Rotterö

Trådstartare
Jag undrar vad öveben är
Min vet kollade mitt föl
Han hade en svullnad underknät insida. Ummade lite men ingen hälta.
Han sa att han slagit i ordentligt. Kunde vara början på överben. är det något farligt
vad ska man göra åt det .
Ska jag anmäla till försäkringsbolaget
snälla några svar och råd :confused:
 
Överben är en förbening, en lite knöl som hästen bildar på benet om den har slagit sig (benet stärker liksom upp sig själv). Det är ingen fara och hästen klarar sig lika bra med det, som utan det. Du behöver inte rapportera det till försäkringsbolaget, men om hästen någon gång skall säljas kommer det att stå med i veterinärbesiktningspappret.
Överben är rätt vanliga, de flesta hästar utveckar någon gång ett sånt.

/Malin
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 767
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 544
Senast: co-SMAD4
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 224
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp