Överdrivet kalkrikt hö - Hur ge fosfor?

J

joneya

Nu har jag fått analys på hösilaget och mängden kalcium ligger på 2,65g, fosfor på 0,88g (/kg foder).
Som jag förstått det blir det en rejäl obalans och jag måste balansera upp med fosfortillskott.

Hästen är ett varmblod, valack, väger ca. 450 kilo skulle jag tippa på; normalhull (varken fet eller mager) och tränas väldigt lite just nu (han har precis kommit hem igen och dragit på sig en förkylning som gör att han får ta det lugnt ett tag till; sedan är det lugn igångsättning som gäller). Han har stått hela vintern. Står nu på fri tillgång och hösilaget har 33g smrp och 4,2g MJ (/kg foder). Fri tillgång på kraffts blåa mineraler för tillfället, men han rör dem knappt längre så det går knappt att räkna med.
Just nu får han dels en liter korn, dels en halv liter musli (muslin gick han på tidigare, så jag ska ta slut på den, vänja ner honom från den och hitta alternativ till den (hög proteinmängd i muslin så jag ska sluta ge den tänkte jag (130g smrp/kg))).
Andra tycker däremot att jag inte ens ska ge några tillskott eftersom han står på fri tillgång, borde få i sig allt han behöver + "det här har alltid fungerat för mig utan tillskott", så jag vill hitta ett så smidigt sätt som möjligt att balansera upp foderstaten. Just nu tycker folk jag är galen som ger 1,5 liter kraftfoder till en häst som "står".

Hur skulle ni välja att ge fosfor? Jag ger korn just nu för att jag helt enkelt har förutfattade meningar mot tillskott i form av pulver (korn har högre mängd fosfor än kalcium; och känns mera naturligt att ge än just pulver). Borde jag ge tillskott i form av fosfor? Vad skulle ni blanda det i eller har någon till och med prövat att låta hästen ta för sig? (ansér ni att hästar förstår hur mycket de behöver och äter saker som är äckliga OM de behöver det?).

Tacksam för råd och bollplank.

M.v.h. från Joneya
 
Sv: Överdrivet kalkrikt hö - Hur ge fosfor?

Jag har samma problem och har valt att ge fosforbalans för att täcka behovet av fosfor, dock struntar jag i att kvoten blir skyhög.
 
Sv: Överdrivet kalkrikt hö - Hur ge fosfor?

MJ: 56

9 kg hö
1,5 kg HIPPO majsflingor
1 dl KRAFFT miner vit

mj/smr: 6,5
ca/p: 1,67
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Bee
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 671
Senast: bizzy
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 468
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp