Öronproppar att sova med?

95johsv

Trådstartare
Vad fungerar vad gäller öronproppar att sova med? Jag hoppas kunna resa snart och då med tåg, samt iom jag vaknar idag av snarkningar med ojämna mellanrum känner jag att varför inte redan nu vill börja sova med proppar. Tyvärr har jag känsliga hörselgångar och smala. De flesta proppar värker (det pulserar) efter ca 3 timmar. De jag har idag kan jag absolut inte sova med, har testat de normala gula, ett par gråa extra mjuka som är rundade, samt några mer. Jag får däremot mycket reklam om olika bra både för störande ljud på flyg/tåg och snarkningar. Men vilka är bra?
 
Jag jobbar på apotek och vi säljer en hel del öronproppar i silikon till personer som har svårt för att sova. För att inte göra reklam för apotekskedjan där jag jobbar har jag googlat fram en bild från annan säljare:
1628109382216.png

I infotexten om dem står det:
"Öronproppar i silikon är designade för att forma ett tätande lock i innerörat, inte placeras inne i själva hörselgången. De passar utmärkt för personer med känsliga hörselgångar. De formbara silikonpropparna kan användas för ljuddämpning eller för att förhindra vatten i hörselgångarna vid bad, simning eller dusch.
Tack vare det formbara silikonet passar dessa öronproppar alla storlekar och former av öron."
 
Jag sover med formbara silikonöronproppar som läggs utanpå hörselgången där de klibbar fast. Superbra och effektiva! Liksom du har jag smala hörselgången och alla andra öronproppar gör ont eller ramlar ut.
 
Happy Ears, inte perfekta men mycket bättre än några av de andra jag provat. Har också känsliga öron. Såna silikon som @ameo visar ramlade bara av på mig, vet inte om jag har extra flottiga öron dessutom.
 
Jag har sådana av vax som man själv formar. Brukar ta halva och trycka som ett lock mot hörselgången, de behöver alltså inte föras in Känns inte när man sover och är de ljudtätaste jag har provat. 6-pack kostar dessutom ynka 35 kr på apotek så absolut värt att testa.

Har aldrig kunnat sova med andra öronproppar då det gör ont och de flesta dessutom är för stora för mig.

”Swedsafe Klassik vax är en formbar öronpropp av vax som ger medelhög ljuddämpning. Bra alternativ om du inte vill föra in proppar i hörselgången. Passar de flesta hörselgångar”
 
Jag klipper till öronproppar i sånt mjukt skum-material. De är annars för stora för mig och ger mig smärta i hörselgången. Men klipper jag dem tunnare funkar det fint!
Såna i silikon man ska ha utanför hörselgången funkar inte på mig.
 
Blir lite OT egentligen, eftersom att jag tycker att det är lite obehagligt att ha öronproppar för att begränsa ljud utifrån (men när man lyssnar på musik etc. och det stängs ute därför är det mer ok) och skulle inte kunna sova med sådana därför. Men.. jag antar att jag dels har känsliga hörselgångar eftersom att det värker som fan efter ett tag, men inte bara det. Har jag råkat sova illa och liksom kommit i kläm med örat så gör det så helvetiskt ONT. Alltid undrar hur folk står ut en hel natt, men det kanske är skillnad med sådana silikonsaker några nämner?
 
@EmmaBovary Det brukar hända mig också, undviker därför att sova med dem men ibland är det ett måste. Sover ganska mycket på mage och har då armen under huvudet, då brukar örat vara avlastat.
 
Blir lite OT egentligen, eftersom att jag tycker att det är lite obehagligt att ha öronproppar för att begränsa ljud utifrån (men när man lyssnar på musik etc. och det stängs ute därför är det mer ok) och skulle inte kunna sova med sådana därför. Men.. jag antar att jag dels har känsliga hörselgångar eftersom att det värker som fan efter ett tag, men inte bara det. Har jag råkat sova illa och liksom kommit i kläm med örat så gör det så helvetiskt ONT. Alltid undrar hur folk står ut en hel natt, men det kanske är skillnad med sådana silikonsaker några nämner?
Jag får också skitont av sådana som förs in i hörselgången om jag haft de hela natten. Brukar dessutom sälla sitta kvar hela natten.
Aldrig haft det problemet med dom gjorda av vax som mer är som ett lock. De känns knappt och har räddat mig många gånger, särskilt efter nattjobb.
 
Silikonöronproppar som de som det fanns bild på tidigare i tråden är vad som funkar för mig.
Men jag brukar ta en och dela i två delar, en till varje öra. Annars är de onödigt stora.
 
Dessa i vax eller silikon, hur sitter de? I ytterörat? Hur sitter det kvar utan att orsaka puls i ytterörat?

Happy Ears, inte perfekta men mycket bättre än några av de andra jag provat. Har också känsliga öron. Såna silikon som @ameo visar ramlade bara av på mig, vet inte om jag har extra flottiga öron dessutom.
Hur fungerar de? Är de helt mjuka i olika storlekar?

Jag klipper till öronproppar i sånt mjukt skum-material. De är annars för stora för mig och ger mig smärta i hörselgången. Men klipper jag dem tunnare funkar det fint!
Såna i silikon man ska ha utanför hörselgången funkar inte på mig.

Testade extra tunna i skum och har t.o.m. klippt i två. Tyvärr dämpar de endast lite men ändå pulserar det. :down:
Blir lite OT egentligen, eftersom att jag tycker att det är lite obehagligt att ha öronproppar för att begränsa ljud utifrån (men när man lyssnar på musik etc. och det stängs ute därför är det mer ok) och skulle inte kunna sova med sådana därför. Men.. jag antar att jag dels har känsliga hörselgångar eftersom att det värker som fan efter ett tag, men inte bara det. Har jag råkat sova illa och liksom kommit i kläm med örat så gör det så helvetiskt ONT. Alltid undrar hur folk står ut en hel natt, men det kanske är skillnad med sådana silikonsaker några nämner?

Jag har bara sk musikproppar innan som dämpar jämt. Detta gör att jag slipper huvudvärk efter konserter. Tyvärr får jag puls även av dem efter 3 timmar. Så då får jag pausa, gå ifrån, låta öronen vila och sedan gå tillbaka. Dessa går inte att sova med alls men just att de absolut inte gör att man känner sig begränsad i ljud utan mer utjämnande är underbart :love:
 
Jag jobbar på apotek och vi säljer en hel del öronproppar i silikon till personer som har svårt för att sova. För att inte göra reklam för apotekskedjan där jag jobbar har jag googlat fram en bild från annan säljare:
Visa bifogad fil 74841
I infotexten om dem står det:
"Öronproppar i silikon är designade för att forma ett tätande lock i innerörat, inte placeras inne i själva hörselgången. De passar utmärkt för personer med känsliga hörselgångar. De formbara silikonpropparna kan användas för ljuddämpning eller för att förhindra vatten i hörselgångarna vid bad, simning eller dusch.
Tack vare det formbara silikonet passar dessa öronproppar alla storlekar och former av öron."
Har hittar dessa, hur skulle du säga de skulle fungera om man klipper dem i två som tipsas längre ner?
 
Jag använder också de som är gjorda av vax, allt annat får jag ont av. De formar sig väldigt bra och man kan antingen platta till dem och lägga i ytterörat eller göra den mer konformad och putta in den lite mer. Och sedan ett par år tillbaka sover jag alltid med dessa i öronen 😴
 
@95johsv Happy ears är typ ett skaft med vingar i änden som vecklar ut sig i örongången, eller som en svamp liksom. I skaftet finns en hård kärna, men annars är de mjuka.
 
Har hittar dessa, hur skulle du säga de skulle fungera om man klipper dem i två som tipsas längre ner?
Jag har simmat Ironmandistansen (4 km) i havet med just dessa och de var jättebra - jag klippte av dem på mitten, annars hade de blivit alldeles för stora. Knölade sen bara in dem i ytterörat, de formade sig fintfint och stängde ut allt (vatten...) och satt jättebra.
 
Jag har provat silikon öronproppar är jättebesviken. De stängde inte ut odjuret från min gubbe som snarkar (jordbävningen sidan om i sängen)

Har provat alla sorters öronproppar och dom som funkar någorlunda bäst är dom som är gula som man hittar på byggvaruhus. Allt annat är tyvärr i mina ögon bortkastade pengar

Och då har jag trånga hörselgångar
 
Jag har provat silikon öronproppar är jättebesviken. De stängde inte ut odjuret från min gubbe som snarkar (jordbävningen sidan om i sängen)

Har provat alla sorters öronproppar och dom som funkar någorlunda bäst är dom som är gula som man hittar på byggvaruhus. Allt annat är tyvärr i mina ögon bortkastade pengar

Och då har jag trånga hörselgångar

Hur sätter du i propparna? Menar då såna som går in i örongången. Jag märker stor skillnad i förmågan att utestänga ljud, om jag liksom "drar" i örsnibben medan proppen expanderar, för att sedan släppa när proppen slutat "knastra". Då tycker jag det blir tystare än om man bara stoppar in den i örat.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har börjat få upp en massa reklam för hörlurar som är som pannband. Det står också i alla beskrivningar att de är ”noise cancelling”...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Finns det väldigt små och smala öronproppar, tex någon variant till barn? Jag skulle behöva ett par bra öronproppar till nätterna så...
2
Svar
25
· Visningar
7 629
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 088
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp