på mat dygnet runt. Nu får de hö, totalt går det åt 15 kg/dag. Fjordingen: 9 kg, 2 minishettiar: 3 kg/häst
Antar att det kommer gå åt en hel del mer om de får fri tillgång.
 
Sv: öppnad storbal

storbal av hö håller sig, är det däremot silage du pratar om (gissar vilt då du inte skrev det rakt ut)
och nej jag skulle inte ha en silagbal öppner mer än 3-4 dagar sommartid.. äter hästarna upp det så OK men jag tvivlar på att de sätter i sig så mycket som 30 kg vardera per dag även om det är fri tillgång..
satsa på mindre balar istället, 35-40 kg typ.. lite dyrare men du slipper slänga det som de inte ätit upp efter 4 dagar..
 
Sv: öppnad storbal

Jo, det var ju silage jag tänkte på....

Annars får vi väl gå ihop med nåt grannstall så vi kan dela på en bal.

Har kollat runt lite på annonserna på mindre balar också, men vi kan ju inte köra land och rike runt för att köpa balar. Är väl bäst att höra sig för bland bönderna häromkring. Du skrev att småbalarna är dyrare, hur mkt skillnad är det egentligen?

Det är ju ganska svårt att räkna på hur mkt hästarna kommer äta när de får fri tillgång. Småhästarna är inte såna som vräker i sig, däremot fjordingen brukar äta som en galning tills det inte finns några smulor kvar. Antar att han kommer äta en hel del om det är obegränsat med mat. Nu får han ju 9 kg, men skulle nog lätt kunna äta det dubbla.

Det pratas ju så mkt om att ALLA hästar klarar av att ha fri tillgång på grovfoder, därför söker jag efarenheter från andra med glupska hästar. Det känns som fjordingen kommer rulla fram efter några dagar och vara fortsatt fet efter det. Nu är han fin och alldeles lagom i hullet och självklart vill jag att han i fortsättningen kommer vara i samma storlek.

Ojojoj, mkt tankar och funderingar!
 
Sv: öppnad storbal

Jag har haft storbal ensilage i år till tre hästar och det håller sig väldigt länge om det är ett ensilage med bra kvalité som det jag har haft. Jag plockar själv loss ensilaget från balen och lägger ut i hagen, så jag har god koll på kvalitén. Har nu i aprilvädret redan haft en öppen en vecka och den är hur fin som helst. Trodde jag inte skulle gå. I vinter har en sådan bal räckt som längst i 15 dagar och då har de fått äta så mycket de orkar. Om du skall sätta ut balen i hagen bör den gå åt mycket fortare. Snabbt blir det annars en enda stor dynghög. Jag har fyllt på en gång och dagen och det har inte alls varit besvärligt.

Så om man har god koll och fodret är av god kvalité så tycks det gå väldigt länge. För det var väl inte hö du menade, för hö håller lika bra som allt annat hö.

Jag har araber och en arabkorsning - ettåring. Jag tror inte att alla hästar klarar att ha fri tillgång. Mitt foder har varit extra näringsrikt (pga ettåringen) i år och därmed har jag två feta vuxna arabston, trots att de tränas en hel del. Så det är viktigt att man hittar ett ensilage med ett lägre näringsvärde. Ett septemberensilage skulle passa din fjording bättre. Själv kommer jag att välja ett sentaget ensilage nästa år. Unghästen får ha sitt protein på annat sätt. Stona får bara inte bli så tjocka nästa år med.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: öppnad storbal

Har själv storbalar hösilage till två hästar,det går bra.Ju blötare det är ju sämre håller det.
Jag brukar sprida ut hösilaget i logen,då torkar det o blir som hö,näringen urlakas snabbare,men hellre det än att det blir dåligt.
Ju kallare det är ute,desto bättre håller det.Det är alltså bra om man kan få torrare hösilage på hösten o våren o lite blötare på vintern,då klarar man det ganska bra.Problemet är snarare om det gått nåt hål i balen,då börjar jäsningsprocessen.Iår har jag fått slänga en hel del på grund av detta,men jag har nästan aldrig fått slänga på grund av att det inte har hållit till mina hästar.

mvhR :bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 017
Senast: Twirro
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 588
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp