Överaktiv och bitig katt

Carjon58

Trådstartare
Jag har en 2 år gammal kastrerad hankatt. Mamman är main con och pappan bondkatt. Det är en innekatt utan kattkompis. Han är ute dagligen i sele och det älskar han. Han har alltid varit vild, hoppar och river ner allt från golv till tak. Alla tavlor sitter fast med dubbelhäftande tejp. Jag har en stor tv som han hoppar upp på (ca1,5 cm bred) gungar och jag är rädd att han river ner den. Gardinerna klättrar han i för att sen balansera på gardinstången och lyfta ner blommor o likn som hänger där. Nästan dagligen attackerar han mig och hugger rejält framförallt i händer och armar. Blommor som står på golvet lägge4 han sig helt enkelt rakt över för att de ska gå sönder. Han har en nätad balkong där han kan vara på. Han har ett stort och högt klösträd. Hyllor uppe vid taket som han kan springa på samt massor med leksaker. Jag arbetar vara 50% så han är inte så mycket själv. Senaste månaderna har han börjat prata/skrika mycket vilket är nästan det värsta tycker jag. Han är undersökt av veterinär såret är inget fysiskt ”fel” på honom. Tänkte han skulle växa till sig men börjar tvivla. Vad gör jag ? Han är samtidigt en underbart go kise med en speciell personlighet. Hjälp och förslag önskas
 
Han låter härlig, tycker jag som gillar aktiva katter 😄! Men jag förstår såklart att han kan upplevas som krävande.

Jag tänker att en aktiv katt behöver man möta med aktivitet. Uppenbarligen hittar han själv på diverse aktiviteter som kanske inte är de bästa, så jag tänker att om du kan ta befälet lite över hans aktivitet och styra hans energi i en bättre riktning, så kan det vara en lösning.

Bra att han får gå ut på promenad och att han har leksaker och en balkong, men kanske finns det något mer du kan aktivera honom med? Lek med vippor och apportlekar kanske kan vara nåt? Lekar där han får röra på sig och även interagera med dig ger stimulans för både kropp&själ.

Annars kan det vara en hit att skaffa honom en lekkamrat, en annan katt som han kan leka och busa med. Jag föder upp siameser, det är en väääldigt aktiv ras, och de kan bli nästan outhärdliga som ensamkatter, de behöver oftast en annan katt att vara med för att inte bli som ett vrålande och klängande plåster på sin ägare! 14 siameser i huset däremot är inga problem, de aktiverar varandra, sover tillsammans osv😄!

När det gäller bitandet har jag ett knep som funkar åtminstone så länge man är någorlunda beredd på betten, nämligen att möta med något som är obehagligt att få i munnen, typ en penna, en hovkrats eller vad man nu har till hands, något som är hårt och läskigt att bita i. Du sätter alltså fram denna grej just som katten ska bita, så att den biter i grejen och inte i dig. Du får förstås inte använda kraft eller göra någon motrörelse så katten skadar tänder el. annat, men är man ihärdig med denna metod slutar de flesta katter bita på någon dag, vi kör den med alla kattungar i bitåldern.
 
Min katt (100% bondkatt, snäll men en flåbuse sedan födseln) blir lätt stökig och bitig när han är understimulerad, och för honom gör det enorm skillnad att få köra jaktlekar. Han leker inte så mycket för sig själv inomhus, utan verkar se lekande som mer av en social aktivitet. Jag har förstått att det inte är helt ovanligt, så kanske din katt också skulle få mer glädje av att ni leker tillsammans?

Jag har en Da Bird fjädervippa som är väldigt populär, även slöa katter brukar nappa på den. :D En till favorit är möss som piper när man rör dem, det är ett speciellt märke som använder ljud som låter helt äkta. Han brukar verkligen döda skiten ur dem och komma bärande med dem så att man ska se vilken storjägare han är. 😼 Att byta ut leksaker med jämna mellanrum kan också vara värt att testa, ibland är det nyhetens behag som gör susen.

Min är inte överförtjust i andra katter så jag har valt att inte testa med en kattkompis till honom, men kanske din skulle gilla att ha en att röja runt med? Åldern kan definitivt spela in, min var som värsta ungkatten tills han fyllde tre, sedan var det nästan som att man tryckt på en knapp så att han gick att ha i möblerade rum.

Bitandet har jag inte direkt korrigerat utan valt att avleda, typ som man kan göra med en bitande valp, genom att sticka dit något tillåtet i truten istället (ja, jag hade leksaker över hela golvet ett bra tag...). Och att lära mig att se på kroppspråket när han är på tramshumör, så att jag kan erbjuda ett alternativ till att agera hålslag i mina fötter innan han själv kommer så långt. :angel:

Min katt är en pratkvarn med rejäl stämma, och för honom är ljudandet ännu ett sätt att vara sällskaplig. "Här är jag, ni har väl inte glömt bort mig?" Eller så vill han något specifikt - leka, äta, tala om att han ska på toa, etc etc - och då blir tonfallet ett annat. Eftersom din katt är konstaterad frisk så skulle jag tippa att det är något liknande. Jag har inte superkoll på raskatters egenskaper men är det inte rätt vanligt att Maine Coon gillar att använda rösten?
 
Han låter härlig, tycker jag som gillar aktiva katter 😄! Men jag förstår såklart att han kan upplevas som krävande.

Jag tänker att en aktiv katt behöver man möta med aktivitet. Uppenbarligen hittar han själv på diverse aktiviteter som kanske inte är de bästa, så jag tänker att om du kan ta befälet lite över hans aktivitet och styra hans energi i en bättre riktning, så kan det vara en lösning.

Bra att han får gå ut på promenad och att han har leksaker och en balkong, men kanske finns det något mer du kan aktivera honom med? Lek med vippor och apportlekar kanske kan vara nåt? Lekar där han får röra på sig och även interagera med dig ger stimulans för både kropp&själ.

Annars kan det vara en hit att skaffa honom en lekkamrat, en annan katt som han kan leka och busa med. Jag föder upp siameser, det är en väääldigt aktiv ras, och de kan bli nästan outhärdliga som ensamkatter, de behöver oftast en annan katt att vara med för att inte bli som ett vrålande och klängande plåster på sin ägare! 14 siameser i huset däremot är inga problem, de aktiverar varandra, sover tillsammans osv😄!

När det gäller bitandet har jag ett knep som funkar åtminstone så länge man är någorlunda beredd på betten, nämligen att möta med något som är obehagligt att få i munnen, typ en penna, en hovkrats eller vad man nu har till hands, något som är hårt och läskigt att bita i. Du sätter alltså fram denna grej just som katten ska bita, så att den biter i grejen och inte i dig. Du får förstås inte använda kraft eller göra någon motrörelse så katten skadar tänder el. annat, men är man ihärdig med denna metod slutar de flesta katter bita på någon dag, vi kör den med alla kattungar i bitåldern.
Han är en härlig katt trots allt. Eftersom jag lever ensam träffar han inte så ofta andra människor, eller andra djur.

Att apportera godis, letar efter gömd godis samt jaga laserpekare är nåt som han tycker om och gör dagligen. Han går fint i sele och varje promenad är ca 1 km och tar drygt 30 min.

En kattkompis har jag ibland funderat på men problemet är att då kommer de inte ut. Pg sjukdom klarar jag inte att bära ut mer än en katt. Vet inte om det går att vänja av min katt med att vilja gå ut.
Vad gör jag om kattkompis ej funkar och skrikandet bara ökar? Här känner jag mig inte säker på hyresgäst ska göra.

Att bemöta bitandet med med en penna eller likn ska jag testa. Är jag tillräckligt snabb kan det kanske funka.
 
Min katt (100% bondkatt, snäll men en flåbuse sedan födseln) blir lätt stökig och bitig när han är understimulerad, och för honom gör det enorm skillnad att få köra jaktlekar. Han leker inte så mycket för sig själv inomhus, utan verkar se lekande som mer av en social aktivitet. Jag har förstått att det inte är helt ovanligt, så kanske din katt också skulle få mer glädje av att ni leker tillsammans?

Jag har en Da Bird fjädervippa som är väldigt populär, även slöa katter brukar nappa på den. :D En till favorit är möss som piper när man rör dem, det är ett speciellt märke som använder ljud som låter helt äkta. Han brukar verkligen döda skiten ur dem och komma bärande med dem så att man ska se vilken storjägare han är. 😼 Att byta ut leksaker med jämna mellanrum kan också vara värt att testa, ibland är det nyhetens behag som gör susen.

Min är inte överförtjust i andra katter så jag har valt att inte testa med en kattkompis till honom, men kanske din skulle gilla att ha en att röja runt med? Åldern kan definitivt spela in, min var som värsta ungkatten tills han fyllde tre, sedan var det nästan som att man tryckt på en knapp så att han gick att ha i möblerade rum.

Bitandet har jag inte direkt korrigerat utan valt att avleda, typ som man kan göra med en bitande valp, genom att sticka dit något tillåtet i truten istället (ja, jag hade leksaker över hela golvet ett bra tag...). Och att lära mig att se på kroppspråket när han är på tramshumör, så att jag kan erbjuda ett alternativ till att agera hålslag i mina fötter innan han själv kommer så långt. :angel:

Min katt är en pratkvarn med rejäl stämma, och för honom är ljudandet ännu ett sätt att vara sällskaplig. "Här är jag, ni har väl inte glömt bort mig?" Eller så vill han något specifikt - leka, äta, tala om att han ska på toa, etc etc - och då blir tonfallet ett annat. Eftersom din katt är konstaterad frisk så skulle jag tippa att det är något liknande. Jag har inte superkoll på raskatters egenskaper men är det inte rätt vanligt att Maine Coon gillar att använda rösten?
Mössen som piper har jag inte testat, var för jag tag i dem?

Jag valde main con för att de tydligen trivdes som innekatt. ( Med mina tidigare katter bodd3 jag på landet =utekattet) Att de var extra pratiga har jag missat 😏
Jag hoppas att hans värsta ålder är över och att han lugnar sig när han nu blivit 2 år.

Blir nästan desperat då jag tänker att han alltid ska vara så,här 😥
 
När jag hade katt var det absolut förbjudet att bita i händer och fötter. Jag stävjade ofoget genom att milt men bestämt ta katten i nackskinnet och lyfta bort den.
 
När jag hade katt var det absolut förbjudet att bita i händer och fötter. Jag stävjade ofoget genom att milt men bestämt ta katten i nackskinnet och lyfta bort den.
Det är så jag gjort tidigare. Tycker dock lite synd om honom när jag idag lyfter honom i nacken. Han är ju så tung och vuxen idag. Trodde jag skulle slippa det nu när han är ”vuxen”.
 
Jag som har Oriental är van vid detta eviga tjatande.
Ulla som jag har nu är en känslig dam som pratar på dagarna. Sover på nätterna.
Vill ut hela tiden på sommaren. Har tillgång till inhägnad stor altan.
Men det räcker inte. Så väldigt lugnt om man jämför med vår första oriental. Konstant jamande, en oriental tar i ända från klospetsarna. Kastade sig på dörrar som var stängda trots att han var utekatt med kattlucka. Sen har vi haft ett par lugna där imellan. Din katt kommer nog att behålla sin personlighet. Men bitas absolut nej.
 
Mössen som piper har jag inte testat, var för jag tag i dem?

Jag valde main con för att de tydligen trivdes som innekatt. ( Med mina tidigare katter bodd3 jag på landet =utekattet) Att de var extra pratiga har jag missat 😏
Jag hoppas att hans värsta ålder är över och att han lugnar sig när han nu blivit 2 år.

Blir nästan desperat då jag tänker att han alltid ska vara så,här 😥

Jag har sett dem lite varstans, de flesta av mina är köpta på Dollarstore men jag har sett exakt samma märke hos bland annat Supercat. Just den här ska föreställa en ekorre men det finns flera olika möss och jag har även sett någon fågel. Söker du på märket på lite olika onlineshoppar så hittar du dem säkert. Lånad bild nedan:

109647040-origpic-489b9b.jpg


Ja, raskatter är ofta avlade för att de ska trivas inne, men eftersom din katt också har bondkatt i sig så kan det vara så att de anlagen har slagit igenom mer i aktivitetsnivån. Bondkatter som också fått vara utekatter i generationer kan ge avkommor som nästan är kattvärldens motsvarighet till brukshundar... :nailbiting: Grundtanken var inte dum men blandras är alltid ett lotteri, och det är nog ganska sällsynt att de beter sig 100% som bara en av de inblandade raserna.

Jag tror absolut inte att han alltid kommer vara såhär, men som sagt kan en del katter ta lång tid på sig att mogna och jag förutsätter att det är som med hundar, ju större de är desto längre tid tar det. Under tiden så får du aktivera så gott det går så att han får blåsa ur sig rejält en stund varje dag. Jaktlekar som sagt, kanske mer sociala lekar överhuvudtaget? Eftersom han gillar att vara ute i koppel så kanske du kan prova att gå långpromenad med honom? Han skulle säkert tycka att det var jätteroligt att komma ut i skogen och spana in alla intryck, och få klättra i riktiga träd. Ta med lite fika och gör en utflykt av det, vet jag. :up:
 
Det är så jag gjort tidigare. Tycker dock lite synd om honom när jag idag lyfter honom i nacken. Han är ju så tung och vuxen idag. Trodde jag skulle slippa det nu när han är ”vuxen”.

Min blir mycket, mycket stökigare om man försöker med såna korrigeringar, och att ta en vuxen katt i nackskinnet är inget man ska göra om det inte är en nödsituation (och knappt ens då). Testa att avleda istället, eller om det inte är möjligt, gå ifrån när han tar till tänderna. Genom att göra så visar du att i det här hemmet så får man inte vara med om man ska dela ut tjuvnyp. Eftersom han verkar vara en social katt så tror jag att det är betydligt effektivare med lite "utfrysning" än att bli fysisk tillbaka.
 
Jag har haft perser, burma, oriental och Thai siames samt huskatter.
Alla katter utom thai siamsen vill ut. Hon nöjer sig med inhägnad altan.
 
Jag tänker också riktiga långpromenader när vädret är fint! Det gör jag med Kim - ut i skogen och terrängen, hoppa över ett dike och klättra i träd. :) Kisse är med ut när jag promenerar hunden ungefär varannan dag och de promenaderna tar lätt över två timmar.
Nu var min kisse aldrig bitig på det sätt du beskriver, och han leker jättefint även med tänder och klor nu... men han var som Fan på att jaga fötterna i sängen ett tag och jag gjorde mig mest jättetråkig. Såklart omöjligt om man sitter fast i en katt som faktiskt Biter... men jag håller med @Invicta om att jag tror fysiska korrigeringar stjälper mer än hjälper.
 
Har du testat med träning? Alltså lydnadsträning. Min är/var som din och hon behöver jobba med hjärnan, inte bara med kroppen.
Lär in några tricks/kommandon som är lätta och användbara i början. Jag har "dålig idé" (vilket typ betyder nej gör inte det jag ser du tänker göra nu, kom till mig i stället så går vi till godislådan!) samt "gå ner" (hoppa ner på marken igen). Tänker att de kan vara användbara, ser du honom ladda för att hoppa på TVn säg "dålig idé".

Min har nästan helt slutat hoppa upp på oönskade ställen typ tvn eftersom jag avbrutit beteendet tillräckligt många gånger, tror jag.

Sedan kan man börja göra svårare grejer som kräver mer hjärnkraft av katten, eller koppla ihop flera olika kommandon (typ hoppa upp, hoppa ner, sitt, hoppa upp, snurra, sitt fint, mjaoa, sitt, snurra, ligg - sen godis)

Sen tror jag din kommer att växa upp lite till. Min är 4 nu och börjar först nu växa upp lite i hjärnan, så vissa är nog lite late bloomers :angel:
 
Min blir mycket, mycket stökigare om man försöker med såna korrigeringar, och att ta en vuxen katt i nackskinnet är inget man ska göra om det inte är en nödsituation (och knappt ens då). Testa att avleda istället, eller om det inte är möjligt, gå ifrån när han tar till tänderna. Genom att göra så visar du att i det här hemmet så får man inte vara med om man ska dela ut tjuvnyp. Eftersom han verkar vara en social katt så tror jag att det är betydligt effektivare med lite "utfrysning" än att bli fysisk tillbaka.
Samma med min. Hon blir till slut bara förbannad, och blir på riktigt nästan läskig eftersom hon går in i "mördarmaskin-mode", följer efter en och verkligen attackerar och hotar. Det har jag lärt mig den hårda vägen och det slutade faktiskt med att jag fick stänga in mig (kom med nöd och näppe ifrån henne) på toaletten i en kvart.

Funkade mycket bättre att lära in "dålig idé" så att attacken (när hon ville busa) inte ens påbörjades, eller kasta en leksak för att ge något annat fokus. Sen om det ändå gick överstyr säga "Nej, då vill inte matte leka/vara med" och lämna rummet. :)
 
Megara har jag gett upp att få henne att tugga på/attackera på mig. Om jag kan få henna att sluta äta kablar och sladdar och möbler och... så är jag glad. Med Nikita, min förra katt som även hon var ganska bitig av sig brukade jag trycka in fingret eller armen eller handen i hennes mun istället för att dra ut den. Då släppte hon direkt och försökte inte igen.

Har du prövat (om du ger torrisar) en aktivitetsplatta där de måste klura ut hur de ska få ut maten? Sedan finns det också katthjul men de är dyra och tar upp mycket utrymme. Och om katten sedan använder den är alltid spännande. Har du både pengar och utrymme är ett Enchanted Forest träd inte dumt :D

Enchanted Forest Kitty Sanctuary



http://www.hollywoodkittyco.com/enchanted-forest-kitty-sanctuary.html
 
Jag har haft perser, burma, oriental och Thai siames samt huskatter.
Alla katter utom thai siamsen vill ut. Hon nöjer sig med inhägnad altan.

Att Perser vill ut är nog ganska ovanligt. Har två Perser och en Exotic. De är från tre olika uppfödare, inga av uppfödarnas katter vill vara ute och det är måååånga katter, ingen av mina tre vill vara ute. Balkongen är uppskattad av den yngsta, sådär tycker de två andra.
Därför jag valde den rasen 😁
 
Min perser "Nisse" var innekatt hos oss men utekatt hos mina föräldrar på sommaren. När vi körde in på grusvägen fram till huset så hoppade han upp på instrumentbrädan och tryckte nosen mot vindrutan. Sen när vi var framme öppnade man bildörren och han gick ut i trädgården och spanade in ägorna. Givetvis inne på nätterna. Han älskade att vara ute.
 
Megara har jag gett upp att få henne att tugga på/attackera på mig. Om jag kan få henna att sluta äta kablar och sladdar och möbler och... så är jag glad. Med Nikita, min förra katt som även hon var ganska bitig av sig brukade jag trycka in fingret eller armen eller handen i hennes mun istället för att dra ut den. Då släppte hon direkt och försökte inte igen.

Har du prövat (om du ger torrisar) en aktivitetsplatta där de måste klura ut hur de ska få ut maten? Sedan finns det också katthjul men de är dyra och tar upp mycket utrymme. Och om katten sedan använder den är alltid spännande. Har du både pengar och utrymme är ett Enchanted Forest träd inte dumt :D

Enchanted Forest Kitty Sanctuary



http://www.hollywoodkittyco.com/enchanted-forest-kitty-sanctuary.html
När jag har mitt skottska stenhus på landet ska jag bygga ett sådant där kattträd. :D
 

Liknande trådar

T
Katthälsa Är just nu vansinnig, Min 1åriga Ragdoll hane (kastrat) har blivit (eller har nog alltid varit) helt besatt i sladdar. Han har efter en...
Svar
11
· Visningar
13 142
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp