Överben? *långt*

Julle

Trådstartare
Min lilla tjej har ett överben som nu börjat växa igen och idag var hon varm....:crazy: Ska ringa veterinären det första jag gör imorgon!!

Det började sommaren -05 när jag var hästvakt åt henne (är fodervärd nu). Då upptäckte jag ett litet, litet överben stort som en lillfingernagel ungefär på vänster fram. Insidan, ungefär mitt på. När veterinären var ute tittade han på det, men tyckte inte det var nåt. Och det har det inte varit heller. Lite aktivt har det varit i perioder och växt till, men aldrig varmt och aldrig knöligt. Bara jämnt och lite avlångt. Men så förra veckan busades det ordentligt i hagen och jag misstänker att hon slog i nåt då som gjorde att det kom igång igen.... Kollade igenom henne och allt kändes bra, red en normalrunda, inte så hårt. Hela förra veckan var lugn.

Igår tyckte jag det kändes knöligare än innan, så jag kylde och lindade henne över natten. Och idag när jag tog in henne var det värme i det!!:eek: Inte så mycket, men bakåt mot senan liksom. Hon är inte halt eller nåt. Ömmar inte heller. Ringde genast den duktigaste i stallet, med enorma skadeerfarenheter. Hon tyckte det hade rört sig uppåt mot senfästet, precis under knät med....:( Så vi klippte till en pad och lade i ett senskydd som hon har ute och så ska jag linda henne på nätterna. Bandagetter om jag inte kan komma ut och kvällsfodraren är nån jag inte litar på kan linda ordentligt. Ska dock försöka vara där kvällstid och linda henne själv.

Så nu till mina frågor:

Hur behandlas överben? Har rätt stor koll på vad det är och så, men inte vad man gör åt det.
Är det penicillinkur som gäller eller bara utvärtes behandling?
Kan de gå tillbaka igen?

//Julle
 
Sv: Överben? *långt*

*yay*

Fick faktiskt tag i veterinären nu, efter att det varit upptaget i en timme!! Så han kommer antingen imorgon eller på torsdag!! Det känns bra!!

Från början hade jag tänkt att han skulle få titta på det om tre veckor när en annan i stallet ska vaccinera, men efter igår är det ju inte att tänka på att vänta så länge.

Men fram med erfarenheter nu!! Har aldrig varit med om så mycket överben innan....
 
Sv: Överben? *långt*

Uppdatering av tråden alla varit sååå intresserade av!!:p

Veterinären kom ut dagen efter jag skrev sist. Hon kände igenom alla benen och även ryggen. Överbenet var inflammerat i benhinnorna (eller ja, benet alltså) och hon skrev ut en Butta-kur. Ingen värme nån av dagarna med buttan. Hno trodde det skulle gå tillbaka som det skulle iom att det upptäckts så tidigt.

Och i torsdags var veterinären ute igen (inte samma, utan hennes chef). Han tyckte jag skulle höra av mig om det hände nåt nytt med det. Hade då en dag kvar med buttan och allt hade gått åt rätt håll hela tiden. Benet hade lagt sig och det hade inte varit varmt nåt alls. Så jag kunde börja skritta igång henne lite smått. Blev det varmt igen skulle han skriva ut en butta-gel istället.

Och nu knappt en vecka senare är det varmt igen och har dessutom blivit galligt!!!:( En galla uppe vid senan precis under knäet och en på kotan.... Lite varmt var det med, men inte så mycket. Har haft lindor på natten och skydd i hagen på dagarna hela tiden. Ikväll släppte jag ut henne en timme utan skydd innan jag tog in henne för att linda, ville se vad som händå. Och det var en enorm skillnad när hon kom in!! Det var mycket varmare än det varit nån gång innan!!!:eek: :cry: Så nu blir det till att ringa veterinären imorgon bitti det första jag gör!! Så får vi se om det blir klinik eller vad han tycker. Hade gärna åkt för länge sen, men pållan är enormt svårlastad tyvärr.... Men tycker han det behövs så får jag boka en tid helt enkelt!! Jag vill egentligen inget hellre, missförstå mig inte!!

Vad vet ni om gallor i samband med överben? Är det vanligt? Brukar det tyda på nåt allvarligare?

//Julle - som hopps nån svarar den här gången....;)
 
Sv: Överben? *långt*

sitter det strax under framknäet på insidan ? då skulle det ju kunna vara "remonthälta" (den typen av överben kallas så och är ingen hälta)

har en bok där följande står:
överben kallar man de hårda ojämnheter som långsamt framträder på skelettbenen., vanligen på skenbenen till följd av tryck, slag eller sparkar men andra gånger utan direkt synlig orsak.

i senare fallet kan överbenet ha uppkommit genom att benhinnan under densamma utsatts för onormalt stark tänjning eller annan överbelastning. sådana överben uppstår ibland på unga ridhästars skenben till följd av att ryggmuskelaturen uttröttats och hästen därigenom inte med sin rygg förmår bära upp ryttaren.

när fjädringen i ryggen därmed minskas, överför hästen ryttarens tyngd och stötar på frambenen, vars benhinnor därigenom blir extra ansträngda. naturen söker förstärka benet genom att ben bildas på de platser, där benhinnan utsätts för de största påfrestningarna , i allmänhet strax under framknäet, "remont hälta" . vid felaktiga inskeningar, tex. då skenbenet inte är insatt mitt under framknäet, "parallellinskening", ses ofta upp till halvt hönsäggsstora överben under framknäna.
 
Sv: Överben? *långt*

Ja, du - jag vet inte om mitt svar kan vara till någon större hjälp ....

Min ena häst har drog på sig ett överben på vänster fram för nästan två år sedan. Hon är väldigt skev (extremt inåttåad) på vänster fram, och det + överansträngnng i samband med betessläpp triggade igång det hela. Sedan växte överbenet - och växte - och växte ....

Kolla här - maken till överben få man leta efter ...

http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/verben3.jpg

http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/verben2.jpg


Jag var inne på klinik o fick det röntgat - konstaterades att det var ingen fara. För att det skulle sluta växa blev det frysbehandlat. Det växte ändå ett tag till. Jag tog det väldigt lugnt med ridningen och var noga med att ha långa frambensskydd på henne.

Nu först, alltså snart två år efter det uppstod, har det definitivt slutat vara aktivt. För några månader sedan började jag ge hästen Steel Joint (mot dåliga hovar), men jag vet inte om det har påverkat på något sätt.

Som sagt, vet inte om detta var någon hjälp för dig, ville bara säga att en häst kan leva med ett stort överben och ändå vara ridbar.
 
Sv: Överben? *långt*

Kan bara dela med mig av egen erfarenhet av överben. Jag har en -05:a som i sommras fick ett sår som då var obetydligt såret växte inåt och det blev en inflammation på griffelbenet och till fäljd av det ett överben. Överbenet sitter ungefär som ditt men vad jag förstått det enligt din beskrivning sitter det här överbenet närmare knät. Min blev när inflammationen uppdagades akut uppskickad till Ultuna för ev. operation (som aldrig blev av). Stod inne 4 dagar och stod på penecillin i totalt 14 dagar och även finadyn i 10 dagar. Hon hade efter detta strikt boxvila under de 5 veckor innan återbesöket. Ett överben som blir varmt och växer är det en inflammation i. Jag skulle om jag var du åka och röntga för att se att den inflammationen inte sitter illa till.

Så innan du börjar rida igen, tänk på hur lång boxvila min hade innan hon ens fick gå ut. Att springa runt i hagen eller bli riden förvärrar bara inflammationen.

Som sagt, det här är mina erfarenheter och det jag vet om överben kommer från denna erfarenhet och veterinärerna uppe på Ultuna.
 
Sv: Överben? *långt*

Oj.... Glömde tråden när jag väl fick svar....:o

Precis så sitter det och ser ut!! Men nu har det blivit mycket bättre!! Fick ju en typ av butta-creme för lokalbehandling och den gjorde susen!!:bow:

Först fick jag lite panik för hon blev helt jämntjock i högerbenet med de första två dagarna!!:eek: :cry: Men kom fram till sen att det nog var för att jag lät henne stå inne de dagarna eftersom cremen inte fick övertäckas. Ville inte riskera att hon skulle få nåt slag på det precis i början av den behandlingen. Men när hon började gå ute igen blev det bra igen och bara en dag senare (juldagen) hade överbenet gått ned med!!

Nu har det gått nästan en vecka utan behandling och symptom!!:bow: Hon känns helt ren i båda benen, inga gallor eller nåt längre. Ska låta det gå en eller två veckor till innan jag börjar skritta henne. Tömkör dock lite i skritt så hon får tänka lite!!;)

Tack för alla svar!!:banana:
 
Sv: Överben? *långt*

Ja, typ. Den hette nåt annat, men samma verkan som butta. Vet sa faktiskt att det var en fenylbutazongel, men sen stod det nåt annat på.
 
Sv: Överben? *långt*

Men butta är väl bara smärtlindring eller? Eller hjälper det mot själva överbenet också:confused:
 
Sv: Överben? *långt*

Ja, du - jag vet inte om mitt svar kan vara till någon större hjälp ....

Min ena häst har drog på sig ett överben på vänster fram för nästan två år sedan. Hon är väldigt skev (extremt inåttåad) på vänster fram, och det + överansträngnng i samband med betessläpp triggade igång det hela. Sedan växte överbenet - och växte - och växte ....

Kolla här - maken till överben få man leta efter ...

http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/verben3.jpg

http://i39.photobucket.com/albums/e181/stalltarga/verben2.jpg


Jag var inne på klinik o fick det röntgat - konstaterades att det var ingen fara. För att det skulle sluta växa blev det frysbehandlat. Det växte ändå ett tag till. Jag tog det väldigt lugnt med ridningen och var noga med att ha långa frambensskydd på henne.

Nu först, alltså snart två år efter det uppstod, har det definitivt slutat vara aktivt. För några månader sedan började jag ge hästen Steel Joint (mot dåliga hovar), men jag vet inte om det har påverkat på något sätt.

Som sagt, vet inte om detta var någon hjälp för dig, ville bara säga att en häst kan leva med ett stort överben och ändå vara ridbar.


läskigt likt min unghästs överben :eek:

han har också strax under framknäet, på sidan av skenbenet.. är rädd för att det ska bli farligt för det är himla stort :crazy: dock har han inte varit halt eller varm.. upptäckte det när jag inte hade sett han på 5 månader (bor hos fodervärd) och jag är nästan helt säker på att han inte hade det hemma hos mig :crazy:
 
Sv: Överben? *långt*

Men butta är väl bara smärtlindring eller? Eller hjälper det mot själva överbenet också:confused:

Antiinflamatoriskt är det väl?:confused: Det var därför hon fick det. För hon har ju varken haft ont eller varit halt.
 
Sv: Överben? *långt*

Min häst hade ett överben när ja köpte honom å efter ett halvår blev det aktivt igen, antagligen för att han slagit till de i hagen. Han fick fenylbutazon (tror ja de va) först två veckor av vet hemma, men sen åkte vi till Solvalla å därifrån fick vi nåt annat som han gick på en månad tror jag. Från det att han först blev halt tills jag började rida igen gick det ett halvår. Jag har hört att det alltid tar väldigt lång tid att läka....
men till slut blir det bra :D
 
Sv: Överben? *långt*

Överben är kroppens egna försvar att ordna ett försvagat/överansträngt område, oftast på grund av exteriör inkorrekthet? Hästen kan även slå sig på benhinnan så att att den reagerar med att skapa ett överben. Så se att inte som ngn nackdel, benet blir mkt starkt på detta ställe;)
 
Sv: Överben? *långt*

Fast man ska nog försöka ta reda på varför hästen får ett överben, det är ju inte direkt något positivt. Iom att benet är försvagat eller skadat där. En anledning är att folk anstränger sina hästar alldeles för hårt när dom är unga och inte färdigväxta.
 
Sv: Överben? *långt*

Fast man ska nog försöka ta reda på varför hästen får ett överben, det är ju inte direkt något positivt. Iom att benet är försvagat eller skadat där. En anledning är att folk anstränger sina hästar alldeles för hårt när dom är unga och inte färdigväxta.

Det ska man ju naturligtvis göra, men många gånger föds dem med detta, och det är långt ifrån någon nackdel, vår ena tävlingsponny har det bå båda frambenen, har aldrig varit halt hos mig och hoppar som en gud;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
E
Hästvård Det är såhär att min häst har skadat sig allvarligt. Ska gå igenom i punktform så ni hänger med bättre. *Tisdag (30 nov): Tog in honom...
2
Svar
22
· Visningar
2 941
Senast: EmmaPrahl
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
953
Hundhälsa Ny hund, frisk hund och välmeriterade föräldrar. Allting kändes så bra och vi fäste oss vid honom ögonblickligen. Vi tog med honom hem...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 040
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp