Överdrivet försiktig?

Ja, jag vete sjutton var dom tagit vägen. Jag har varit till min VC kanske 4 ggr sen mars 2020. Aldrig sett mer än två personer utöver mig. Tidigare har det varit upp till tio men aldrig färre än 5.
I jobbet har jag varit till både annan VC och till tandläkare och större sjukhus. I princip samma sak där.

Jag tror att de flesta mottagningar, liksom min egen, aktivt jobbar med att tömma väntrum som ett led i smitthanteringen. Dels genom att boka patienter på olika tider i högre utsträckning, dels genom att, i den mån det går, plocka in patienter så snart de kommit. Vi uppmanar även patienter att komma direkt till mottagningen, undvika huvudentrén och, i vissa fall, vänta utomhus/i luftigare korridorer.

Sen är det tyvärr också ett faktum att färre söker vård och många skjuter själva upp erbjuden vård. Det är olyckligt på väldigt många plan men fullt förståeligt.

(Spinner vidare)
Är man orolig så ring mottagningen och hör med dem. Känns det obehagligt att tex vänta i väntrum så fråga om det är ok att vänta utomhus. I min region jobbar vi med mask i alla patientkontakter (och även personal enellan) och alla patienter erbjuds mask vid entrerna*. Man kan absolut kräva att vårdgivaren har mask och visir på sig.

* Här kan jag flika in ett välmenande råd till alla att googla på hur en mask ska sitta och användas. Jag ser onödiga brister hos säkert 7 av 10 patienter.
 
Det är ju för att andra avstår. Hade alla tänkt att det går att äta på stan hade det ju inte blivit säkert eftersom det blivit trångt.

Finns nog fler orsaker. Hemmaarbete tex, färre tar lunch ute. Folk i riskgrupp håller sig hemma. Det är inte bara för att folk "syndar" resp. låter bli att "synda"... Jag har varit ute på cafe kanske max 3 ggr under hela pandemin. Jag tänker att jag stöttar de lokala företagarna som går på knäna. Innan jag la om min kost till antiinflammtoriskt så köpte jag även mat eller lokala delikatesser. Man får väga för och nackdelar och risker mot varandra helt enkelt, och jag vill gärna ha fiken och småbutikerna kvar när pandemin är över. Jag är inte i riskgrupp och för egen del får döden gärna hämta mig, så om jag inte utsätter andra för risk så kan jag göra nån nytta på andra plan än att sitta hemma.
 
Finns nog fler orsaker. Hemmaarbete tex, färre tar lunch ute. Folk i riskgrupp håller sig hemma. Det är inte bara för att folk "syndar" resp. låter bli att "synda"... Jag har varit ute på cafe kanske max 3 ggr under hela pandemin. Jag tänker att jag stöttar de lokala företagarna som går på knäna. Innan jag la om min kost till antiinflammtoriskt så köpte jag även mat eller lokala delikatesser. Man får väga för och nackdelar och risker mot varandra helt enkelt, och jag vill gärna ha fiken och småbutikerna kvar när pandemin är över. Jag är inte i riskgrupp och för egen del får döden gärna hämta mig, så om jag inte utsätter andra för risk så kan jag göra nån nytta på andra plan än att sitta hemma.

Jag tänker som du att folk äter ute mer sällan, och att det ger luft i lokalerna. Det är alltså inte samma personer som är ute varje dag, och andra som är hemma varje dag, utan att de flesta är ute men sällan och därmed går om varandra. Sedan är det såklart en del som slarvar mycket med restriktionerna, och en del som aldrig skulle gå ut, men om man pratar om den stora massan då.
 
Jag tror att de flesta mottagningar, liksom min egen, aktivt jobbar med att tömma väntrum som ett led i smitthanteringen. Dels genom att boka patienter på olika tider i högre utsträckning, dels genom att, i den mån det går, plocka in patienter så snart de kommit. Vi uppmanar även patienter att komma direkt till mottagningen, undvika huvudentrén och, i vissa fall, vänta utomhus/i luftigare korridorer.

Sen är det tyvärr också ett faktum att färre söker vård och många skjuter själva upp erbjuden vård. Det är olyckligt på väldigt många plan men fullt förståeligt.

(Spinner vidare)
Är man orolig så ring mottagningen och hör med dem. Känns det obehagligt att tex vänta i väntrum så fråga om det är ok att vänta utomhus. I min region jobbar vi med mask i alla patientkontakter (och även personal enellan) och alla patienter erbjuds mask vid entrerna*. Man kan absolut kräva att vårdgivaren har mask och visir på sig.

* Här kan jag flika in ett välmenande råd till alla att googla på hur en mask ska sitta och användas. Jag ser onödiga brister hos säkert 7 av 10 patienter.
Vad är det för onödiga brister du ser?

(det är komiskt att jag även ser brister hos sjukvårdspersonal vid användande av munskydd, de borde föregå med gott exempel och på så vis visa rätt väg i det här)
 
Vet inte om jag valde tätt prefix?
Är jag överdrivet försiktig ned tanke på smitta och pandemi?
Tycker inte att du är överdrivet försiktig.
Här jobbar vi hemma och och följer FHM:s råd.
En och annan jobbresa har varit absolut nödvändig, men då har vi varit försiktiga.
Vi har anhöriga som är i högriskzon. Så vi visar hänsyn till råden, för deras skull. Och för vår egen för den delen.

Jag känner fyra som är sjuka just nu, och har varit i över 2-3 veckor. Två är på sjukhus.

Sedan den första bekanta hamnade i respirator förra senvintern, har vi varit noga. Sedan hamnade nr 2 i respirator. Länge. Underliggande sjukdom var pollenallergi. Personer som var friska, starka, slanka och i vår egen ålder.
Då var helt plötsligt alla i huset i riskzon och det var först då vi förstod hur allvarlig sjukdomen är.

Jag har tappat räkningen på hur många jag vet som har drabbats av Covid. Det har varit allt från inga symptom, till huvudvärk och obehag, fruktansvärd huvudvärk, hög feber, lunginflammation, fruktansvärd värk i kroppen, till så dåliga att de måste ha sjukhusvård, IVA-vård och en avliden i medelåldern.
Få av dom som hamnar i fruktansvärd huvudvärk och uppåt, vill utsätta sig för det igen.
En hade antikroppar och en månad senare blev den inlagd för runda nr 2.

Har en bekant som "inte är rädd". Eller ja, fler när jag tänker efter.
Enligt en av dom, var det helt ok med nyårsfest i lägenhet med 15 personer, för de ingick i "familjen" då denne anser de vännerna vara familj. De umgås kontinuerligt och som vanligt.
Denne uttrycker varja gång vi hörs, att jag är så tråkig och att det är så trist att jag är så rädd, för att jag inte åker på SPA-helger eller tar en AW och eller quiz som vanligt nu.
Gemensam nämnare kan möjligen vara att de inte känner någon som har råkat illa ut, eller känner ingen som har fått ens en mild variant av Covid. .

Majoriteten av våra vänner och bekanta följer dock råden, och ändå har några blivit smittade.
Just nu verkar de flesta som får smittan vara i 35-55-årsåldern.
Vaccinet verkar ju i alla fall ha fått hejd på äldredöden. Vilket är ett framsteg.
 
Vad är det för onödiga brister du ser?

(det är komiskt att jag även ser brister hos sjukvårdspersonal vid användande av munskydd, de borde föregå med gott exempel och på så vis visa rätt väg i det här)

Allt möjligt. Mycket beror på förståelig okunskap. Det är inte uppenbart vad som är upp och ner eller ut och in på en blåvit tygrektangel. Sen är det obekvämt och i vägen vilket gör att man kladdar på det, ofta omedvetet.

Visst finns det sjukvårdspersonal som missköter det också. Jag håller helt med dig att man bör föregå med gott exempel! Samtidigt så är det också människor och ett korrekt använt munskydd är fortfarande varmt, tungandat och kliande. Det ursäktar inte, men det förklarar.
 
Allt möjligt. Mycket beror på förståelig okunskap. Det är inte uppenbart vad som är upp och ner eller ut och in på en blåvit tygrektangel. Sen är det obekvämt och i vägen vilket gör att man kladdar på det, ofta omedvetet.

Visst finns det sjukvårdspersonal som missköter det också. Jag håller helt med dig att man bör föregå med gott exempel! Samtidigt så är det också människor och ett korrekt använt munskydd är fortfarande varmt, tungandat och kliande. Det ursäktar inte, men det förklarar.
I vården används ju munskydd på ett helt annat sätt än vad vi ska göra nu i samhället och jag tror att det spelar in lite i hur man använder det. Inte det där med att en del råkar ha dem upp och ner eller in och ut, utan att man tar på det mer än vad man bör tex. I vården byter man relativt ofta, tar av och byter mellan patienter osv, blir nog ett helt annat naturligt sätt att "respektera" munskyddet på.

Själv blir jag täppt i näsan och får lite hosta av användningen. Det blir varmt och kliar och sitter inte bra, har jag otur drar jackans krage upp munskyddet när jag vänder på huvudet så jag får ha dragkedjan neddragen och går och viker ner dragkedjan hela tiden osv. Jag förstår att man tar på det. Det är så bökigt att använda, tyvärr.
 
Vet inte om jag valde tätt prefix?
Är jag överdrivet försiktig ned tanke på smitta och pandemi?
Har en anhörig jag kör till sjukhuset där hem får behandling. Det är munskydd på redan på parkeringen och hen är noga med handsprit efter ha varit när hissknsppar o liknande.
Nu vill hens livskamrat att hen ska klippa sig före nästa besök på sjukhuset. Då är det frissan, konitori och apotek de besöker.

Det 4 dagar före sjuhusbesöker. Jag vill då inte köra utan hen får ta sjukresa i sådana fall. Bett att de ska flytta klipptiden till efter sjukhusbesöket.
Jag tänker att ev smitta inte hinner visa sig på 4 dagar.
Jag till hör riskgrupp i pandemin. Behöver extra medicin och ofta åka till vc akut för att få andas in medicin vid en vanlig enkel förkylning, så covid känns som det inte skulle gå så bra.

Min anhöriges livskamrat anser att jag är fjantig, då jag beställer mat i affären för mig och för att inte behöva besöka affären när jag handlar bla till de anhöriga trotts de kostar både påsar och 50kr,
jag är över hysterisk som tror att det smittar så lätt, och att det inte är så farligt covid.

Förstår om de tycker det är jobbigt att bara vara hemma. Men det är samma för alla.
Men att inte bry sig om att ev smitta andra känns inte bra efter frisörbesök och apotek och konditori brukar de besöka då.

Är jag onödigt försiktig?

Du kör, du bestämmer.

Med det sagt är jag övertygad om att de negativa effekterna av människors försiktighet (isolering, minskad motion etc) kommer att ha mycket mer negativa effekter än viruset i sig.

Har ett par i 70 års åldern som grannar och sedan pandemin ser man dem knappt. Från att tidigare ha varit aktiva sitter de numera mest inne och båda ser ut att ha lagt på sig. Stillasittandet kommer att ta kol på dem. Om jag hade trott att de lyssnat hade jag sagt det till dem för att rädda dem men jag tror inte de skulle lyssna.
 
Du kör, du bestämmer.

Med det sagt är jag övertygad om att de negativa effekterna av människors försiktighet (isolering, minskad motion etc) kommer att ha mycket mer negativa effekter än viruset i sig.

Har ett par i 70 års åldern som grannar och sedan pandemin ser man dem knappt. Från att tidigare ha varit aktiva sitter de numera mest inne och båda ser ut att ha lagt på sig. Stillasittandet kommer att ta kol på dem. Om jag hade trott att de lyssnat hade jag sagt det till dem för att rädda dem men jag tror inte de skulle lyssna.
Jag tycker det låter som du har valt en lagom försiktighetsnivå för dig under omständigheterna. Men framförallt tycker jag att det är den du hjälper (och hens livskamrat) som ska respektera gränserna för din hjälp. Nu låter det som om de tar den för given, så som de ifrågasätter.
Ja jag tror de tar mig för given och det känns inte helt bra.
 
Jag säger som @tanten, det är upp till var och en hur försiktig en vill vara!

Min särbo och jag är väldigt försiktiga även om vi besöker butiker (men vi håller avstånd, är det mycket folk går vi inte in, spritar som f-n osv). Dels vore det inte bra om någon av oss blev sjuk (speciellt inte jag pga mina mediciner men han har också nedsatt lungkapacitet pga arbetsskada).

Men det värsta är hans föräldrar... de är båda multisjuka och vi är båda livrädda för att smitta dem. De har varit isolerade i över ett år (svärfar har genomgått en tuff behandling mot prostatacancer :heart). Det vore så hemskt om vi snubblade på mållinjen nu när vaccinering inte är långt borta.
Håller med helt! Vi är nära vaccination. Det är sv om tanke av våra nära o kära vi håller avstånd.
 
Ja jag tror de tar mig för given och det känns inte helt bra.

Det låter inte bra.

Tycker även man ska göra en personlig bedömning i liknande lägen. Finns de som alltid ber om tjänster men sällan ger tillbaka och de som alltid ställer upp men sällan ber om hjälp.

Om det är en person i första kategorin måste man sätta ner foten för att inte bli utnyttjad. I detta med körningar blir det ofta så konkret vilken kategori personen tillhör. Vissa kör hit and run gång på gång och erbjuder sig aldrig en bensinpeng eller andra gentjänster medan andra ger dig i handen innan du hinner blinka eller alltid ställer upp på annat sätt.

Sedan många år tillbaka har jag lärt mig att hålla första kategorin kort och att inte beblanda mig med dem mer än nödvändigt. De vill ha dig som vän för att vinstmaximera och det är ett så osympatiskt drag.

Om det däremot är en person i andra kategorin bör man verkligen ställa upp så gott det går. Sådana personer är guld och är värd att ta risker för. De tar risker för dig.
 
Senast ändrad:
Har också fått en läkartid för undersökning av problem jag haft lääänge, äntligen. Så, inget akut, men vore jätteskönt att få hjälp. Men tvekar om jag vågar gå dit?
Men med visir och munskydd borde det kanske gå bra...? Fast man vet ju aldrig.

Ifall att någon undrar så har jag bestämt mig för att gå på läkartiden, det är nu idag på em.
Hade behövt lite moraliskt stöd, tror jag. Inte bara för Covid, utan även för att det är en manlig läkare. Jag vet, det är dumt (och OT, men ny tråd va väl onödigt), men jag hade känt mig mer bekväm med en kvinnlig.
Men, det kommer gå bra va? 😶

Tack för tidigare stöd @athena_arabians @EmmaBovary m fl
 
Ifall att någon undrar så har jag bestämt mig för att gå på läkartiden, det är nu idag på em.
Hade behövt lite moraliskt stöd, tror jag. Inte bara för Covid, utan även för att det är en manlig läkare. Jag vet, det är dumt (och OT, men ny tråd va väl onödigt), men jag hade känt mig mer bekväm med en kvinnlig.
Men, det kommer gå bra va? 😶

Tack för tidigare stöd @athena_arabians @EmmaBovary m fl

Klart det kommer att gå bra! :heart Och tänk vad skönt att äntligen få hjälp med ditt problem! :bump:
 
Ifall att någon undrar så har jag bestämt mig för att gå på läkartiden, det är nu idag på em.
Hade behövt lite moraliskt stöd, tror jag. Inte bara för Covid, utan även för att det är en manlig läkare. Jag vet, det är dumt (och OT, men ny tråd va väl onödigt), men jag hade känt mig mer bekväm med en kvinnlig.
Men, det kommer gå bra va? 😶

Tack för tidigare stöd @athena_arabians @EmmaBovary m fl

Givetvis kommer det att gå bra :heart Och toppen att du bestämt dig för att gå så du får hjälp :banana:
 
Ifall att någon undrar så har jag bestämt mig för att gå på läkartiden, det är nu idag på em.
Hade behövt lite moraliskt stöd, tror jag. Inte bara för Covid, utan även för att det är en manlig läkare. Jag vet, det är dumt (och OT, men ny tråd va väl onödigt), men jag hade känt mig mer bekväm med en kvinnlig.
Men, det kommer gå bra va? 😶

Tack för tidigare stöd @athena_arabians @EmmaBovary m fl
Ja, det kommer gå bra! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp