Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Det är ju ganska inne just nu att ge hästarna örter av alla dess slag, och priserna är ju hutlösa. Finns det någonting man kan plocka och torka själv? Tips önskas! Skriv också till vad det är bra.
Hoho, lilla vännen då, står du och petar ur fröna helt i onödan! Hur tror du hästarna äter nypon i naturen? Och de klarar ju t.om. av tistlar, nässlor etc..
Jag gav min häst torkade nypon som jag plockat, MED frön.. Gick så bra så.
tänk på att inte ge örter som du inte vet säkert att din häst behöver. att ge örter för sakens skull är dumt. örter ska endast användas då de behövs och i rätt mängd.
Tipsar även jag om Örtagården i Salsta (min tränare som har den) Hon har det mesta i örter och är billig.
Vitaminrikt, gott. Jag gav några i maten varje dag under vintern för smaksättning. Fanns ju inte mkt att äta i hagen så då uppskattas ju torkade växter från sommaren.
Nässlor ska man dock se upp med, hästen kan få nässelutslag. Om den inte får det är det dock lugnt att ge.
hur många nypon hade inte du plockat då ? jag har börjat ge pållan just nypon, för hovkvaliten, och det är ju ett jättejobb att plocka! jag hackar dom och pillar ut fröna ibland, läste att det var lättare att bryta ner dom då . men oftast får hon dom som dom är, och det går fint.
hur svag värme?
om man vill torka nässlor, hur gör ni då? får dom "luft torka" eller i ugn?
har förstått att maskros är urindrivande, men ska man använda blomman eller bladen? och hur torkas dessa?
tusen frågor...
Det bästa är att torka örter ett torrt ställe, ej i direkt solljus gäller för dom flesta. Höskullen eller vinden är bra!!
Maskros är vätskedrivande och leverstärkande. Det är främst bladen som ges, men roten är väldigt bra för levern, så den kan du gå ut och gräva upp nu!!!
Trädgård & Växter
Är det någon som vet hur man kan göra rent och snygga till en gård med plattor som blivit vildvuxen? Har fått tips om högtryckstvätt...
Hästnyheter Petra for president! Det är pinsamt hur JU agerar i fall efter fall efter fall efter fall efter fall.. att JUs medlemmar var för sig och...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller.
Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.