Överben.. hm..

Ajabaja

Trådstartare
Hade distriktsveterinären ute idag som skulle kolla på min andra ponnys mage.
För ca 1 vecka sedan kom det upp en liten knöl nedanför kotan på utsidan av benet vid karleden nästan på min shettis. Den var hård & jag & några i stallet disskuterade om det kunde vara en pålagring eller inte. Bara kvällen innan hade jag stått & stretchat benen & jag är ALLTID MYCKET noga med visiteringen av benen på honom. Jag har inte sett eller känt något konstigt där knölen nu sitter. Så på en natt dök den bara upp, stenhård & konstig. Jag la märke till den eftersom han stod & lyfte på benet ovanligt mycket när ryttaren satt & borstade honom där. Men han ömmar inte & haltar inte. Så vi red på som vanligt & nu har den minskat lite.

Nu i alla fall hade vi vet. ute & jag bad henne titta på honom. Svaret blev att han hade ett överben där & jag frågade hur det hade kunnat komma på en natt. Hon svarade att han måste ha varit mjuk & lite "svullen" där en bra tid före & trodde inte på att jag verkligen kollade honom ordentligt! :mad:
Visst det är en shettis, men han är MIN shettis & jag är extremt noga med honom! Han tävlas & rids mycket så jag har stenkoll på honom.

Nu undrar jag bara: är det verkligen ett överben? Hur kunde det komma upp så plötsligt? Om det inte är det vad är det då för något?

Jag är inte särskilt orolig för det eftersom han är en mycket känslig ponny & vet hur bortskämmd han är, så skulle han haft ont så skulle han haltat kraftigt. + att den har ju trots allt minskat lite & alla säger att det inte är farligt. Men jag undrar hur det bara kan ha kommit upp sådär plötsligt?

:bow:
 
Vad det egentligen är kan kanske diskuteras, dvs om det är "äkta" överben elelr ej. Men valacken får sådana där knölar efter minsta smäll. Såg ut som en puckelpist på benen när han var yngre.

De går bort med tiden, en del tar längre tid än nadra men de går bort helt så småningom.

Ett regelrätt överben är ju en kompensationsbildning av ny/extra benvävnad, och de minskar förvisso ofta en aning med åren, men det försvinner/minskar inte lika fort som puckelpistknölarna.

Så, låter som en "puckelpistknöl", dvs kom plötsligt, minskar och försvinner antagligen helt vad det lider. Överben bildas ju INTE över en natt. Och jag tror dig att den inte fanns där. Jag kan släppa ut en häst med rena fina ben och få in en med benhårda knölar om han slagit på sig själv på skenbenet t ex.
 
Alexandra, blir din häst öm på sina knölar också ?

Vår fullblodslika ponny har fått en knöl på skenan, ganska högt upp och den ömmar rätt ordentligt och hon är halt (en såndär dam du vet som blir halt för minsta lilla). det finns INGEN annan mjuk svullnad eller så kan det vara något liknande din valack brukar ha ?
 
Njae, du ska nog inte använda min valack som referens där. Han ömmar INTE. MEN han har en EXTREM smärttröskel. Jag tror inte han skulle reagera speciellt om jag kapade av hans ben med motorsåg... :crazy:

Så, en annan häst kanske skulle ömmat, han gör det inte. Å andra sidan så talar vi om hästen som står och sover när man syr honom utan bedövning, som man kan karva runt och p eta i sår hur mycket som helst och den knasiga hästen står och NJUTER???? (Han äääälskar sårvård, det är enligt honom mysigare än rykt..)

"Äkta" överben ömmar när de är aktiva iaf, dvs medan de hålelr på att bildas.
 
Jag undrar eftersom min häst har ett överben (troligen kompensationsöverben då det sitter på insidan under knät på hö fram) Han reagerar inte om man trycker på det, och man kan trycka HÅRT. Men min tränare kände på det förra veckan och tyckte att det kändes aktivt. Jag kände dock inte någon skillnad mot den övriga benvävnaden. Det skulle visst kännas som om det liksom levde lite/som små små myror eller dyl.
Det är möjligt att det är aktivt, jag är i allafall övertygad om att det har växt det senaste året, fast varför ömmar han inte över huvudtaget? :confused:
Har ju läst i böcker att det ska vara ganska ömt när det är aktivt. Remonthälta beror väl på det och då är det ju minst sagt ömt.
 
Olika hästar har ju olika hög smärttröskel. Växer det är det ju aktivt dock.. Vet dock mer än en häst som varit helt oömma utom precis i absoluta början av det aktiva skedet.

Det där med myror etc tror jag nada på ;)

Jag har ett överben förresten, efter ett benbrott. Gjorde ont i början, men nu är det helt oömt (växer inte). Däremot så var det INTE ömt hela tiden när det var aktivt, utan bara precis i början när frakturen var nyläkt sas.
 
Tack för svaren!

Hur som helst behöver han skolas att bära mer bak så det löser sig förhoppningsvis.

Troligen har det att göra med vä bak, är låst i korset mest spänd på vä sida då. Kiropraktorn kommer snart så vi får se vad hon säger.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 365
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438
Hästvård Hej! Jag undrar lite om en häst reagerar i en framkota, är det samma sak som kotledsinflammation då? Eller kan det vara nåt annat? Att...
Svar
6
· Visningar
994
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en ponny som skoddes på fredagen, inte visade någonting på lördagen men på söndagen påväg in (från knölig och frusen hage) var han...
Svar
4
· Visningar
1 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp