Öronrengöring?

mian1

Trådstartare
Gör man rent öronen på hästar? Min känns lite "vaxig" i öronen - ska man göra rent och i så fall hur? Finns det örondroppar som för hundar och katter?
 
Min pålla älskar när man kliar henne i öronen. Alltså så tar jag rotborsten och borstar ur öronen på henne. Då kommer det ut lite "vaxflagor" och smuts som sitter i ytterörat. Jag är aldrig inne och gräver längst in i örat. Häsar är ju rätt duktiga att skaka på huvudet och jag tror att de får ut det som ska ut.
 
Hästar fixar normalt sett sina öron själva. tack o lov så har vi inte avlat fram hästar med hängöron (vilken syn) dessutom så har inte hästar samma 90-gradersböjning på hörselgången som hundar har.
PL
 
Luktar det illa kan det vara öronsinflamation, annars kan du nog låta vaxet vara... Du vet väll vad öronläkarna säger om våra öron!! Örona ska bara petas med armbågen :rofl:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 537
Senast: MiniLi
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp