Över ponnymåttet?

godmorgonen

Trådstartare
Hej!
Min ponny blir/är i år 6 år gammal, så det börjar bli dax för inmätning. Problemet är att han troligtvis är någon cm över 148...

hur noga är det? finns det något ställe som är mindre ”noggrann” med mätning?
Berätta gärna om egna upplevelser osv😅

mvh en ponnyryttare som vill tävla ponny..
 
Hej!
Min ponny blir/är i år 6 år gammal, så det börjar bli dax för inmätning. Problemet är att han troligtvis är någon cm över 148...

hur noga är det? finns det något ställe som är mindre ”noggrann” med mätning?
Berätta gärna om egna upplevelser osv😅

mvh en ponnyryttare som vill tävla ponny..
Lite beroende av vilken gren du vill tävla så kan du kanske att tävla mot storhästar istället?
 
Jag tycker inte att det är en ponny isåfall, de ska ju vara under 148.. Men mätningarna är väldigt godtyckliga, man får i princip välja höjd själv. Stora "ponnyer" är längre tid hos mätmänniskorna bara, åtminstone de jag varit på.
 
På tävlingar ser man (tyvärr) väldigt ofta ”ponnysar” som säkert är typ 153 cm höga... Den får ju faktiskt vara 149,9 cm när den har stått där i en halv evighet så den hinner slappna av, man drar av en cm för skor och avrundar nedåt😬
 
Vi mätte in vår ponny nu, får den alltid till 150 hemma och när den kommer ut ser den jättestor ut, men det är bara bullshit att det är godtyckligt, de mäter med digitala verktyg och är de över gränsen går de inte in, så enkelt är det. Träna ponnyn på att slappna av innan så den sänker huvudet, verka och sko om den några/någon dag innan och rid normalt dagen innan. Man drar en cm för skona som, även om de är nya, brukar vara 0,6 mm, och sedan avrundar man ner till närmsta cm, så ponnyn kan vara 149,9 (skodd) och går då in på 148. Gör du så har du gjort vad du kunnat och är ponnyn högre är det en häst.

Vi hade hoppträning dagen före mätningen, skodde om samma kväll och när vi kom till mätstationen slappnade ponnyn av helt, han hade nog kunnat få in henne som 146 också då hon var alldeles på gränsen mellan 146,9 och 147 men han såg ju att hon var enligt mått så nu står det 147 och vi är inte heller särskilt rädda för en ommätning, det är ju en ponny vi har liksom...

Hon ser dock rätt stor ut och vi lär väl få höra det på tävlingar, men ponnyföräldrar brukar vara rätt bra att gnälla dock kostar det pengar att anmäla någon ponny så den måste mätas om, det brukar de inte vara lika benägna till att göra så det är nog mest gnäll. Jag tror också de flesta ponnyer faktiskt är i rätt kategori, att de ser stora ut på tävlingar är inget konstigt tänker jag, vår blåser upp sig som tusan ute, det brukar gå över efter värmning. Lycka till med mätningen.
 
Mitt råd är att du mäter in ponnyn ärligt.
Alla dumheter som en del gör för att få rätt mått (jag tänker inte räkna upp dem här), är oärliga och passar sig inte.

Man kan se till att hästen är nyskodd, avslappnad och riden normalt, that's it!

Sedan upplevs ponnierna ofta större än vad de är, särskilt om de har massa och lite längre hals.

Din ponny kanske är strax under 148 cm, till och med. 😃
 
Finns ingen anledning att trixa med inmätningarna. Jag såg den svenska fälttävlansponnyn som mättes ut på EM i Bishop Burton. Den var allt annat än en ponny och vid närmare kontroll av en bekant visade det sig att den var inmätt som över 150cm redan som fyraåring. Så sådana här saker kommer bara att straffa ut sig i längden.

Om jag inte minns fel är det väl fler svenska internationella ponnyer som förlorade sin ponnystatus efter Hagen för ett par år sedan. Mät rätt från början och undvik bekymmer.

Däremot kan jag tycka att det är synd att E-ponny inte är ett mer använt koncept. För det funkar utmärkt i Holland och är perfekt för små stora hästar mellan 148.1-158cm i mankhöjd.
 
Hej!
Min ponny blir/är i år 6 år gammal, så det börjar bli dax för inmätning. Problemet är att han troligtvis är någon cm över 148...

hur noga är det? finns det något ställe som är mindre ”noggrann” med mätning?
Berätta gärna om egna upplevelser osv😅

mvh en ponnyryttare som vill tävla ponny..
Att ens fråga om finns mindre noggranna mätmän gör mig irriterad. Reglerna finns av en anledning och har vi inte kommit längre än att det fortfarande finns folk som vill fuska med sina ”ponnys”?!
Ponnyn är vad den är, mixtra inte med den för en mätnings skull. 😠
 
Att ens fråga om finns mindre noggranna mätmän gör mig irriterad. Reglerna finns av en anledning och har vi inte kommit längre än att det fortfarande finns folk som vill fuska med sina ”ponnys”?!
Ponnyn är vad den är, mixtra inte med den för en mätnings skull. 😠
Anekdot som inte är fullt relaterad till ditt inlägg men lite. Hade en klubbkompis som hade en liten d-ponny. Hon surade ur på att behöva tävla mot nermätta storhästar. Så hon gjorde det mest logiska i sin bok och försökte mäta ner sin ponny till c-ponny. För två fel gör absolut ett rätt. 😅
 
Hej!
Min ponny blir/är i år 6 år gammal, så det börjar bli dax för inmätning. Problemet är att han troligtvis är någon cm över 148...

hur noga är det? finns det något ställe som är mindre ”noggrann” med mätning?
Berätta gärna om egna upplevelser osv😅

mvh en ponnyryttare som vill tävla ponny..

Detta är ju tyvärr en av riskerna när man köper en yngre ponny som är maxad. Såklart tråkigt för dig om du sett fram emot ett par år till på ponny men it is what it is. Du har fått lite tips i tråden på sådant som är okej att göra inför mätning, gör det och håll tummarna :) fuskar man med mätningen är det att skjuta sig själv i foten, är ponnyn för stor så kan det bli konsekvenser senare.
 
Men det var fan vad folk är bittra här. Tycker ni är lite väl hårda mot ts - det finns ju de regler som finns och det är väl självklart att man vill ha in som ponny om man har en som ligger på gränsen? Jag trodde ju att vår låg på gränsen vid all hemmamätning (och hon blir stor när hon är stressad), men min dotter är tio år och då är det väl tamejfan självklart att jag hellre ser att hästen går in som D-ponny med de knep och regler som gäller och är tillåtna än att inte ens försöka? Jag hade inte velat att min dotter ska ut och tävla bland stora hästar... Att jämföra med internationella starter och att det straffar sig är bara korkat, där finns ett annat reglemente där hästen förlorar sin FEI status om den blir mätt på tävling, i Sverige kan man kontrollmäta på tävling men får sedan, om det skiljer två cm mot vad den var på inmätning, åka på en mätning på klinik och mäta in igen, det går inte ens att jämföra att mäta hästar på tävling mot att mäta dem enligt de svenska regler som gäller (och de ponnyer som blev uppmätta i Hagen har alla fortsatt att tävla som ponny nationellt om jag inte är helt fel ute, det är alltså bara internationella tävlingar de inte tävlar på).

Om man tror det är så vanligt med stora hästar som tävlar som ponny och hästar i fel kategori kan man ju faktiskt anmäla på tävling. Ponnyn blir då kontrollmätt och skiljer det mer än två cm får den åka på klinik. Men det är klart, det kostar ju 1000 kronor att anmäla någon för det (pengar man dock får tillbaka om ponnyn inte är ponny) så det är inte så vanligt... Jäkla tur att det kostar pengar, det finns många bittra föräldrar och motståndare som tar sin chans så fort de kan att lämna in protester, och som sagt, det är inte ett dugg märkligt att ponnyer blåser upp sig när de kommer till tävling och ser större ut än de egentligen är...
 
Men det var fan vad folk är bittra här. Tycker ni är lite väl hårda mot ts - det finns ju de regler som finns och det är väl självklart att man vill ha in som ponny om man har en som ligger på gränsen? Jag trodde ju att vår låg på gränsen vid all hemmamätning (och hon blir stor när hon är stressad), men min dotter är tio år och då är det väl tamejfan självklart att jag hellre ser att hästen går in som D-ponny med de knep och regler som gäller och är tillåtna än att inte ens försöka? Jag hade inte velat att min dotter ska ut och tävla bland stora hästar... Att jämföra med internationella starter och att det straffar sig är bara korkat, där finns ett annat reglemente där hästen förlorar sin FEI status om den blir mätt på tävling, i Sverige kan man kontrollmäta på tävling men får sedan, om det skiljer två cm mot vad den var på inmätning, åka på en mätning på klinik och mäta in igen, det går inte ens att jämföra att mäta hästar på tävling mot att mäta dem enligt de svenska regler som gäller (och de ponnyer som blev uppmätta i Hagen har alla fortsatt att tävla som ponny nationellt om jag inte är helt fel ute, det är alltså bara internationella tävlingar de inte tävlar på).

Om man tror det är så vanligt med stora hästar som tävlar som ponny och hästar i fel kategori kan man ju faktiskt anmäla på tävling. Ponnyn blir då kontrollmätt och skiljer det mer än två cm får den åka på klinik. Men det är klart, det kostar ju 1000 kronor att anmäla någon för det (pengar man dock får tillbaka om ponnyn inte är ponny) så det är inte så vanligt... Jäkla tur att det kostar pengar, det finns många bittra föräldrar och motståndare som tar sin chans så fort de kan att lämna in protester, och som sagt, det är inte ett dugg märkligt att ponnyer blåser upp sig när de kommer till tävling och ser större ut än de egentligen är...

Vilka ”ni”? Jag har iaf inte skrivit mitt inlägg med varken bitterhet eller hårdhet, men jag skulle aldrig uppmana till rent fusk.
 
Men det var fan vad folk är bittra här. Tycker ni är lite väl hårda mot ts - det finns ju de regler som finns och det är väl självklart att man vill ha in som ponny om man har en som ligger på gränsen? Jag trodde ju att vår låg på gränsen vid all hemmamätning (och hon blir stor när hon är stressad), men min dotter är tio år och då är det väl tamejfan självklart att jag hellre ser att hästen går in som D-ponny med de knep och regler som gäller och är tillåtna än att inte ens försöka? Jag hade inte velat att min dotter ska ut och tävla bland stora hästar... Att jämföra med internationella starter och att det straffar sig är bara korkat, där finns ett annat reglemente där hästen förlorar sin FEI status om den blir mätt på tävling, i Sverige kan man kontrollmäta på tävling men får sedan, om det skiljer två cm mot vad den var på inmätning, åka på en mätning på klinik och mäta in igen, det går inte ens att jämföra att mäta hästar på tävling mot att mäta dem enligt de svenska regler som gäller (och de ponnyer som blev uppmätta i Hagen har alla fortsatt att tävla som ponny nationellt om jag inte är helt fel ute, det är alltså bara internationella tävlingar de inte tävlar på).

Om man tror det är så vanligt med stora hästar som tävlar som ponny och hästar i fel kategori kan man ju faktiskt anmäla på tävling. Ponnyn blir då kontrollmätt och skiljer det mer än två cm får den åka på klinik. Men det är klart, det kostar ju 1000 kronor att anmäla någon för det (pengar man dock får tillbaka om ponnyn inte är ponny) så det är inte så vanligt... Jäkla tur att det kostar pengar, det finns många bittra föräldrar och motståndare som tar sin chans så fort de kan att lämna in protester, och som sagt, det är inte ett dugg märkligt att ponnyer blåser upp sig när de kommer till tävling och ser större ut än de egentligen är...
Bittra och hårda?
Knappast. Hade du varit med på den tiden när det fuskades hej vilt så hade du också tänkt på ponnyns bästa. Det gjordes så många saker som inte var okej.

Ligger ponnyn på gränsen får man ta risken att det är en liten storhäst och ta ”konsekvenserna” det kan bli utav det.
Här i Skåne var det förr mkt vanligt med småhästar istället för d-ponnyer och jag är glad att det har ändrats. Gränsen för vad som är ponny och inte är inte ny och antingen så köper man en ponny som håller sig inom gränsen eller riskerar att få en liten häst, så enkelt är det i min värld. Reglerna är till för att följas av alla.
Den enda som låter bitter i denna tråden är du som påstår det finns så många bittra föräldrar och motståndare och tydligen tycker det är helt okej med småhästar bland ponnys.
 
Men det var fan vad folk är bittra här. Tycker ni är lite väl hårda mot ts - det finns ju de regler som finns och det är väl självklart att man vill ha in som ponny om man har en som ligger på gränsen? Jag trodde ju att vår låg på gränsen vid all hemmamätning (och hon blir stor när hon är stressad), men min dotter är tio år och då är det väl tamejfan självklart att jag hellre ser att hästen går in som D-ponny med de knep och regler som gäller och är tillåtna än att inte ens försöka? Jag hade inte velat att min dotter ska ut och tävla bland stora hästar... Att jämföra med internationella starter och att det straffar sig är bara korkat, där finns ett annat reglemente där hästen förlorar sin FEI status om den blir mätt på tävling, i Sverige kan man kontrollmäta på tävling men får sedan, om det skiljer två cm mot vad den var på inmätning, åka på en mätning på klinik och mäta in igen, det går inte ens att jämföra att mäta hästar på tävling mot att mäta dem enligt de svenska regler som gäller (och de ponnyer som blev uppmätta i Hagen har alla fortsatt att tävla som ponny nationellt om jag inte är helt fel ute, det är alltså bara internationella tävlingar de inte tävlar på).

Om man tror det är så vanligt med stora hästar som tävlar som ponny och hästar i fel kategori kan man ju faktiskt anmäla på tävling. Ponnyn blir då kontrollmätt och skiljer det mer än två cm får den åka på klinik. Men det är klart, det kostar ju 1000 kronor att anmäla någon för det (pengar man dock får tillbaka om ponnyn inte är ponny) så det är inte så vanligt... Jäkla tur att det kostar pengar, det finns många bittra föräldrar och motståndare som tar sin chans så fort de kan att lämna in protester, och som sagt, det är inte ett dugg märkligt att ponnyer blåser upp sig när de kommer till tävling och ser större ut än de egentligen är...
Zabrino som mättes ut i Hagen tävlade juniorhoppning med samma ryttare med vinst i 1.30m t.om förra året.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 907
Senast: ylvalill
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp