MiniLi

Trådstartare
Nelly har ett överben en bit under framknäet fram, troligen orsakat att att hon slagit sig. Jag upptäckte det för ca 5 veckor sedan, det är fortfarande varmt lokalt och har under denna tid blivit lite större.
Röntgade överbenet för 3 veckor sedan, det finns ingen fraktur eller liknande utan var då bara en blödning i benhinnan.

Hur länge är överben vanligen aktiva?
Jag funderar på att röntga igen, men vet inte om jag ska göra det nu ganska snart eller avvakta lite mer?

Hästen är halt, blev halt 2-3 veckor innan jag upptäckte överbenet dock så jag är inte helt säker på om det hänger ihop eller inte. Svår hälta som veterinären inte kunde hitta felet till..
I samband med röntgen var hästen ohalt och jag skulle sätta igång. Vi kom dock inte så långt för jag tyckte hon såg lite oren ut efter ett tag så sen har hon vilat igen.

Från början var hästen 3gradigt halt. Nu är det inte alla på samma sätt, ser jättefin ut förutom när underlaget blir hårdare.
Hon reagerar på ojämnheter i ridhusunderlaget. Stallägaren har fullkomligt försummat skötseln av underlaget senaste tiden så det är väldigt ojämnt och vissa fläckar är blöta och helt tillplattade. Fibersand som skulle behöva fyllas på. På de delar i ridhuset där fibersanden är mer ”normal” är hästen ohalt.

Läste att det är vanligare att unghästar blir halta av överben. Någon som vet om det är vanligt att hältan då märks mer vid hårt underlag?
Jag hade någon tanke om ifall det är som när människor får benhinneinflammation - då gör det ju ont på hårda underlag..

Just nu smörjer jag överbenet med Compagel.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ida94
·
Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
3 850
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 968
Hästvård Hej! Har en häst som för några månader sedan blev lätt sparkad och till sin följd ett överben. Hästen blev halt på böjt spår, och öm och...
Svar
7
· Visningar
2 723
Senast: brs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp