Överdrivet het häst - Hjälp ?

J

Jumping

Mitt arabsto är extremt hetsigt av sig, hela tiden, det spelar ingen roll vart man rider elr om man rider dressyr, hoppning osv.. Jag har börjat vänja mig vid det nu, men har fortfarande en hel del problem med henne i hoppningen. Fancy älskar nämligen hoppning & fart, detta gör henne väldigt otålig & hon vill gärna hoppa av alldeles för tidigt, samt hoppa helt enormt, både långt & framförallt väldigt högt över hindrena. Det verkar inte vara att hon är rädd om benen på ngt sätt, utan det verkar vara mer för att hon tkr att det är sååå himla kul. Hon gör likadant på hinder i alla storlekar, dock lite mer på lägre hinder.
Har ni några tips på hur jag ska kunna få henne att hoppa "mindre" ?
Jag har oftast problem med att hålla henne också, hon är väldigt stark när hon vill, samtidigt som hon är extremt känslig i munnen. Hon springer även ännu mer när man börjar ta i henne. Jag tänker inte byta till ett skarpare bett elr liknande.. Men har hört att novabett fungerar utmärkt på känsliga hästar, vad tkr ni om novabett ?
Tacksam för hjälp !!:)
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Vad får hästen för foder? Är det en balanserad avvägd foderstat som är anpassad efter hästens behov? Hur mycket rids hästen?

Novabett kan du testa, vissa hästar gillar det, andra inte, precis som med alla andra bett.

Är ingen hoppryttare, men min första tanke är att kanske träna lite studshinder, kombinationer med galoppbommar på marken mellan, före och efter hindre och annat där hästen måste taxera och samla upp sig för att kunna ta hindren. Om hästen rusar in i en studsserie som du beskriver kommer bommarna flyga åt alla håll.

Tycker dessutom det låter som att lite dressyrträning skulle kunna vara på sin plats. En häst som drar iväg, är svår att hålla och allmänt flänger runt har i de flesta fall en bristande dressyr bakom, den lyssnar inte utan bara drar på och spänner sig.

Tränar du för någon tränare? Om inte kanske det skulle kunna vara en bra idé.

(Men innan du börjar träna, uteslut smärta, så det inte är så att hästen rusar bara för att den har ont).
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Har ni konstaterat att hästen först och främst inte har ont någon stans?

Vad får hästen för foder, kanske för mkt kraftfoder, många hästar blir alldeles för heta på detta och klarar sig bra på grovfoder + mineraler.

Kanske du skullle ta och skaffa dig en bra dressyrtränare som hjälper er att få ordning på hetsigheten, kanske lite hjälp på vägen i alla fall.
Kan t.ex inte hästen hålla sig på banan i skritt går det definitivt inte i trav.
För man måste lära sig att gå först innan man kan springa

Hoppas i vilket fall att det löser sig för er, ridning skall vara kul för både häst och ryttare
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Angående novabettet så har vi provat ett sådant precis till vårt sto som inte accepterat ngt bett förut.Vi har till slut gett upp och ridit på hackamore istället. Men:) Novabettet funkar.
Kan ju vara värt att prova iallafall.
Hoppas du får ordning på henne.
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

De frsta jag tänker på är att hästen "springer ifrån". antingen att den har ont eller att den helt enkelt är "lat" och springer ifrån sitt arbete. jag har ridit ett antal hästar som deras ryttare säger är jättepigga och Springer fort och så som du förklarar. men sen när man sätter sig upp och rider ihop hästen och den inte får springa undan så blir den nästan slö.
Mycket dressyrarbete och om hästen bara springer mot hindrena så kör bara med bommar på marken tills den tar sig lung över dem, lägg upp en av bommarna i minnen på kanske en sockerbit inte högre och fortsätt med mycket galoppbommar så att hästen hittar en rytm. :) de har funkat bra för mig.
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Hon får 400g havre, för annars äter hon inte resten, 100g mineraler & 200g pellets (för att bygga muskler). De pellets som hon äter ska inte bidra till extra energi på ngt vis enligt kunniga i min omgivning. Hon äter även 11 kg hö per dag.

Har aldrig hunnit testa på kombinationer & liknande eftersom vi oftast koncentrerat oss på ett hinder & få henne bra över det.

I dressyren är hon mkt lugnare nu, lyssnar bra, kan ha full kontroll, hon är mjuk & avslappnad osv..

Har en privat tränare som hjälper mig. :)

Det är inte smärta, kollad av veterinär 2 ggr, massör & sadelutprovare. Hon har varit såhär het i minst 4 år iaf.

Hästen är 10 år gammal, alltså född 2001. Hon är dock ganska outbildad, grundutbildad i dressyren & hopptränad i två år tidigare i hoppning.
Gått som distanshäst i tre år & innan dess westernhäst. Så inte mkt dressyr & hoppning alltså.

Hon älskar att arbeta & bli riden. Hon rids varenda dag, men tar det lite lugnare en dag i veckan. Hon jobbar på bra i dressyren & springer inte undan när man försöker att arbeta med henne.

Galoppbommar har vi ridit över en hel del, nuförtiden så blir det bara lite full fart & små bockningar när det gäller bommar. Men jag har kontroll iaf, så det är en stor förbättring. Innan var hon likadan som på hinder.

Hästen har varit skadad i nästan 3 månader, men hon är igångsatt igen & vi har precis fått börja hoppa. Hoppade första gången i galopp igår & jag var extremt nära på att ramla av, men det gick iaf superbra. :)
Vi satsar på att komma igång nu under september & komma ut på lite Pay and Jump i oktober. :)
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Se till att hon är uppvärmd ordentligt innan du kräver något av henne. Troligen skulle hon må bra av att få galoppera en del i uppvärmningen.

När du rider mot hindret, så titta inte på det utan bortom det. Du "är bara ute o rider helt lugnt o jaha, där var det ett hinder och sen red ni vidare..." Är du med?

Andas o sitt tungt och avslappnat i sadeln. Sikta inte på hindren utan låt dem komma bara. Lägg in volter mellan hindren. Andas, klappa lugnt.

Håll inte i henne, utan gör små halvhalter och släpp efter emellan. Ta långa skrittpauser.
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Det låter ju som om ni är på rätt väg. Annars tänker jag lite som LinneaFlod - de där "heta" hästarna brukar vara rätt så lata. Det är lättare att bara gasa rakt på än att balansera upp sig. Detsamma med hoppningen - det kräver mindre muskelkraft av henne att bara kasta sig handlöst än att faktiskt "sätta sig" lite och taxera.

Samtidigt har det ofta med träningen att göra, är hon van att ridas rakt fram i högt tempo så tror den ju att det alltid är önskvärt. Hästar är vanedjur och gör som de blivit lärda. Se på alla travare som ska omskolas, och hur förvirrade de blir när de plötsligt blir korrigerade för sådant de tidigare fått en massa beröm för - direkt orättvist.

Nu hade hon ju varit skadad också, vilket såklart gör det buskul när man äntligen får komma igång igen! :) Helt normalt.

Angående hoppningen så hänger det på orutin, det där att hoppa skithögt - hon kan inte taxera, men det lär hon sig.

Rid mycket dressyr med bommar och hinder framme, rid caprilliövningar, och vänj henne lugnt och fint vid att det står hinder lite här och där. Ibland får man hoppa. Ibland inte. Ha inte rena hopplektioner om det gör henne alldelles exalterad. Bättre då att hoppa några skutt när hon är "med" och avsluta innan hon hinner hetsa upp sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Jag köpte en 10 årig arab i '97, och har honom fortfarande.

Precis som TS hadde jag jättestora problem i början.

Han var het, gick i "passage" hela vägen när vi red ut, och jag tyckte inte jag hadde full kontroll.

Jag bestämde mig helt enkelt för att börja om! I 1 månad gjorde vi inget annat enn att gå 1-2 timmar varje dag för hand. Fick många konstiga blick och kommentarer från mina grannar på den tiden :D "Tror hon att hon har köpt en hund?!"

Efter 1 månad började jag rida igjen. Bara skrittade 1-2 timmar varje gång med 2 dagars vila/annat i veckan. Fortsatte med detta och han var fortfarande ganska het, men jag gav inte upp och envisades om att bara skritta i skogen, på vägen, överalt. En dag var det som att han fattade allt. Han var lugn, jag red på långa tyglar utan problem, jag var så glad!

Dagen efter red jag igjen ut, långa tyglar hela vägen och han var inte het varken i skritt eller trav.

Så har han varit i alla år efter. Nu kan jag skritta, trava, galoppera utan problem. Visst har han dagar där han är mer pigg enn andra, men är aldrig som han var i början. Bara glad och pigg även fast han är gammal.

Nu vet jag inte om det här är en "bra" recept, men det funkade för min "heta arab" :) Lycka till!
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Plocka bort havren. Min arab blir heltokig av både havre och betfor. Backa några steg i ridnigen och börja jobba hästen mer från marken. Träna mycket ledarskap. Lycka till!
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Tack för tipsen, men angående havren så ska den inte plockas bort pga att hon inte äter sina pellets elr mineraler annars. :) Har försökt att ersätta havren med bl.a betfor och lite andra altenativ, men hon vägrar att äta annat än det som är blandat med havre & antingen morötter elr frukt. Kräsen dam! Hennes ägare (jag är fodervärd) har haft samma problem i hoppningen under deras alla tre år tillsammans & då har hon aldrig ätit havre. :) Hon brukar inte reagera på varken annat foder (i såpass liten mängd) eller på ex hösilage, fastän hon äter hö för tillfället. :)

Det går framåt i dressyren, jag har full kontroll i galoppen & så. Hon får springa av sig lite då & då, men kan ändå komma tillbaka till ett bra tempo efter det & ett gäng bockningar av glädje. I hoppningen så tränar vi travhoppning just nu & brukar avsluta hoppassen med 1-2 galopphopp, vilket fungerar super då hon lär sig vart hon ska placera hovarna med travhoppningen som hon sedan kan medföra till hoppningen i galopp.

Ska iväg på Pay and Jump om 2 veckor tänkte jag också påpeka, så allt går åt rätt håll iaf.

Fancy (hennes namn) är otroligt lugn från marken, orädd för allt & vi tränar frihetsdressyr 1-2 ggr per vecka. Hon ser mig som sin självklara ledare & vi tränar alltid fritt i paddocken, fastän det inte finns staket. ^^ Iaf så går det jättebra från marken. :)
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Hon verkar ju jättehärlig! Trots att hon är så hetsig så verkar hon ha världens glädje :)
 
Sv: Överdrivet het häst - Hjälp ?

Hej
Jag har en arab kille som är exakt likadan som din tjej, han är 24 år och varit het hela sitt liv (jag har haft honom sedan han var 6 mån).
Han älskar att springa fort och hoppa. Och nej han har inte ont någonstans, har aldrig haft.
Han får inte havre varje dag utan bara en näve någon gång då och då, som extra belöning finns inget behov med extra energi på den killen nu när han inte tävlas mer pga ålder.

Det jag gjort med honom för att han ska tagga ner, är mycket halvhalter och förhållande tygel tag, tränat på lugna galoppfattningar.
Töm körning mycket arbete från marken generellt.

Vad gäller hoppningen så fick han, när jag tränade den biten i hans ungdom, inte hoppa hindret om han inte väntade på att jag gav klartecken, med andra ord, märkte jag att han började axa mot hindret och bli för het, så bröt vi av innan, det tog inte så lång tid att lära honom att vänta på att jag gav klartecken och inte bara rusa mot hindret och hoppa en meter över.


Lycka till
Från Allahs matte
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
699
Senast: Lutten
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 519
Senast: Flixon
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp