Ajda

Trådstartare
Vår golden har återkommande problem med sina öron. Blir röd, svullen och brunt i dem. Doftar inte rosor. Vi tvättar med epiotic men det hjälper inte när det blir sådär. Tid hos veterinär är bokad.

min fråga är: Ni som också har hundar som får denna problematik. Vad gör ni för att förebygga? Har läst att man ska rycka håren i öronen vs att man inte ska det. Vi har inte gjort det.
 
Vår golden har återkommande problem med sina öron. Blir röd, svullen och brunt i dem. Doftar inte rosor. Vi tvättar med epiotic men det hjälper inte när det blir sådär. Tid hos veterinär är bokad.

min fråga är: Ni som också har hundar som får denna problematik. Vad gör ni för att förebygga? Har läst att man ska rycka håren i öronen vs att man inte ska det. Vi har inte gjort det.

Min har samma och har en drös med allergier. Det går lite i skov.
Jag rengör och rycker öronhår en gång i veckan.
 
Min pudelblandning hade problem med öronen, fick tvätta/rycka hår, vilket hjälpte till viss del men det blev inte bra förrän hon började äta ett allergifoder.
 
Vad äter hunden för foder nu?
Min förra hade problem med svamp i tassarna varje höst och vår. Det försvann när jag slutade med torrfoder, gav färskfoder eller barf och extra kalcium höst + vår.
 
Vad äter hunden för foder nu?
Min förra hade problem med svamp i tassarna varje höst och vår. Det försvann när jag slutade med torrfoder, gav färskfoder eller barf och extra kalcium höst + vår.

Vågar knappt nämna vad hon får för foder... men doggy. Gröna påsen som ICA säljer. Damen är kräsen med maten och vi har provat många olika sorter (då betydligt bättre foder) men det är denna hon äter av. Det andra blir det i bästa fall en av dagens mål som går ner. Hon blir lätt för smal... ja ni förstår kanske.
 
Vågar knappt nämna vad hon får för foder... men doggy. Gröna påsen som ICA säljer. Damen är kräsen med maten och vi har provat många olika sorter (då betydligt bättre foder) men det är denna hon äter av. Det andra blir det i bästa fall en av dagens mål som går ner. Hon blir lätt för smal... ja ni förstår kanske.

Förstår dilemmat med hundar som inte äter. Mina vägrar allt utom Royal Canin, inte ens färskfoder går hem, förutom när det är nyhetens behag.
 
Vågar knappt nämna vad hon får för foder... men doggy. Gröna påsen som ICA säljer. Damen är kräsen med maten och vi har provat många olika sorter (då betydligt bättre foder) men det är denna hon äter av. Det andra blir det i bästa fall en av dagens mål som går ner. Hon blir lätt för smal... ja ni förstår kanske.
Det är absolut inget att skämmas för att hunden äter Doggy (eller Pedigree eller övriga billiga foder) om det är det fodret som funkar bäst och som hunden tycker om :up:

På samma sätt som att det inte på något sätt är sämre att ge torrfoder än färskfoder.
 
Vågar knappt nämna vad hon får för foder... men doggy. Gröna påsen som ICA säljer. Damen är kräsen med maten och vi har provat många olika sorter (då betydligt bättre foder) men det är denna hon äter av. Det andra blir det i bästa fall en av dagens mål som går ner. Hon blir lätt för smal... ja ni förstår kanske.
Det är individuellt vad hundar funkar på. Våran förra flat funkade bara på Doggys gröna, allt annat blev hon risig i magen av. Hon var i toppkondition, utställningschampion samt tränade och gick jaktprov.

Säger som övriga, kolla upp allergi. Öronproblem är vanligt på allergihundar. Om det är återkommande trots ”rätt” behandling så låter det som det ligger något annat bakom. Man behöver behandla orsaken, inte symptomen, för att bli kvitt med problemen :)
 
Hur behandlade ni det?
Hon har inga andra problem än just öronen emellanåt.

Vi har inte kommit så långt än. Kortison i första skedet (nu när det uteslutits matallergi och via blodprov konstaterats allergi mot två typer av kvalster) och så ska vi få vaccin mot allergin så han förhoppningsvis slipper kortisonet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår golden har problematik med sina öron till och från. Blir rött, brunt vax i. Vi tvättar med epitoc. Behandlar dem nån gång ibland...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp