Öva avstånd?

A

ananas

Finns det några som har tips på hur man kan öva sig själv på att se avstånd för anridning till ett hinder, gärna tips på övningar utan häst(om det finns ngr sådana):bow:
 
Sv: Öva avstånd?

1. dubbelposta inte samma tråd i flera forum ;)
2. jag skulle säga att det enda som hjälper är att träna träna och träna. med häst.
 
Sv: Öva avstånd?

Du kan mäta upp ett avstånd, säg två galoppsprån från hindret och sedan ställa en kona där. När du sedan rider an mot hindret så vet du att där konan står är det 2 galoppsprång fram till hindret. öva tills du känner dig säker och plocka sedan bort konan o testa om du på känsla kan hitta punkten där det är två galoppsprång. Du kan ju variera konans plats.

Jag gjorde så en gång att jag hade 5 och en halvan. Hoppade det ngr gånger och plockade sedan bort det första lilla hindret, jag kunde då känna avståndet jättebra och fick supersprång.

Lycka till:bump:
 
Sv: Öva avstånd?

Testa med lite galoppbommar framför hindret. Lägg tex två stycken och galoppera på dom några gånger tills du känner att det funkar bra, sedan kan du ta bort dom och testa dig själv lite.

Sen är det också väldigt bra att träna "öga" på bara bommar. Då behöver man inte stressa upp sig på ett hinder utan bara försöka att få in känslan att komma rätt till bommen.

Lycka till!
 
Sv: Öva avstånd?

Olympus skrev:
Du kan mäta upp ett avstånd, säg två galoppsprån från hindret och sedan ställa en kona där. När du sedan rider an mot hindret så vet du att där konan står är det 2 galoppsprång fram till hindret. öva tills du känner dig säker och plocka sedan bort konan o testa om du på känsla kan hitta punkten där det är två galoppsprång. Du kan ju variera konans plats.

Jag gjorde så en gång att jag hade 5 och en halvan. Hoppade det ngr gånger och plockade sedan bort det första lilla hindret, jag kunde då känna avståndet jättebra och fick supersprång.

Lycka till:bump:
Kan du förklara det där med 5 och en halvan, jag förstår det inte riktigt.:)
 
Sv: Öva avstånd?

jag svarar istället:
fem och en halvan går till så att du först har ett litet krysshinder med travbom framför (längd mellan travbom och kryss beror lite på vad du har för häst, men normalt "travbom-till-hinder-avstånd" sja det vara.
fem och en halv meter (till stor häst) efter krysset sätter man upp en oxer.

sedan rider man på i trav över travbom-kryss, hästen landar i galopp, tar ett galoppsprång och hoppar oxern. eftersom hästen alltid kommer komma rätt på oxern är det en bra metod att "hoppa upp" sig på, men jag har aldrig ridit övningen i syfte att lära mig avstånd, det är sånt som kommit rätt naturligt.


ett annat tips om man "tänker för mycket" påa vstånd och på så sätt krånglar till det för sig (förutsatt att man har en någorlunda stabil o rutinerad häst :D ) fick jag av min förra tränare. red en rak linje på ca 8 galoppsprång mellan två räcken. när jag hoppat första räcket tittade jag rakt fram i ca 2 språng, sen tittade jag ner på hästens manke/ alt. blundade och räknade 3-4-5-6 och sen fick jag titta upp igen och rida de två sista sprången. då låg vi oftast rätt pga att jag inet krånglat något, och kom alldeles utmärkt påhinder!
rätt läskigt, men mycket effektivt!
 
Sv: Öva avstånd?

FeatherCloud skrev:
jag svarar istället:
fem och en halvan går till så att du först har ett litet krysshinder med travbom framför (längd mellan travbom och kryss beror lite på vad du har för häst, men normalt "travbom-till-hinder-avstånd" sja det vara.
fem och en halv meter (till stor häst) efter krysset sätter man upp en oxer.

sedan rider man på i trav över travbom-kryss, hästen landar i galopp, tar ett galoppsprång och hoppar oxern. eftersom hästen alltid kommer komma rätt på oxern är det en bra metod att "hoppa upp" sig på, men jag har aldrig ridit övningen i syfte att lära mig avstånd, det är sånt som kommit rätt naturligt.

har egentligen heller aldrig ridit den för det syftet att hitta rätt avstånd, gjorde det bara just då och märkte att jag kom helt perfekt på oxern efter jag plockat bort krysset så tänkte att det kanske är en bra grej ändå om man inte är riktigt säker på avstånd:D
 
Sv: Öva avstånd?

Nej jag hade ingenting kanske stod en sockerbit kvar eller ngt minns inte riktigt men jag vet att jag kände exakt var avståndet skulle vara så fick riktiga kanonsprång:p Brukar alltid ha problem o hitta bra avståndspunkter på träning men på tävling sitter allt, som tur är:D
 
Sv: Öva avstånd?

Tack för hjälpen:):) Tyvärr hinner jag nog inte träna innan jag ska tävla:( Men men
 
Sv: Öva avstånd?

En övning som jag tycker är bra för att lära sig hitta rytmen och en bra avsprångspunkt är att ställa upp en oxer och sen lägga ganska många galoppbommar framför. Brukar kanske ha 5-6 stycken. Sen rullar man bara på över bommarna en gång och för varje gång man hoppat plockar man bort en bom tills det slutligen bara blir oxern kvar. Då har man fått in känslan sen gäller det bara att inte ändra på nått när bommarna försvinner så hittar man oftast rätt.

Tycker själv det är bra med att ta bort en bom i taget så man gör det stegvis. Då är det lätt att rida likadant på bara hindret
 
Sv: Öva avstånd?

En liten hemlighet är att komma i jämn, balanserad o bra galopp. För mig har avståndet diffat på max 0.5 m då och m balans i hästen hoppar den ändå gallant även om det är lite för tidigt/sent:)
 
Sv: Öva avstånd?

Vad menas med att avståndet är "diffat" med 0.5m?:confused: :confused: :confused:
 
Sv: Öva avstånd?

Alltså att det blir 0.5 m för tidigt el sent från den optimala avsprångspunkten, så att säga;)
 
Sv: Öva avstånd?

När jag tränar avstånd brukar jag ställa upp et litet hinder, sen högt räkna 3, 2, 1, hopp (i galoppens takt). Om jag klara det ökar jag och räknar 4, 3, 2, 1,hopp! Jag har klarat det up till 10!:banana:
Prova det! Funkar jätte bra!:cool:
 
Sv: Öva avstånd?

Lägg ut två bommar på långsidan med kanske 20 meter (eller mer om det går) emellan, sen tränar du på att rida på olika antal galoppsprång mellan bommarna. Brukar öka känslan för hur lång galopp hästen har och tränar även ögat.
 

Liknande trådar

Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 425
Senast: vilde
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
604
Senast: Fiorano
·
Fritid Någon som har koll på marknaden där? Vill bara ha till hobbybruk ochvkolla vad som rör sig utanför hagen. Hoppas få se lokatten bland...
Svar
1
· Visningar
285
Senast: AraSlei
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 068
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp