Överbelastade njurar hälta

Vet en häst med rörelsestörning nu som också är svullen över njurarna. Nu ska jag bara komma ihåg vad veterinär och fysioterapeut sa om det, det hade ett samband med störningen... Medan jag tänker så undrar jag, har du kollat om hästen har PSSM?
 
Veterinärer behandlar ju säkert även njurar med fel på, om ett fel går att diagnosticera. Det låter väldigt ovanligt att veterinärer bara skulle släppa en häst med hälta, min erfarenhet är att de vill hitta felet man upplever även om det inte syns primärt för dagen. En gång tyckte jag att veterinären var "slö" och tafatt med åtgärder och jag var förtvivlad. Då ringde jag upp och bad om att få diskutera veterinärens plan framåt och varför hen gjort som hen gjort första besöket. Fick bra förklaring och återställt förtroende och hästen blev så småningom bra.
 
Det finns väldigt lite info om njurproblem på häst verkar det som.
Det var inte ett återbesök utan en sk 3rd opinion jag skulle på.
Varit på Brunmåla och Mälarens Hästklinik utan att dom lyckats lokalisera problemet.
Den sista vet ville triangelmärka ponnyn:(

Hur gick det för din häst och vilken behandling fick den?

Jag är likt någon annan nyfiken på vad det är klinikerna hittat, vad de inte lyckats lokalisera och vad grunden var till t-märkning

Jag hade en ponny som plötsligt blev till och från aggressiv. Saknade motor i ridningen, ville inte fatta ena galoppen. De hittade ingen hälta. Så då ville de skriva in hästen för utredning på medicinavdelningen. (och t ex njurproblem hade upptäckts där). Nu trodde jag inte riktigt på något invärtes fel så jag valde att prova en annan veterinär på samma ställe. Hon hittade heller ingen hälta men såg det andra sätt. Så vi bedövade ett bakknä. Ponnyn såg lite piggare ut och fick lite lättare att galoppera i svåra varvet. Så vi ultraljudade knäet. Grym ledinflammation.

Men hade vi inte hittat något vid det besöker hade ponnyn utretts medicinskt. Och kom då ihåg att den här ponnyn saknade märkbar hälta som ledtråd

Som jag förstår dig HAR man upptäckt hälta, men jag förstår inte riktigt vad man inte lyckats med? Är det bedöva bort, dvs hitta vilken struktur som gör ont, som man inte kunnat? Eller är det att man inte hittat VAD som gör att ponnyn är halt från den strukturen man inte hittat?
Eller är det flera olika hältor men man har inte hittat grunden?
 
Om hästen på riktigt hade överbelastade njurar så är antiinflammatoriskt det värsta du kan ge hästen, eftersom antiinflammatoriska preparat slår hårt på njurarna. Djur med konstaterade njurproblem får sällan antiinflammatorisk medicin utan annan medicin i största möjliga mån.

Sedan att du ger din häst saker utan en innehållsförteckning på vad medicinen innehåller känns osäkert. Min stallkompis gjorde en liknande hitte-på-utredning och hennes häst fick diagnosen borrelia (finns inte på svenska hästar), och fick en örtmedicin, på burken stod borrelia-medicin, fanns inge innehållsförteckning, biverkningar, tillverkare, eller liknande. Såna där "mediciner" lurar bara folk på pengar.

Troligen blev din häst frisk av vila och antiinflammatoriskt, eller så innehöll medicinen någon form av smärtstillande ört.

Jag är inte emot örter, många såna kan hjälpa, tex en äldre stel häst. Men örter ska inte ersätta veterinär vård och riktig medicin.
 
Blir mörkrädd när jag läser det här. Att sådant här är tillåtet är helt galet. Så man påstod sig se på manen att njurarna var överbelastade, påstod att det var därför hästen var halt och sålde på dig örter? 😓
Det är inte tillåtet att göra som ts har gjort. Att behandla med örter är tillåtet men enbart i samråd med veterinär och inte pga någon hittepådiagnos. I bästa fall är blandningen helt overksam och det är bara pengar ts har förlorat. I värsta fall får hästen betala.
 
Aqua, Solidago virga aurea, Orthosiphonis, Uva ursi, Betula, Berberis, Echinacea purpurea, Uncaria tomentosa, Hydrastis canadensis, Cantharis, Ethanolum 11% v.v.

Hydrastis canadensis can have toxic side effects, and high doses can cause death. (på människor)

Cantharis: 0,01-0,03 g av giftet kan vara dödlig för människan, den individuella känsligheten varierar dock mycket.

Ethanolum känns inte heller bra att ge...
 
Det är inte tillåtet att göra som ts har gjort. Att behandla med örter är tillåtet men enbart i samråd med veterinär och inte pga någon hittepådiagnos. I bästa fall är blandningen helt overksam och det är bara pengar ts har förlorat. I värsta fall får hästen betala.

För att ingen ska missförstå, det är helt lagligt att ge din häst örter. Men inte samtidigt som du ger den riktig medicin. Det är inte heller lagligt att ge örter istället för att söka veterinärvård.

Jag vet dock inte om det TS har gjort är olagligt, hon har ju sökt veterinärvård 2 ggr, ingen av dem kunde förklara hästens hälta, TS provade örter i väntan på veterinärbesök 3, hästen blev bättre och TS avbokade besök 3. Jag tror inte att TS gjort något olagligt eftersom hon sökte veterinär i första hand.
 
För att ingen ska missförstå, det är helt lagligt att ge din häst örter. Men inte samtidigt som du ger den riktig medicin. Det är inte heller lagligt att ge örter istället för att söka veterinärvård.

Jag vet dock inte om det TS har gjort är olagligt, hon har ju sökt veterinärvård 2 ggr, ingen av dem kunde förklara hästens hälta, TS provade örter i väntan på veterinärbesök 3, hästen blev bättre och TS avbokade besök 3. Jag tror inte att TS gjort något olagligt eftersom hon sökte veterinär i första hand.
Ja det är lagligt att ge sin häst örter men inte istället för veterinärvård till en sjuk/skada häst utan att veterinären har sagt att det är okej att göra det.
Det olagliga ligger alltså i att hen ersatte veterinärvård med alternativare. Det får man inte göra när det handlar om en sjuk/skadad häst. En alternativare får inte behandla en sjuk/skadad häst utan att det är på veterinärs rekommendation. Ts provade inte bara örter, hen skickade i en mananalys och fick en hittepådiagnos och istället för att söka veterinärvård för hästens påstådda njurproblem gav hen hästen örter istället.
 
Ja det är lagligt att ge sin häst örter men inte istället för veterinärvård till en sjuk/skada häst utan att veterinären har sagt att det är okej att göra det.
Det olagliga ligger alltså i att hen ersatte veterinärvård med alternativare. Det får man inte göra när det handlar om en sjuk/skadad häst. En alternativare får inte behandla en sjuk/skadad häst utan att det är på veterinärs rekommendation. Ts provade inte bara örter, hen skickade i en mananalys och fick en hittepådiagnos och istället för att söka veterinärvård för hästens påstådda njurproblem gav hen hästen örter istället.

Fast hon sökte vård, 2 ggr, hos 2 olika veterinärer, hon fortsatte ju även med vila och motion enligt veterinärens råd även när hon gav örterna. Och jag kan inte se att hästen stod på någon medicin från veterinären som TS avslutade eller gav samtidigt som örterna.
 
Fast hon sökte vård, 2 ggr, hos 2 olika veterinärer, hon fortsatte ju även med vila och motion enligt veterinärens råd även när hon gav örterna. Och jag kan inte se att hästen stod på någon medicin från veterinären som TS avslutade eller gav samtidigt som örterna.
Ja det gjorde hen och sedan sökte hen upp en alternativare som menade att hästen har njurproblem. Det enda raka i det läget är att söka veterinärvård igen och reda ut om det förhåller sig så, inte att köpa örter och ge. Njurproblem är allvarligt, inget man botar med lite örter.
 
Ja det gjorde hen och sedan sökte hen upp en alternativare som menade att hästen har njurproblem. Det enda raka i det läget är att söka veterinärvård igen och reda ut om det förhåller sig så, inte att köpa örter och ge. Njurproblem är allvarligt, inget man botar med lite örter.

Finns folk som söker veterinär utan att hitta problem, sedan tar dem ut en equiterapeut som hittar muskel problem, fixar dem, och hästen blir frisk.
Som sagt, TS bröt inte emot veterinären rekommendation, örterna konkurrera inte med vila och skritt motion på något sätt, så om någon skulle kontrollera TS skulle hon inte få problem eftersom hon sökte veterinär först, t.o.m 2 ggr, och sedan testade örter samtidigt som hon fortsatte som veterinären sagt.

Det är en hitte-på-människa som gett diagnosen njurproblem, ingen veterinär har sagt att hästen har njurproblem. Hade hästen haft symtom på njurproblem hade dem 2 veterinärerna självklart sett det och kollat det.
 
Finns folk som söker veterinär utan att hitta problem, sedan tar dem ut en equiterapeut som hittar muskel problem, fixar dem, och hästen blir frisk.
Som sagt, TS bröt inte emot veterinären rekommendation, örterna konkurrera inte med vila och skritt motion på något sätt, så om någon skulle kontrollera TS skulle hon inte få problem eftersom hon sökte veterinär först, t.o.m 2 ggr, och sedan testade örter samtidigt som hon fortsatte som veterinären sagt.

Det är en hitte-på-människa som gett diagnosen njurproblem, ingen veterinär har sagt att hästen har njurproblem. Hade hästen haft symtom på njurproblem hade dem 2 veterinärerna självklart sett det och kollat det.
Ja så är det såklart. Det gäller även människor. Varken läkare eller veterinärer är mer än människor och ingen kan allt och ibland blir det missar. Om man nu på fullaste allvar tror att ens häst har njurproblem så är ju inte lösningen örter utan ny veterinärkontakt och undersökning. Att inte ta förnyad veterinärkontakt i det läget faller under djurskyddslagen kapitel 4. https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/djurskyddslag-20181192_sfs-2018-1192

En alternativare får överhuvudtaget inte sätta sådana diagnoser och ska om hen hittar något så allvarligt hänvisa till veterinär. Sådana här alternativare ger även seriösa alternativare dåligt rykte vilket är så oerhört synd då alternativare kan vara ett bra komplement till veterinärvård, inte istället för. Ingen seriös alternativare ställer en sådan diagnos och rekommenderar behandling utifrån det utan är hen seriös och hittar något sådant så hänvisar hen till veterinär.

Det kvittar att Ts har varit hos veterinär tidigare. Nu anlitade hen någon som enligt uppgift hittade en allvarlig åkomma och att då behandla en sådan åkomma med örter istället för att söka veterinärvård igen är fel.
 
Problemet här är alternativbehandlaren. Som gjort fel.

TS borde förvisso när hen hörde om ev njurbesvär idealiskt sökt veterinärvård. Samtidigt så rent mänskligt kan jag förstå TS. Hen jagar hjälp och svar åt sin häst så gott hen kan.

Däremot är det viktigt att TS förstår att hästen sannolikt inte har problem med sina njurar, och att hon bör göra sitt återbesök hos veterinär. Samt intw anlita den alternativaren mer
 
Problemet här är alternativbehandlaren. Som gjort fel.

TS borde förvisso när hen hörde om ev njurbesvär idealiskt sökt veterinärvård. Samtidigt så rent mänskligt kan jag förstå TS. Hen jagar hjälp och svar åt sin häst så gott hen kan.

Däremot är det viktigt att TS förstår att hästen sannolikt inte har problem med sina njurar, och att hon bör göra sitt återbesök hos veterinär. Samt intw anlita den alternativaren mer

Så om din häst skrapar med hoven i boxen och din stallkompis (som jobbar på banken) säger att det är tecken på kolik, tar du då ut veterinär direkt trots att hästen inte har symtom på kolik?
En homeopats ord väger lika mycket som din stallkompis som jobbar på banken, det finns ingen anledning att ta ut veterinär bara för att dem påstår att din häst har sjukdomar när din häst inte har symtom. Hälta är inget symtom på njurproblem.
 
Så om din häst skrapar med hoven i boxen och din stallkompis (som jobbar på banken) säger att det är tecken på kolik, tar du då ut veterinär direkt trots att hästen inte har symtom på kolik?
En homeopats ord väger lika mycket som din stallkompis som jobbar på banken, det finns ingen anledning att ta ut veterinär bara för att dem påstår att din häst har sjukdomar när din häst inte har symtom. Hälta är inget symtom på njurproblem.
Om man som hästägare ger hästen örter som bankmannen kommer med i tron att hästen har kolik för att bankmannen säger det så ja, då ska man ta ut veterinär istället.
 
Så om din häst skrapar med hoven i boxen och din stallkompis (som jobbar på banken) säger att det är tecken på kolik, tar du då ut veterinär direkt trots att hästen inte har symtom på kolik?
En homeopats ord väger lika mycket som din stallkompis som jobbar på banken, det finns ingen anledning att ta ut veterinär bara för att dem påstår att din häst har sjukdomar när din häst inte har symtom. Hälta är inget symtom på njurproblem.

Om jag trodde på kompisen, ja då skulle jag ringa veterinär. Jag skulle inte tro på kompisen. Men ts I den här tråden har trott på diagnosen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 527
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 237
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 585
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp