Öronproppar som inte gör ont

skiesabove

Trådstartare
Jag har tydligen jättesmå örongångar men gillar att ljudreducera för god sömn.

De minsta jag hittar på apoteken gör alla ont efter några timmar, rosa storlek S brukar det vara. Sån där silikon får jag panik av, äcklig känsla, känns fel att sätta i örat.

Har visa Buke några tips? Finns det mindre proppar? Eller nåt annat smart?

Ofta blir det en tung dunkudde på huvudet istället.
 
Jag har tydligen jättesmå örongångar men gillar att ljudreducera för god sömn.

De minsta jag hittar på apoteken gör alla ont efter några timmar, rosa storlek S brukar det vara. Sån där silikon får jag panik av, äcklig känsla, känns fel att sätta i örat.

Har visa Buke några tips? Finns det mindre proppar? Eller nåt annat smart?

Ofta blir det en tung dunkudde på huvudet istället.
Kan du klippa dem till bättre storlek?
 
Jag använder noizezz från Bellman eller Quiet från loop (har bytt till skumproppen på dem istället den de kommer med, så blir de ännu bättre).

Har du varit hos en audionom och frågat? Personligen tycker jag att noizezz till och med sitter skönare än de formgjutna jag hade tidigare.

Rekommenderar inte att använda proppar som skaver, inflammation i hörselgången är både smärtsamt och kan ta lång tid innan det funkar med någon form av proppar igen.
 
Jag har tydligen jättesmå örongångar men gillar att ljudreducera för god sömn.

De minsta jag hittar på apoteken gör alla ont efter några timmar, rosa storlek S brukar det vara. Sån där silikon får jag panik av, äcklig känsla, känns fel att sätta i örat.

Har visa Buke några tips? Finns det mindre proppar? Eller nåt annat smart?

Ofta blir det en tung dunkudde på huvudet istället.
Det finns öronproppar av typ silikon eller något liksom mjukt playdoh-aktigt material som man formar helt själv. Du kan ta hur mycket eller lite du vill och rulla den hur tunt du vill. Minus dock att små hundar gärna försöker äta upp dem om man inte lägger undan dem direkt på morgonen. Plus å andra sidan är att Whippishen inte blev dålig i magen av dem.

Edit: Såna här är det
https://www.apotekhjartat.se/produk...MI_J6A4o7c-wIVx_l3Ch15rwCGEAQYAiABEgKXjPD_BwE
 
Jag har tydligen jättesmå örongångar men gillar att ljudreducera för god sömn.

De minsta jag hittar på apoteken gör alla ont efter några timmar, rosa storlek S brukar det vara. Sån där silikon får jag panik av, äcklig känsla, känns fel att sätta i örat.

Har visa Buke några tips? Finns det mindre proppar? Eller nåt annat smart?

Ofta blir det en tung dunkudde på huvudet istället.
Jag klipper dem lagom breda för att inte få ont i hörselgångarna. Tar såna rosa och klipper dem på längden i flera smala och långa klipp. Blir kanon!
 
Jag har tydligen jättesmå örongångar men gillar att ljudreducera för god sömn.

De minsta jag hittar på apoteken gör alla ont efter några timmar, rosa storlek S brukar det vara. Sån där silikon får jag panik av, äcklig känsla, känns fel att sätta i örat.

Har visa Buke några tips? Finns det mindre proppar? Eller nåt annat smart?

Ofta blir det en tung dunkudde på huvudet istället.
Det allra bästa är såklart formgjutna öronproppar. Finns som är just för sömn och utformade för att vara bekväma även om man ligger på sida.

Mvh
Audionomen
 
Det är en invänjningsperiod på öronproppar. Man måste välja sig. Ju mer man använder dem ju mindre ont gör det.
Haha verkligen inte sant för mig, ju mer jag använder för stora öronproppar ju snabbare gör det för ont. Jag vaknar av det, det gör så ont. Dvs jag klarar av att ha dom en stund, och somna med dom, men efter en timme så dunkar det i öronen och jag vaknar och måste dra ut dom (extra aj).
 
Det allra bästa är såklart formgjutna öronproppar. Finns som är just för sömn och utformade för att vara bekväma även om man ligger på sida.

Mvh
Audionomen

Åhå, vad är det? Något man kan beställa via en audionom? Hur lyckas man få en tid hos en audionom, måste man inte ha remiss från hälsocentralen och sånt?
 
Åhå, vad är det? Något man kan beställa via en audionom? Hur lyckas man få en tid hos en audionom, måste man inte ha remiss från hälsocentralen och sånt?
Man gör avgjutningar på öronen så får man proppar som passar perfekt till ens egna öron!

Det beror på vart man bor. Lättast är om man bor där det finns privata mottagningar att kontakta en sån.
Annars leta reda på kontaktuppgifter till närmsta mottagning och ring och fråga om dom gör avgjutningar för hörselskydd.

Bor man inte så att man kan få hjälp från audionom så har andra tipsat om bättre proppar än skumgummipropparna.
 
Jag använder öronproppar från Loop när jag ska sova. Tycker de är toppen. :)
Har varit nyfiken på loops öronproppar, men är rädd för att den där ringen på utsidan ska trycka på/skava då den delen av mina öron tydligen verkar vara känsliga. Du har inte upplevd några sådana problem? :)
Antar att det är quiet du har?
 
Har varit nyfiken på loops öronproppar, men är rädd för att den där ringen på utsidan ska trycka på/skava då den delen av mina öron tydligen verkar vara känsliga. Du har inte upplevd några sådana problem? :)
Antar att det är quiet du har?

Det är tycker att de är väldigt bekväma, men det är ju lite olika hur mycket plats man har i öronen. Jag har väldigt svårt att hitta hörlurar som inte skaver eller trycker någonstans. 🙄

Noizezz är ännu bättre när ligger på sidan, eftersom de inte sticker ut alls. De är dock mer formade, så det är väl också en fråga om hur man ser ut i öronen. Jag kan absolut inte ha skumproppar i mina smala och böjda hörselgångar, men noizezz är ju böjda så de passar perfekt.


Jag avänder noizezz när jag ska sova och när jag måste ha maximal dämpning, och loop när jag är bland folk och på spelningar. Loop är smidigare att sätta i och ta ur, och går att justera lite i dämpningen när man är ute (loop experience).
 
Mjuka Silikon från apoteke. Jag brukar dela en klump på. Två, rulla och stoppa in

Jag har provat men tycker dom är jätteläskiga, får panik av känslan. Men kanske ska se om jag kan desensitera mig själv och lyckas använda såna igen :).

Får kanske använda counter-conditioning och R+ på mig själv för att lyckas 😂. Det får bli... Skumtomteträning!
 
Har varit nyfiken på loops öronproppar, men är rädd för att den där ringen på utsidan ska trycka på/skava då den delen av mina öron tydligen verkar vara känsliga. Du har inte upplevd några sådana problem? :)
Antar att det är quiet du har?

Ja precis, Quiet. :) Ringen stör inte alls, håller öronpropparna jättebra på plats!
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Tycker dom i silikon är bäst. Klipper en klump i två, men sätter dom bara som ett lock för hörselgången. Ingen konstig känsla alls tycker jag. Sådana i skumgummi är värdelösa och gör ont tycker jag.
 
Det är tycker att de är väldigt bekväma, men det är ju lite olika hur mycket plats man har i öronen. Jag har väldigt svårt att hitta hörlurar som inte skaver eller trycker någonstans. 🙄

Noizezz är ännu bättre när ligger på sidan, eftersom de inte sticker ut alls. De är dock mer formade, så det är väl också en fråga om hur man ser ut i öronen. Jag kan absolut inte ha skumproppar i mina smala och böjda hörselgångar, men noizezz är ju böjda så de passar perfekt.


Jag avänder noizezz när jag ska sova och när jag måste ha maximal dämpning, och loop när jag är bland folk och på spelningar. Loop är smidigare att sätta i och ta ur, och går att justera lite i dämpningen när man är ute (loop experience).

Ja precis, Quiet. :) Ringen stör inte alls, håller öronpropparna jättebra på plats!
Okej, bra att veta. Jag har sällan några problem med själva örongången, kan ha de flesta öronproppar utan problem, men just utsidan av örat verkar vara känsligt. Jag kan inte alls ha de där gamlavärldens inears hörlurarna, de där som ibland hade ett unt skumgummiöverdrag och som skulle kilas fast i ingången till örat.
 
Jag har EXAKT samma problem! Kör på de här och gjort i flera år, tycker de är superbra. Väldigt mjuka och små, men dämpar ljud riktigt bra.
Screenshot_20221203-190128.png
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 134
Senast: Lillefrun
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148
Kropp & Själ Det har varit en välbehövlig paus från forumet. Nu famlar jag lite i mörkret och behöver era kloka tankar. Starten på det här året har...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 741
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 550
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp