Över ponnymåttet?

Vet en "ponny" som var 1,56. Han tävlades som ponny hela livet. Var inget ovanligt på ponnytävlingarna förr att ponnyerna var upp till 1,50 och kanske nån cm till.
Och föräldrarna och ungarna har stod ofta på tävling och talade om att egentligen är hästen ingen ponny. Dock så inte nån överdommare hörde. Det var inte svårt att "råka" höra när man gick förbi
 
Senast ändrad:
Att ens fråga om finns mindre noggranna mätmän gör mig irriterad. Reglerna finns av en anledning och har vi inte kommit längre än att det fortfarande finns folk som vill fuska med sina ”ponnys”?!
Ponnyn är vad den är, mixtra inte med den för en mätnings skull. 😠
Menade mer såhär: vissa kanske är mindre noggranna än andra att kolla så hästen är avslappnad tex. Eller så kanske det är något annat man bör tänka på att nämna. Jag menade inte att det skulle vara för att kunna fuska sig undan.
 
Det är ju inte bitterhet, och min aversion riktas inte mot ponnyer som ligger på gränsen utan över. För de är många, jag har själv närvarat vid mätningar där det fuskats och häpnat över hur det går till. I dagsläget har jag en ponny på 141 cm, om hon ska ut och tävla får hon då ställa upp mot min första ponny, som mättes till 152 cm som sjuåring, var 148 vid 3 år. Hon mättes ner efter att ha galopperats länge i djupsnö och inte fått vatten innan mätning, enligt dåvarande ägarens sociala medier. Det får inte fungera att göra så, är hästen för stor så är den. Det är inte den som vill tävla och vill man vara säker så mät den unga ponnyn innan köpet.
 
Menade mer såhär: vissa kanske är mindre noggranna än andra att kolla så hästen är avslappnad tex. Eller så kanske det är något annat man bör tänka på att nämna. Jag menade inte att det skulle vara för att kunna fuska sig undan.
Jag har aldrig upplevt att ponnyerna inte får tid på sig att slappna av om dom är spända och nervösa. Men det kan inte väntas hela dagen så att säga så ponnyn blir mätt till slut..Vad bra att du inte har planer på att fuska👍
 
Det är ju inte bitterhet, och min aversion riktas inte mot ponnyer som ligger på gränsen utan över. För de är många, jag har själv närvarat vid mätningar där det fuskats och häpnat över hur det går till. I dagsläget har jag en ponny på 141 cm, om hon ska ut och tävla får hon då ställa upp mot min första ponny, som mättes till 152 cm som sjuåring, var 148 vid 3 år. Hon mättes ner efter att ha galopperats länge i djupsnö och inte fått vatten innan mätning, enligt dåvarande ägarens sociala medier. Det får inte fungera att göra så, är hästen för stor så är den. Det är inte den som vill tävla och vill man vara säker så mät den unga ponnyn innan köpet.

Grabbar här för att det är viktigt:

Jag har också varit med och sett vad man gjort för att få ponnys nermätta. Mycket hård ansträngning, inget vatten/kontrollerat vattenintag, verkningar så hårda att hästen inte kan gå normalt i kombination med nerslipade skor, specialklippning (för att lura ögat på kontrollanten att mäta någon mm åt endera hållet på manken), lära hästen att ställa upp "brett" mm mm.

Jag tycker INTE att detta är ok, och att vi ska se över hur vi tänker kring mätning av ponnys. De säger att i dagsläget så skall det kollas att djuren inte är utmattade eller uttorkade och att de kan röra sig normalt, men vet att det inte alltid efterföljs heller. Vill man vara säker på att ponnyn inte är för stor får man helt enkelt köpa en mindre ponny.
 
Grabbar här för att det är viktigt:

Jag har också varit med och sett vad man gjort för att få ponnys nermätta. Mycket hård ansträngning, inget vatten/kontrollerat vattenintag, verkningar så hårda att hästen inte kan gå normalt i kombination med nerslipade skor, specialklippning (för att lura ögat på kontrollanten att mäta någon mm åt endera hållet på manken), lära hästen att ställa upp "brett" mm mm.

Jag tycker INTE att detta är ok, och att vi ska se över hur vi tänker kring mätning av ponnys. De säger att i dagsläget så skall det kollas att djuren inte är utmattade eller uttorkade och att de kan röra sig normalt, men vet att det inte alltid efterföljs heller. Vill man vara säker på att ponnyn inte är för stor får man helt enkelt köpa en mindre ponny.
Absolut, vill verkligen inte uppmana till att man ska mäta ner dom på dessa sätt. Det är bra att dom flesta här tycker som dig. Jag startade endast denna tråd därför att jag aldrig varit med på ponnymätning förut. Jag kan ha varit lite otydlig med vad jag skrev. Men jag undrar helt enkelt vad man kan tänka på själv bara. Och nu har jag ju fått några bra genuina tips!
 
Vilka ”ni”? Jag har iaf inte skrivit mitt inlägg med varken bitterhet eller hårdhet, men jag skulle aldrig uppmana till rent fusk.
Den som tar åt sig tar åt sig ;)
Bittra och hårda?
Knappast. Hade du varit med på den tiden när det fuskades hej vilt så hade du också tänkt på ponnyns bästa. Det gjordes så många saker som inte var okej.

Ligger ponnyn på gränsen får man ta risken att det är en liten storhäst och ta ”konsekvenserna” det kan bli utav det.
Här i Skåne var det förr mkt vanligt med småhästar istället för d-ponnyer och jag är glad att det har ändrats. Gränsen för vad som är ponny och inte är inte ny och antingen så köper man en ponny som håller sig inom gränsen eller riskerar att få en liten häst, så enkelt är det i min värld. Reglerna är till för att följas av alla.
Den enda som låter bitter i denna tråden är du som påstår det finns så många bittra föräldrar och motståndare och tydligen tycker det är helt okej med småhästar bland ponnys.
Trot TS fattar det, att hon inte kan göra något åt det. Men det finns en hel del man kan göra för att en ponny som ligger på gränsen ska vara just ponny - och då är den ponny enligt det reglemente vi har i Sverige. Och ja, tyvärr ser jag baksidan varje tävling dottern tävlar, barn som gråter för att de river ett hinder, rycker ponnyer i munnen, blir utskällda av sina mammor. Det är inte helt ovanligt att få höra XX vann ju för att hennes ponny är en stor häst" men alltså - är ni så säkra på att det är en stor häst, anmäl då? Ni får ju igen den tusenlappen liksom? Men det verkar svårare att göra... Bättre att gnälla tydligen ;-)
Zabrino som mättes ut i Hagen tävlade juniorhoppning med samma ryttare med vinst i 1.30m t.om förra året.
Kan vara så, men vet trots det att flera fortsatte tävla ponny i Sverige eftersom de gick in som ponnyer enligt de regler vi har här. Och handen på hjärtat, hur många ryttare kommer till internationell tävling? Vad som gäller på internationella tävlingar är ju liksom helt oväsentligt för 98% av alla barn och ponnyer.
Vet en "ponny" som var 1,56. Han tävlades som ponny hela livet. Var inget ovanligt på ponnytävlingarna förr att ponnyerna var upp till 1,50 och kanske nån cm till.
Och föräldrarna och ungarna har stod ofta på tävling och talade om att egentligen är hästen ingen ponny. Dock så inte nån överdommare hörde. Det var inte svårt att "råka" höra när man gick förbi
Då undrar jag, om du VET att denna ponny är 156, varför anmälde du inte? Det är ju liksom bara att anmäla till domaren. Javisst, det kostar en tusenlapp, men den får du ju tillbaka om ponnyn är 156 liksom...
Grabbar här för att det är viktigt:

Jag har också varit med och sett vad man gjort för att få ponnys nermätta. Mycket hård ansträngning, inget vatten/kontrollerat vattenintag, verkningar så hårda att hästen inte kan gå normalt i kombination med nerslipade skor, specialklippning (för att lura ögat på kontrollanten att mäta någon mm åt endera hållet på manken), lära hästen att ställa upp "brett" mm mm.

Jag tycker INTE att detta är ok, och att vi ska se över hur vi tänker kring mätning av ponnys. De säger att i dagsläget så skall det kollas att djuren inte är utmattade eller uttorkade och att de kan röra sig normalt, men vet att det inte alltid efterföljs heller. Vill man vara säker på att ponnyn inte är för stor får man helt enkelt köpa en mindre ponny.
Veterinären kollar ju slemhinnor. Torde ju inte vara så svårt med två mätmän och en veterinär att kolla det (inklusive det andra, våra mätmän där vi mätt två ponnyer har digital utrustning och har mätt ponnyer i 20 år på kliniken, inklusive veterinären då som kollar hovar och slemhinnor, det är förhoppningsvis rätt omöjligt att lura så pass rutinerat folk)... Skulle säga att det du tar upp här är oerhört ovanligt med de nya mätreglerna som kommit sedan ett par år tillbaka.
 
Finns ingen anledning att trixa med inmätningarna. Jag såg den svenska fälttävlansponnyn som mättes ut på EM i Bishop Burton. Den var allt annat än en ponny och vid närmare kontroll av en bekant visade det sig att den var inmätt som över 150cm redan som fyraåring. Så sådana här saker kommer bara att straffa ut sig i längden.

Om jag inte minns fel är det väl fler svenska internationella ponnyer som förlorade sin ponnystatus efter Hagen för ett par år sedan. Mät rätt från början och undvik bekymmer.

Däremot kan jag tycka att det är synd att E-ponny inte är ett mer använt koncept. För det funkar utmärkt i Holland och är perfekt för små stora hästar mellan 148.1-158cm i mankhöjd.
151cm mättes den här ponnyn in som när den var fyra. När den var sex hade den likt magi krympt till 148cm..
 
Då undrar jag, om du VET att denna ponny är 156, varför anmälde du inte? Det är ju liksom bara att anmäla till domaren. Javisst, det kostar en tusenlapp, men den får du ju tillbaka om ponnyn är 156 liksom...
Detta var för över 20 år sedan. Jag var 14 och tävlade inte själv så jag brydde mej inte om det. Det var inte heller den enda "ponnyn", men eftersom jag inte tävlat ponny själv utan bara varit funktionär som tonåring så är det inget jag har brytt mej om.
 
151cm mättes den här ponnyn in som när den var fyra. När den var sex hade den likt magi krympt till 148cm..
Men det kan ju oavsett handla om olika saker, är den 148 har den ju gått in enligt svenskt mätreglemente, det internationella skiljer sig ju en hel del där. Jag vet att det existerar men många tycker ju att var och varannan ponny tävlar i fel kategori och det anser jag vara bullshit. Min dotter och hennes kompis rider två maxade b-ponnyer till exempel. Min dotters ponny är ett lågställt russ som är stencool på tävling och utan problem kan stå och sova mellan klasserna. Hennes kompis ponny är en hispig irländsk valack som blåser upp sig som tusan när han kommer ut, båda är slutmätta till 130, bor i samma stall och mäts hemma likadant, ändå ser kompisens ut mer som en c-ponny ute på tävling och skillnaden är markant mellan de två ponnyerna, i mankhöjd är de dock lika stora.

Ligger man på gränsen är det väl självklart att ta till de knep som går för att få in ponnyn tänker jag, det som ni snackar om här var väl säkert vanligt förr men det är ju därför mätningen - även de fall som anmäls på tävling - numer sker på klinik med två mätmän som båda ska mäta och en veterinär som kollar djurskydd och att ponnyn får en viss tid att slappna av för att det ska bli så rättvist som möjligt. Mätmännen kan dessutom åka dit på att mäta fel också om det skulle visa sig vara felmätt sedan. Att jämföra med FEIs reglemente blir liksom inte möjligt för merparten eftersom det är helt olika regler och de flesta i Sverige inte kommer på den nivån.
Detta var för över 20 år sedan. Jag var 14 och tävlade inte själv så jag brydde mej inte om det. Det var inte heller den enda "ponnyn", men eftersom jag inte tävlat ponny själv utan bara varit funktionär som tonåring så är det inget jag har brytt mej om.
Nu är det ett nytt reglemente och jag skulle tippa att dagens ponnysport (liksom de flesta sporter) gått framåt sedan dess. Mätningen sker idag på klinik med två mätmän och en veterinär. En anledning att man ändrat mätningen är ju just av den anledningen, men blir väl lite svårt då att jämföra ts mätning med hur det var för 20 år sedan tänker jag. Vi som varit ute varenda helg de senaste året ser definitivt ponnyer som ser stora ut för sin kategori men jag vill definitivt inte sträcka mig så långt som att folk fuskar, de har väl gjort som oss, ridit hästen avslappnad, lärt den att slappna av och sänka huvudet och verkat ett par dagar innan och satt på skor som gått några veckor, och det är ju inte fusk enligt det reglemente vi har, det är ju liksom att underlätta att ponnyn faktiskt är ponny. Idag får ju svenska ponnyer vara 149,9 med skor. Så är det inte i utlandet om jag förstått det rätt men här är det ju så och det är ju enligt reglerna. Och det är ju på klinik då, att hästar blir lite större och stressar i tävlingssituation är ju inget konstigt.
 
Det är ju inte bitterhet, och min aversion riktas inte mot ponnyer som ligger på gränsen utan över. För de är många, jag har själv närvarat vid mätningar där det fuskats och häpnat över hur det går till. I dagsläget har jag en ponny på 141 cm, om hon ska ut och tävla får hon då ställa upp mot min första ponny, som mättes till 152 cm som sjuåring, var 148 vid 3 år. Hon mättes ner efter att ha galopperats länge i djupsnö och inte fått vatten innan mätning, enligt dåvarande ägarens sociala medier. Det får inte fungera att göra så, är hästen för stor så är den. Det är inte den som vill tävla och vill man vara säker så mät den unga ponnyn innan köpet.
Vi har en c som mäter 132 där bara manken är fruktansvärt hög, ryggen är 122, så visst fattar jag vad du menar. Men jag tänker så här: är din ponny 141,9 med skor är den enligt svenskt reglemente C-ponny. Du har samma möjlighet som alla andra att verka den dagen innan, rida den lugnt innan mätning och sätta på lite halvslitna skor för att få den att faktiskt lyckas gå in som C. Lyckas det ändå inte och den med skor är 142,9, ja, då är det ju en D.

Du har ju faktiskt också samma möjligheter som alla andra att anmäla din gamla ponny att den är för stor. Den blir då ommätt på tävling och skiljer det mer än två cm från inmätning blir den beordrad att mätas om på klinik. Det kommer då att vara två mätmän, en veterinär och en kontrollant/representant från ridsportförbundet med vid ommätning och det kan bli så att de mätmän som mätt in ponnyn från början riskerar varningar om det visar sig att det är en stor häst.

Det kostar som sagt en tusenlapp att anmäla någons ponny till ommätning men den får man tillbaka om det visar sig vara en stor häst. Jag tycker det är bra att det kostar pengar för annars hade väl folk anmält varenda häst liksom, men är du säker på din grej att din gamla ponny är för stor ska du ju anmäla liksom?

Som det är nu vet massor av folk om ponnyer som minsann är för stora, men ytterst få anmäls, varför är det så? Att tro att både mätmän, veterinärer och representanter från ridsportförbundet är för fusk och i maskopi med varandra och skylla på det känns som rena konspirationsteorier. Jag tror snarare det är så att folk vet att ponnyer kan se mer eller mindre olika ut och ändå vara rätt höjd, ett så rättvist system som möjligt där alla mäts under samma förutsättningar är ju superviktigt, det har vi i Sverige idag. Och de som ändå slinker igenom är som sagt fritt fram att göra en anmälan mot.
 
151cm mättes den här ponnyn in som när den var fyra. När den var sex hade den likt magi krympt till 148cm..
Det är inte så konstigt. Ingen mätning är helt exakt.
Olika mätmän mäter olika. Så länge vi inte har ett helt igenom digalt mätande så kommer avvikelser att finnas.

Vår förra ponny var 147 vid sex års ålder. Han var 148 när han var åtta. Olika ställen mätte honom något olika, eller så hade han vuxit.
 
@Cambrie Ska man anmäla bara för att vara ogin vilket drabbar oskyldiga barn menar du? Jag vet om ponnyer som inte är ponnyer men vad ger det någon att anmäla de här familjerna, det är ju inte dem som mätt dem. Det är på kliniken det fuskas och mätmännen måste sluta se mellan fingrarna och det har jag skrivit till svrf om jag inte missminner mig. Så jag tycker inte problemet löser sig bara jag anmäler en handfull för stora ponnyer, det förstör ju bara för enskilda personer och blir i bästa fall ett avskräckande exempel och det är inte något resultat jag vill ha.
 
Det är inte så konstigt. Ingen mätning är helt exakt.
Olika mätmän mäter olika. Så länge vi inte har ett helt igenom digalt mätande så kommer avvikelser att finnas.

Vår förra ponny var 147 vid sex års ålder. Han var 148 när han var åtta. Olika ställen mätte honom något olika, eller så hade han vuxit.
Den här ponnyn var 151cm som fyraåring. Där kan man tycka att varningsklockorna borde ringt.
 
@Cambrie Ska man anmäla bara för att vara ogin vilket drabbar oskyldiga barn menar du? Jag vet om ponnyer som inte är ponnyer men vad ger det någon att anmäla de här familjerna, det är ju inte dem som mätt dem. Det är på kliniken det fuskas och mätmännen måste sluta se mellan fingrarna och det har jag skrivit till svrf om jag inte missminner mig. Så jag tycker inte problemet löser sig bara jag anmäler en handfull för stora ponnyer, det förstör ju bara för enskilda personer och blir i bästa fall ett avskräckande exempel och det är inte något resultat jag vill ha.
Drabbar oskyldiga barn? Öh va? Självklart ska ponnyer anmälas om de inte är ponnyer, då är det ju hästar? Jag förstår faktiskt inte frågan. Däremot tror jag de allra flesta faktiskt går in som ponny i den kategori de tillhör enligt det reglemente vi har för mätning även om de på tävling ser stora ut. Gör de det inte ska de naturligtvis inte vara på ponnytävlingar (eller så gör man som oss: skiter i hur andra gör och vad de har för hästar och har roligt med våra egna, men då kan man ju inte vara bitter att ens egna 132 cm höga ponny får möta de som är 144 och blivit c liksom). Möjligheten finns ju då att göra något, det ansvaret kan ju inte ligga på ägaren till ponnyn som är mätt enligt gamla regler eller som har fått in sin på gränsen ponny till 148 för att någon tycker den ser större ut, den ägaren har ju faktiskt fått in ponnyn som ponny med mätmän och veterinär så således är det ju upp till dig att anmäla då om du är bitter över det? Och nej, jag tycker inte man anmäler. Vi är ute på tävlingar för att vi älskar våra ponnyer, vi ser som sagt också ponnyer som möjligen ser stora ut, men det beror ju både på dagsform, hästens byggnad, hur avslappnad den är etc. Någonstans har de ju gått in som ponnyer liksom. Enough for me.
(Fortfarande om du gör en anmälan mäts hästen med extra kontrollanter, att först säga att det är så vanligt att fuska och sedan tro att både mätmän, veterinär och extra kontrollanter från ridsportförbundet är i maskopi vid ommätning känns som konspirationsteorier för min del, det finns säkert de som slinker igenom första mätningen men mätning vid anmälan tvivlar jag starkt på).
 
Den här ponnyn var 151cm som fyraåring. Där kan man tycka att varningsklockorna borde ringt.
Sant!

Men det är något att räkna med för alla ponnier som ligger på gränsen.

Vid kontroll så kanske den inte är som den var sist. Dessutom finns otrevliga trix för att få med måttet.

Har tidigare ägare gjort så, så är det inte roligt.
 
Det är inte så konstigt. Ingen mätning är helt exakt.
Olika mätmän mäter olika. Så länge vi inte har ett helt igenom digalt mätande så kommer avvikelser att finnas.

Vår förra ponny var 147 vid sex års ålder. Han var 148 när han var åtta. Olika ställen mätte honom något olika, eller så hade han vuxit.
Att de växer en centimeter mellan sex och åtta år är väl vanligt snarare än konstigt :) Däremot att de från fyra år och uppåt, då de egentligen borde växa och bli större, minskar flera centimeter är ju inte något som händer naturligt :/
 
@Cambrie Nu påstår du igen att jag är bitter, och skyldig att anmäla? Uppmärksamma om fusk, absolut, men anmäla är i min värld något som bara innebär att man jävlas med familjen som köpt, inte mätt ner, en för stor ponny. Då menar jag att ett oskyldigt barn, säg 4e ryttaren i ledet, får stå med hundhuvudet. För att kvalitetssäkra mätningar tror jag svrf är en bättre väg att gå än anmäla enstaka familjer/ponnyer. Det är inte vi hästägare som ska betala med ommätningar och jag vet inte, kan man få någon sorts vite om ponnyn visar sig vara för stor? Utan det kan ju bli rätt från början istället, man får inte välja höjd utan det blir vad det är utan diskussion. Fel kan det bli ändå, det är ju levande djur, men inte en felmarginal med 5 cm.

Vad bra att du har ett stort förtroende för mätningar, det kanske jag också får om en veterinär faktiskt skulle närvara och inte bara befinna sig i samma byggnad, någonstans. Du nämner ju också pengarna som anledning att folk inte "påverkar" men är det rimligt att åskådare står med en ekonomisk risk för att mätmännen säger "jaha är du säker?" och flyttar ner pinnen på manken? Isåfall tycker vi olika och kommer förmodligen inte längre.
 
Mankhöjd är egentligen ett dåligt mått att använda, eftersom mankhöjden kan variera. Skälet till att mankhöjden kan variera är att frambenen inte sitter fast i skelettet utan med ligament. Det spelar ingen roll om man använder hur exakta digitala verktyg som helst vid mätning, när den höjd man ska mäta kan förändras beroende på olika faktorer, t.ex att ponnyn är spänd, avspänd eller trött.
Men nu är det manken som ska mätas och då får man finna sig i att det kan variera.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 910
Senast: ylvalill
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 115
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp