Örebroare?

Cattis_E

Trådstartare
Var parkerar jag bäst?
Hur är morgontrafiken in i Örebro från Västerås hållet? Borde jag räkna med några köer? Google Maps antyder nämligen att det kan ta upp till 25min extra att åka den tiden.

Får man räkna med 40kr/h (utom de första två timmarna) för parkering överallt i Örebro?
Kommer behöva vara ett antal dagar nära conventum arena i Örebro.
Såg att de har ett P-hus som kostade just 40kr/h.
Någon som vet hur tillgängligheten i det brukar vara om man kommer 8.45 en vardag?
Vet inte exakt hur många dagar ännu men det tickar ju på i pengar med de priserna så jag får antagligen väga pengar för just tidsförlust och krångel 🙈.

Tåg är inte bästa alternativet tidsmässigt eftersom jag bor på landet och behöver antingen åka åt fel håll och kliva på tåget eller in i centrala Västerås och parkera (mot avgift).
Tror inte jag vågar hoppas att företaget vi ska till har egen parkering som räcker åt oss, men det kan jag såklart ta reda på ett par dagar innan.
 
Var parkerar jag bäst?
Hur är morgontrafiken in i Örebro från Västerås hållet? Borde jag räkna med några köer? Google Maps antyder nämligen att det kan ta upp till 25min extra att åka den tiden.

Får man räkna med 40kr/h (utom de första två timmarna) för parkering överallt i Örebro?
Kommer behöva vara ett antal dagar nära conventum arena i Örebro.
Såg att de har ett P-hus som kostade just 40kr/h.
Någon som vet hur tillgängligheten i det brukar vara om man kommer 8.45 en vardag?
Vet inte exakt hur många dagar ännu men det tickar ju på i pengar med de priserna så jag får antagligen väga pengar för just tidsförlust och krångel 🙈.

Tåg är inte bästa alternativet tidsmässigt eftersom jag bor på landet och behöver antingen åka åt fel håll och kliva på tåget eller in i centrala Västerås och parkera (mot avgift).
Tror inte jag vågar hoppas att företaget vi ska till har egen parkering som räcker åt oss, men det kan jag såklart ta reda på ett par dagar innan.
Ja du kan förvänta dig långsam trafik på morgonen, stan är inte byggd för trafik. För ett par år sedan var det billigare att stå "på andra sidan järnvägen" vid stationen. Det kan även finnas parkering vid Södra stationen som är billigare. Jag är dålig på parkeringshusen, oftast parkerade jag vid universitetet men det är långt från stan.
 
Ja du kan förvänta dig långsam trafik på morgonen, stan är inte byggd för trafik. För ett par år sedan var det billigare att stå "på andra sidan järnvägen" vid stationen. Det kan även finnas parkering vid Södra stationen som är billigare. Jag är dålig på parkeringshusen, oftast parkerade jag vid universitetet men det är långt från stan.
Jag var rädd för det med trafiken.
Kommer bli som att välja mellan två krångliga saker detta känner jag 🙈.
 
Var parkerar jag bäst?
Hur är morgontrafiken in i Örebro från Västerås hållet? Borde jag räkna med några köer? Google Maps antyder nämligen att det kan ta upp till 25min extra att åka den tiden.

Får man räkna med 40kr/h (utom de första två timmarna) för parkering överallt i Örebro?
Kommer behöva vara ett antal dagar nära conventum arena i Örebro.
Såg att de har ett P-hus som kostade just 40kr/h.
Någon som vet hur tillgängligheten i det brukar vara om man kommer 8.45 en vardag?
Vet inte exakt hur många dagar ännu men det tickar ju på i pengar med de priserna så jag får antagligen väga pengar för just tidsförlust och krångel 🙈.

Tåg är inte bästa alternativet tidsmässigt eftersom jag bor på landet och behöver antingen åka åt fel håll och kliva på tåget eller in i centrala Västerås och parkera (mot avgift).
Tror inte jag vågar hoppas att företaget vi ska till har egen parkering som räcker åt oss, men det kan jag såklart ta reda på ett par dagar innan.
Gällande tåg, om du skulle välja det, så blir det supersmidigt inne i Örebro, södra station är precis intill Conventum, så på det viset kanske det ändå är ett bättre alternativ :)
 
Gällande tåg, om du skulle välja det, så blir det supersmidigt inne i Örebro, södra station är precis intill Conventum, så på det viset kanske det ändå är ett bättre alternativ :)
Jo precis. Nackdelen med tåg är bara när tågen ankomsttid och avgångstid gör att man förlorar tid i båda ändar 🙈. Men just nu ser tåg ut att vara bästa lösningen, men det kan säkert finnas faktorer jag inte vet om ännu också.
Sen är det våldsamt frustrerande att sitta och köra en mil åt fel håll i början av sin resa 😇.
 
Var parkerar jag bäst?
Hur är morgontrafiken in i Örebro från Västerås hållet? Borde jag räkna med några köer? Google Maps antyder nämligen att det kan ta upp till 25min extra att åka den tiden.

Får man räkna med 40kr/h (utom de första två timmarna) för parkering överallt i Örebro?
Kommer behöva vara ett antal dagar nära conventum arena i Örebro.
Såg att de har ett P-hus som kostade just 40kr/h.
Någon som vet hur tillgängligheten i det brukar vara om man kommer 8.45 en vardag?
Vet inte exakt hur många dagar ännu men det tickar ju på i pengar med de priserna så jag får antagligen väga pengar för just tidsförlust och krångel 🙈.

Tåg är inte bästa alternativet tidsmässigt eftersom jag bor på landet och behöver antingen åka åt fel håll och kliva på tåget eller in i centrala Västerås och parkera (mot avgift).
Tror inte jag vågar hoppas att företaget vi ska till har egen parkering som räcker åt oss, men det kan jag såklart ta reda på ett par dagar innan.

Nu är ju semestrarna slut så morgontrafiken börjar återgå till normalt. mellan 7:30-8:30 är det tjockt. Du kommer från norra delen av stan och där pågår inte något gatubygge just nu vad jag vet.

Här har du en karta över var det finns parkeringsplatser och p-hus.

https://karta.orebro.se/#i=externkarta2,z=6,c=59.271723269864516;15.219600419607252,b=-1,l=348a_348

Här är en karta över de parkeringszoner som finns i Örebro. Inom zon 1 är det svindyrt att parkera, 40 kr/tim de 3 första timmarna. Inom zon 2 kostar det 10 kr/tim

https://karta.orebro.se/#i=externka...2;15.221843406666567,b=-1,l=4c0f333c_9654e6c7

Utanför zon 1 och 2 går det att parkera kostnadsfritt utmed vanliga gator.

/Lizzie
 
Nu är ju semestrarna slut så morgontrafiken börjar återgå till normalt. mellan 7:30-8:30 är det tjockt. Du kommer från norra delen av stan och där pågår inte något gatubygge just nu vad jag vet.

Här har du en karta över var det finns parkeringsplatser och p-hus.

https://karta.orebro.se/#i=externkarta2,z=6,c=59.271723269864516;15.219600419607252,b=-1,l=348a_348

Här är en karta över de parkeringszoner som finns i Örebro. Inom zon 1 är det svindyrt att parkera, 40 kr/tim de 3 första timmarna. Inom zon 2 kostar det 10 kr/tim

https://karta.orebro.se/#i=externka...2;15.221843406666567,b=-1,l=4c0f333c_9654e6c7

Utanför zon 1 och 2 går det att parkera kostnadsfritt utmed vanliga gator.

/Lizzie
Tack!
Ska studera det där senare och se om jag har frågor.
Börjar låta som tåg kanske är bäst ändå tycker jag. Men vi får se när jag får alla detaljer om Örebro dagarna nästa vecka.
 
Går väl att parkera gratis vid ikea och ta bussen in till centrum. Borde vara billigare än 40 spänn i timmen.
 
Går väl att parkera gratis vid ikea och ta bussen in till centrum. Borde vara billigare än 40 spänn i timmen.

Går fortare att parkera i Arboga och ta tåget till Örebro C, än att åka stadsbuss från Ikea in till centrala Örebro.

Annars finns det gott om gratisparkeringar i Örebro - utanför zon 1 och zon 2.

Jag och maken arbetar i centrala Örebro och bilpendlar (samåker).

/Lizzie
 
Var parkerar jag bäst?
Hur är morgontrafiken in i Örebro från Västerås hållet? Borde jag räkna med några köer? Google Maps antyder nämligen att det kan ta upp till 25min extra att åka den tiden.

Får man räkna med 40kr/h (utom de första två timmarna) för parkering överallt i Örebro?
Kommer behöva vara ett antal dagar nära conventum arena i Örebro.
Såg att de har ett P-hus som kostade just 40kr/h.
Någon som vet hur tillgängligheten i det brukar vara om man kommer 8.45 en vardag?
Vet inte exakt hur många dagar ännu men det tickar ju på i pengar med de priserna så jag får antagligen väga pengar för just tidsförlust och krångel 🙈.

Tåg är inte bästa alternativet tidsmässigt eftersom jag bor på landet och behöver antingen åka åt fel håll och kliva på tåget eller in i centrala Västerås och parkera (mot avgift).
Tror inte jag vågar hoppas att företaget vi ska till har egen parkering som räcker åt oss, men det kan jag såklart ta reda på ett par dagar innan.
Om du bor nära Västerås så är det väl smidigast att åka tåg härifrån. Du kan ju parkera på grusplanen vid Preem för 350 kr/månad.
 
Om du bor nära Västerås så är det väl smidigast att åka tåg härifrån. Du kan ju parkera på grusplanen vid Preem för 350 kr/månad.
Jag är inte helt säker på om det verkligen är smidigast. Det kan vara smidigare att parkera vid en annan station på vägen där det finns gratis och som stationen ligger smidigare till i.
Men det är bra att veta om den parkeringen som alternativ.
Men är det bara månadsbiljetter där? Det låter opraktiskt.
Det är ett antal dagar ja ska parkera, inte en eller flera månader 😇.
 
Jag är inte helt säker på om det verkligen är smidigast. Det kan vara smidigare att parkera vid en annan station på vägen där det finns gratis och som stationen ligger smidigare till i.
Men det är bra att veta om den parkeringen som alternativ.
Men är det bara månadsbiljetter där? Det låter opraktiskt.
Det är ett antal dagar ja ska parkera, inte en eller flera månader 😇.
Hittade priset per timme också. Det var bara 4kr/h i alla fall.
 
Jag är inte helt säker på om det verkligen är smidigast. Det kan vara smidigare att parkera vid en annan station på vägen där det finns gratis och som stationen ligger smidigare till i.
Men det är bra att veta om den parkeringen som alternativ.
Men är det bara månadsbiljetter där? Det låter opraktiskt.
Det är ett antal dagar ja ska parkera, inte en eller flera månader 😇.
Hur många dagar är det? Jag kan kanske fixa gratisparkering om det bara är några dagar. I Västerås alltså. 😊
 
Hur många dagar är det? Jag kan kanske fixa gratisparkering om det bara är några dagar. I Västerås alltså. 😊
Jättesnällt tänkt men jag vet tyvärr inte så mycket än.

Får tyvärr inte mer detaljer förrän måndag eller tisdag, sen är det i alla fall Örebro onsdag-fredag.
De kanske har någon jättesmidig lösning, eller något parkeringsavtal och jag oroar mig i onödan för att det ska bli väldigt långa dagar om jag behöver ta tåg (pga väntetid från start/sluttid till tåg mm) 😇.

Jag får nog lugna mig till nästa vecka med funderande nu, men jag är väldigt glad för svaren här så jag i alla fall vet förutsättningarna är för bil resp tåg 😊.
 
Kan rapportera att jag åkt några gånger nu. Från mitt håll till conve tum har det varit lindrigt med trafik. Inga problem att vara på plats till 8.30. Inte heller 08, eller 09.
P-avgiften visade sig vara 10kr/h och vi ska lägga in det i reseräkning.
Med andra ord allt gott, och jag "oroade" mig i onödan 😊.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp