Över ponnymåttet?

Om det nu är bittert att reagera (eller medtävlarnas ansvar att anmäla trots att det är dyrt) varför inte helt ärligt bara släppa det fritt och låta folk själva avgöra vad de har för slags djur. :confused: Då slipper man det djurplågeri och den korruption som mätningarna medför.

PS jag tycker att nog att en viss användare med "gränsponny" som anklagar alla för bitterhet låter lite skyldig.
 
Mankhöjd är egentligen ett dåligt mått att använda, eftersom mankhöjden kan variera. Skälet till att mankhöjden kan variera är att frambenen inte sitter fast i skelettet utan med ligament. Det spelar ingen roll om man använder hur exakta digitala verktyg som helst vid mätning, när den höjd man ska mäta kan förändras beroende på olika faktorer, t.ex att ponnyn är spänd, avspänd eller trött.
Men nu är det manken som ska mätas och då får man finna sig i att det kan variera.
Eller musklad. En liten häst jag kände var nästan 5 cm högre i full kondition och jag tror inte hon växte på gamla dagar
 
Att de växer en centimeter mellan sex och åtta år är väl vanligt snarare än konstigt :) Däremot att de från fyra år och uppåt, då de egentligen borde växa och bli större, minskar flera centimeter är ju inte något som händer naturligt :/
Fast även det beror ju på skulle jag säga, det kan skilja flera cm på våra hästar - från timme till timme... Hur mättes hästen som fyraåring? Var den stressad? Fick den tid att stressa av? Var den motionerad innan eller hade den stått? Hur har muskulaturen ändrats? Etc etc... Vår D-ponny var 148 cm som treåring men i en helt annan gren, nu låg hon på 147.0 med skor.
@Cambrie Nu påstår du igen att jag är bitter, och skyldig att anmäla? Uppmärksamma om fusk, absolut, men anmäla är i min värld något som bara innebär att man jävlas med familjen som köpt, inte mätt ner, en för stor ponny. Då menar jag att ett oskyldigt barn, säg 4e ryttaren i ledet, får stå med hundhuvudet. För att kvalitetssäkra mätningar tror jag svrf är en bättre väg att gå än anmäla enstaka familjer/ponnyer. Det är inte vi hästägare som ska betala med ommätningar och jag vet inte, kan man få någon sorts vite om ponnyn visar sig vara för stor? Utan det kan ju bli rätt från början istället, man får inte välja höjd utan det blir vad det är utan diskussion. Fel kan det bli ändå, det är ju levande djur, men inte en felmarginal med 5 cm.

Vad bra att du har ett stort förtroende för mätningar, det kanske jag också får om en veterinär faktiskt skulle närvara och inte bara befinna sig i samma byggnad, någonstans. Du nämner ju också pengarna som anledning att folk inte "påverkar" men är det rimligt att åskådare står med en ekonomisk risk för att mätmännen säger "jaha är du säker?" och flyttar ner pinnen på manken? Isåfall tycker vi olika och kommer förmodligen inte längre.
Jag säger inte att du är skyldig anmäla, men du är bitter att din ponny ska möta din föredetta som minsann är häst, du har väl samma möjlighet att anmäla som alla andra att det är en häst? Annars kanske man får ta då att det är små hästar som tävlar. Hästar kan skilja flera cm för övrigt i olika situationer, det är väl jäkla bra nu att alla hästar ska mätas på samma sätt på stationer, jag kan faktiskt inte se varför man klagar alls, det kan aldrig bli en exakt mätning eftersom en cm hit eller dit kan bero på så mycket. Att alla mäts på samma sätt i samma situation är det jämnaste vi har idag - det går inte att lösa på något annat sätt.
 
@Cambrie Jag tycker inte man ska "ta" att konkurrera mot hästar när man tävlar ponny bara för att man inte anmäler motståndarna. Men jag håller med dig att systemet som det är tänkt idag, med digitala instrument och närvarande veterinär, är den bästa lösningen. Men jag menar att det inte fungerar så vid alla mätningar tyvärr.
 
@Cambrie Jag tycker inte man ska "ta" att konkurrera mot hästar när man tävlar ponny bara för att man inte anmäler motståndarna. Men jag håller med dig att systemet som det är tänkt idag, med digitala instrument och närvarande veterinär, är den bästa lösningen. Men jag menar att det inte fungerar så vid alla mätningar tyvärr.
Uppenbarligen har ju den här gått in som ponny vid ett tillfälle i alla fall... Jag tycker det blir så fånigt att säga "jag tycker inte..." - nu har vi ju ett reglemente och blir hästarna maxad höjd enligt det så är de ju liksom ponnyer. Det spelar ju ingen roll att du inte tycker att den ägaren ska tävla bland ponnyer eller ens mäta in sin häst - får den in den som ponny är den ju liksom ponny och alla har ju samma möjlighet att mäta och använda sig av de knep som finns (förenligt med djurskydd) att mäta in liksom. Jag tänker då inte ha det minsta dåligt samvete att vi mätte in vår och den blev ponny trots att den fick stå 25 minuter där inne och slappna av, var hopptränad enligt sitt schema kvällen innan, och hovslagaren kom ut kvällen innan - hon gick in som ponny och är därmed ponny, trots att hon vid vissa tillfällen kan växa en halv dm när hon stressar upp sig.
 
Trot TS fattar det, att hon inte kan göra något åt det. Men det finns en hel del man kan göra för att en ponny som ligger på gränsen ska vara just ponny - och då är den ponny enligt det reglemente vi har i Sverige. Och ja, tyvärr ser jag baksidan varje tävling dottern tävlar, barn som gråter för att de river ett hinder, rycker ponnyer i munnen, blir utskällda av sina mammor. Det är inte helt ovanligt att få höra XX vann ju för att hennes ponny är en stor häst" men alltså - är ni så säkra på att det är en stor häst, anmäl då? Ni får ju igen den tusenlappen liksom? Men det verkar svårare att göra... Bättre att gnälla tydligen ;-)
Fast nej, att hålla på och göra en massa saker för att ponny ska hålla sig under gränsen är inte okej. Att rida hästen normalt och låta den dricka samma dag, slappna av innan mätning osv är såklart okej. Men att börja mixtra med skor/verkning, ta bort vatten, rida den hårt osv är inte okej i min värld.

Barnens beteende på och efter banan hör inte riktigt ihop med vad vi diskuterar här, beter dom sig så illa så får du väl prata med ÖD. Jag vet inte riktigt varför du drar in detta i diskussionen?

Självklart kan/bör man prata med öd om det finns alldeles för stora ponnyer oavsett om dom vinner sina klasser eller inte. Det handlar fortfarande inte om bitterhet överhuvudtaget.

Det är lite konstigt att folk påstår att deras ponnyer som är typ 1 cm över en gräns tycker det är sååå orättvist osv. Man får helt helt lära sig och anpassa sig efter hur stor galopp ponnyn har. Där dom stora går på ett kanske den mindre får gå på två. Ser aldrig såna här diskussioner om mankhöjden bland storhästar. Finns hästar som är 150 cm höga som tävlar mot 175 höga hästar utan problem.
 
Den här tråden får mig att tro att jag antagligen hade kunnat mäta ner min c-ponny på 133cm till b-ponny istället. Då hade han tävlat mot ponnyer som är mycket mindre. (Om man bortser från att han är islandshäst och kanske aldrig kommer tävla där det finns mankhöjdsgräns)
Jag tycker att man får ta vad hästen har för höjd när den är normalt omhändertagen och inte spänd, inte hålla på och inte ge vatten och verka hårt.
 
Fast nej, att hålla på och göra en massa saker för att ponny ska hålla sig under gränsen är inte okej. Att rida hästen normalt och låta den dricka samma dag, slappna av innan mätning osv är såklart okej. Men att börja mixtra med skor/verkning, ta bort vatten, rida den hårt osv är inte okej i min värld.

Barnens beteende på och efter banan hör inte riktigt ihop med vad vi diskuterar här, beter dom sig så illa så får du väl prata med ÖD. Jag vet inte riktigt varför du drar in detta i diskussionen?

Självklart kan/bör man prata med öd om det finns alldeles för stora ponnyer oavsett om dom vinner sina klasser eller inte. Det handlar fortfarande inte om bitterhet överhuvudtaget.

Det är lite konstigt att folk påstår att deras ponnyer som är typ 1 cm över en gräns tycker det är sååå orättvist osv. Man får helt helt lära sig och anpassa sig efter hur stor galopp ponnyn har. Där dom stora går på ett kanske den mindre får gå på två. Ser aldrig såna här diskussioner om mankhöjden bland storhästar. Finns hästar som är 150 cm höga som tävlar mot 175 höga hästar utan problem.
Du läste inte va? Inom djurskyddet skrev jag. Jag förutsätter att en veterinär säger till om hästen inte druckit (syns på slemhinnorna) eller att den är nedverkad så den inte kan gå, det är ju därför de reglerna har tillkommit (och jag vidhåller att alla som vet att hästar har gått in på 156 cm för 20 år sedan anmäler om de fortfarande tävlar idag, allt annat är ju bara korkat ärligt talat).. I vårt fall har vi alltid hoppträning på tisdagar, relativt tuffa sådana, inmätningen var på en onsdag, ska vi strunta i planerad hoppträning för att du ska bli nöjd? Kommer aldrig att hända... Jag kallar det bitterhet att gnälla och inte göra något åt det, trots att man kan (eller så kan man ju faktiskt åka ut och tävla för att ha roligt med sin ponny också, utan att gnälla på konkurrenterna, det går alldeles utmärkt det också).
 
Den här tråden får mig att tro att jag antagligen hade kunnat mäta ner min c-ponny på 133cm till b-ponny istället. Då hade han tävlat mot ponnyer som är mycket mindre. (Om man bortser från att han är islandshäst och kanske aldrig kommer tävla där det finns mankhöjdsgräns)
Jag tycker att man får ta vad hästen har för höjd när den är normalt omhändertagen och inte spänd, inte hålla på och inte ge vatten och verka hårt.
Vi har provat med vår C som ligger på 132,1 (att försöka få in till B). Han var då nyverkad, inte skodd, jobbad som vanligt etc. Det gick inte. Å andra sidan är han bara fyra så han lär hamna på C ändå, så det var ingen big deal. Att han får tävla mot C-ponnyer som är 140 (och om man ska tro många andra här säkert 145 också, eftersom det verkar vara sååå vanligt att både veterinär och mätmän är i maskopi och tycker fusk är rätt) bekommer varken honom eller oss, ser inte överhuvudtaget varför en 132 cm hög ponny inte skulle kunna starta mot 141,9 höga ponnyer (som de alltså får vara enligt reglementet när de mäts)... Då har man nog inte tränat ordentligt själv skulle jag tippa. Däremot är det naturligtvis bra ur försäljningssynpunkt om han hade blivit inmätt som b, men som sagt, sååå enkelt är det inte att åka in och tro att man får dra av några centimeter.
 
Vi har provat med vår C som ligger på 132,1 (att försöka få in till B). Han var då nyverkad, inte skodd, jobbad som vanligt etc. Det gick inte. Å andra sidan är han bara fyra så han lär hamna på C ändå, så det var ingen big deal. Att han får tävla mot C-ponnyer som är 140 (och om man ska tro många andra här säkert 145 också, eftersom det verkar vara sååå vanligt att både veterinär och mätmän är i maskopi och tycker fusk är rätt) bekommer varken honom eller oss, ser inte överhuvudtaget varför en 132 cm hög ponny inte skulle kunna starta mot 141,9 höga ponnyer (som de alltså får vara enligt reglementet när de mäts)... Då har man nog inte tränat ordentligt själv skulle jag tippa. Däremot är det naturligtvis bra ur försäljningssynpunkt om han hade blivit inmätt som b, men som sagt, sååå enkelt är det inte att åka in och tro att man får dra av några centimeter.
Om ni mäter honom med slitna skor istället för barfota så blir han säkert b-ponny istället. :angel:
 
Anekdot som inte är fullt relaterad till ditt inlägg men lite. Hade en klubbkompis som hade en liten d-ponny. Hon surade ur på att behöva tävla mot nermätta storhästar. Så hon gjorde det mest logiska i sin bok och försökte mäta ner sin ponny till c-ponny. För två fel gör absolut ett rätt. 😅
Jag sålde en d-ponny på 90-talet som mätte 144 cm som 5 åring. Hon blev slutmätt hos nya ägaren som c-ponny..
 
Jag kan tycka att detta med maxade ponnyer är rätt ...hysteriskt.
Det ska alltid vara en maxad, allt annat är för litet. De där 3-4 cm mellan 144/145 och 148 spelar noll roll på tävling, det enda stället där det verkar spela roll är i huvudet på den som köpt ponnyn och sen i ögonen på konkurrenterna.
 
Jag sålde en d-ponny på 90-talet som mätte 144 cm som 5 åring. Hon blev slutmätt hos nya ägaren som c-ponny..
Ja förr var det rätt godtyckligt. När jag skulle slutmäta min foderponny för snart 15 år sedan var den ca 142 direkt vi kom in, mätmännen trugade sedan länge och mätte kvickt som attans när hon nosade på något på golvet. 139,9! Vi berättade då att ägaren ville ha en d-ponny varpå 145 skrevs in i passet, när mätpinnen placerats lite längre fram på halsen 🙃
 
Om det nu är bittert att reagera (eller medtävlarnas ansvar att anmäla trots att det är dyrt) varför inte helt ärligt bara släppa det fritt och låta folk själva avgöra vad de har för slags djur. :confused: Då slipper man det djurplågeri och den korruption som mätningarna medför.

PS jag tycker att nog att en viss användare med "gränsponny" som anklagar alla för bitterhet låter lite skyldig.
Jag hade missat det här. Du är självklart fullt välkommen hit och mäta vår D-ponny med riktig, digital utrustning. Jag är inte det minsta orolig eftersom hon var precis 147.0 på en mätning och knappast går över 149 med riktig utrustning och efter ett sådant påhopp förväntar jag mig ett pm om när du kommer. Välkommen.
 
Jag hade missat det här. Du är självklart fullt välkommen hit och mäta vår D-ponny med riktig, digital utrustning. Jag är inte det minsta orolig eftersom hon var precis 147.0 på en mätning och knappast går över 149 med riktig utrustning och efter ett sådant påhopp förväntar jag mig ett pm om när du kommer. Välkommen.
Jag har inget intresse av er ponny - men jag undrade över varför det var så viktigt för dig att framhålla hur bittra alla andra var.
 
Jag har inget intresse av er ponny - men jag undrade över varför det var så viktigt för dig att framhålla hur bittra alla andra var.
Konstigt sätt att undra det på genom att komma med anklagelser. Om du nu inte har intresse för ponny (annars skulle man ju kunna tro att du tillhör de ponnyryttare eller föräldrar som skyller dina egna misslyckanden på konkurrenterna). Som sagt. Du är välkommen hit när du vill med riktig mätutrustning. Du verkar ju kunna det här bättre än mätmän och veterinärer :up: . Välkommen.
 
Konstigt sätt att undra det på genom att komma med anklagelser. Om du nu inte har intresse för ponny (annars skulle man ju kunna tro att du tillhör de ponnyryttare eller föräldrar som skyller dina egna misslyckanden på konkurrenterna). Som sagt. Du är välkommen hit när du vill med riktig mätutrustning. Du verkar ju kunna det här bättre än mätmän och veterinärer :up: . Välkommen.
Jag kom inte med några anklagelser - jag ville ha sagt att det lät väldigt skyldigt att gå på andra på det sätt du gjorde. Och det förefaller ju också som om det är en öm tå.
 
Lite OT, men jag måste vara en av ganska få som var nervös för att min ponny inte skulle klara c-ponnymåttet utifall att han var för chill och avslappnad! Blev lite variation för mätmänniskorna med någon som ville "mäta upp" snarare än ner (han var nog ganska precist snäppet över 130). :D
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 904
Senast: ylvalill
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 114
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 659
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp