M

mystar

Jag har hört talas om något som kallas överben, men har ingen aning om vad det är.
Kan någon berätta vad överben är, och hur hästen får det?
Är det något som hästarna har ont av?
 
Om du får ett slag, en fraktur, en benhinneinflammation eller skada så fungerar människokroppen och hästkroppen likadant. För att försöka stärka det skadade/irriterade området så bildas det ett överben. Detta består av en "benmassa", så om man förenklar det VÄLDIGT så förstärks skelettet med mer benvävnad.

hur lätt en häst får överben är högst individuellt. Små överben efter slag kan gå bort på 6- 12 månader, medana ndra överben blir kvar för alltid.

Hästen kan men behöver inte ha ont. Oftast har de ont medan nybildningen av ben sker, men inte sedan. Sitter däremot överbenet så det trycker på nerv, sena etc så kan det skapa varaktig smärta. Men oftast är det, väl färdigbildat, enbart ett skönhetsfel.

Men överben är ALLTID kroppens sätt att kompensera. Så man ska inte bara strunta i det.

Jag har två överben efter frakturer, det enda i foten - stör inte alls, gör inte ont utan bara finns där. Det andra på den lilla utstickande knölen på utsidan av handleden. Det kommer aldrig gå bort, det syns tydligt men det gör inte ont. Däremot måste jag byta klockhand eller ha långsmala, rektangulära urtavlor annars trycker urtavlan på knölen. Jag har blivit erbjuden en operation där de mejslar ner överbenet, men det finns en liten risk att det kommer ett nytt.

Om man sätter in behandling i ett tidigt skede kan man minska bildningen av överben.

valacken får små överben av minsta slag, och hans ben ser tidbis ut som puckelpistar, spec när han var ung och hade noll koll på benen när han busade i hagen. Dessa går dock bort efter 6 - 12 månader utan åtgärd, och besvärar honom inte.

Men storleken, placeringen och i vilket stadie överbenet är styr om det är till besvär/gör ont för hästen.
 
tack så jättemycket :bow:, nu har jag lite mer koll på överben :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 362
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst slog sig i hagen och fick ett överben utsidan på frambenet. Har varit oömt och kallt under flera månader. Härom dagen slog...
Svar
14
· Visningar
1 040
Senast: Noranovala
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 427
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 333
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp