Överbyggd häst..

E

Ensam

Någon som kan beskriva en sån eller visa en bild på en sån?
 
Har ingen bild men ska försöka beskriva.
När hästen är överbygd (bak), så är helt enkelt bakdelen högre än framdelen. Om man mäter hästen över korset är den nån cm högre än över manken.
På unghästar som växer ser man tydligt att de växer med baken först. En överbygd häst verkar ha stannat i växten eller så har inte framdelen hängt med i växttakten.
 
som en ovan skrev så kan den ha stoppat i växten, eller så är den tex korsad och fått fel extriöt ex. vanligt om det är en större och en betdyligt mindre mor eller far.
 
jag vet att det inte är en sjukdom men jag menade om det var något hästen alltid hade eller om det är något man kan göra så det försvinner. :smirk:
 
Unghästar är ofta överbyggda, men det försvinner efter hand de har växt klart. Men vissa hästar förblir lite överbyggda, och det försvinner aldrig.

Du kan göra lika lite åt en överbyggd häst, som att få en människa att börja växa igen ;)
 
Min pålle låg i stenhård träning (trav) som 2-åring, det var ej jag som ägde honom då var endast skötare, hans bakdel följde inte med i växten som den skulle.
Men för mej är han vackrast i världen! :bump:
(Obs skrytvarning: T.o.m veterinären i somras tyckte han var snygg och frågade stam...)
 
Min pålle e överbyggd bak, han e 14 år... syns ganska tydligt på honom. Men de e aldrig nån som sagt att de ska innebära problem.
 
DE föesta överbygda hästar har lätt att bli framtunga och falla på bogarna, dom har även lättare att få förslitnings skador på frambenen för att MKT mer vikt hamnar där än på bekbenen tyvärr
men många hopphästar avlas endå på det för dessa hästar ofta har bra påskjut bak :smirk:
 
okej, tack.
Kan de vara överbyggda fram?? När är det inte överbyggda då? när de är precis lika bak och fram???
 
Min föl kille fick bedömmning att han är överbyggd bak.Då var han drygt 3 mån. Nu är han snart 5 mån .jag tycker att han vuxit i kapp med frammdelen. Han har blivit bredare och större framm. Hoppas inte att han förblir överbyggd.
 
Överbyggd fram kan man inte vara. En av mina hästar har högre manke än kors men det kallas inte överbyggd. Utan mer byggd i uppförsbacke i såfall :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 242
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 329
Senast: ako
·
Tjatter Tänkte det vore kul med en sån här tråd också! :D (Skriv gärna ungefär hur långt klippet är så om man inte vill kolla långa klipp kan...
Svar
1
· Visningar
182
Senast: Rosett
·
Relationer Dotterns sambo tycker att det är totalt värdelöst att få schampo och andra hygienprodukter. "Det kan väl ingen bli glad över"? Jag blir...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 106
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp