Öron, plötsligt döv?

Fibusen

Trådstartare
Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu…

Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada, hälta, och problem med öron…

Hon har inte kliat något extra i öronen, ej heller skakat på huvudet mer än dom vanliga ruskningar hon gör, men jag såg att det var väldigt mycket öronvax i ett öra när jag låg och klappade henne i tisdags kväll. Eftersom vi hade veterinär torsdag morgon så ville jag att dom kikade på det. Jag torkade ur det jag kunde och körde rengöring. Prover togs på torsdagen och det visade sig vara en mild svampinfektion i båda öronen, men det ena med betydligt mer vax. Jag har sen i fredags behandlat öronen med otoclean för rengöring, och betnovat för svampen.

I går började jag fundera på om hunden var döv. Hon reagerade inte på sånna ljud som hon brukar reagera på, och när jag ropade på henne så sov hon vidare. Hon hatar dammsugaren, och jag börjar alltid dammsuga hall, kök, och sen vardagsrum där hon ligger, och hon har koll hela tiden och när hon ser att jag nästan är klar i köket så springer hon ut dit för då vet hon att jag ska dammsuga vardagsrummet näst, och hon vill inte vara i samma rum då. Igår flög hon upp och tokskällde när jag närmade mig vardagsrummet, hon hade alltså inte hört att jag hade dammsugit varesig hall eller halva köket.

Idag blev det ännu mer tydligt när jag kommer hem från jobbet och hon sitter ute på gården. Jag ropar på henne, 10-15 meter bort, och hon hör mig inte. Hon sitter och kollar ut i luften. Jag ropar högre med ingen reaktion. Det är först när jag öppnar grinden och går in på gården som hon ser mig hon reagerar och springer till mig i full fart och viftar på knorren.

Så, hunden har alltså gått och blivit döv. Innan behandlingen är jag hundra procent säker på att hon hörde, jag pratar väldigt mycket med henne och hon tittar alltid upp. Hon är en omplacering som inte haft det så lätt innan hon kom hit, så hon reagerar vanligtvis på en massa ljud, som bil med släpvagn som slår, åkte förbi en sån idag, men hon höjde inte ens på huvudet. Grannens hundar började tokskälla, då brukar hon normalt sett titta upp, men inte nu. Sonen tappade en plåtform i golvet, då blir hon normalt sett jätterädd och springer undan, nu bara låg hon kvar och höjde inte på huvudet ens.

Det enda jag sett att hon reagerat ljudmässigt på var i går när grannen körde igång muttermaskinen, men det lät då jättehögt.

Vi ska tillbaka den 29/4 på återbesök.

Som jag förstått är det svårt att ta ett test på hund för att se om dom är döva eller inte, och egentligen så spelar det väll ingen roll. Hon är 10 år, och är det så så är det så. Hon verkar inte besvärad, mer än att jag har tyckt att hon varit lite konstig, men det beror väll på att hon varit annorlunda om hon inte hör något!

Det jag undrar mest är om någon upplevt samma? Jag har läst att svåra öroninflammationer kan leda till dövhet, men det här är första gången hon har problem med öronen, och enligt provtagning så ska det bara vara en mild svampinfektion.

Jag funderar då på om det kan vara någon vaxpropp som sagt sig nu när vi börjat behandla öronen? Av vad jag kan se så är öronen rena och fina nu, kommer inprincip knappt upp något alls längre vid rengöring.

Erfarenheter tack!
 
Har också en tioårig tik, som har börjat höra märkbart sämre de sista två månaderna. Hon är inte helt döv, men jag har aldrig funderat på hennes hörsel förrän nu. Hon har aldrig haft några öronproblem, aldrig varit hos veterinären för öronbesvär, fått öronen rengjorda eller öronmedicinerats.

Min veterinär har sagt att hundarna är nära totaldöva innan ägaren märker att hunden har fått sämre hörsel, eftersom äldre hundar kan och förstår sina ägare så bra. Jag tror alltså inte att din hunds försämrade hörsel beror på behandlingen hos veterinären, utan är ett tecken på vanligt åldrande. Men du bör förstås höra vad veterinären säger.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Har också en tioårig tik, som har börjat höra märkbart sämre de sista två månaderna. Hon är inte helt döv, men jag har aldrig funderat på hennes hörsel förrän nu. Hon har aldrig haft några öronproblem, aldrig varit hos veterinären för öronbesvär, fått öronen rengjorda eller öronmedicinerats.

Min veterinär har sagt att hundarna är nära totaldöva innan ägaren märker att hunden har fått sämre hörsel, eftersom äldre hundar kan och förstår sina ägare så bra. Jag tror alltså inte att din hunds försämrade hörsel beror på behandlingen hos veterinären, utan är ett tecken på vanligt åldrande. Men du bör förstås höra vad veterinären säger.
Detta har verkligen kommit från ena dagen till den andra. Hon har säkert försämrad hörsel mot en yngre hund, men här om dagen kunde jag väcka henne genom att viska ”vill du med och åka bil?” till att i dag inte ens höra när jag halvskriker hennes namn på 10 meters avstånd.

Jag och sonen var ner på affären nu på kvällen, när vi kom hem så låste vi upp dörren, ropade hallå, gick in i vardagsrummet där hon låg på soffan och sov och ropade hallå igen utan en reaktion. När jag var kanske 2 meter ifrån stampade jag hårt i golvet så hon kände vibrationerna, DÅ reagerade hon på att vi var hemma igen. Bara som senast i onsdags stod hon innanför dörren och väntade för hon hade hört bilen ute på parkeringen. Jämför man hörseln sen hon var ung så hade den säkert blivit sämre, men nu har hon blivit STENDÖV över helgen.

Är glad att jag gjort ganska mycket tecken åt henne medans hon hörde iallafall… Det jag är rädd för egentligen är väll att hon ska börja bli rädd för oss eller annat när det plötsligt bara dyker upp, att hon inte hör att vi närmar oss, eller att bilar/fordon kommer åkandes och skrämmer henne. Hon har ju varit lite ”skvättig” för ljud och plötsliga rörelser. Nu blir ju allting plötsliga rörelser i princip…
 
Det kan inte vara en biverkning på någon medicin? Kommer inte alls ihåg vilken för det är många år sedan, men min mammas katt blev döv och det var en biverkning på medicinen hon fick då.
 
Uppdaterar ifall någon annan drabbas: Vi avslutade behandlingen i tisdags, och i dag, torsdag, är hörseln helt tillbaka. Jag märkte redan i går kväll att hon var lite ”orolig”, sov inte särskilt djupt under kvällen och tittade upp och omkring sig flertalet gånger så jag gissar att det började komma tillbaka lite ljud då, men idag är hon som vanligt (innan hörseln försvann) och hör minsta lilla viskning igen. 😅❤️
 
Uppdaterar ifall någon annan drabbas: Vi avslutade behandlingen i tisdags, och i dag, torsdag, är hörseln helt tillbaka. Jag märkte redan i går kväll att hon var lite ”orolig”, sov inte särskilt djupt under kvällen och tittade upp och omkring sig flertalet gånger så jag gissar att det började komma tillbaka lite ljud då, men idag är hon som vanligt (innan hörseln försvann) och hör minsta lilla viskning igen. 😅❤️

Men vad skönt! ❤️
 
Men vad skönt! ❤️

Ja, fast det fungerade oväntat bra med noll hörsel också. Är nog för att jag gjort en massa tecken av bara farten hela tiden. Men förvånad över att hon inte tog det sämre, hon är ju en omplacering som inte alls haft det lätt, så jag var beredd på att hon skulle bli rädd, ängslig och orolig, men hon verkade mest tycka det var lugnt och skönt. 😅

Hon slapp ju helt bli orolig för konstiga ljud, som när det åkte förbi bil+släp som slog, när det blåste så det ven i hela huset, när jag skramlade med plåtar, eller när sopbilen kom och tömde tunnorna. Hon bara sov sig vidare igenom allt. Var nog mest jag som tyckte det var jättekonstigt att hon inte blev orolig vid dessa tillfällen. 😂

Dock så är det jätteskönt för henne att hon slipper gå runt och leta efter mig i huset, nu hör hon ju vart jag är igen. Skrotan! ❤️
 
Ja, fast det fungerade oväntat bra med noll hörsel också. Är nog för att jag gjort en massa tecken av bara farten hela tiden. Men förvånad över att hon inte tog det sämre, hon är ju en omplacering som inte alls haft det lätt, så jag var beredd på att hon skulle bli rädd, ängslig och orolig, men hon verkade mest tycka det var lugnt och skönt. 😅

Hon slapp ju helt bli orolig för konstiga ljud, som när det åkte förbi bil+släp som slog, när det blåste så det ven i hela huset, när jag skramlade med plåtar, eller när sopbilen kom och tömde tunnorna. Hon bara sov sig vidare igenom allt. Var nog mest jag som tyckte det var jättekonstigt att hon inte blev orolig vid dessa tillfällen. 😂

Dock så är det jätteskönt för henne att hon slipper gå runt och leta efter mig i huset, nu hör hon ju vart jag är igen. Skrotan! ❤️
Min Kailzie blev också nästan helt döv över en natt. Hon hade någon typ av "anfall" där hon vinglade, tappade rumpan och sedan kräktes flera gånger i soffan. Vi rusade in till akutvet men vid det laget var det så gott som över - nästa dag var hon i princip helt döv.
Hennes hörsel kom aldrig tillbaka, hon kunde höra den väldigt höga visselpipan men annars var det liknande som för er, att hon inte vaknade eller kom och mötte mig i dörren längre till exempel, och jag fick vara väldigt försiktig om jag ville väcka henne. I övrigt bara pigg och glad och sig själv, och ingen oro runt fyrverkerier längre! :heart
Mycket skönt att det löste sig för er!
 
Uppdaterar ifall någon annan drabbas: Vi avslutade behandlingen i tisdags, och i dag, torsdag, är hörseln helt tillbaka. Jag märkte redan i går kväll att hon var lite ”orolig”, sov inte särskilt djupt under kvällen och tittade upp och omkring sig flertalet gånger så jag gissar att det började komma tillbaka lite ljud då, men idag är hon som vanligt (innan hörseln försvann) och hör minsta lilla viskning igen. 😅❤️
Oj, vad är det för medicin hon fått som påverkat så? Jag har aldrig hört talas om dövhet som biverkning av någon av de mediciner jag gett mina hundar genom åren (jo, jag läser alltid bipacksedeln :p ).
 
Betnovat är det receptbelagda hon fått. Sen vanlig öronrengöring, otoclean eller vad den hette. Men den körde jag med några dagar innan bokade veterinärtid, och då blev hon inte döv, utan det var andra dagen på behandlingen med betnovat, och dag två utan kom den tillbaka.

Vi kommer nyss från veterinären nu och hon hade heller inte hört något liknande. Det hon var inne på var att hunden inte tål kortison och det gjort henne döv på något sätt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Med risk för att starta den mest onödiga tråden forumet sett tar jag ändå på mig det då jag håller på att gå under av nyfikenhet:D Min...
Svar
13
· Visningar
1 474
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 874
Senast: Fraegd
·
Hemmet Kom hem efter jobb på söndag morgon, verkligen STANK typ skit/avlopp i huset. Trodde det kom från toa/handfat som finns alldeles...
2
Svar
29
· Visningar
23 645
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 216

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp