Öronproppar=täppt näsa?

Cattis_E

Trådstartare
När jag jobbat natt sover jag ibland med öronproppar. Till exempel nu i skördetid är det en bra idé då det far förbi traktorer en hel del.
Jag har använder silikonöronproppar.
Men vissa dagar vaknar jag till och är ganska ordentligt täppt i näsan. Då tar jag ur dem, och lyckligtvis störs jag inte så mycket ändå då jag störs lättast i början av sömnen.
Är det fler som upplevt samma problem med öronproppar?
Har ni märkt någon skillnad på olika sorts öronproppar?
Silikon är de öronproppar jag gillat bäst, de som man klämmer ihop och som sen expanderar får jag nämligen ont i öronen av.

Om någon annan haft samma problem är jag såklart nyfiken på om ni hittat nån smart lösning.
 
Det är ju inte helt långsökt att det hör ihop eftersom kanalerna sas går ihop. Jag sover alltid med öronproppar och jag märker det verkligen när jag nyser eller försöker snyta mig och glömt att ta ur dom. Blir direkt lock i öronen. Jag är fö alltid täppt i näsan på mornarna så jag har inte kopplat ihop det, men jag kan inte sova alls utan proppar så det är inget val...
 
Jag sover alltid med öronproppar och är alltid täppt i näsan. Har aldrig kopplat det 🙄 Har bara tänkt att jag blivit beroende av nässpray efter förra höstens konstanta förkylningar..
 
Jag har öronpropp när jag sover med särbon, men bara i det örat som är uppåt (sover på sidan). Har aldrig kopplat ihop det med nästäppa. Intressant!
 
Jag sover alltid med öronproppar och är alltid täppt i näsan. Har aldrig kopplat det 🙄 Har bara tänkt att jag blivit beroende av nässpray efter förra höstens konstanta förkylningar..
Det jag är täppt går över på någon timme efter jag tagit ut dem.
Men det är irriterande när man vaknar snustorr i munnenför man sovit med öppen mun pga täppt 🤪.
 
Det är ju inte helt långsökt att det hör ihop eftersom kanalerna sas går ihop. Jag sover alltid med öronproppar och jag märker det verkligen när jag nyser eller försöker snyta mig och glömt att ta ur dom. Blir direkt lock i öronen. Jag är fö alltid täppt i näsan på mornarna så jag har inte kopplat ihop det, men jag kan inte sova alls utan proppar så det är inget val...
Nej, har också tänkt att det inte är ologiskt.
Jag var messt nyfiken på om mina yttre hörselgångar är skumma gällande det också.
Jag är nämligen en av de få där alla de örontermometrar jag provat ger lite godtyckliga värden, kan vara en grads differens mellan öronen tex. .
Och nej jag mäter inte på fel sätt 😉.
 
När jag jobbat natt sover jag ibland med öronproppar. Till exempel nu i skördetid är det en bra idé då det far förbi traktorer en hel del.
Jag har använder silikonöronproppar.
Men vissa dagar vaknar jag till och är ganska ordentligt täppt i näsan. Då tar jag ur dem, och lyckligtvis störs jag inte så mycket ändå då jag störs lättast i början av sömnen.
Är det fler som upplevt samma problem med öronproppar?
Har ni märkt någon skillnad på olika sorts öronproppar?
Silikon är de öronproppar jag gillat bäst, de som man klämmer ihop och som sen expanderar får jag nämligen ont i öronen av.

Om någon annan haft samma problem är jag såklart nyfiken på om ni hittat nån smart lösning.

Jag sover ibland med öronproppar men har aldrig varit täppt i näsan av det använder också mest silikon när jag har det.
 
Skönt för dig.
Ja silikonöronproppar är de bästa jag provat hittills för de får man ju iaf inte ont i öronen av 😊

Har provat någon gång eftersom jag alltid måste sova med proppar pga lättväckt och jobbar skift. Men jag tycker verkligen inte att de håller ute ljud. Känns ljudmässigt som att jag inte har några proppar alls. Hur får du till dem? :o
 
Har provat någon gång eftersom jag alltid måste sova med proppar pga lättväckt och jobbar skift. Men jag tycker verkligen inte att de håller ute ljud. Känns ljudmässigt som att jag inte har några proppar alls. Hur får du till dem? :o
Silikon är ju som modell-lera som sluter tätt. Jag delar en sån "bulle" i två delar tom.
Sen är det ju bara pressa på dem så de sluter tätt?
Andra öronproppar ska man ju rulla ihop och trycka ordentligt långt in, jag upplever att de glider ut lite när de expanderar annars. Jag hade lätt att få de för långt ut. Sen är det skillnad på de billigaste i skumgummi och de i lite segare material. Tillräckligt liten storlek för öronen är viktigt annars glider de. Men jag får som sagt ont/obehag i öronen av sådana som expanderar så har slopat dem...
 
@Cattis_E Synd att de är så jäkla dyra, jag hade i studiesyfte velat prova igen :p

Jag köper jättemjuka proppar på nätet, de är specialgjorda för att stänga ute allt ljud och lämpar sig för att sova med. De är inte lika hårda och eländiga som "vanliga" proppar och är de enda som funkar för mig som använder dem Varje sovtillfälle oavsett jag jobbat natt eller dag. Förr om åren behövde jag bara efter nattskift men nu är det kört. Jag tål inte ens att nån andas i samma rum, inte ens hunden :crazy: Men det vore jäkligt skönta tt kunna vila från proppar ett tag, för hur smidiga de än är som sitter de ju där ändå. Men vila från proppar är detsama för mig som att inte sova så ja...
 
@Cattis_E Synd att de är så jäkla dyra, jag hade i studiesyfte velat prova igen :p

Jag köper jättemjuka proppar på nätet, de är specialgjorda för att stänga ute allt ljud och lämpar sig för att sova med. De är inte lika hårda och eländiga som "vanliga" proppar och är de enda som funkar för mig som använder dem Varje sovtillfälle oavsett jag jobbat natt eller dag. Förr om åren behövde jag bara efter nattskift men nu är det kört. Jag tål inte ens att nån andas i samma rum, inte ens hunden :crazy: Men det vore jäkligt skönta tt kunna vila från proppar ett tag, för hur smidiga de än är som sitter de ju där ändå. Men vila från proppar är detsama för mig som att inte sova så ja...
Dyra?
Jag får alltså ut fyra omgångar av en sådan här ask då jag delar dem och de kan användas x antal gånger?
https://www.apotea.se/swedsafe-oron...ynnr5zmUWdxDblAjyKcgOhNwuBkZkzrYaArq0EALw_wcB

Jag har använt mina 7 dagar i rad nu..

Instruktion silikon
1. Forma silikonproppen till en boll med fingrarna.
OBS! Forma inte proppen på ett sätt som gör att den kan komma långt in i hörselgången. Silikonproppar är endast avsedda som ett lock över hörselingången.
2. Lägg bollen utanpå hörselingången och tryck ut den mot huden tills den sluter tätt över hörselingången.

Silikonproppar kan återanvändas om de är rena och torra och fortfarande har kvar sin klibbighet. De går inte att tvätta rena. Förvara gärna i originalförpackningen.

https://www.apotea.se/anvanda-oronproppar
 
Ni blir täppta i näsan för ni inte andas tillräckligt mycket med den. Intressant det där med öronproppar och nästäppa. Jag förstår dilemmat. Nödvändigt med öronproppar för att få sova ordentligt, men obehag av täppt näsa. När jag började studera andning och insåg hur näsandning och god hälsa hör ihop började jag tejpa munnen, använda "näsvingar", och sydde in en tennisboll i en behå :D
 
Dyra?
Jag får alltså ut fyra omgångar av en sådan här ask då jag delar dem och de kan användas x antal gånger?

De jag köpte kostade säkert 100 spänn för 1 par :o Men det var 10 år sedan minst, så det är klart att saker kan ju ha ändrats ;) Vore fint att se om jag kan ha dem iaf när jag inte jobbar natt. Inbillar mig att det är hälsosammare för hörselgången än de vanliga man liksom stoppar in hela vägen till hjärnan :angel:
 
Ni blir täppta i näsan för ni inte andas tillräckligt mycket med den. Intressant det där med öronproppar och nästäppa. Jag förstår dilemmat. Nödvändigt med öronproppar för att få sova ordentligt, men obehag av täppt näsa. När jag började studera andning och insåg hur näsandning och god hälsa hör ihop började jag tejpa munnen, använda "näsvingar", och sydde in en tennisboll i en behå :D

Hmm... vilken effekt hade tennisbollen i behån? :confused:O_o
 
De jag köpte kostade säkert 100 spänn för 1 par :o Men det var 10 år sedan minst, så det är klart att saker kan ju ha ändrats ;) Vore fint att se om jag kan ha dem iaf när jag inte jobbar natt. Inbillar mig att det är hälsosammare för hörselgången än de vanliga man liksom stoppar in hela vägen till hjärnan :angel:
Ja.
Jag gillar inte öronproppar alls egentligen, men silikon är de jag står ut med i längden..
 
Jag använder alltid öronproppar när jag sover och är aldrig täppt. De är gjorda av vax, får ont i öronen av vanliga.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp